Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Hyväksyitkö kauppojen peruuttamisen vai saiko ostaja rahat takaisin automaattisesti?
Hyväksyitkö kauppojen peruuttamisen vai saiko ostaja rahat takaisin automaattisesti?


Automaattisesti.

Joulun alla myin täällä iotechissä pinnivikaisen Kiinan emolevyn prosessorin ja muistien kera noin kymmenen kaupan verran tutulle ostajalle. Emolevy oli mennyt matkalla hajalle. Ehkä 25 asteen pakkanen rikkoi sen. Hyvitin siitä 10 euroa. Sen olisin sietänyt, mutta prosessikeissin jälkeen intoni lähetellä tavaroita loppui melkein kokonaan. Koskee erityisesti ikänsä ja kuntonsa puolesta ehtoopuolella olevaa sekä helposti särkyvää(lue särjettävää tavaraa).


Viime vuonna ennen näitä tapauksia myin pari nvme-levyä Torissa. Nuori poika osti ilmeisesti vanhempiensa tiliä käyttäen ja ilmoitteli kirjeen saavuttua ettei toimi.

Kävi sitten ilmi hänen yrittäneen sitä pakettikoneella ja kehoitin testaamaan kunnon emolevyllä (Asus, Msi...) jollaisella lähtikin toimimaan.

Tämä ei ollut ainoa vastaava tapaus. Jo silloin oli ikävä epäily laittaako ostaja tavaraa hajalle.

Viime syksynä eräs sankari kävi ostamassa ddr4-serverimuisteja. Ilmoitteli 13 päivän jälkeen ettei toimi.

Kävi niinikään ilmi hänen käyttäneen pakettikonetta. Kysyin tarkistiko yhteensopivuuden ennen ostoa. Hän vastasi koneen manuaalin mukaan sen tukevan pc4-2133 muisteja.

Kerroin muisteissa olevan muitakin merkintöjä joita tulee ottaa huomioon. 😖

En purkanut kauppaa vaan kehoitin testaamaan x99-emolevyllä tai myymään eteenpäin palautusoikeudella sellaista käyttävälle.

Näitä kaikenlaisia sekoilijoita on aivan liikaa verrattuna takavuosiin.

Nykyään otan usein videon tavaran toimivuudesta jopa ennen noutoja.
Tämä on hyvä sivusto varmistaa aikaleima.


Myytävä osa testipenkkiin kiinni ja videolle. Pääkoneella tuo sivusto näkymään ruudulle ja yhteen välilehteen keskustelu noutajan kanssa näkyville nekin videoiden.


Olen saanut aika pahasti tarpeekseni turhasta säädöstä ja stressistä ja ottanut järeät keinot käyttöön ostajien valikoimisessa, jos heitä enää sattuu ilmaantumaan. 🙂

Ainakin itselleni on helppoa olla hyvä ostaja. En tajua miten se voi olla monille loputtoman vaikeaa.


Erikoista, että takavuosina pärjättiin kaupanteossa melko hyvin ilman kamerakännyköitä.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä kaikenlaisia sekoilijoita on aivan liikaa verrattuna takavuosiin.
Tiedän reaalimaailman ihmisiä jotka sisäistävät myyjän sanat
"Jos tuote ei toimi niin voi palauttaa"
tilanteeseen jossa ostaja itse on varustettu luuloilla mitä on ominaisuuksiltaan saamassa, ja kun tuote ei ominaisuuksiltaan toimi ostajan käyttöön, alkaa ostaja vaatimaan palauttamista kun tuote ei toimi.
 
Automaattisesti.

Vastasitko Torille mitään asiasta vai miten tuo oikein menee? Kai siinä myyjäkin saa jättää oman näkemyksensä? Tuossahan pitäis olla kuitenki yksityisten välisen kaupankäynnin pelisäännöt voimassa eli jos toinen väittää toista, niin lähtökohtaisesti myyjän pitäisi saada rahat ja ostajan se kytynen korvaus rikkinäisestä tavarasta. Jos siis myyjä on sitä mieltä, että lähti toimivana ja ostaja sanoo, että on rikki.
 
Vastasitko Torille mitään asiasta vai miten tuo oikein menee? Kai siinä myyjäkin saa jättää oman näkemyksensä? Tuossahan pitäis olla kuitenki yksityisten välisen kaupankäynnin pelisäännöt voimassa eli jos toinen väittää toista, niin lähtökohtaisesti myyjän pitäisi saada rahat ja ostajan se kytynen korvaus rikkinäisestä tavarasta. Jos siis myyjä on sitä mieltä, että lähti toimivana ja ostaja sanoo, että on rikki.

