Noctua NH-D15: kotelon syvyyn ja muistien korkeus - mikä optimaali ratkaisu?

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Itsellä kone tilattu Jimmsiltä kasauksella (ei vielä alettu kasata) ja tänään rupesin laskeskelemaan että tuleekos mulla ongelma valittujen komponenttien suhteen ja pitääkö tehdä muutoksia...

Eli riittääkö kotelon syvyys Noctuan NH-D15 kanssa ja mitä tehdä jos ei riitä?
  • Valitun kotelo Lian Li Lancool 2 mesh ja emolevy MSI MAG X570 Tomahawk Wifi CPU:n. Jäähdyttimen maksimi korkaus tossa kotelossa on 176mm
  • Noctuan NH-D15 korkaus 165mm eli tilaa jää 11mm
  • Kuitenkin NH-D15 alle mahtuu vain 32mm muistit jos käyttää kumpaakin tuuletinta, itse ritilän korkaus on 64mm (etu tuuletin tulee muistien päälle)
  • ja muistit jotka otin on Kingston 32GB (2 x 16GB) FURY Renegade, DDR4 3600MHz jotka 42.2mm korkeat
  • Näin ollen mun pitäis nostaa etummaista 140mm tuuletinta 11mm yläspäin jolloin Noctuas jäähystä tuliskin 176mm korkea ja ei mahtuisikaan koteloon. Myös tästä aiheutuva tuulettimien epäsymmetrisyys saattaa haitata jotain. Käsittääkseni performanssi ei tästä pitäisi kumminkaan kärsiä.
En ole ihan vielä varma olenko pähkäillyt tätä oikein mutta ihan vaan tiedoksi, että käsittääkseni tällainenkin asia tulisi ottaa huomioon.

Eli minun tapauksessa pitäisi mahdollisesta tehdä joku allaolevista muutoksista. Mitä mieltä ja mitä itse tekisitte?
  • matalammat muistit (jotka saattaa olla hieman hitaammat)
  • vaihtaa edessä oleva tuuletin 140 -> 120mm
  • vaihtaa kotelo esim Phantek p500a/Fractal Meshify 2 jne. jossa enemmän syvyyttä
  • vaihtaa jäähdytys AIO vesijäähyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
NH-D15s varmaan menee helpommin... Lähes yhtä hyvä jäähdytysteho, vaikka on vain yksi tuuletin.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
NH-D15s varmaan menee helpommin... Lähes yhtä hyvä jäähdytysteho, vaikka on vain yksi tuuletin.
Vähän olen päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että yritän tällä D15:lla jossa kaksi tuuletinta ja sitten jos toleransseista jää yli se milli niin voin mennä tällä, muussa tapauksessa otan vaan ton toisen tuulettimen pois tai korvaan sen 120mm. Kumminkin helpompi tämä ratkaisu kun alkaa koteloa tai muisteja vaihtamaan.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Tuon S mallin kanssa jää enemmän tilaa näyttiksen puolelle kun on epäsymmetrinen. Ja mukana tulee kiinnikkeet toiselle tuulettimelle.

Tuolla kerrottu noiden erot:

Toki yleensä mahtuu näyttis myös D15 kanssa jos nyt ei erityisen korkea taustalevy ole...
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Vähän olen päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että yritän tällä D15:lla jossa kaksi tuuletinta ja sitten jos toleransseista jää yli se milli niin voin mennä tällä, muussa tapauksessa otan vaan ton toisen tuulettimen pois tai korvaan sen 120mm. Kumminkin helpompi tämä ratkaisu kun alkaa koteloa tai muisteja vaihtamaan.
Hyvä idea. Ja jos ei mahdukaan kahta isoa, niin saat toisen varalle. Pitäisi kuitenkin mahtua, jos 42,2 mm pitää paikkansa, sillä:

140 mm (fan) + 42,2 mm (RAM) < 176 mm (case) + 7 mm (CPU + socket*)
140 mm + 42,2 mm - 7 mm < 176 mm
175,2 mm < 176 mm

Pitäisi siis helposti mahtua, koska kotelovalmistajien arvoissakin on yleensä varaa.

Minulla on kotelossa tilaa vain 167 mm ja muistit 39,17 mm, joten korvasin toisen ison 120 mm:llä. Kaksoistorneissa etummainen tuuletin ei paljoa vaikuta. Etummainen nimittäin saa viileää ilmaa suoraan kotelon etutuulettimilta. Jälkimmäinen torni sen sijaan saa etummaisen tornin esilämmittämää ilmaa, minkä takia jälkimmäinen torni on kädellä koittaen aina selvästi lämpimämpi. Viileämmälle etutornille riittää, että on edes joku tuuletin vähän puhaltamassa ja samalla jeesaamassa jälkimmäisen tuulettimen kuormaa.


Edit. *) Intelin ja AMD:n CPU + socket on tavallisesti välillä 7,9-9,1 mm, joten käyttämällä kaavassa 7 mm:ä saadaan varmuusvaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2021
Viestejä
6
Minulla oli hieman vastaava ongelma, kysyin Noctuan supportista hjelppiä, jäi alle 1mm puhaltimen ja kotelon kyljen väliin:
Based on the RAM height of the Corsair Vengeance RGB PRO modules and your computer case, there should be enough space to install the fan on the NH-D15 slightly higher, so that there's enough space for the RAM beneath it, but still enough space above the cooler to close the case. (Although it would certainly be a tight fit.)

(With 165 mm cooler height there's enough space for 32 mm RAM modules beneath the fan. Your RAM modules should have a height of 51.4mm - so the would have to be moved up by almost 2 cm, resulting in a cooler height of 184.6 mm, which is still below the 185 mm maximum cooler height for your case.)

If it doesn't work, the fan can be replaced for a 120 mm fan, of course. Due to the unique shape of the fans included with the NH-D15, the fan clips that are included can also be used with standard 120 mm square fans. We'd recommend the NF-A12x25 PWM chromax.black.swap as a replacement.

Kind regards,
Erik Janusch
Your Noctua Support-Team
Päädyin tilaamaan tuon suositellun tuulettimen joka kävi suoraan 140mm tuulettimen tilalle NH-D15:n mukana tulleilla asennusklipseillä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 909
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom