Hyväksyitkö kauppojen peruuttamisen vai saiko ostaja rahat takaisin automaattisesti?
Hyväksyitkö kauppojen peruuttamisen vai saiko ostaja rahat takaisin automaattisesti?
Automaattisesti.
Joulun alla myin täällä iotechissä pinnivikaisen Kiinan emolevyn prosessorin ja muistien kera noin kymmenen kaupan verran tutulle ostajalle. Emolevy oli mennyt matkalla hajalle. Ehkä 25 asteen pakkanen rikkoi sen. Hyvitin siitä 10 euroa. Sen olisin sietänyt, mutta prosessikeissin jälkeen intoni lähetellä tavaroita loppui melkein kokonaan. Koskee erityisesti ikänsä ja kuntonsa puolesta ehtoopuolella olevaa sekä helposti särkyvää(lue särjettävää tavaraa).
Viime vuonna ennen näitä tapauksia myin pari nvme-levyä Torissa. Nuori poika osti ilmeisesti vanhempiensa tiliä käyttäen ja ilmoitteli kirjeen saavuttua ettei toimi.
Kävi sitten ilmi hänen yrittäneen sitä pakettikoneella ja kehoitin testaamaan kunnon emolevyllä (Asus, Msi...) jollaisella lähtikin toimimaan.
Tämä ei ollut ainoa vastaava tapaus. Jo silloin oli ikävä epäily laittaako ostaja tavaraa hajalle.
Viime syksynä eräs sankari kävi ostamassa ddr4-serverimuisteja. Ilmoitteli 13 päivän jälkeen ettei toimi.
Kävi niinikään ilmi hänen käyttäneen pakettikonetta. Kysyin tarkistiko yhteensopivuuden ennen ostoa. Hän vastasi koneen manuaalin mukaan sen tukevan pc4-2133 muisteja.
Kerroin muisteissa olevan muitakin merkintöjä joita tulee ottaa huomioon.
En purkanut kauppaa vaan kehoitin testaamaan x99-emolevyllä tai myymään eteenpäin palautusoikeudella sellaista käyttävälle.
Näitä kaikenlaisia sekoilijoita on aivan liikaa verrattuna takavuosiin.
Nykyään otan usein videon tavaran toimivuudesta jopa ennen noutoja.
Tämä on hyvä sivusto varmistaa aikaleima.
The World Clock — Worldwide
World time and date for cities in all time zones. International time right now. Takes into account all DST clock changes.
Myytävä osa testipenkkiin kiinni ja videolle. Pääkoneella tuo sivusto näkymään ruudulle ja yhteen välilehteen keskustelu noutajan kanssa näkyville nekin videoiden.
Olen saanut aika pahasti tarpeekseni turhasta säädöstä ja stressistä ja ottanut järeät keinot käyttöön ostajien valikoimisessa, jos heitä enää sattuu ilmaantumaan.
Ainakin itselleni on helppoa olla hyvä ostaja. En tajua miten se voi olla monille loputtoman vaikeaa.
Erikoista, että takavuosina pärjättiin kaupanteossa melko hyvin ilman kamerakännyköitä.
Viimeksi muokattu:


