Nopea ajoituslamppu LED valolla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HSuomi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
19
Olen miettinnyt että tekisi simppelin LED:llä toimivan ajoituslampun polttomoottorien sytytysennakon tarkasteluun.
Ongelma kaupallisilla salamavalolampuilla on että ainakin motonetin versio tilttaa 8000rpm jälkeen. Jos kone kiertää 15000 ja kipinä tulee 2x kierros niin ei noilla nää kuin vähän kierroskaistan alkupäätä.
Mikä olisi viisain tapa haistella kipinää tulpanjohdosta? Jos käärii johtoa ympärille niin voisikohan sillä suoraan jotenkin ohjata transistoria joka ohjaisi lediä?
Kaupallisissa mittapäissä on ainakin jonkunlainen ferriitti joka tulee tulpan johdon ympärille. Pitäisi teurastaa joku rikkinäinen lamppu.

e. tämmönen kytkis löytyi. Tota voisi koittaa. https://i.pinimg.com/originals/f7/e2/db/f7e2dba94cb873c2121c47335a4164b1.gif
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoinen projekti.

Mikähän perinteisessä ajoituslampussa tulee ensimmäisenä vastaan, kun kierrokset kasvavat? Xenonputken nopeus vai latauksen hitaus? Pääkondensaattorin purkuaika? Anturin hitaus tuskin on ongelma?

Valkoisissa ledeissä käytetään loisteainetta, joka tuo hitautta toimintaan, mutta en osaa suoraan sanoa, onko se vielä merkittävää näillä taajuuksilla. Kokeilemisen arvoista ehdottomasti. 8000 rpm ja 2 sytytystä per kierros on karkeasti 270 sytytystä sekunnissa.
 
Partcosta on romppeet tulossa.
Otin myös ferriittirenkaita johon meinasin käämiä haistelulangan ja tulpanjohto siitä läpi.
Alkuviikosta tiedetään miten toimii.
 
Jos oletetaan, että anturin nopeus ei ole ongelma suurillakaan kierroksilla, anturin voisi saada helpoiten ihan ostamalla sellaisen, tai jos irtonaisia antureita ei löydy, jostain halvasta lampusta purkamalla.

Varmaan itse rakentamallakin onnistuu, mutta työtä on enemmän.
 
Tänään testailin tuota kytkistä. Se kyllä näyttää tyhjäkäynnillä oikein mutta kun kierrokset nousee niin alkaa menemään epäselväksi ja ajoitusmerkki häviää. Saattaa johtua juuri siitä että jos siinä on jotain "hehkumisaikaa" ja alkaa valaista läpi koko kierroksen.
Pitää vielä testata punaisella ledillä jos ne olisi nopeampia.
 
Tänään testailin tuota kytkistä. Se kyllä näyttää tyhjäkäynnillä oikein mutta kun kierrokset nousee niin alkaa menemään epäselväksi ja ajoitusmerkki häviää. Saattaa johtua juuri siitä että jos siinä on jotain "hehkumisaikaa" ja alkaa valaista läpi koko kierroksen.
Pitää vielä testata punaisella ledillä jos ne olisi nopeampia.

Loisteaineettomalla ledillä voi testata, mutta ongelma voi olla (todennäköisesti?) muuallakin. Oskilloskoopilla voisi katsoa, millaista signaalia fetin hilalle menee.

Testaaminen on helpompaa hämärässä, ja ota huomioon myös, että perinteisellä kuristimella varustetut loistelamput värisevät 100Hz tahtiin. Samoin osa ledilampuista värisee.
 
Osaatko kertoa mikä ledi tähän olisi sopiva? Toi fetti kestää 200mA joten voisi laittaa muutaman ledin rinnakkain. Ja käyttösuhde kun on aika harva niin varmaan voisi ylittää tuon 200mA aika reilusti kovan valotehon toivossa.
Mikähän olisi vastaava fetti kuin 2N7000 mutta suuremmalla virrankestolla? Jos haluaisi oikee perkeleesti laittaa ledejä että alkaa näkemään...
 
En osaa sanoa, missä määrin loisteaine hidastaa tällaisilla taajuuksilla. Muut kuin valkoiset ledit ovat yeensä loisteaineettomia, tosin niitäkin on saatettu tehdä loisteaineella sinisestä ledistä. Kynnysjännitteestä voi jotain päätellä.

Ongelma kuulostaa kyllä siltä, että olisi mielenkiintoista nähdä, minkälaista signaalia fetti saa.

Testattaessa kannattaa joka tapauksessa vähentää ulkopuolista valoa, jottei se sotke näkymää.
 
Joo, pimeähkössä tallissa mä sitä testasin.
Skooppia ei ole nyt käytössä joten ei auta kuin koittaa eri ledeillä.
Herkkä tämä kumminkin on koska ei tarttennu edes anturijohtoa kietoa tulpanjohdon ympärille, riitti kun vei lähelle ni alkoi vilkuttaa.
 
No jos haluaa testata, niin vaikka jotain tuollaisia nippu ja loisteaineen hitauden pitäisi olla poissuljettu.

LED 5mm KELTAINEN 10000mcd 30ast - PARTCO verkkokauppa

Miten valon silmillä havaittu kirkkaus muuttuu kun kierrokset nousevat?


edit: Ja näköjään kytkennän piirtäjä on laittanut ledit rinnakkain ilman omia vastuksia. Vähän huono tapa.
 
Viimeksi muokattu:
Vilkkuminen häviää vähitellen. Ja siitä se varmaan johtuu että ajoitusmerkkikin himmenee ja muuttuu lopulta näkymättömäksi. Sama kun kattelisi normaali valossa pyörivää vauhtipyörää, eihän siitä mitään selvää saa.
 
