Nettiauto - keskustelu, löydöt

Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
101
Ja jotta ei pääse yllättämään, niin 206-koppasen C63 AMG on nelimukinen ja kaksi litrainen.
Tuo se on kyllä isoin vitsi pitkään aikaan. Olisivat tehneet edes sen rivinelosen crossplane -kampuralla niin olisi äänissä jotain sukulaisuutta kunnon moottoreihin. Mutta on kyllä fiasko että kehtaavat nimetä sitä edelleen C63 AMG:ksi.
Nyt sen on samanlainen pörisijä kun naapurin mummon Fiat Panda.
Sama kun Lexus LFA otettaisiin uudestaan tuotantoon rivinelosella uutta ekologista hybridivoimalinjaa hyödyntäen …mitä olisi jäljellä vaikka suorituskyky onkin parempi?
No, vanhojen V8 AMG mallien hinnat lähti kohoamaan saman tien.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
676
Totta, tiettyjä asioita ei vaan pitäisi mennä pilaamaan liiallisella miettimisellä. Noi on kuitenkin sen verran marginaalivehkeitä, että ei noita kuitenkaan siellä prisman pihalla ruuhkaksi asti tule koskaan olemaan, joten tuon ituhippipistokkeen olis voinut jättää laittamatta ja tuplata sylinterit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
722
Eipä niillä valmistajilla oikein ole mahdollisuuksia alati tiukentuvien päästörajojen kanssa. Sakot on heti kymmenien miljoonien luokkaa kun vaadittava koko malliston co2 päästöraja ylittyy edes yhdellä grammalla. Rajat on sen verran kireälle vedetty, että aika niukasti on enää pelivaroja tehdä edes marginaalimallina mitään isojen päästöjen autoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
676
Jos oikein katoin, niin tuossa 206 koppasessa C43 AMG:ssa on suuremmat päästöt kevythybridinä kuin vanhempi koppaisessa C63:ssa, joten ei ihan valinnat osu kohdalleen. Ja päästöjen perusteella noi bensakevythybridit ois voinut jättää julkaisematta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
615
Jos oikein katoin, niin tuossa 206 koppasessa C43 AMG:ssa on suuremmat päästöt kevythybridinä kuin vanhempi koppaisessa C63:ssa, joten ei ihan valinnat osu kohdalleen. Ja päästöjen perusteella noi bensakevythybridit ois voinut jättää julkaisematta.
Ja tommosissa huippumalleissa ei ole mitään väliä, vaikka sieltä tulisi kuolleita kuutteja pakoputkesta. ideana noissa on suorituskyky, myyntimäärätkin on niin pieniä, että vaikka kuinka viherhippeilisi, niin noiden päästöistä ei ongelmaa saada.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
101
Onkohan siellä joku suunnitteluosastolla saanut ajatuksen läpi, että pröystäilivimpienkin mallien ostajat ovat nykyään nostaneet vihreät arvot yli niiden perinteisten arvojen mitä tuollaisilta halutaan. Siinäkään tapauksessa vaikea ymmärtää miksi ei tehty jotain överiä täyssähköä mikä voisi nostaa samalla suorituskyvyn uuteen luokkaan noissa AMG:issa, Nyt tehtiin kompromisseja kompromissien perään, ja lyötiin joku säälittävä put-putin sähkömoottorien kylkeen. Pakkosyötetään kabiinin kuskille keinotekoiset moottoriäänet jotka on huomattu alkavan ärsyttää 5min ajon jälkeen, hyi helvetti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
496
Ei kai oikeasti? o_O Eihän moista kehtaa edes käynnistää, kun odotukset ovat 6,3l kasin käynnistymiseen.
Eikö tuo kuitenki 5 litranen ole vaikka numero muuta väittääki? Ja oliko joku 63-malli jopa nelilitranen, v8 kuitenki. En niin mersutietäjä ole mutta jostain jääny mieleen.

edit: 2012 on ainaki ollu 6,3 litranen joo, mutta pienentynyhän tuo on kovasti vaikka v8 on pellin alla pysynykki
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
449
Eikö tuo kuitenki 5 litranen ole vaikka numero muuta väittääki? Ja oliko joku 63-malli jopa nelilitranen, v8 kuitenki. En niin mersutietäjä ole mutta jostain jääny mieleen.

edit: 2012 on ainaki ollu 6,3 litranen joo, mutta pienentynyhän tuo on kovasti vaikka v8 on pellin alla pysynykki
6.2litraisia vapareita, ja 4l v8 tuplaturboja olleet ennen, nykyään sitten noita moponmoottoreita
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
101
Siinä on uuden 63 AMG polttomoottorin specsit

Mercedes Benz Class C (W206) 63 AMG S E-Performance 4MATIC+ Engine Technical Data
Engine type - Number of cylinders : Inline 4
Engine Code : M139
Fuel type : Plug-in Hybrid / Petrol
Fuel System : Direct Injection
Lubrication :
See oil information
Engine Cooling :
Engine Alignment : Longitudinal
Engine Position : Front
Engine size - Displacement - Engine capacity : 1991 cm3 / 121.5 cu-in
Bore x Stroke : 83 x 92 mm
3.27 x 3.62 inches
Number of valves : 16 Valves
Aspiration : Turbo Intercooler
Maximum power - Output - Horsepower : 476 PS / 470 HP / 350 kW
@ 6750 rpm
Maximum torque : 545 Nm / 401 lb-ft
@ 5250-5500 rpm
Drive wheels - Traction - Drivetrain : AWD
Transmission Gearbox - Number of speeds :
9 speed Automatic
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 936
Ehkä kannattaa yrittää päästää irti siitä, että hyvän auton täytyisi olla tuhlaileva ja äänekäs. Oman auton kulkupuoleen (270/400) olen tyytyväinen, mutta ei sitä suorituskykyä tee mieli käyttää, kun se pitää niin kovaa meteliä ja putkesta tulee huvittava valkoinen pilvi. Onneksi pintakaasullakin liikahtaa kivasti alakierroksilla ilman meteliä, mutta jos olisi hiljaisempi, niin tulisi kaahattua enemmän.

V8 kuulostaa tietysti hyvältä, mutta eiköhän premium saavuteta sitä ilmankin.

Huvittavin napanuora on se, kun autonvalmistajat soittavat feikki-moottoriääniä kabiinin kajareista!
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
101
Sääliksi käy vain että autot alkaa muistuttaa yhä enemmän toisiaan, ja tehokkaalla autollakaan ei ole enää sitä auktoriteettiä kuin aiemmin. Sitä auktoriteettia meinaan on kun olen muutamaan kertaan päässyt kuulemaan naapurin CLS 63s AMG:tä livenä ja vielä vähän kutiteltuna versiona, hyvin matala pehmeä jylinä yhdistettynä tuplaturbojen kuin tornadon puhinaan jo tyhjäkäyntikierroksilla. Siinä meinaan päät pyöri kun väkkärällä kun tuo lähestyi jalankulkijoiden ohi… Omassakin kesäautossa on vapaasti hengittävä kasi, mutta tuo 63s oli ihan ”next level shittiä”. Eikä noita ääniä kannata mistään youtubesta vertailla, ei siinä ole sitä voimaa mitä livenä.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
644
Sääliksi käy vain että autot alkaa muistuttaa yhä enemmän toisiaan, ja tehokkaalla autollakaan ei ole enää sitä auktoriteettiä kuin aiemmin. Sitä auktoriteettia meinaan on kun olen muutamaan kertaan päässyt kuulemaan naapurin CLS 63s AMG:tä livenä ja vielä vähän kutiteltuna versiona, hyvin matala pehmeä jylinä yhdistettynä tuplaturbojen kuin tornadon puhinaan jo tyhjäkäyntikierroksilla. Siinä meinaan päät pyöri kun väkkärällä kun tuo lähestyi jalankulkijoiden ohi… Omassakin kesäautossa on vapaasti hengittävä kasi, mutta tuo 63s oli ihan ”next level shittiä”. Eikä noita ääniä kannata mistään youtubesta vertailla, ei siinä ole sitä voimaa mitä livenä.
Alkaa mennä melko offtopiciksi, mutta oletko varma että tuo päiden käätyminen johtuu ihailusta?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 179
d5fb7ef96a4e4aa87295956c2aa051d4.jpg

Sori ot:n jatkaminen, itsekin haluaisin mieluummin sen mersun sillä mukavasti röhisevällä kasilla vaikka olisi tehottomampikin.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
101
Alkaa mennä melko offtopiciksi, mutta oletko varma että tuo päiden käätyminen johtuu ihailusta?
En tiedä mutta veikkaan niin ennemmin, toisin kun nämä uudet paukkuvat ja rätisevät pikkumoottorit jotka tuntuu herättävän ärtymystä ainakin kaupungissa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 830
Alkaa mennä melko offtopiciksi, mutta oletko varma että tuo päiden käätyminen johtuu ihailusta?
Näin yleensä luulee auton omistaja. Yleensä ihmisten reaktio on, että mikä helvetin amistuuninkilippisjonne siellä nyt "tuli kylille näyttämään" ja sen takia katsoo säälien. Itse en muista ihan lähivuosikymmeninä ikinä katsoneeni ihaillen jotain polttomoottoriääntä. Moottoripyöräilijät ovat sitten taas laji erikseen, mutta niistä ei nyt jauheta tästä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
101
Näin yleensä luulee auton omistaja. Yleensä ihmisten reaktio on, että mikä helvetin amistuuninkilippisjonne siellä nyt "tuli kylille näyttämään" ja sen takia katsoo säälien. Itse en muista ihan lähivuosikymmeninä ikinä katsoneeni ihaillen jotain polttomoottoriääntä. Moottoripyöräilijät ovat sitten taas laji erikseen, mutta niistä ei nyt jauheta tästä.
En usko että kovin monelle tulee mieleen 8-12 pyttyisen äänestä että joku amistuuninkijonne sieltä tulee :D Kyllä oikeasti tavalliset autoista kiinnostumattomatkin ihmiset tekee eron onko moottorin ääni ärsyttävä vai miellyttävän kuuloinen, ja tuotahan on tutkittukin että äänen miellyttävyys lisääntyy kun sylinterit lisääntyy (enemmän harmonisia kerrannaisia äänessä)
Päätän ot:ni osaltani tähän videoon, jonka ääni kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :tup:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 061
Kaikista pahimpia ovat nämä aikuiset amikset kenellä on juuri sen verran varallisuutta että saadaan ostettua se GTI auto ja siitä mennään poistamaan sitten putkistosta se resonaattori :facepalm:

Sitten on hienoa kun paukkuu joka vaihteen vaihdossa ja mottorijarrussa ja kiihdytellään kaupungissa kun on niin hienon kuuloista :facepalm:


Matalemmat äänet nyt joo on kivat ja vakio putkistot nyt aina liian hiljasia, mutta tuo vitun paukuttelu on vain niin noloa, on mullakin prätkässä koko putkisto vaihdettu ja helposti voisin säätää niin että paukkuisi koko ajan, mutta en mä halua...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
101
Kaikista pahimpia ovat nämä aikuiset amikset kenellä on juuri sen verran varallisuutta että saadaan ostettua se GTI auto ja siitä mennään poistamaan sitten putkistosta se resonaattori :facepalm:

Sitten on hienoa kun paukkuu joka vaihteen vaihdossa ja mottorijarrussa ja kiihdytellään kaupungissa kun on niin hienon kuuloista :facepalm:


Matalemmat äänet nyt joo on kivat ja vakio putkistot nyt aina liian hiljasia, mutta tuo vitun paukuttelu on vain niin noloa, on mullakin prätkässä koko putkisto vaihdettu ja helposti voisin säätää niin että paukkuisi koko ajan, mutta en mä halua...
Joo viikonloppuisin varsinkin huomaa kun keskustan kaduille kerääntyy tuota uutta autokantaa, ja sitten sitä röpinää ja pauketta oikein ”lypsetään” autosta vuoron perään reilulla kaasun painalluksella ja nostolla :rofl2: Saatanan ärsyttävää kun tuo pauke sitten kaikuu korkeiden talojen välissä, ja sisällehän se sitten kanssa kuuluu
Ainiin se ot…
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
423
Kiihtyvyys (0-100): 9,00 s

Saa varoa ettei mopoauto mene ohitse :D 206 RC oli jotain 7.2s 0-100 km/h
Feline on malliston varustelluin laitos. RC:t GTI:n yläpuolella 206:ssa. RC lähtökohtaisesti race, felinet perhemukaavuuksilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
517
On varmasti tosi mukava ajettava litran koneella tälläinen Audi A3 :hmm:

Meinaatko ettei riitä arkiajoon? Ainakin Beetle 1.2 meni ihan hienosti eikä kuluta juuri mitään maantieajossa. Eniten ihmetyttää nykyisin monellakin merkillä hölmö numerointi/teholuokat johon ei vaan totu eikä ne vastaa suoraan litroja tai hevosvoimia.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 354
On varmasti tosi mukava ajettava litran koneella tälläinen Audi A3 :hmm:

varmaan paras moottori normaaliin käyttöön. Onhan tuota jopa Maxi Caddyssä joka 7 hengen puolipaku.. Tuollainen alle 2000rpm parhaan väännön tarjoava vailla vakavia tyyppivikoja oleva kone joka kulkee alle 5l kulutuksella ja kiihtyy 120kmh riittävästi on kaikki mitä kukaan tarvitsee tollaseen a->b käyttöön tarkoitettuun perusautoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 819
varmaan paras moottori normaaliin käyttöön. Onhan tuota jopa Maxi Caddyssä joka 7 hengen puolipaku.. Tuollainen alle 2000rpm parhaan väännön tarjoava vailla vakavia tyyppivikoja oleva kone joka kulkee alle 5l kulutuksella ja kiihtyy 120kmh riittävästi on kaikki mitä kukaan tarvitsee tollaseen a->b käyttöön tarkoitettuun perusautoon.
116hv turbo pitäisi olla aivan sopiva. Itse koeajoin golf farkun 1.2 moottorilla sekä manuaalina. 1.2 saattaa olla jopa pienempi teho? Lisäksi automaatti auttaa, että ei tarvitse vaihteita itse vaihdella.

Oma-auto Renault Clio farkku 900cc turbo. 90hv + overboost (vm 6/2018). Vaikka moottori on onnettoman pieni, niin vikoja on vähän/ei mitään ja riittää arkiseen ajoon nuo tehot/vääntö. Ja tuo Cliokin on varmasti Audia laiskempi.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
101
Joskus ajelin hetken Mersun 2.2 vaparidieselillä missä oli 95hv ja 150Nm, kyllä tuo muuten periaatteessa oli riittävä mutta jos oli vähänkään ylämäkeä niin kiihtyminen loppui käytännössä siihen. Rekkoja ohittaessa sai vähän jännittää pääseekö siitä ohi vai ei… Onkohan tuommoinen pieni bensaturbo ohittaessa yhtään ruudikkaampi?
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 354
Joskus ajelin hetken Mersun 2.2 vaparidieselillä missä oli 95hv ja 150Nm, kyllä tuo muuten periaatteessa oli riittävä mutta jos oli vähänkään ylämäkeä niin kiihtyminen loppui käytännössä siihen. Rekkoja ohittaessa sai vähän jännittää pääseekö siitä ohi vai ei… Onkohan tuommoinen pieni bensaturbo ohittaessa yhtään ruudikkaampi?
on erittäin paljon, ei voi verrata vain hevosvoimia, käytännön suorituskyky tulee laajasta ja matalalta lähtevästä vääntökäyrästä. Omassa autossa vanhempi 105hp 1.2TSI ja silläkin ohituskiihtyvyys on varsin riittävä 4 vaihteella, jos tuntuu, ettei riitä, ottaa todennäköisesti liikaa riskejä ohittamalla kun siihen ei todellisuudessa ole tarpeeksi tilaa/aikaa tai sitten riskeeraa kiihdyttämällä kortin kuivaavaan nopeuteen.. Kuormattuna tietenkin tilanne muuttuu, mutta kaikki on suhteellista.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
162
Joskus ajelin hetken Mersun 2.2 vaparidieselillä missä oli 95hv ja 150Nm, kyllä tuo muuten periaatteessa oli riittävä mutta jos oli vähänkään ylämäkeä niin kiihtyminen loppui käytännössä siihen. Rekkoja ohittaessa sai vähän jännittää pääseekö siitä ohi vai ei… Onkohan tuommoinen pieni bensaturbo ohittaessa yhtään ruudikkaampi?
Ei voi puhua samana päivänä. Tuo Mersun vaparidiesel ei vedä millään kierroksilla, todennäköisesti 4 tai 5 vaihteinen manuaali. Vertailuna turbokone joka vetää nätisti alle 2000 sinne punarajalle ja 7 vaihdetta, eli lähes aina ollaan oikealla alueella. Näitä muuten kannattaa käydä vaikka ihan sivistyksen vuoksi ajamassa jos on mahdollisuus. Todella mukavia autoja arkiajoihin, vaikka itsekin on aina tullut vannottua ns. vanhanliiton koneiden nimeen.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 201
Meinaatko ettei riitä arkiajoon?
Ehkä jollekin riittää. Omaan ajoon pitää olla vähintään sellainen 7s 0-100km/h auto joka yleensä tarkoittaa +200hv.

Vaikka tuossa litraisessa on turbo niin kyllä sitä joutuu kierrättämään ohitustilanteissa ja liittymistä kiihdytyksissä. Pärjäähän sitä, jos pakko on, vaikka 60hv autolla mutta ei se mukavaa ole :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
517
Ehkä jollekin riittää. Omaan ajoon pitää olla vähintään sellainen 7s 0-100km/h auto joka yleensä tarkoittaa +200hv.

Vaikka tuossa litraisessa on turbo niin kyllä sitä joutuu kierrättämään ohitustilanteissa ja liittymistä kiihdytyksissä. Pärjäähän sitä, jos pakko on, vaikka 60hv autolla mutta ei se mukavaa ole :D
No sillälailla. Aikalailla eri autoja nyt vertaat.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 201
No sillälailla. Aikalailla eri autoja nyt vertaat.
En mitään vertaa. Alkuperäinen viesti oli, että 1.0 on tuohon A3 pieni motti, Audi ei ole kuitenkaan mikään mopoauton kokoinen/painoinen vaan pikkusedani. Pieni motti vaatii aina turbon kaverikseen mutta ei sekään siitä mukavaa ajettavaa tee. Tuollaisessa pikkusedanissa pitäisi olla 2.0 turbolla niin olisi heti kaikinpuolin mukavempi laitos. Ulkokuorihan siinä on ihan kohdillaan.

Huomaa myös, että alkuperäisessä viestissä puhuin "mukavasta ajosta" enkä millä "nyt tulisi toimeen" liikenteessä. Kaksi aivan eri asiaa.


1.8 turbolla samassa korissa on ihan passeli olematta kuitenkaan mikään tykki vehje. Kaupan päälle tulee vielä neliveto :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 469
Mulla on kotiautona 1,0 TSI Polo ja täytyy sanoa että tuon 2,0TDI 150hp passatin rinnalla en normaali käytössä koe oikein mitään eroa. Äärimmäisen mukavan luonteinen kone arkiajoon ja kaupunkipyöritykseen. Mikään ei tähän autoon maksa mitään, kulutus on jotain 5l tasoa ja pikkuautoksi tämä on yhtä hyvä ajaa kun moni 5-6v vanhepi kokoluokkaa isompi auto. Toki uusi Polo onkin näistä pikkuautoista oikeastaan ainoa jolla viitsii pidempääkin matkaa ajella, sen takia tähän päädyinkin.

Työn puolesta tulee ajeltua niin paljon eri autoja, välillä aika tehokkaitakin vekottimia, eikä ne tunnu enää yhtään miltään. Olen jo puutunut siihen "Alle 200hp ei pääse mihkää1111" hömpötykseen. Hauskanpitoon eri laitteet, arkiautona voi hyvin olla tuollainen säästöpossu kun ei sitä kuitenkaan jaksa työmatkaliikenteessä polkea. Oma ajo on käytännössä sitä että kotitieltä kääntyessä napsautan vakkarin päälle, ajan 50km suuntaansa vakkari päällä ja that's it. Ei paljon vaikuta onko 100hp vai 700hv.

Mulla se raja menee varmaan jossain siinä 80-90hp tietämillä että auto alkaa olla häiritsevän laiska. 60hp SDI Golfilla tuli joskus ajettua muutamia tuhansia kun oli koirankuljettimena ja sillä kun sai ajella motarilla kaasu pohjassa niin oli vähän "mitähän vittua" -fiilis.
 
Viimeksi muokattu:

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 201
Polo on aikapaljon pienempi auto kuin Audi A3 sedan. Ehkä siihen sopiikin tuollainen pikkumotti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 819
A3 painaa sen 1300kg, Polo max 200kg vähemmän, eroa ei ole paljon
Uusi A3:
1225 kg

Uusi Polo:
1097 kg

Autodatasta katsottu ja molemmat oli manuaali vaihteisen painoja. 128kg vain eroa.

Oma Renault Clio Farkku painaa 1055kg, eli vähän Poloa kevyempi (900cc, 90hv).


Joku 60hv auto alkaa olla ohituksissa vaarallinen, kun ei kiihdy millään vaihteella "juuri ollenkaan". Eikä ole mitään overboost juttujakaan sellaisessa, että saisi edes hetkellisesti vähän lisää tehoa ja vääntöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 819
Tuollaisessa pikkusedanissa pitäisi olla 2.0 turbolla niin olisi heti kaikinpuolin mukavempi laitos. Ulkokuorihan siinä on ihan kohdillaan.

Huomaa myös, että alkuperäisessä viestissä puhuin "mukavasta ajosta" enkä millä "nyt tulisi toimeen" liikenteessä. Kaksi aivan eri asiaa.

https://www.nettiauto.com/audi/a3/13185437
1.8 turbolla samassa korissa on ihan passeli olematta kuitenkaan mikään tykki vehje. Kaupan päälle tulee vielä neliveto :D
Maailma muuttuu :D Ei nimittäin saa enää 2.0 moottorilla, kun 1.5 on suurin saatavilla oleva. Itsekin luulin että olisi vähän tehokkaampia kuin 150hv saatavilla.

 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 016
oiden hitsaus on ihan vahvistusta. Ei ne pakokaasut sieltä vuoda. Tutustukaa vähän aiheeseen.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
484
oiden hitsaus on ihan vahvistusta. Ei ne pakokaasut sieltä vuoda. Tutustukaa vähän aiheeseen.
Tuosta jää lähinnä kuva, että onko se sisäpuoli myös vain hepattu, laatu oli se pointti. Ääni on toki "hieman" eri, jos oikeasti vuotaa. Pointti on siinä, kun lähes hehkutetaan kyseistä pakosarjaa...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 638
Viestejä
3 501 939
Jäsenet
62 375
Uusin jäsen
wompatti

Hinta.fi

Ylös Bottom