Build Node 202 kovilla putkilla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja saaria
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
325
Vähän buildin ja diyn välimaastosta, mutta laitetaas nyt kokonaisuutena näkyville. Ensimmäinen vesijäähyprojekti mulle.

7aq6fnr.jpg


Eli tosiaan pari vuotta sitten tuli ostettua Node 202 koteloksi olohuoneen pelikoneeseen. Aika nopeesti tuli ajatus tuon kotelon vesille laitosta jotta saisi työpöydällä ja kevyessä käytössä tuon hiljaiseksi. Mitään järkeähän kyseisessä hommassa ei ole, mutta harrastuksia pitää ihmisellä olla! Kotelon vaihto ois tietty ollut paras lähtökohta koko hommaan, mutta se ei tullut kyseeseen koska olin fiksaantunut siihen miten hyvin tuon sai jemmattua television taakse. Tiedossa oli että mitään kellotushommia ei tarvii ees kuvitella tekevänsä, ja rasituksessa on melko varmasti äänekäs tuon yhden 240 radin kanssa.

Tein vähän tutkimuksia ja seuraavat osat valikoitui ostoslistalle:

Fury (X) tai Nano EK:n blokilla. Halusin varalta lyhyen näyttiksen jotta on mahdollisimman paljon tilaa tehdä.
EK:n 90deg rotary terminaali tohon blokkiin. En löytänyt tietoa kävisikö tuo jonkun muun valmistajan blokkiin, niin pelasin siis varman päälle.
Aquacomputer Ultitop kansi D5 pumppuun. Pienin D5 kansi, joka on lisäksi pyöreä, eli voi kääntää sopivaan asentoon.
XSPC TX240. Taas kerran halusin pelata varman päälle, jotta jää mahdollisimman paljon tilaa jäähyn ja näyttiksen väliin ilmankierron parantamiseksi.
Corsair SF600 Platinum. Paljon tehoa pienessä paketissa ja sleevatut kaapelit.
10/12 putkea ja pirusti kulmaliittimiä...

Loput osat valikoitui seuraavasti:
Ryzen 2600X
Asus X470i (tähän olisi käynyt myös Gigabyten vastine)
EK Supremacy (ehkä Evo tai MX tai joku) blokki
G.Skill Ripjaws V 2x8gb 3200MHz cl14
Corsair Force MP510 m.2 SSD
Phobya G-Silent 12 Slim tuulettimet radille
Aquacomputer D5 pumppu

Tavoitteena oli tehdä minimaalisilla ulkoisilla modauksilla. Lopulta ei oisi tarvinnut mitään modiksia, nyt on muutama reikä/aukko tarpeettomasti. Myös sisäiset muokkaukset oli tarkoitus tehdä niin että on mahdollista palata vakiokonfiguraatioon. GPU-CPU -läpiviennille piti tehdä reikä ja kovalevykelkan kohta piti avata jotta sai lisätilaa pumpulle, mutta tuohonkin jätin kaikki alkuperäiset kiinnityspaikat jäljelle.

Tässä on nyt kolmas iteraatio putkien reitityksestä. Ainoa putki mitä ei ole tehty uusiksi on GPU-CPU välin alkupuolikas.
Ensin koitin täyttöä ennen CPU blokkia kun siinä oli mukavasti tilaa, mutta ilmaaminen oli mahdotonta. Siirsin täyttöliittimen ennen pumppua ja homma helpottui huomattavasti.
Lisäsin myös tyhjennystä varten venttiilin tuonne radin jälkeen. Tuo tyhjennysputki osoittautui myös todella hyödylliseksi ilmauksessa
Pumppu oli aluksi kiinni 3D tulostetussa telineessä, mutta tuo oli aika värinäherkkä ja asemointikin oli hankalaa. Pumppu on sen verran tiukassa paikassa että totesin ettei sitä tarvitse mitenkään erityisesti kiinnittää. Tein samassa yhteydessä CPU-pumppu välin uusiksi niin että tuo täyttöputki mahtuu kotelon sisään. Lopuksi vielä siistin pumpun ja jäähyn välisen liitinhässäkän.
EK:n 10/12 PETG putkien kaveriksi laitoin ABS:stä tehdyt insertit liittimien yhteyteen, koska tiedossa on että veden lämmöt saattaa nousta ja noilla pystyy varmaan pienentämään riskiä putkien muodonmuutoksesta (netistä löytyy varoittava esimerkki).

Lämmöt sain kuriin näyttiksen noin -0,1V (1150mV) alivoltituksella ja 3% alikellotuksella (1020MHz). Prossulle -0,1V offsettiä ja PBO ynnä XFR pois päältä.
Veden lämpöjen ollessa alle 40 pysyy tuulettimet omaan korvaan hiljaisena, ja tuon jälkeen sitten aika agressiivinen käyrä jotta lämmöt pysyy kurissa. Lopulliset rasitustestit on vielä tekemättä, mutta työpöydällä ja selainympäristössä veden lämpö on noin 35-37 astetta ja pidempien pelisessioiden aikana 41-43. Tarkoitus olisi säätää tuo niin ettei kovassakaan rasituksessa nousisi yli 45 asteen.

Homma on nyt siinä vaiheessa että loopin järjestys alkaa tyydyttää, ja seuraavaksi pitäs lyhentää johtoja. Varsinkin näyttiksen 8pin johdot on tarpeettoman pitkät, joskin ylimääräisen materiaalin saa siistittyä radin ja tuon väliseinän väliin. 24pin on ongelmallisempi kun on niin näkyvillä, ja lisäksi tuota pitäisi vähän järjestellä jotta ei olisi tuollainen sotku. Olin vähän hämmennys kun nuo ei menekään samalla lailla kivasti suoraan samaan tapaan kuin esim nuo pcie-piuhat.
Lisäksi pitäisi vaihtaa toinen tuuletin kun siitä on vissiin laakeri antautumassa ja pitää tikitystä etenkin pienillä kierroksilla. Pitää vaan irrottaa radi tuota varten kun tuulettimet on sen alla. Ja sitä varten pitää toki tyhjentää looppi ja ehkä irrottaa näyttis. Kivaa ja helppoa.

Pumppu resonoi vähän koppaan ja yksi ajatus on ollut tehdä reikä tuohon kotelon kannen sisämuoviin jolla saisi pari milliä lisää tilaa. Ainoa mikä mietityttää on se että alkaako se sitten painamaan siihen päälipeltiin josta seuraa myös ulkoista näköhaittaa... Olen laittanut solumuovia pumpun päälle ja alle, mutta vähän on tosiaan vielä kova puristus. Toki myös koteloa voisi koittaa eristää telineestään.

Tulipas pitkä lätinä, mutta tässä vielä linkki loppuihin kuviin: Imgur: The magic of the Internet
Kommentteja otetaan mieluusti vastaan, mutta tosiaan homman järkevyyden tiedostan aika hyvin itsekin.

Edit: Päivitetääs aloituspostaukseen ajantasainen speksilista
Asus X470I
Ryzen 2600X EK:n Supremacy (EVO tai MX tai joku) blokilla
G.Skill Ripjaws V 2x8gb 3200MHz cl14
Corsair Force MP510 960gb m.2 SSD
Fury X EK:n blokilla ja EK:n 90deg rotary terminalilla
D5 pumppu Aquacomputerin Ultitop-kannella
XSPC TX240 Noctuan A12x15 tuulettimilla
10/12 EK:n PETG putket ja EK:n ABS-insertit
Corsair SF600 Platinum J-Hack 2427 piuhoilla
 
Viimeksi muokattu:
Nää on mukavia nämä sff vesijäähdytykset, itellä ensimmäinen vesiprojekti oli node 304, 240+120 kennoilla, mitään järkeä siinei oikeastaan ollut kun kotelo kuumeni kuin sauna ja melu vain kasvoi mutta kivaa se oli.
Pitää joskus kokeilla uudestaan.

Oletko ajatellut pienempää pumppua, D5 aika overkill tuohon tarkotukseen, voisi ratkaista tuon resonointi ongelman.
 
Oletko ajatellut pienempää pumppua, D5 aika overkill tuohon tarkotukseen, voisi ratkaista tuon resonointi ongelman.

On käynyt kyllä mielessä. Ongelma on vähän nuo kannet, koska oikein missään neliön muotoisessa kannessa ei natsaa lähtö niin että sais reitit mukavasti...
Kai tähän joku ddc-lt menis, mutta haluaisin käyttää ”normaaleja” useammalta valmistajalta saatavia osia, eli mieluusti D5 tai perus DDC.
 
Hieno projekti! Tätä jo parissa aiemmassa postauksessasi kuolannut :hungry:
EK:n 10/12 PETG putkien kaveriksi laitoin ABS:stä tehdyt insertit liittimien yhteyteen, koska tiedossa on että veden lämmöt saattaa nousta ja noilla pystyy varmaan pienentämään riskiä putkien muodonmuutoksesta (netistä löytyy varoittava esimerkki).

Millaiset insertit kyseessä? Itellä myös ikuisuusprojektina SFF-custom loop johon taitaa kaikki osat jo löytyä ja samaa 12/10 PETG siihen tulossa, kunhan löytäisin taas sen sisäisen masok.... *krhm* inspiraation aloittamiseen :D
24pin on ongelmallisempi kun on niin näkyvillä, ja lisäksi tuota pitäisi vähän järjestellä jotta ei olisi tuollainen sotku.
https://s.click.aliexpress.com/e/oTE8d3NA
Itse tilannut tuollaisen vastaavaan ongelmaan, jos et halua katkoa orkkiskaapeleita.
Ihan siististi sleevattu kaapeli sieltä tuli ja oikeat jännitteet joka pinnissä (kannattanee tarkistaa ja muutenkin käyttö omalla vastuulla, jos tilaat!). Tuo linkin kaapeli tais olla oletuksena SF-sarjaan sopiva, mutta se kannattaa vielä erikseen mainita lisätietokentässä.
Kannattaa arvioida olemassa olevalla kaapelilla kuinka pitkän tarvisit. Tilatessa sitten valitset haluamaasi pituutta seuraavan isomman vaihtoehdon ja ilmoitat lisätiedoissa tarkan mitan. Itse valitsin 200mm ja lisätietoihin: 160mm. Kai tossa buildissa joku ~15cm olis sopiva
 
Hieno projekti! Tätä jo parissa aiemmassa postauksessasi kuolannut :hungry:
Kiitos! Jotenkin ollut kynnystä postata tätä kaiken kansan nähtäville tälleen kunnolla...

Millaiset insertit kyseessä? Itellä myös ikuisuusprojektina SFF-custom loop johon taitaa kaikki osat jo löytyä ja samaa 12/10 PETG siihen tulossa, kunhan löytäisin taas sen sisäisen masok.... *krhm* inspiraation aloittamiseen :D
EK-HD PETG Insert 10/12mm (10pcs)
Tollaset. En tiedä että onko tää ihan markkinointihölynpölyä, mutta kyllä nuo oli ihan tukevan olosia kun niitä tuonne putkiin työnteli.
Kyllä tässä useemman kerran on ehtinyt arvioimaan homman mielekkyyttä. Kai nää tän tyyppiset hommat vaatii tietynlaisen mielen laadun...

https://s.click.aliexpress.com/e/oTE8d3NA
Itse tilannut tuollaisen vastaavaan ongelmaan, jos et halua katkoa orkkiskaapeleita.
Ihan siististi sleevattu kaapeli sieltä tuli ja oikeat jännitteet joka pinnissä (kannattanee tarkistaa ja muutenkin käyttö omalla vastuulla, jos tilaat!). Tuo linkin kaapeli tais olla oletuksena SF-sarjaan sopiva, mutta se kannattaa vielä erikseen mainita lisätietokentässä.
Kannattaa arvioida olemassa olevalla kaapelilla kuinka pitkän tarvisit. Tilatessa sitten valitset haluamaasi pituutta seuraavan isomman vaihtoehdon ja ilmoitat lisätiedoissa tarkan mitan. Itse valitsin 200mm ja lisätietoihin: 160mm. Kai tossa buildissa joku ~15cm olis sopiva

Kiitoksia vinkistä! Nuo on kyllä sen hintasia ettei paljon kannata ite alkaa tekemään...
 
Kiitoksia vinkistä! Nuo on kyllä sen hintasia ettei paljon kannata ite alkaa tekemään...
Tossa vielä pari kuvaa. Kiinakaapelissa hieman kiiltävämpi ja muovimaisempi sleeve. Näyttää olevan ~165mm liittimien väli, kun 160mm tilasin (vakio 300mm)

IMG_20200104_122249.jpg IMG_20200104_122238.jpg
 
Varotuksen sana noista samoista kaapeleista. Jouduin heittää roskiin ton atx kaapelin ku loopin rakentelun yhteydessä tuli irroteltua ja kiinniteltyä aika paljon sitä liitintä, jonka tuloksena yks johdinpari irtosi liittimestä. Suosittelen aika hellävarasesti käsittelemään noita. Ei sillä että oisi väkivaltaa kohdistanu enempää ku kuuluu. Johdin oli irronnu puristuksesta, eli tässä kohtaa on syytä epäillä noitten crimppien laatua.

upload_2020-1-4_14-8-41.png upload_2020-1-4_14-9-5.png
 
Varotuksen sana noista samoista kaapeleista. Jouduin heittää roskiin ton atx kaapelin ku loopin rakentelun yhteydessä tuli irroteltua ja kiinniteltyä aika paljon sitä liitintä, jonka tuloksena yks johdinpari irtosi liittimestä. Suosittelen aika hellävarasesti käsittelemään noita. Ei sillä että oisi väkivaltaa kohdistanu enempää ku kuuluu. Johdin oli irronnu puristuksesta, eli tässä kohtaa on syytä epäillä noitten crimppien laatua.

upload_2020-1-4_14-8-41.png upload_2020-1-4_14-9-5.png
Hyvä pitää mielessä. Ostin kyllä RadioDuosta halvat pihdit joilla voi tarvittaessa itsekin crimppailla, mutta samaa laatua niilläkin varmaan saa :D
 
Hitto kun pitää aina olla säätämässä... Jäi kaivelemaan tuo pumppuhomma, ja tässä on taas tutkittu kaikenmaailman DDC pumppujen kansia. XSPC:n multiportti saattaisi käydäkin, sivusta sisään ja toisesta sivusta ulos. Pumppu siten että toppi olisi tonne poweriin päin, ja tosiaan ulostulo pumpun ja kotelon välistä tonne jäähylle 90 asteen lähdöllä.

Hitto kun just olin sillä mielellä että saa nyt isommat remontit tähän systeemiin riittää vähäksi aikaa. Mutta että jos jollain on tällaista ylimääräisenä niin voishan tuota vähän koittaa sovitella....... Tuohon kaveriksi joku perus 10W DDC pumppu niin olis varmaan ihan riittävä systeemi. Olisi saattanut pystyä laittamaan jopa kiinni tuohon nyt puhkottuun väliseinään, mutta meni jo....

Edit: Olihan noita muitakin, esim. Alphacoolin Eisdecke V4 jossa vastakkaisilla puolilla in ja out.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta että jos jollain on tällaista ylimääräisenä niin voishan tuota vähän koittaa sovitella.......
Onko resonointi niin paha, että kannattaa alkaa downgreidaamaan pumppua? :btooth:

Ei oo tuollasta XSPC:tä, mutta Alphacoolin Eisdecke DDC-top löytyisi ja sen voisin myydä pois nurkista, jos kiinnostaa. On tosin vaan yhdet IN/OUT päällä, toiset yhdellä sivulla vierekkäin + 1 IN viereisellä sivulla.
 
Onko resonointi niin paha, että kannattaa alkaa downgreidaamaan pumppua? :btooth:

Ei oo tuollasta XSPC:tä, mutta Alphacoolin Eisdecke DDC-top löytyisi ja sen voisin myydä pois nurkista, jos kiinnostaa. On tosin vaan yhdet IN/OUT päällä, toiset yhdellä sivulla vierekkäin + 1 IN viereisellä sivulla.

No vähän siinä ja tässä tuon äänimaailman kanssa. Ihan siedettävä tuo on nyt 10% teholla mentäessä, mutta hiljaisessa huoneessa (ja koneessa) on silti selvästi äänekkäin osa. On mulla vielä pari ajatusta millä tuota saisi eristettyä kotelosta, ja niitä voisi toki ehkä vielä kokeilla ennen kuin lähtee isompaan pumppuremonttiin.

Valitettavasti tuon tyylinen eisdecke on liian iso (80x80), ja tosiaan käypänen ois tuo V4 tms. joka on vaan 62x62. Alphacool Eisdecke DDC plexi top V.4

Edit: Pitää nyt kattoa mitä tulee vastaan. Rakentelu on toki kivaa, mutta ois välillä kyllä mukava kun vois vaan antaa tuon koneen olla...
 
Pientä päivitystä. Vaihdoin toisen tuulettimen radiin kun se oli tosiaan tiensä päässä. Kovilla kierroksilla ei kuulunut ylimääräisiä ääniä, mutta sillä kierrosalueella kun tuuletin olis muuten ollut äänetön kuului semmosta naksetta joka vaihteli kierrosluvun mukaan. Täytyy kattoa jos tulis ohkasia Noctuoita vastaan ja jos ei niin ostaa sit uudet kun seuraavasta aika jättää. Ei nimittäin ihan yhtä mittaa viitsis noita vaihdella...

No siinä kun oli laitteet auki niin tein vielä kertaalleen uusiksi tuon pumpulta radille menevän liitinhässäkän. Lisäksi leikkasin pätkän silikoniletkua tohon pumpun ja kotelon väliin, jos se vaikka vähentäis resonointia.
A3902826-821B-4EAB-82D2-0409DC286F95.jpeg

Ja sitten piti vielä tehdä uusiksi se ainoa linja mitä en vielä ollut tehnyt uusiksi. Eli gpu-cpu alkupätkästä jäi nyt yksi 45 asteen liitin ja yksi 90 asteen liitin pois.
201852C8-083D-416D-B7E6-E5156ECA5580.jpeg

Seuraava homma on mittailla ja tilata lyhyemmät kaapelit. Ajatuksissa laittaa sleevaamattomat jotta saisi maksimi tilansäästön. Pitää kattoa minkä hintaisia nuo on, voishan sitä ottaa molemmat ja kattoa sit kumpi on parempi. Nuo kun tulee niin niistä voisi vähän puukottaa myös virtalähteen pään liittimiä pienemmäksi niin saisi tuolle pumpulle sen pari milliä lisätilaa minkä se tarvitsisi äänettömämpään toimintaan.
Tuo kaapelibisnes menee kuitenkin ainakin helmikuulle, kun Kiinassa uusi vuosi ja kauppa mistä ajattelin kaapelit tilata on jo kiinni...
 
Siisti projekti. Olisi kuitenkin kiva jos kertoisit esim. käytetyn gpu:n, niin voisi vähän haarukoida, että paljonko sulla on lämpöä poistettavana.

Edit: fury tai nano lukee leipätekstin ja ilmeisesti furyyn päädytty kuvan perusteella. Kyllä sen silti voisi speksilistaan laittaa.

Miksei jotain modernimpaa?
 
Viimeksi muokattu:
Siisti projekti. Olisi kuitenkin kiva jos kertoisit esim. käytetyn gpu:n, niin voisi vähän haarukoida, että paljonko sulla on lämpöä poistettavana.

Edit: fury tai nano lukee leipätekstin ja ilmeisesti furyyn päädytty kuvan perusteella. Kyllä sen silti voisi speksilistaan laittaa.

Miksei jotain modernimpaa?

Kiitoksia palautteesta, pitääpä tosiaan selkiyttää tuo teksti.

Fury X valikoitui tosiaan siksi että 1)halusin mahdollisimman lyhyen näyttiksen koska ei ollut yhtään tiedossa kuinka pitkä kortti tuonne vesijäähyn kanssa mahtuu ja 2)sopiva kortti tuli vastaan EKn blokilla joka oli tosiaan myös kriteeri tuon rotary terminalin vuoksi. Olisin siis ihan yhtä hyvin voinut ottaa Furyn tai Nanon, molemmat riittää mun tarpeisiin.

Nyt kun homma on paremmin näpeissä ja näkee oikeasti mikä on mahdollista mittojen puolesta, niin varmasti tulee jossain kohtaa päivitettyä näyttistä vähävirtaisempaan. Tässä on kuitenkin vielä vähän tekemistä ihan noiden perustoiminnallisuuksien kanssa, joten ei ole ihan listan kärkipäässä. Mutta kyllä tässä on jo Powercolorin 5700 XT Liquid Deviliä katseltu sillä silmällä. Josko siihenkin vielä jonkun kenkälusikan löytäisi..!
 
DF5BBE64-3FB5-482D-8E46-D5A059330ED8.jpeg

2725F0D5-EB67-40D8-9C4E-9B9E71A9472F.jpeg

5F491BC6-84E5-42CF-BF6B-B4B16B71FB62.jpeg

Uusi kehitysversio saatu kasaan! Piti alunperin ”vaan” vaihtaa radin tuulettimet, koska edelliset alkoi naksumaan pienillä kierroksilla. Hommasin sit Noctuat (A12x15).
Redditissä törmäsin J-Hackiin, jolla oli ihan mielenkiintoisia tuotteita... Siitähän se ajatus ton omankin sekasotkun pienentämiseksi lähti ja laitoin tilaukseen myös emon ja näyttiksen virtapiuhat.
Tässä fiksussa kokonaisuudessahan pelkkä tuulettimien vaihto vaatii loopin tyhjentämisen, ja näyttiksen sekä radin irrottamisen. Eli käytännössä pura koko looppi atomeiksi.

Siinä kun se sit oli atomeina niin pyörittelin virtalähdettäkin vähän eri asentoihin jos sillä olis saanut lisää tilaa pumpulle. Onneksi huomasin et se mahtuu juuri sopivasti pystyyn tohon veistelemääni aukkoon. Todella passeli paikka, toki pitää vielä putket vetää...
Päädyin tekemään viisi yritystä tuosta kolmen mutkan putkesta. Kolmas osoittautui toimivaksi...
J-Hackilta tulleen setin kanssa ongelmia aiheuttivat liian lyhyt EPS-piuha ja aivan perkeleen tiukat PCIe-piuhat. Näyttikseen menivät ihan nätisti, mutta virtalähteen puolelle ei millään. Vertasin Corsairin piuhaan, ja noissa oli ehkä vähän pienemmät terminaalit. Vääntelin niitä neulalla isommaksi, ja voimalla sain lopulta paikalleen.

Hetken aikaa mulla oli kolme 40x20 Noctuaa puhkumassa ilmaa ulos tossa kopan yläreunan aukotuksessa. Ne oli kiinni tossa kannessa, joka teki siitä kannen avaamisesta tuskaista. Nyt ne ei myöskään mahtuisi samaan paikkaan kun toi t-haara on siinä. Koitin sit vähän sijoitella noita tuulettimia ylös ja ulos -periaatteella. En tiiä onko niistä mitään hyötyä, mutta ne pyörii niin äänettömästi ettei niistä mitään haittaakaan oo.

Tuuletinkäyrät vielä vähän hakusessa, pelailin pari tuntia ja vedenlämmöt nousi 49:n... Laitoin sen jälkeen käyrät niin että 40 jälkeen alkaa lievä melu ja 45 jälkeen sit kunnon puhuri.

Tää vois olla periaatteessa ”valmis”. Ehkä jonkun DIY-säiliön vois tohon tehdä. Vie korkeintaan saman tilan kun toi nykyinen t-haara. Ja sit tietty näyttiksen vois päivittää johonkin nykyaikasempaan. Toisaalta kattelin tota noissa kuvissakin näkyvässä muodossa eli ilman noita ulkokuoria ja mietin että oiskohan esim Sliegerin Console -kotelossa pari milliä enemmän tilaa. Ainakin se näyttää vähemmän muoviselta... Voishan sitä välillä vaan nauttia työnsä hedelmistä, mutta kun ei malttais!
 
Laitetaas itselle muistiin, että Salvo S402 taitais olla just se mitä etsin. Sligerin Console (ja aika moni muu vastaava vaihtoehto) on liian ohut kun toi pumppu+toppi vaatii vähintään 72mm (+1-2mm per puoli ilmaa) paksuuden. Tossa olisi pienemmät ulkomitat kuin tässä Nodessa (9,48 l vs 10,2 l), mutta jos pitäis veikata niin sisätilat on vähintään yhtä isot, jollei jopa isommat. Ainakin CPU-coolerille olisi Salvossa pari milliä enemmän tilaa speksien puolesta (58mm vs 56mm).
 
Laitetaas itselle muistiin, että Salvo S402 taitais olla just se mitä etsin. Sligerin Console (ja aika moni muu vastaava vaihtoehto) on liian ohut kun toi pumppu+toppi vaatii vähintään 72mm (+1-2mm per puoli ilmaa) paksuuden. Tossa olisi pienemmät ulkomitat kuin tässä Nodessa (9,48 l vs 10,2 l), mutta jos pitäis veikata niin sisätilat on vähintään yhtä isot, jollei jopa isommat. Ainakin CPU-coolerille olisi Salvossa pari milliä enemmän tilaa speksien puolesta (58mm vs 56mm).
Tuli ITX-ketjusta tämä buildi taas mieleen.

Mielenkiinnolla seurannut tätä projektia ja on kyllä aikamoinen taidonnäyte! En ole hirveän montaa looppia näissä nähnyt ja niistäkin suurin osa pehmeillä letkuilla. Löysin vain yhden kovilla putkilla toteutetun tämän lisäksi!
Näyttää kyllä näppärältä toi JHack M2427-johto ja oon miettinyt sitä myös itselle yhteen projektiin custom-mittaisen 24-pinnisen sijaan, kun tulee aika ahdasta virtalähteen päässä. Kunhan nyt tulisi taas varastoon!

Onko tuo S402 vaan vaikeampi vesijäähdytyksen kannalta, kun radiaattorille ei taida olla tilaa samaan aikaan näyttiksen kanssa? Jotenkin saattaa saada sen päällipuolelle? Lisäksi omasta mielestäni vähän ongelman väistämistä toi parin dollarin kiina-matto, joka tulee noiden jalkojen alle estämään pöydän naarmuuntuminen. Joskus Salvon omistajalle redditissä jutellut tuosta ja jotenkin vaikutti täysin ignooraavan ideani muotoon leikatuista kumitassuista. Ehkä mietti ettei maksa vaivaa?

Yksi vaihtoehto voisi olla myös SFF-Timen P-ATX v2, mutta siinä samat haasteet radin kanssa. Alkuperäinen ollut 69mm leveä ja uusi tulee olemaan 9mm leveämpi ja siten 10 litrainen, mutta edelleen kai pienin ATX-kotelo, johon mahtuu norminäyttikset jne. ja vaikuttaa laadukkaammalta kuin Node. ITX-emon kanssa samankaltainen näiden muiden kanssa.
Hinta 200 dollaria + postit + alv, eli kotiin asti ton saa 250-300€...
Hinnaltaan v1 oli 170$ eli olikohan ~180€ kuluineen. Nyt enää B-stockia myynnissä halvemmalla. (Nekin loppu). Firma Kroatiassa, joten heidän 25% alv tarvii maksaa.
 

Liitteet

  • SFFTime.jpg
    SFFTime.jpg
    585,4 KB · Luettu: 14
Tuli ITX-ketjusta tämä buildi taas mieleen.

Mielenkiinnolla seurannut tätä projektia ja on kyllä aikamoinen taidonnäyte! En ole hirveän montaa looppia näissä nähnyt ja niistäkin suurin osa pehmeillä letkuilla. Löysin vain yhden kovilla putkilla toteutetun tämän lisäksi!
Näyttää kyllä näppärältä toi JHack M2427-johto ja oon miettinyt sitä myös itselle yhteen projektiin custom-mittaisen 24-pinnisen sijaan, kun tulee aika ahdasta virtalähteen päässä. Kunhan nyt tulisi taas varastoon!

Onko tuo S402 vaan vaikeampi vesijäähdytyksen kannalta, kun radiaattorille ei taida olla tilaa samaan aikaan näyttiksen kanssa? Jotenkin saattaa saada sen päällipuolelle? Lisäksi omasta mielestäni vähän ongelman väistämistä toi parin dollarin kiina-matto, joka tulee noiden jalkojen alle estämään pöydän naarmuuntuminen. Joskus Salvon omistajalle redditissä jutellut tuosta ja jotenkin vaikutti täysin ignooraavan ideani muotoon leikatuista kumitassuista. Ehkä mietti ettei maksa vaivaa?

Yksi vaihtoehto voisi olla myös SFF-Timen P-ATX v2, mutta siinä samat haasteet radin kanssa. Alkuperäinen ollut 69mm leveä ja uusi tulee olemaan 9mm leveämpi ja siten 10 litrainen, mutta edelleen kai pienin ATX-kotelo, johon mahtuu norminäyttikset jne. ja vaikuttaa laadukkaammalta kuin Node. ITX-emon kanssa samankaltainen näiden muiden kanssa.

Hinnaltaan v1 oli 170$ eli olikohan ~180€ kuluineen. Nyt enää B-stockia myynnissä halvemmalla. (Nekin loppu). Firma Kroatiassa, joten heidän 25% alv tarvii maksaa.

Kiitoksia kehuista! Tuo sun linkkaama buildi on vielä asteen verran siistimpi, mutta ulkonäköä ehtii hieroa kunhan saa toiminnallisuuden 100% kuntoon!

Toi J-Hack oli kyllä hyvä ostos! Tilasin joskus keväällä kun oli enää Gold-versioita pari varastossa ja crimppailin sit noi Platinumin vaatimat sense-piuhat. Sen jälkeen ei oo ilmeisesti tullut uutta varastoa...

Mun nähdäkseni toi S402 olisi nimenomaan hyvä, kun saa näyttiksen paikkaa vaihdettua, eli nostaa blokillisen näyttiksen ylimpään PCIe-slottiin, niin siihen alle pitäisi jäädä ihan hyvin tilaa? Toki tässä tehdään se oletus että blokillinen näyttis mahtuu olemaan siinä ylimmässä paikassa... Mut tossa olis se hyvä että ei näy pelkkä backplate, eli vois oikeasti tehdä myös vähän ulkonäköpainotteisen, nyt on menty pääasiassa toimivuus edellä. Tuo Salvon mattosysteemi on kyllä aika onneton, mut äkkiäkös siihen jotkut kumitassut värkkää joihin tekee sit upotuksen tolle peltiselle jalalle.

Tota P-ATX:ää kattelin myös, mutta tosiaan toi 72mm+2mm+ulkopaneelit olis se oma minimivaatimus paksuudelle, niin voisi mennä olemassaolevilla palikoilla. Tossa ykkösversiossa paksuuden (ohuuden) lisäksi tosiaan myös ongelmana se ettei siinä muistaakseni saa näyttistä kiinni siihen ylimpään PCIe-paikkaan, ainoastaan alimpaan ja keskimmäiseen... Jospa V2:ssa olis tuokin ongelma korjattu!
 
Mun nähdäkseni toi S402 olisi nimenomaan hyvä, kun saa näyttiksen paikkaa vaihdettua, eli nostaa blokillisen näyttiksen ylimpään PCIe-slottiin, niin siihen alle pitäisi jäädä ihan hyvin tilaa?
Tämä tarvis varmaan näyttiksen johon saa 1-slotin bracketin, kuten nykyisessäsi, mutta kait sellainen löytyy uudempiinkin kortteihin, varsinkin nyt kun DVI:tä tuskin enää moneen korttiin laitetaan.
 
Viime viikolla tuli taas S402 saataville, ja se on nyt toimituksessa. Pitänee avata uusi lanka sille kunhan saapuu ja on aikaa siirtää buildi uuteen koteloon. Alle 10 litran custom looppi tuloee siis siitäkin!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 292
Viestejä
4 534 246
Jäsenet
74 783
Uusin jäsen
subs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom