Nettiliittymäsi tämänhetkinen nopeus+keskustelua

Melko hyviä lähetysnopeuksia monella tässä keskustelussa.
Onko valokuiduissa yleisesti tuo lähetysnopeus parempi, kun internetyhteydet mobiililla sekä vanhoilla kaapeleilla tuntuu olevan monesti tuo lähetysnopeus joku kymmenesosa latausnopeudesta?
 
Melko hyviä lähetysnopeuksia monella tässä keskustelussa.
Onko valokuiduissa yleisesti tuo lähetysnopeus parempi, kun internetyhteydet mobiililla sekä vanhoilla kaapeleilla tuntuu olevan monesti tuo lähetysnopeus joku kymmenesosa latausnopeudesta?
On, kuitu on yleensä symmetrinen jos ei operaattori jostain ihme syystä halua rajoittaa lähetysnopeutta. ADSL, VDSL, kaapelissa ja mobiilissa on ihan tekniset rajoitteet, jonka takia lähetysnopeus on pienempi.
 
On, kuitu on yleensä symmetrinen jos ei operaattori jostain ihme syystä halua rajoittaa lähetysnopeutta. ADSL, VDSL, kaapelissa ja mobiilissa on ihan tekniset rajoitteet, jonka takia lähetysnopeus on pienempi.

No VDLS2:sella 30a profiililla saa 100/100Mbit/s ja tämähän on esim. Siikaverkon taloyhtiökohteissa.
 
  • Tykkää
Reactions: k70
Yhden sukulaisen luona testasin, niin aikalailla täyttä nopeutta tuli sisään ja ulos.
Jos linjat ovat kunnossa ja riittävän lyhkäisiä, niin se toimii täysillä, mutta jos linjat rajoittavat nopeutta, niin ensin tippuu uppi.

Toki jos tuollainen vdsl linkki on vaan esim kahden oman pisteen välillä, niin sen voi itse valita kumpaan suuntaan se hitaampi on, mutta internet yhteydessä se ensin hidastuva on uppi.
 
Olin jo siirtymässä 200M 5G yhteyksien perään. Niillä olisin pärjännyt ihan hyvin. Ollut vuosia DNA:n kaapelilaajakaista. Jokunen viikko sitten soittelivat sopparille jatkoa hintaa 26,99€/kk + kaapelitelevisiomaksu 13€/kk eli yhteensä 40€/kk 200M liittymästä. Pidin hintaa liian kovana, ja sanoin siirtyväni 5G:hen. Eilen sitten soittelin, ja ilmoitin irtisanovani netin ja kaapelitelevisioliittymän. Aspasta kysyttiin, että onko hinta syy, johon vastasin että joo. "No kato meillä olis nyt just 1G hintaan 19,90/kk ja kaapelitelevisiomaksuun 50% alennus". Kumma homma, että miksi asiat pitää aina päästää irtisanomistilanteeseen asti. Ensi kerralla pitää suoraan irtisanoa.

No enpä näillä nopeuksilla mitään tee, mutta saipahan ainakin halvemmalla. Ihan luvattua gigaa ei tule läpi, koska rajoittavana tekijänä on tuo Edgerouter X. (200M liittymästä tuli yli 200M läpi)

dnanopeus1G.jpg
 
No enpä näillä nopeuksilla mitään tee, mutta saipahan ainakin halvemmalla. Ihan luvattua gigaa ei tule läpi, koska rajoittavana tekijänä on tuo Edgerouter X. (200M liittymästä tuli yli 200M läpi)

Gigabitin ethernetistä ei tule hyötydataa gigaa läpi, osa kaistasta kuluu siihen tiedonsiirtoprotokollaan.
 
Aikamoinen pingi. Onko serveri kaukana ja/tai onko kyseessä XGS-PON toteutus?
Mulla rullaa speedtest Proxmoxin päällä lxc+docker - kontissa ja silläkin saa alle 1ms pingejä XGS-PON-toteutuksella lähimmälle servulle. Sanoisin tällä kokemuksella, että kovin suuri osa tosta latenssista tuskin tulee valitusta kuitutekniikasta.
 
Taitaa olla mahdottomuus päästä alle 1ms pingeihin kuitutekniikasta riippumatta ellei asu lähellä lähimpiä yhteyspisteitä kuten Helsinkiä tai Oulua. Ainakin siis isojen operaattorien verkoissa. Itsellä oli aiemmin Elisan P2P kuitu jolla pienin pingi jonka koskaan sain oli about 3,3ms joka oli Elisan Helsingin servulle. Nyt käytössä Valoon XGS-PON kuitu ja pienin pingi about 6ms Valoon Helsingin servulle. Nämä siis Lempäälästä.
 
Nyt käytössä Valoon XGS-PON kuitu ja pienin pingi about 6ms Valoon Helsingin servulle. Nämä siis Lempäälästä.
No ei tuo huono ole. Ihan jo fysiikan lait laittavat tuolle välille 2 ms, loput tulevat tietotekniikasta.
Mikään muu ei tuossa muuttunut kuin reittimen WAN Elisan DKT:ltä Valoon Nokian kuitumuuntimelle. Ellun yhteys oli gigasella portilla ja Valoon 10Gbps joskin ~20m piuhalla.
 
Mikään muu ei tuossa muuttunut kuin reittimen WAN Elisan DKT:ltä Valoon Nokian kuitumuuntimelle. Ellun yhteys oli gigasella portilla ja Valoon 10Gbps joskin ~20m piuhalla.
No se on se tietotekniikka. Valoolla on enemmän paukkulankaa verkkonsa reunalla. Elisan alle 4 ms on likipä teoreettinen minimi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 085
Viestejä
5 239 924
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom