Nettikysely ja datan analysointi

Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
29
Pitäisi toteuttaa anonyymi kyselytutkimus, johon osallistunee n. 400-500 henkilöä. Kysymykset (n. 15) ovat pääasiassa suljettuja kysymyksiä ("kyllä/ei" tai "arvioi asteikolla 1-5") ja muutama avoin ("mitä mieltä olet asiasta X?").

Mitä nettikyselysivustoa suosittelisitte? Tai mitä kannattaa välttää? Maksullisuus on OK kunhan pysyy maltillisissa rajoissa. Suomalainen sivusto etusijalla. Sivuston tulisi lisäksi toimia näppärästi sillä haluan tehdä tutkimusta enkä hinkata sivuston ominaisuuksia päiväkaupalla.

Lisäksi olisi tärkeää, että sivustolta saisi ulos esim. yksittäisenä tiedostona kaiken datan, jota sitten voisi analysoida SPSS/PSPP/Excelissä kaikessa rauhassa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
29
Olen allerginen Googlelle, joten olisiko ehdottaa muita vaihtoehtoja?
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Webropol. Käytin tuota omaan graduun ja se oli todella hyvä siihen tarkoitukseen. Oisko itse kyselyssä ollut päälle sata kysymystä ja vastauksia tuli 1061, eli vähän isommatkin kyselyt onnistuvat helposti (toisin kuin jollain Google formsilla). Vastauksista sai tulostettua ihan valmiita frekvenssiraportteja ja itse datan sai ulos melkein mistä muodossa tahansa. Itse pyörittelin analyysit SPSS:llä ja Webropolin tiedosto oli siihen tarkoitukseen todella hyvä, kun taas joidenkin ohjelmien spss-tiedostot on sellaista roskaa, että niitä pitää siivota puoli päivää ennen kuin pääsee tekemään analyysejä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
29
Webropol tahtoisi 1300 euroa rahaa (vuosilisenssi, eivät myy yksittäisiä kyselymahdollisuuksia). Ohisektori.

Kyselynetti.com voisi tulla kyseeseen, tosin en ole varsinaisesti opiskelija joten pitäisi kait tuo Pro-versio sitten tilata.

Mites E-lomake.fi? Onko siitä käyttökokemuksia?
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Webropol tahtoisi 1300 euroa rahaa (vuosilisenssi, eivät myy yksittäisiä kyselymahdollisuuksia). Ohisektori.

Kyselynetti.com voisi tulla kyseeseen, tosin en ole varsinaisesti opiskelija joten pitäisi kait tuo Pro-versio sitten tilata.

Mites E-lomake.fi? Onko siitä käyttökokemuksia?
Ai se on niin jumalattoman kallis... Jos et ole opiskelija niin homma on hieman hankalampaa kun monella oppilaitoksella on noita diilejä kyselyfirmojen kanssa.

Surveymonkey on kuulemma myös ihan hyvä. Sekin tosin haluaa 400 € / vuosi jos haluaa datan SPSS:n kelpuuttamassa muodossa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
29
Nostetaanpas tämä kun liittyy riittävän läheisesti aiheeseen:

Miten toimitaan PSPP:n (huom, ei SPSS) kanssa:

1) minulla on Webropolista otettuna .xlsx -tiedosto, joka avautuu normaalisti Exceliin. Tallennan sen .csv -tiedostoksi ja avaan PSPP:llä. Jos kyselyssä on ollut ns. avoin vastaus -kohta, niin avoin vastaus on jossain tapauksissa tulostunut ihan omalle uudelle rivilleen ja samalla jättää . -arvot rivin kaikkiin VAR-sarakkeisiin.

Kuinkahan saisin tiedoston avautumaan järkevämmin PSPP:llä?

Tällä hetkellä jo sen vastaajia, että tuhottoman paljon menee aikaa jos yksitellen alan noita hinkkaamaan (+ riski tiedon eheydelle). Etenkin kun .xlsx -tiedostoa katsomalla ei päälle päin heti näe missä on vika.

2) Minulla on .csv -tiedosto (tehty em. kohdan mukaan), jossa vaikkapa VAR002 -sarakkella on vain arvoja 1,2,3 ja 4. Jos joku on jättänyt vastaamatta kyselyyn, niin sarakalleelle tulostuu arvo 0.

Jos tahdon selvittää vastausten frekvenssit, niin kuinka määrittelen että 0 kohtia ei oteta huomioon ollenkaan?

Ei ole aiempaa kokemusta PSPP:stä tai SPSS:tä.Yritin googlettaa, en osannut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 362
Yhdistyksemme käyttää Google Formsia erääseen äänestykseen, mutta vähän väliä tätä äänestystä yritetään pilata äänestämällä selkeästi väärää vaihtoehtoa n+1 kertaa peräkkäin. Emme halua laittaa äänestystä google-tilin taakse jolloin pitäisi kirjautua ennen äänen antoa omalle Google-tilille. Onko olemassa jotain scriptiä jolla änestäjän ip tai joku muu asia jolla äänestäjä voitaisiin tunnistaa saisi tallennettua äänestystaulukkoon jolloin helpottaisi samojen spämmi äänestäjien filtteröinti.

EDIT! vaihdoimme Google Formsista -> Jotformiin jossa tuon IP:n tallennuksen saa automaattisesti päälle. jotform.com
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 995
Viestejä
4 209 413
Jäsenet
71 002
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom