Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Sattui harmillinen tilanne itselle Nettiauton kulpupelin koeajolla. Noin 15 minuutin koeajo ja takaisin tullessa auto jäi vielä tyhjäkäynnille. Samalla ilmeisesti moottoriöljyt vuoti maahan. Mitään öljyvanaa kun ei ainakaan maassa näkynyt.

Auto bensa Opel. Noin 300tkm ajettu. Itseäkin harmittaa ja myyjää varmasti vielä enemmän. Ainakin myyjä epäili, että joku stefa pullahtanut pois? Moottoritila oli aluksi aivan puhdas, mutta rikkoontumisen jälkeen öljyä oli aika paljon lennellyt.

Ei ole kyllä itselle koskaan käynyt vastaavaa. Mitä nyt omasta vag autosta meni öljypumppu rikki ja auto menikin sitten romuksi. Tuossa koeajo pelissä varmaankin moottori on vielä kunnossa, kunhan jonkun stefan joku vaihtaa ehjään. Kun testiajon aikana ei kuulunut ainakaan mitään sivuääniä mistään. Moottori ilmeisesti 1.4T.

Noi opelin 1.4T:n on ihan susia, hyvä ettet ostanu. Niissä niin tiukat sytkäajoitukset että herkästi nakuttavat itsensä paskaksi :D Voi välttää ehkä käyttämällä vain korkeaoktaanista bensaa ja sillä ettei pidä kaasua matalilla kierroksilla pohjassa....


The Opel 1.4T (A14NET) and 1.6T (A16XHT) turbocharged engines, part of the SIDI (Spark Ignition Direct Injection) family, were produced between 2010 and 2020. The 1.4T delivers 140-150 HP, while the 1.6T outputs 170 HP. Both engines are equipped with direct injection and turbocharging for improved performance and efficiency. These engines were used in several Opel models, including the Astra J/K, Insignia, and Mokka. They were also used in the Chevrolet Cruze.

Several recurring issues and points of advice related to Opel’s 1.4T, 1.6T, and other turbocharged engines emerge. Below is an analysis and summary:

1.​

  • Piston and ring failures (often referred to as piston or piston-ring breakage) are a common issue, especially with the 1.4T SIDI (150 HP) and 1.6T SIDI (170 HP) engines. LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) is often cited as a primary cause, leading to violent knocking and subsequent piston damage.
  • In automatic transmission vehicles, LSPI is particularly common due to poor calibration, and it tends to occur when the engine operates at low RPMs while under load (e.g., sudden acceleration without downshifting). Transmission software updates are suggested to prevent these problems.
  • The A14NET (1.4T 140 HP) engine used in Astra J models shows fewer issues than the newer SIDI variants, though the potential for piston failure still exists if the engine isn't properly maintained.

.​

  • Many users have experienced expensive repair costs following piston or engine failure, with figures ranging from 50,000 to 200,000 TL in Turkey for replacements or rebuilds. Some feel that once these failures occur, the engine never fully recovers, even after major repairs.

7.​

  • Use high-quality oil (Dexos1 Gen3), high-octane fuel, and replace spark plugs and filters regularly.
  • Avoid driving at low RPMs with heavy throttle input, which is linked to piston failure.
  • Consider installing additional cooling solutions (oil coolers, lower-temp thermostats) to mitigate heat buildup.
 
Noi opelin 1.4T:n on ihan susia, hyvä ettet ostanu. Niissä niin tiukat sytkäajoitukset että herkästi nakuttavat itsensä paskaksi :D Voi välttää ehkä käyttämällä vain korkeaoktaanista bensaa ja sillä ettei pidä kaasua matalilla kierroksilla pohjassa....


The Opel 1.4T (A14NET) and 1.6T (A16XHT) turbocharged engines, part of the SIDI (Spark Ignition Direct Injection) family, were produced between 2010 and 2020. The 1.4T delivers 140-150 HP, while the 1.6T outputs 170 HP. Both engines are equipped with direct injection and turbocharging for improved performance and efficiency. These engines were used in several Opel models, including the Astra J/K, Insignia, and Mokka. They were also used in the Chevrolet Cruze.

Several recurring issues and points of advice related to Opel’s 1.4T, 1.6T, and other turbocharged engines emerge. Below is an analysis and summary:

1.​

  • Piston and ring failures (often referred to as piston or piston-ring breakage) are a common issue, especially with the 1.4T SIDI (150 HP) and 1.6T SIDI (170 HP) engines. LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) is often cited as a primary cause, leading to violent knocking and subsequent piston damage.
  • In automatic transmission vehicles, LSPI is particularly common due to poor calibration, and it tends to occur when the engine operates at low RPMs while under load (e.g., sudden acceleration without downshifting). Transmission software updates are suggested to prevent these problems.
  • The A14NET (1.4T 140 HP) engine used in Astra J models shows fewer issues than the newer SIDI variants, though the potential for piston failure still exists if the engine isn't properly maintained.

.​

  • Many users have experienced expensive repair costs following piston or engine failure, with figures ranging from 50,000 to 200,000 TL in Turkey for replacements or rebuilds. Some feel that once these failures occur, the engine never fully recovers, even after major repairs.

7.​

  • Use high-quality oil (Dexos1 Gen3), high-octane fuel, and replace spark plugs and filters regularly.
  • Avoid driving at low RPMs with heavy throttle input, which is linked to piston failure.
  • Consider installing additional cooling solutions (oil coolers, lower-temp thermostats) to mitigate heat buildup.
Onko tälle "tiukat sytkäajoitukset"-väitteelle mitään lähdettä tueksi?
 
Litranen Ecoboost jolla on ajettu 165k, uhka vai mahdollisuus :think: Päältä ihan nätti kuitenkin.

Rengassarjoista päätellen edellinen omistaja on ollut automies, joten tuskin moottoriinkaan on laitettu väärää öljyä. Kyllä tuo on selkeästi mahdollisuus Ecoboomien mittapuulla eikä ole hinnallakaan pilattu. Hihnassa vielä vuosiakin jäljellä, kun autolla ikää vasta 7 vuotta.
 
Uskomaton suoritus tämä 362tkm. Epäilen, että on mittaroitu +200tkm:ä mittariin lisää.

Yksi ilmoitus tuli mieleen, V8 samanlaisesta - ei käy kaikilla pytyillä. Kaikki vedot tallessa..ööö. Mutta raviharrastaja myyjänä. Sittenhän noita on näkynyt huutokaupoissa muutenkin.
Yksi oli lähtöhinnaltaan 7000, niine vikoineen mitä mainittu, vähän ravistaa, jarrut, pikselit näytössä. Joku tarjosi 10€ ja voitti palkinnon hintaan 7010€ halusi tai ei.
 
Yksi ilmoitus tuli mieleen, V8 samanlaisesta - ei käy kaikilla pytyillä. Kaikki vedot tallessa..ööö. Mutta raviharrastaja myyjänä. Sittenhän noita on näkynyt huutokaupoissa muutenkin.
Yksi oli lähtöhinnaltaan 7000, niine vikoineen mitä mainittu, vähän ravistaa, jarrut, pikselit näytössä. Joku tarjosi 10€ ja voitti palkinnon hintaan 7010€ halusi tai ei.

Kone pois ja 8kpl tälläsiä: https://www.design911.co.uk/p/cast-iron-cylinder-repair-liners-porsche-v8-models/

Toki jos leikkiin viitsii ryhtyä, niin auton tulisi kyllä olla ilmainen.
 
Ei

Riippuu miltä pytyt näyttää ja millaisia mäntiä mailmalla on saatavana. Halvempi ratkaisu on alusil-hoonata sylinterit uusiksi. Porsche myös myy kokonaista alakertaa muista saksalaisvalmistajista poiketen yllättävän huokeaan hintaan.

Eli ei käytännössä kannata koskea moiseen paskakasaan, vastaa ostaa se turbo-versio suoraan, jos malli kutkuttaa (tai sitten dieselinä Vw:n merkki keulalla).
 
Eli ei käytännössä kannata koskea moiseen paskakasaan, vastaa ostaa se turbo-versio suoraan, jos malli kutkuttaa (tai sitten dieselinä Vw:n merkki keulalla).

Postasin tuolla aikaisemmin Amarokista, mikä oli melkein myyty. Hajosi vaan matkalla oulusta etelään. Huutiksessa kukaan ei tarjonnut siitä mitään, sen jälkeen ei ole ollut missään julkisesti myynnissä. Siis 3.0tdi - niin ja harvinaisempi Phaeton V10 diisseli. Ei mennyt kaupaksi sekään vaikka muutama tarjous tuli.
 
Noi opelin 1.4T:n on ihan susia, hyvä ettet ostanu
Tästä huomauttaisin, että se susi on vanhempi 1,4T, jota oli esim. Astra J:ssä.

Corsa E:ssä, Astra K:ssa ja Insignia B:ssä käytetyt 1,0T, 1,4T ja 1,5T on täysin eri moottoreita, joissa ei ole mitään samaa vanhempien mallien kanssa, ja ne ovat hyvin luotettavia. Niissä tosin oli alkuun LSPI-ongelmaa, mutta se ratkaistiin jo vuosia sitten Dexos 1gen 2 öljyllä. Nykyään on vielä uudempi Dexos1 gen 3.
 
Mikäköhän modi on mennyt pieleen, että on auto laitettu myyntiin? :hmm:
Mistä epäilys että autossa on jokin pielessä jos se myydään? Toisekseen en ymmärrä isosti rakennettua diiselimersua joka menee 0-100 reilu 7.sek. Ei kuulosta kovin vauhdikkaalta laitteelta mutta pitäähän harrastuksia olla.
 
Jotain outoa tuossa mesessä pitää olla kun on viimeaikoina paljon rempattu. Jos kaikki olisi kunnossa luulisi ajelevan tyytyväisenä vielä monia vuosia.
 
Jotain outoa tuossa mesessä pitää olla kun on viimeaikoina paljon rempattu. Jos kaikki olisi kunnossa luulisi ajelevan tyytyväisenä vielä monia vuosia.
Maininta "laatikkoon pitäs kyb/johdinlevy vaihtaa" kuulostaa siltä, että kyseessä on arvaus. Koko ajan pelko persiissä, että siellä on muutakin?
 
Maininta "laatikkoon pitäs kyb/johdinlevy vaihtaa" kuulostaa siltä, että kyseessä on arvaus. Koko ajan pelko persiissä, että siellä on muutakin?
"Laatikkoöljyt vaihtuu 16.12"
"AInoo miinus laatikkoon pitäs kyb/johdinlevy vaihtaa, öljyt sinne on vaihdettu 10tkm öljypisteella huuhteluineen."

Taitaa se laatikko siellä jotain oireilla.
 
Mistä epäilys että autossa on jokin pielessä jos se myydään? Toisekseen en ymmärrä isosti rakennettua diiselimersua joka menee 0-100 reilu 7.sek. Ei kuulosta kovin vauhdikkaalta laitteelta mutta pitäähän harrastuksia olla.

Ensin laitetaan kalliilla harrasteautoa omaan makuun, tuossakin tehty justiinsa jarrut kumpaankin päähän ja turboa ym., ja sitten myydään heti kohta pois. Vähän tulee mieleen, että harrastaja on todennut iskeneensä kätensä p***aan. Voi tietysti olla akuutti rahapulakin.

Lisäksi tuo keskikonsolityö on keskeneräinen eivätkä pullot vänkärin penkillä ole omiaan herättämään luottamusta myyjään...

1734361205773.png
 
Ensin laitetaan kalliilla harrasteautoa omaan makuun, tuossakin tehty justiinsa jarrut kumpaankin päähän ja turboa ym., ja sitten myydään heti kohta pois. Vähän tulee mieleen, että harrastaja on todennut iskeneensä kätensä p***aan. Voi tietysti olla akuutti rahapulakin.

Lisäksi tuo keskikonsolityö on keskeneräinen eivätkä pullot vänkärin penkillä ole omiaan herättämään luottamusta myyjään...

1734361205773.png

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mitäköhän nuo paine(?)mittarit tuossa on. Turbo OHC kolmosen puhaltimella sierra jättää sen?
 
Valitettavasti taitaa ilmoituksen jättäjä olla tosissaan kun lukasee lisätietoja alueen. No tää on varmasti taas yksi monista jotka ei ole "pakkomyynnissä".

Myyjä on nimen perusteella tietotekniikka-alan ihmisiä ja Haaga-Helian lehtori. :coffee: Jos Jukka päätyy lukemaan tätä ketjua, niin voi morjes. :lol:
 
Samalla rahalla irtoaa pari vuotta vanhoja uusikoppaisia corollia vähemmän ajettuna, niin valinta on kyllä vaikea minkä ottaisi :D
 
Pisti silmään tuo "kaikki huollot tehty ajoissa", mutta kuitenkin huoltokirjan kuvasta ilmenee, että öljynvaihtoväli ollut viisi vuotta... Se ei taida kovin ajoissa olla, kun huoltokirja käskee vaihtamaan vuoden välein. Ja tämänkin vuoden huolto jäänyt tekemättä.
 
Ei ole myöskään tieliikennekelpoinen, sillä alla on katiton downpipe kuten lisätiedoista selviää.

En jaksanut ihan niin pitkälle lukea, kun lisätietojen alkuun oli paljon tuota rahoituspasketta. Onhan siellä tottakai softakin vaihdettu

Tekniset muutokset:

MHD stage 2+ ohjelma (lisenssi mukaan)

Katiton downpipe

Injen tuning intake kitti

Isompi välijäähy

Alumiininen ahtoputki

Remuksen takavaimennin ja M3-look putkenpäät

Penkitetty 389hp / 555nm laput tallessa.
 
No sitä nyt on ihan turha päivitellä, kun eihän tuollaisella nyt kukaan oikeasti vakiona ajele
 
Tuli vastaan facessa tämmönen. En nyt ole mikään volvojen asiantuntija ja on varmaan harvinainen turbo tossa kuosissa mutta silti vaikuttaa aika kovalta hinnalta

Screenshot_20250103_123808_Facebook.jpg
 
Tässä huvikseen nettiautoa selatessa tulee taas väistämättä mieleen, että onko kuluttajansuojalailla tässä maassa mitään virkaa kun aivan yleisesti mainostetaan autossa olevan "Nahkasisusta" vaikka penkit on keinonahkaa a.ka muovia.

Pahin esimerkki on tietysti Tesla Model 3 tai Y, joissa ei ole koskaan ollut edes rahalla oikeata nahkaa, vaan keinonahkaa. Kuitenkin aivan yleisesti autoa myydään liikkeiden toimesta nahkasisustalla, joka ainakin tietääkseni tähän mennessä on tarkoittanut eläimen nahasta tehtyjä istuimia.

Ehkä tämä on sitten vain maan tapa, mutta olisi ihan mielenkiintoista jos tuo ilmiselvä harhaanjohtava markkinointi koeponnistettaisiin esim. Kuluttajariitalautakunnassa, että mitä sillä nahkasisustalla tarkoitetaan. Jos muovipenkitkin on nahkaa, niin senhän jälkeen on sitten sama ruveta myymään keinonahkatakkeja aitona, nahkahanskoja aitona jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 518
Viestejä
4 596 183
Jäsenet
75 665
Uusin jäsen
Verset

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom