Kirjoititko koko iltasadun ihan vakavissasi?
Sadun? Eli jokin esittämäni väittämä ei mielestäsi pidä paikkaasa? Kertoisitko mikä niistä?
Ei tietenkään menestyvä ja hyviä tuotteita valmistava yritys halua kuulua massaan, vaan olla sen yläpuolella, eli erottua massasta.
Luepa aiempi kommenttini uudelleen, ja ota huomioon, mihin "leipen" kommenttiin vastasin. Kommentti on seuraava:
Miksi valmistaja haluaisi liittyä massaan tässä kohtaa?
Ainakaan minun on vaikea nähdä, että leipe olisi viitannut sanoilla "tässä kohtaa" muuhun kuin puheena olevaan Noctuan tuulettimien ruskeaan väriin (sanavalinta on tosin aika aika epämääräinen, mutta en näe muuta loogista vaihtoehtoa). Leipen kysymys on selkokielelle muunnettuna siis suunnilleen seuraava. "Miksi valmistaja haluaisi tehdä tuotettaan sen värisenä, kuin ostajien (ilmeinen) enemmistö haluaa". Kysymys on aika outo, koska vastaus on niin itsestäänselvä, mutta vastasin silti ("myydäkseen enemmän yhtiön tuotteita").
Meinasin jatkaa, että teknisiä tuotteita valmistavalla yrityksellä on muitakin (ja ostajien kannalta parempia) keinoja erottua kilpailijoistaan kuin vain tuotteiden väri, mutta pidin asiaa niin itsestäänselvänä, että olisin loukannut muita kommentoijia sanomalla sen. Olin näköjään väärässä. Hukkuuko Lian Li massaan, koska se tekee (myös) mustia koteloita? Ei näytä hukkuvan. Entä Razer, koska se tekee mustia oheislaitteita? Ei tietenkään. Esimerkkien luettelo olisi todella pitkä.
Koko ajatus siitä, että asiakkaiden väritoiveen kuunteleminen olisi yrityksen kannalta jotenkin huono asia on yksinkertaisesti absurdi. Päinvastaisesti todistaa se jo aiemmassa kommentissani esille tuomani asia, että Noctua itsekin alkoi jo vuosia sitten tarjota tuotteitaan ainakin mustina ja harmaina. Jos sinulla on luotettavasta lähteestä tietoa, että lisävalikoima Noctuan tuotteiden väreissä olisi jotenkin tehnyt merkistä vähemmän tunnetun tai laskenut sen myyntiä – tai hukuttanut sen massaan –, niin odotan suurella mielenkiinnolla lähdeviitettä.
Kun katsoo Noctuan myyntilukuja kautta aikojen, aika moni ostaja on joko a) pitänyt ruskeaa hyvänä tapana erottua, tai b) ovat ostaneet tuotteen sen ominaisuuksien ja suorituskyvyn takia, riippumatta minkä värisiä ovat.
Minusta näyttää, että yrität tuossa piilottaa kommenttiisi väitteen, joka selkeästi esitettynä näyttää vähintäänkin epävarmalta. Se väite on seuraava (siis omilla sanoillani esitettynä):
– Noctuan korkeat myyntimäärät todistavat, että ruskean värin suosiminen ei ole haitannut Noctuan tuotteiden myyntiä.
Kuten jo ensimmäisessä kommentissani sanoin, emme voi tietää asiaa, koska emme voi testata vaihtoehtoisia todellisuuksia. Järkevästi ajatellen on kuitenkin selvää, että yleinen tyytymättömyys Noctuan tuotteiden väriin ei ole voinut olla vähentämättä niiden myyntiä. Muun väittäminen olisi yksinkertaisesti epärealistista. En muuten itse onnistunut löytämään Noctuan myyntilukuja, joten voisitkohan antaa linkin niihin?
Ei missannut. Oli pitkän aikaa numero 1 ilmajäähdyttimien ja tuulettimien valmistaja
Näyttäisit tuossa pyrkivän kätkemään argumenttisi heikkoutta epämääräiseen ilmaisuun. Tarkoitatko ilmauksella "numero 1" parasta vai eniten myyvää? Vain jälkimmäinen olisi mielekäs argumentti tässä keskustelussa, mutta edelleen, se väite kaipaisi luotettavaa lähdettä tuekseen.
Jos jatkossa vielä argumentoit sanomisiani vastaan, niin otathan huomioon, että kaiken sanomani konteksti on "lepen" seuraava kommentti:
Miksi valmistaja haluaisi liittyä massaan tässä kohtaa?
Keskustelen siis siitä kysymyksestä, miksi Noctuan kannattaisi/kannattaa tarjota tuulettimiaan asiakkaiden toivoman värisinä (käytännössä ainakin mustana). Jos argumentoimme jotain muuta asiaa, mainitkaamme se selkeästi.