Joo, pimeähkössä tallissa mä sitä testasin.
Skooppia ei ole nyt käytössä joten ei auta kuin koittaa eri ledeillä.
Herkkä tämä kumminkin on koska ei tarttennu edes anturijohtoa kietoa tulpanjohdon ympärille, riitti kun vei lähelle ni alkoi vilkuttaa.

Voipi käydä niin että on liian herkkä eli kun taajuus kasvaa niin fetti ei koskaan katkaise kunnolla eikä ledit siksi sammu.
Ohjaus pitäisi mitoittaa niin että ei liipaise liian herkästi ja varmasti katkaisee.
Tänän tyyppisissä pitäisi käyttää pienen kapasiteetin fettejä jotka on nopeampia kytkemään/katkomaan (en katsonut tuon datalehteä).
Ilman skooppia voi vain arvailla mutta sen verran pitää säätää että ei vilku ennen kuin on tulppajohdossa kiinni.
 
Voisi heittää vastuksen ja/tai diodin tuohon signalipiuhaan ja kattoa vaikutuksen.
 
Tuossa voisi käyttää 555 monostabiilina säädettävällä pulssin pituudella.Teholediin saisi n. 200mA virtaa.
Jos valo ei riitä, niin sitten ohjaamaan tehofettiä ja useampaa lediä.
 
Syy voi kyllä olla myös siinä että silmä on liian hidas..? Se ajoitusmerkki etenee noilla kierroksilla jo melko vauhdilla. Asiaa voisi koittaa tarkastella jonkun kameran läpi?
 
Jep, luultavasti silmä on jo liian hidas. Tosin, jos intoa riittää niin kokeilisin keltaisen ledin sijaan punaista, omien testien perusteella punainen ledi on ollut nopein, toisena ehkä keltainen tai vihreä ja muut sitten eri loisteaineiden takia selkeästi perässä. Joskus on siis tarvinnut vilkutella lediä pirunmoista tahtia ja perusledeistä tuntui punainen pärjäävän parhaiten. Tietty spesiaaliledit esim tietoliikennetekniikassa on ihan eri mutta...
 
Silmän hitauden ei pitäisi olla ongelma, jos merkkiä valaistaan vain lyhyt aika aina samassa kohdassa. Silloin silmä ei näe liikettä. Sehän on ajoituslampun idea.

Välähdyksen pitää tietysti olla lyhyt, ja suuremmilla nopeuksilla se voi tulla ongelmaksi paitsi valonlähteen hitauden myös sähköisen kytkennän ominaisuuksien ja toiminnan takia. Välähdyksen pituuden säätäminen vaatii vähän monimutkaisemman kytkennän kuin pelkän transistorin, ja oskilloskooppi on hyvä olla käytettävissä. 555-piirillä voisi saada jotain aikaan.


Kameralla testatessa pitää huomioida, että kameran kuvataajuus voi aiheuttaa ei-toivottuja ilmiöitä. Korkeilla kierroksilla sytytyksiä tulee paljon nopeammin kuin tavalliset kamerat kuvaavat. Pitäisi olla suurnopeuskamera.
 
Viimeksi muokattu:
Silmän hitauden ei pitäisi olla ongelma, jos merkkiä valaistaan vain lyhyt aika aina samassa kohdassa. Silloin silmä ei näe liikettä. Sehän on ajoituslampun idea.

Välähdyksen pitää tietysti olla lyhyt, ja suuremmilla nopeuksilla se voi tulla ongelmaksi paitsi valonlähteen hitauden myös sähköisen kytkennän ominaisuuksien ja toiminnan takia. Välähdyksen pituuden säätäminen vaatii vähän monimutkaisemman kytkennän kuin pelkän transistorin, ja oskilloskooppi on hyvä olla käytettävissä. 555-piirillä voisi saada jotain aikaan.


Kameralla testatessa pitää huomioida, että kameran kuvataajuus voi aiheuttaa ei-toivottuja ilmiöitä. Korkeilla kierroksilla sytytyksiä tulee paljon nopeammin kuin tavalliset kamerat kuvaavat. Pitäisi olla suurnopeuskamera.

Tuo silmän fysiikka on kyllä aika hankala aihe, loogisesti ajateltuna se voi olla kuinka päin vain, joten tarvitsisi ihan dataa miten se oikeasti menee, ei pysty päättelemään.

Juuri tuota kuvataajuus"virhettä" voisi hyödyntää tuon kameran kanssa, se ehkä paljastaisi mitä siellä tapahtuu niin nopeasti että silmä ei erota.

Tosin voi myös kysyä, että miksi sitä sytkän ajoitusta ei tee täysin sähköisesti? Laittamalla sinne yhden ajoitusanturin lisää, voisi kaksi kanavaisella oskilloskoopilla seurata sytkän käyttäytymistä helposti niin laajalla kierrosalueella kuin haluaa.

Esimerkiksi väärin trikkeröityjä sytytyksiä ei ajoistuslampulla näe mitenkään, kun taas oskilloskoopissa ne pistää silmään heti.
 
Jos muuten tuota tässä ketjussa käsiteltyä kytkentää mittaa oskilloskoopilla, kannattaa ehkä mitata "toisiopuolta" (esim. ledien virtaa) eikä ohjauspuolta (kuten mosfetin hilasignaalia). Skoopin mittapään lisääminen ohjauspuolelle voi muuttaa tuollaisen piirin käyttäytymistä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 839
Viestejä
4 548 799
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom