Minä kiitän. Nuo Scythe Ninjat, niin isot mallit kuin ne pienet minitkin, ovat aiemmin hoitaneet omat hommansa aivan moitteettomasti, säälihän noista olisi luopua kun ne koteloihin sopivat noinkin hyvin. Ne ovat minulla vieläpä sellaisina semi-passiivisina versioina, missä olen johtanut niille imun takatuulettimelta, mutta itsessään noissa ei ole kiinni mitään omia tuulettimia. Pienikin tasainen virtaus näemmä riittää, ja prosessori pysyy normaalissa käytössä noin 50 asteessa.
Muistelen menneisyydestä, että noista saatiin puristettua ulos sangen suuri jäähdytysteho siten, että siilen ympärille laitettiin yhteensä neljä tuuletinta, kaksi imemään ja kaksi puhaltamaan. Puhaltavia ja imeviä ei laitettu vastakkain, vaan vierekkäin aina pareiksi, jolloin läpipuhallus meni viistosti läpi sen jäähdytyskennon. Alle vielä peltier elementti, jonka tuottaman oman hukkalämmön siili joutui myös sitten hävittämään. Sehän se peltier elementin heikkous on, se tuottaa omaa häviötä vähintään sen 50 wattia tuohon kuormaan mukaan. Samoin kondenssiveden tiivistyminen voi olla pienenä riskinä noiden kanssa värkätessä, mutta siitä pääsee eroon kun tiivistää kannan ympäryksen huolellisesti.
Eivät ole kyllä enää missään hinnan kiroissa, ja tuossa olisivat ne sopivat dimensiot ja muut arvotkin aika kohdillaan:
www.partco.fi
Voihan se olla, että jos seuraavassa koneessa on vähintään 16 ydintä, niin vesijäähdytys on melkeinpä se pakollinen askartelukohde tuossa tilanteessa.
Jokin tuossa Peltier elementissä kuitenkin kiehtoo... onko siihen jokin erityinen syy, miksi nuo eivät ole ihan peruskäytössä harrastelijoilla?
T -.-