Missä juuri tällaiset pelisäännöt on mainittu?
 
Vastasitko Torille mitään asiasta vai miten tuo oikein menee? Kai siinä myyjäkin saa jättää oman näkemyksensä? Tuossahan pitäis olla kuitenki yksityisten välisen kaupankäynnin pelisäännöt voimassa eli jos toinen väittää toista, niin lähtökohtaisesti myyjän pitäisi saada rahat ja ostajan se kytynen korvaus rikkinäisestä tavarasta. Jos siis myyjä on sitä mieltä, että lähti toimivana ja ostaja sanoo, että on rikki.

Ostaja reklamoi 24 tunnin sisällä ja Tori jäädytti rahat 10 päiväksi asian selvittämiseen. Ostaja lähetti videon, jossa prosessori ei antanut kuvaa ja Tori(diili) palautti kauppasumman ostajalle. Hänen tappioksi jäi toridiilin palvelumaksu ja minulle postimerkin kulut + prosessorin rikkoontuminen.

Videosta ei tietenkään selvinnyt miten pakkaus oli avattu ja prosessoria käsitelty matkalla kasauksessa olleeseen koneeseen.

Monen onnistuneen toridiilin jälkeen olin sen verran huolimaton, että video jäi ottamatta. Ainoastaan kuva cpu-z:sta päivämäärän kanssa. En sorru enää samaan virheeseen.

Vaikka tarjolla olisi nopea noutaja, varaan aikaa videon ottamiseen. Mikäli siitä aiheutuva tunnin-parin viive saa ostajan perumaan kaupan niin tervemenoa. En ala hosumaan enää kenenkään hätähousun takia.

Yleensä sovin kaupat ainakin 4-24 tunnin päähän yhteydenotosta.
 
Ostaja reklamoi 24 tunnin sisällä ja Tori jäädytti rahat 10 päiväksi asian selvittämiseen. Ostaja lähetti videon, jossa prosessori ei antanut kuvaa ja Tori(diili) palautti kauppasumman ostajalle. Hänen tappioksi jäi toridiilin palvelumaksu ja minulle postimerkin kulut + prosessorin rikkoontuminen.

Oliko tuo postimerkki käytäntö Torin määräämä?
 
Oliko tuo postimerkki käytäntö Torin määräämä?

Ei siitä ollut puhetta enempää, mutta käsitin että minun piti maksaa palautus. Päätin maksaa itse(2,5€), koska halusin testata prosessorin ja varmistaa saman yksilön saapumisen takaisin

Kirjeen avaamisen kuvasin videolle ja laitoin prosessorin samantien testipenkkiin.

Myyjä oli lähettänyt chätissä kuvan kirjeestä postilaatikon luukun edessa.

Lisäys klo 22:44

Erikoista tapauksessa oli se ettei ostaja kirjoittanut omia lähetystietoja kirjeeseen, vaan kirjoitti osoitteeni ja nimeni vasempaan ylänurkkaan johon kuuluu kirjoittaa lähettäjän eikä vastaanottajan tiedot .
 
Ei siitä ollut puhetta enempää, mutta käsitin että minun piti maksaa palautus. Päätin maksaa itse, koska halusin testata prosessorin ja varmistaa saman yksilön saapumisen takaisin

Kirjeen avaamisen kuvasin videolle ja laitoin prosessorin samantien testipenkkiin.

Jättääkö järjestelmä tilaisuuden tehdä vastareklamointi jos tuote ei olisi saapunut takaisin sinulle?
Vai palautuiko.pstajaöle rahat ennen sinulle palautuksen saapumista?
 
Jättääkö järjestelmä tilaisuuden tehdä vastareklamointi jos tuote ei olisi saapunut takaisin sinulle?
Vai palautuiko.pstajaöle rahat ennen sinulle palautuksen saapumista?

Ei tuossa oikein ollut vastareklamoitavaa. Rahat palautettiin ostajalle melko nopeasti

Tapaus on 2kk vanha enkä muista aivan kaikkia yksityiskohtia.

Kirje saapui yllättävästi alle 2vrk sisään (aamuyöllä). Heräsin kolahdukseen, mutta en jaksanut nousta ylös
 
Ostaja reklamoi 24 tunnin sisällä ja Tori jäädytti rahat 10 päiväksi asian selvittämiseen. Ostaja lähetti videon, jossa prosessori ei antanut kuvaa ja Tori(diili) palautti kauppasumman ostajalle.

Laitoitko oman vastineen asiasta tuossa vaiheessa vai annoitko passiivisena osapuolena mennä prosessin eteenpäin? Käsittääkseni tuossa kohtaa täytyy laittaa oma versio asiasta. En usko, että alkavat mitään videokuvaa vaatimaan, mutta jos ei laita mitään, niin noinhan se menee.
 
Vinted palvelussa onko mitenkään mahdollista myydä tuotteita jotka ovat esim. 60 cm leveitä?

Tarjoaat isommallakin asetuksella pakettia joka on maksimissaan 40 cm leveä. Ei hyvä. Aspa ei auta.
Ne koot menee jotenkin kategorian mukaan. Eli sun tulisi laittaa se johonkin kategoriaan missä siellä oletetaan olevan isompia tuotteita. Olen Vintedissä myynyt kaksi tuotetta ja kumpikaan ei mahtunut niihin mittoihin. Laitoin siitä huolimatta matkaan ylikokosena ja perille meni ihan normaalisti.
 
Laitoitko oman vastineen asiasta tuossa vaiheessa vai annoitko passiivisena osapuolena mennä prosessin eteenpäin? Käsittääkseni tuossa kohtaa täytyy laittaa oma versio asiasta. En usko, että alkavat mitään videokuvaa vaatimaan, mutta jos ei laita mitään, niin noinhan se menee.

Annoin ruutukaappaukset, mutta ei auttanut.
 
Vittu näitä..

Näyttökuva 2026-06-04 kello 19.25.04.png

Näyttökuva 2026-06-04 kello 19.31.48.png

Joo ei tartte, mut tein just kaupat sun kaa ja sit heti perutki pelle. e: noh, en nyt vissii saakkaan antaa palautetta, ku aktivoin uudelleen.. vai mistä sen voin tehdä?

e2: vai kuittiako vaa kaipas.. ehdin tollo senki hälle antaa..

e3: Ilmiannoin käyttäjän tietojen kalastelusta..
 
Viimeksi muokattu:
Vittu näitä..

Näyttökuva 2026-06-04 kello 19.25.04.png

Näyttökuva 2026-06-04 kello 19.31.48.png

Joo ei tartte, mut tein just kaupat sun kaa ja sit heti perutki pelle. e: noh, en nyt vissii saakkaan antaa palautetta, ku aktivoin uudelleen.. vai mistä sen voin tehdä?

e2: vai kuittiako vaa kaipas.. ehdin tollo senki hälle antaa..

e3: Ilmiannoin käyttäjän tietojen kalastelusta..

Saa käydä hakeen
Anna palaute ennen uudelleen aktivointia. Jälkeen ei taida enää onnistua
 
Miten muuten tulee meneen noi Aliexpress ostokset, tullataanko ne sen mukaan mitä ne on tilattu vai sen mukaan milloin ne saapuu tullattavaksi? Onko nyt liian myöhäistä tilata enää jos haluaa välttää 3+3set?
 
, tullataanko ne sen mukaan mitä ne on tilattu vai sen mukaan milloin ne saapuu tullattavaksi?

Ne menee pääsääntöisesti sen ajankohdan lainsäädännön mukaan, joka sillä hetkellä on voimassa, kun lähetys tulee tullattavaksi. Lähinnä isompien toimijoiden laivarahdeissa ja tälläisissä voi olla muuta. Noihin muihin en osaa sanoa mitään.


Tämä ketju on pääasiassa ns. vertaiskaupasta eli tori, huutonet ja Vinted keskusteluun, jossa kauppaa käydään joko tavallisten ihmisen kanssa tai pienimuotoisten "kaupustelijoiden" kanssa. Kun taas oikeilta yrityksiltä ja kaupallisilta toimijoilta tilaamiseen on
 
Ne menee pääsääntöisesti sen ajankohdan lainsäädännön mukaan, joka sillä hetkellä on voimassa, kun lähetys tulee tullattavaksi. Lähinnä isompien toimijoiden laivarahdeissa ja tälläisissä voi olla muuta. Noihin muihin en osaa sanoa mitään.


Tämä ketju on pääasiassa ns. vertaiskaupasta eli tori, huutonet ja Vinted keskusteluun, jossa kauppaa käydään joko tavallisten ihmisen kanssa tai pienimuotoisten "kaupustelijoiden" kanssa. Kun taas oikeilta yrityksiltä ja kaupallisilta toimijoilta tilaamiseen on
Juu, tuli väärään ketjuun.
 
Nyt eka kertaa toridiilillä ongelma. Itse ostajana.
Ostin tuotteen sillä "osta heti" nappia painamalla, maksoin normaalisti ja maksu meni läpi. Mutta ilmoitus pysyy myynnissä, vaikka pitäisi automaattisesti mennä myydyksi, ja antaa myyjälle postitustiedot.
Nyt maksun jälkeen tosiaan itelläni näkyy että "odottaa myyjän postitusta", mutta ilmoitus edellee myynnissä ja myyjällä ei näy mitään tietoja että olisin maksanut / laittanu edes viestiä..
Ja tarkistin pankista, rahat lähtivät tosiaan.

Katotaa millokoha torin aspa vastaileepi.
 
Nyt eka kertaa toridiilillä ongelma. Itse ostajana.
Ostin tuotteen sillä "osta heti" nappia painamalla, maksoin normaalisti ja maksu meni läpi. Mutta ilmoitus pysyy myynnissä, vaikka pitäisi automaattisesti mennä myydyksi, ja antaa myyjälle postitustiedot.
Nyt maksun jälkeen tosiaan itelläni näkyy että "odottaa myyjän postitusta", mutta ilmoitus edellee myynnissä ja myyjällä ei näy mitään tietoja että olisin maksanut / laittanu edes viestiä..
Ja tarkistin pankista, rahat lähtivät tosiaan.

Katotaa millokoha torin aspa vastaileepi.
Eikös siellä ollut myynti-ilmoitusta tehdessä valinta että asetetaanko tavara automaattisesti myydyksi jos joku ostaa toridiilillä?
 
Myyjä voi tehdä uuden ilmoituksen, mutta kyllä se alkup. sulkeutuu, kun teet kaupat.
Tässä tapauksessa ei sulkeutunut. Siinäpä se ropleema, myyjän kans ihmetellää ja ootellaa torin vastausta.

Edit. Oli vikaa postin puolel, mut nyt asia kunnos. "
Hei,

Pahoittelemme aiheutunutta vaivaa. Postilla on ollut häiriö, joka on vaikuttanut joidenkin Toridiili-kauppojen etenemiseen.

Häiriön pitäisi nyt olla korjattu, ja voit seurata tilannetta tilasivulta Oma Tori > ToriDiili."
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään muuttivat tori sovelluksen koodia niin ettei voi enää kopioida tekstiä kuvauksesta. Onpa perseestä. Itse laitan monesti linkin uuteen tuotteeseen, nyt niistä ei ole ainakaan puhelinkäyttäjille mitään hyötyä koska linkkiä ei voi avata.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään muuttivat sovelluksen koodia niin ettei voi enää kopioida tekstiä kuvauksesta. Onpa perseestä. Itse laitan monesti linkin uuteen tuotteeseen, nyt niistä ei ole ainakaan puhelinkäyttäjille mitään hyötyä koska linkkiä ei voi avata.
Puhutko Torin sovelluksesta? Kyllä iphonella ainakin toimii ihan normaalisti tekstin kopioiminen kuvauksesta ja linkin avaaminen suoraan kuvauksesta.
 
Oma ratkaisuni näihin tinkijöihin on se minkä opin jo aikanaan myynti-kesätöissä että valitsen ensin pyyntihintani ja sitten tuotteesta riippuen lyön siihen päälle 5-50e lisää jotta näille tinkijöille sitten voi antaa sen verran periksi. Kun "huutokauppakeisarit" sitten tyytyväisenä myhäilevät ja iloitsevat "voittoansa" niin saan tuotteen kaupaksi todellisella pyyntihinnalla ja joskus jää vähän extraakin.
Huvittavaa tuo peli ja miten identtisesti se toistuu kerta toisensa jälkeen, laitan vastaan aina muutaman viestin ja lopulta saamme jonkin kompromissin, melko usein oikean myyntihintani yläpuolelta. Tinkaaja on niin innostunut "voitettuaan" tiukan väännön, että tulee yleensä pikavauhtia noutamaan tavaran suu messingillä. Parhaita ostajia.
 
Huvittavaa tuo peli ja miten identtisesti se toistuu kerta toisensa jälkeen, laitan vastaan aina muutaman viestin ja lopulta saamme jonkin kompromissin, melko usein oikean myyntihintani yläpuolelta. Tinkaaja on niin innostunut "voitettuaan" tiukan väännön, että tulee yleensä pikavauhtia noutamaan tavaran suu messingillä. Parhaita ostajia.
Tuossa on se ongelma, että varsinkin jotkin tuotteet ovat sellaisia, että laitat hinnan vähänkin yli "käyvän arvon", niin kukaan ei edes kysy.

Torissa voi olla että oma kohde saa 10 "tykkäystä" aka suosikkilistausta, mutta kukaan ei tarjoa. Vastaavasti viikossa ei tule yhtään tykkäystä, mutta useampi kiinnostunut kyselee -eli noiden perusteella ei voi kyllä päätellä mitään...

Täälläkin kauppapaikalla on sellainen erikoinen tapa -tai sitten se on sattumaa, että monikin henkilö saattaa seurata myynti-ilmoitusta ja juuri silloin kun pudotat hintaa jonkin maagisen rajan alle, huudetaan HP. -Itsellä tahtoo olla sellainen tapa, että jos tavara ei mene käyvällä arvolla kaupaksi, niin sitten se menee lahjoituksena jollekin lähipiirissä

Tietty onhan tuossa se, että ostaja voi ainakin kokea voittavansa suoraan -tinkimättä. Kunhan jaksoi odotella hinnan tippuvan. Mutta eikö olisi alunperin kannattanut heti tarjota se oma hintansa ja katsoa pääsisikö sillä kauppohin? Ihan mielenkiinnosta vaan asia kiinnostaa.
 
Tuossa on se ongelma, että varsinkin jotkin tuotteet ovat sellaisia, että laitat hinnan vähänkin yli "käyvän arvon", niin kukaan ei edes kysy.

Torissa voi olla että oma kohde saa 10 "tykkäystä" aka suosikkilistausta, mutta kukaan ei tarjoa. Vastaavasti viikossa ei tule yhtään tykkäystä, mutta useampi kiinnostunut kyselee -eli noiden perusteella ei voi kyllä päätellä mitään...
On nuo sydämet ihan hyvä merkki, että siellä on hintatietoisia kyttääjiä, jotka ei jostain syystä uskalla vääntää hinnasta. Niitä ilmoituksia alan laskemaan 2-10€ per päivä ja yleensä sieltä joku tarttuu jo kauan ennen pohjahintaani. Rasittavaa toki päivitellä niitä hintoja.
 
Torissa voi olla että oma kohde saa 10 "tykkäystä" aka suosikkilistausta, mutta kukaan ei tarjoa. Vastaavasti viikossa ei tule yhtään tykkäystä, mutta useampi kiinnostunut kyselee -eli noiden perusteella ei voi kyllä päätellä mitään...
Ymmärtääkseni ainakin jossain vaiheessa nuo "tykkäykset" toimi ilmoituksen tallennuksena eli "tykkääjä" pystyy näkemään ilmoituksen sulkemisen jälkeenkin.
Muutenhan nuo suljetut eivät enää näy. Ainoastaan käyttäjän saamat arvostelut.
 
Ymmärtääkseni ainakin jossain vaiheessa nuo "tykkäykset" toimi ilmoituksen tallennuksena eli "tykkääjä" pystyy näkemään ilmoituksen sulkemisen jälkeenkin.
Muutenhan nuo suljetut eivät enää näy. Ainoastaan käyttäjän saamat arvostelut.
Itselle tosin sitten ostajana runsaat tykkäykset viestivät intuitiivisesti sitä, että myyjä on huijari, tuotteessa on jotakin vikaa tai jostain myyjässä muuten jotain outoa. Siksi useamman tykkäyksen saanut ilmoitus menee ohitukseen- varsinkin jos se on ollut yli 2 viikkoa olemassa. Lienenköhän ainoa joka kokee noin?
 
Itselle tosin sitten ostajana runsaat tykkäykset viestivät intuitiivisesti sitä, että myyjä on huijari, tuotteessa on jotakin vikaa tai jostain myyjässä muuten jotain outoa. Siksi useamman tykkäyksen saanut ilmoitus menee ohitukseen- varsinkin jos se on ollut yli 2 viikkoa olemassa. Lienenköhän ainoa joka kokee noin?
En ole tässä nyt vänkäämässä sen enempää mitä oikeasti tarkoittaa, mutta tuohan tarkoittaa "Tallennettu suosikiksi" ja ymmärtääkseni toimii kuten sanoin. Se liittyykö se joihinkin huijareihin on sitten eri asia, enkä ala arvailemaan oletko ainoa joka asian noin kokee.
Minulle ihan sama, koska jos joku tuote kiinnostaa, niin ei kiinnosta tykkääkö joku muu siitä tai ei. Itse ilmoitus itsessään jo kertoo paljon ja myyjän tyyli, sekä toimintatapa selviää laittamalla viestiä.
Sen jälkeen intuitio kyllä kertoo kannattaako harkita ostamista vai ei.
 
Itse olen ostanut myös sellaisia tavaroita, joilla on ollut hurja määrä sydämiä, enkä ole havainnut niissä mitään kategorista vikaa. Enkä tuota jaksa niin ihmetelläkään, sillä ainakin itse välillä merkkailen romuja suosikkeihini ajatuksena katsoa niitä myöhemmin tarkemmin ja sitten unohdankin koko homman, joten miksei muutkin... 😄
 
Toridiili on toiminut myyjän näkökulmastani itselläni ihan hyvin ja pääosin tullut täyden kympin palautteita. Mutta sitten on joitain jotka laittavat todella huonon palautteen (":|" naaman) ja kun kysyn mitä vikaa, niin joko ei vastata (yleisin), tai sitten ei kuulemma mitään vikaa. Silti huono palaute? Sitten omissa palautteissa tuo 6,5 arvostelu pomppaa silmään aika helposti.
 
Toridiili on toiminut myyjän näkökulmastani itselläni ihan hyvin ja pääosin tullut täyden kympin palautteita. Mutta sitten on joitain jotka laittavat todella huonon palautteen (":|" naaman) ja kun kysyn mitä vikaa, niin joko ei vastata (yleisin), tai sitten ei kuulemma mitään vikaa. Silti huono palaute? Sitten omissa palautteissa tuo 6,5 arvostelu pomppaa silmään aika helposti.

Hymiö ei ilmennä kaikille yhteneväisesti samaa tarkoittavaa.
Neutraalihymiön tulkitseminen aina tympääntyneeksi palautteeksi ei ole 100% tarkka analyysi.

Ehkä pääsisimme ihmiskommunikaatiossa ymmärtämään hieman paremmin toisiamme, kun pupilleja, kasvoja ja käsien eleitä kuvattaisiin joiden syöte menisi neuralink syötteen kanssa neuroverkko- ja kvanttilaskentaan.
 
Tuossahan on kysymykset "Kuinka hyvin ilmoituksen kuvaus ja kuvat vastasivat ostamaasi tuotetta?" ja "Kuinka hyvin tuote oli pakattu?" joihin voi vasta noilla neljällä hymiöllä joita ei avata sen kummemmin. Ja sitten vapaa tekstikenttä kolmantena.
1781246585240.png

Mikään ihmekään että arvostelut ovat mitä sattuu kun noista voi kukin päätellä ihan mitä vain.
 
Tuossahan on kysymykset "Kuinka hyvin ilmoituksen kuvaus ja kuvat vastasivat ostamaasi tuotetta?" ja "Kuinka hyvin tuote oli pakattu?" joihin voi vasta noilla neljällä hymiöllä joita ei avata sen kummemmin. Ja sitten vapaa tekstikenttä kolmantena.
1781246585240.png

Mikään ihmekään että arvostelut ovat mitä sattuu kun noista voi kukin päätellä ihan mitä vain.
Noiden neljän hymiön kääntäminen 0-10 asteikoille arvostelun antajan tietämättä on kyllä todella typerä systeemi.

EDIT: On itse asiassa 2,5-10 tuo asteikko tori.fi ohjeiden mukaan. Algoritmia ei ole sen enempää avattu.
 
Viimeksi muokattu:
Arvostan mahdollista myyjän kekseliäisyyttä jos on luettu palveluehdot läpi ja sisäistetty ne.

Screenshot_20260612-084919-262~2.png


Enemmänhän tässä mielestäni ongelma on tässä kohtaa (lainaukset uutisesta):
Kun kuljettaja menee hakemaan pakettia eikä lokerossa ole mitään, se kuitenkin rekisteröityy järjestelmään. Vastuu paketista siirtyy Torilta Matkahuollolle.
Eihän järjestelmän pitäisi edes mahdollistaa tällaista, että kuljettaja (tai automaatio) voi merkata ottaneensa olemattoman paketin kuljetukseen.

Tämä kohta särähti myös korvaan:
Tori-tavaran myyjä voi avata Matkahuollon pakettiautomaatilla lokeron koodilla ja sulkea sen tyhjänä. Järjestelmä rekisteröi paketin silti noudetuksi kuljetukseen.
En ole Matkahuoltoa käyttänyt, mutta Postilla ainakin tuossa vaiheessa tulee vasta merkintä "jätetty lähetyspisteeseen" mikä ei ole mitenkään sama asia kuin "noudettu kuljetukseen". Mielestäni ylipäänsä typerää, että kuljetusfirma myöntää hukanneensa yhtään mitään jos eivät ole mitään pakettia edes oikeasti ottaneet vastaan :confused:
 
Enemmänhän tässä mielestäni ongelma on tässä kohtaa (lainaukset uutisesta):

Eihän järjestelmän pitäisi edes mahdollistaa tällaista, että kuljettaja (tai automaatio) voi merkata ottaneensa olemattoman paketin kuljetukseen.

Tämä kohta särähti myös korvaan:

En ole Matkahuoltoa käyttänyt, mutta Postilla ainakin tuossa vaiheessa tulee vasta merkintä "jätetty lähetyspisteeseen" mikä ei ole mitenkään sama asia kuin "noudettu kuljetukseen". Mielestäni ylipäänsä typerää, että kuljetusfirma myöntää hukanneensa yhtään mitään jos eivät ole mitään pakettia edes oikeasti ottaneet vastaan :confused:
Tällaiset kekseliäät ihmiset ovat hyviä tuomaan esiin maksullisen lisäturvan konkreettisen turvan toteutumisen kolikonheitolla tai turvan toteutumisen väärin indikaattorein
 
Enemmänhän tässä mielestäni ongelma on tässä kohtaa (lainaukset uutisesta):

Eihän järjestelmän pitäisi edes mahdollistaa tällaista, että kuljettaja (tai automaatio) voi merkata ottaneensa olemattoman paketin kuljetukseen.

Tämä kohta särähti myös korvaan:

En ole Matkahuoltoa käyttänyt, mutta Postilla ainakin tuossa vaiheessa tulee vasta merkintä "jätetty lähetyspisteeseen" mikä ei ole mitenkään sama asia kuin "noudettu kuljetukseen". Mielestäni ylipäänsä typerää, että kuljetusfirma myöntää hukanneensa yhtään mitään jos eivät ole mitään pakettia edes oikeasti ottaneet vastaan :confused:
Eiköhän syy ole siinä, että myös kuskeissa on epärehellisiä, niin firman on pakko hyvittää lähetys. Saako joku kuski potkut tuon ihanan Tori kikan vuoksi -se tässä kiinnostaisi tietää
 
Jos nuo jaetaan 0-10 niin eikös tuo 6,5 osu :) hymiöön mikä tuskin on "todella huono"?
Se on kauppa-alustalla huono, kuten myös esim. eBay:ssa kaikki alle viiden tähden ovat huonoja. Näin se valitettavasti ostajien silmissä menee.

Enkä yritä tässä sanoa sitä ettei huonoja palautteita saisi antaa. Olen pettynyt Torin palautteenantotapaan koska se antaa harhaanjohtavia arvioita. Tuossa esimerkiksi neutraali naama on lähempänä epäonnistumista (vasemmalla) kuin onnistumista (oikealla). Jos tuo neuraali naama olisi keskellä niin silloinhan se olisi oikeasti neutraali asteikollakin.

Käytännön esimerkkinä myin lähes käyttämättömän sähkötyökalun. 6.3 yhteisarvosana. Kun kysyin mikä vika tuotteessa, niin perustelu oli "en älynnyt vuosimallia kysyä......niin siihen olin vähän pettynyt muuten siisti ja toimiva peli". Tästä kiitoksena 6.3 arvosana. Paketointi oli myös koneneena pakkaajana sanottuna erinomainen. Mutta ei ostajan mielestä. Ostajalla olisi ollut 24h aikaa toridiilin kautta reklamoida ja olisin tietysti suostunut palautukseen. En kyllä tiedä mitä väliä on tuon kyseisen työkalun vuosimallilla muutenkaan...

1781251420074.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 542
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom