Ei pienten vapaasti hengittävien bensamoottorienkaan oletettu ennen kestävän läheskään yhtä pitkälle kuin suurempi iskutivuuksisten.
100 tonnia kun tuli mittariin, niin piti laittaa auto kiertoon, ennen kun tulee suurempaa vikaa.
Joo, moottorin suunniteltu käyttöikä on tietysti oma asiansa, mutta ei sekään liity sen kokoon.
Saastemääräyksien vaikutuksesta olen kyllä ihan eri mieltä, koska puhtaaksi väitetty tekniikka on käytännössä kovin lyhytikäistä. Tätä on juuri suoraruiskut, simplex-ketjut, hiukkassuodattimet, EGR:t, imuun kierrättävät huohottimet jne. jne. Puhdas palaminen itsessään olisikin moottorille hyvä, mutta kaikkien näiden laitteiden ollessa mukana sitä harvoin saavutetaan kovin pitkään. Koko tuo pakopuolen kauhea kuristaminen kaikenlaisilla suodattimilla jo yksistään heikentää moottorin hyötysuhdetta todella pahasti ja tätä sitten kompensoidaan turbolla ja rikkaalla seoksella, mistä seuraa lisää suodattamisen tarvetta.
Huono ketju ei kyllä liity saastelaitteisin mitenkään.
Myöskään suorasuihkutuksessa ei ole itsessään mitään negatiivisia ominaisuuksia, mutta tietysti paskasti suunnitellun ja toteutetun egr:n likaamaa imusarjaa se ei puhdista.
Hiuklassuodatin itsessään on hieno laite, mutta sen toimintaperiaatteen mukaisesti se ottaa ensimmäisenä hittiä kun moottori ei toimi oikein, ja saa syyt niskoilleen.
Suljettu huohotus on ollut moottoreissa niin kauan että pelkästään sen perusteella se on tehnyt moottoreista kymmen kertaa luotettavampia, joka ei tietenkään pidä paikkaansa.
Kiitos saastemääräysten tuo seoksen rikastaminen jonkun kompensoimiseksi ei ole enää mahdollista, ahtopainetta voidaan tietysti nostaa.
Hyötysuhdetta päästömääräykset kyllä heikentävät, absoluuttista polttoaineenkulutusta kyllä saataisiin vähennettyä rajoittamattomilla päästöillä, tosin käytännössä päästöjen rajoittamattomuus johtaa valmistajien puolelta teknisesti huonompiin toteutuksiin, jotka lisäävät kulutusta, mutta alentavat hankintahintaa.
Tuo loputon halpuutus on noiden tekniikoiden ongelma. Siis itse tekniikka ei ole se ongelman juurisyy, vaan valmistajien (ja kuluttajien) pyrkimys mahdollisimman halpaan tuotteeseen, jonka pitkän aikavälin kulut eivät ole prioriteettilistalla korkealla, tai mukana ollenkaan.