Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Torin tekoälyn tekemät ilmoitustekstien oletusmuodot jättävä myyjä, jonka ilmoituksissa näkyy lähes jokaisessa paikkaansa pitämättömyyttä.

En olisi muutama vuosi tiennyt että vähään kykenevät voivat saada vielä hämmennystä tuottavan lisäavun tekoälystä.

Screenshot_20260520-224605.png
 
Nyt Tori sitten teki viimeisen temppunsa!

Tuli viesti että haluavat pankkitunnistautumisen, no se nyt on ollut selvää jo kauan, mutta enää ei pysty vastaamaan ostajan viesteihin. Kiitos vain yhteisistä vuosista ja up yours Torilta, minulta tavaraa ostaneille, kun en tosiaan enää pysty vastaamaan yhteydenottoihin

Screenshot_20260527-114239_Outlook.pngScreenshot_20260527-114302_Tori.png
 
Olen ollut jotenkin siinä uskossa, että tunnistautumista on vaadittu tähänkin asti. Jos ei ole niin pirun hyvä juttu, että tuohon siirrytään. Saisi olla käytössä ihan jokaisessa paikassa, jossa kaupanteko on mahdollista. Hieno suoritus jälleen kerran Torilta!
 
Juu ei minullakaan ole mitään @Jamboa vastaan - ja en usko, että hän kusettaa ihmisiä Torissa -> mutta nuo muutamat huijarit kyllä aikaansaavat sen, että kaikkien muidenkin pitää tunnistautua. Onhan se vähän ikävää, jos ei halua, mutta älä syytä Toria, syytä niitä ihmisiä, jotka muuten rötöstelevät anonyymisti ja vievät toisten rahat.
 
Sentään tuo tunnistautuminen ei vaadi pääsyä pankkitilille, toisin kuin Toridiili.
 
Olen ollut jotenkin siinä uskossa, että tunnistautumista on vaadittu tähänkin asti. Jos ei ole niin pirun hyvä juttu, että tuohon siirrytään. Saisi olla käytössä ihan jokaisessa paikassa, jossa kaupanteko on mahdollista. Hieno suoritus jälleen kerran Torilta!
Toivoisin kyllä että Torissa saisi tehdä kauppaa jatkossakin, on sitten tunnistautunut tai ei -> Ostaja voi jättää ostamatta myyjältä joka ei ole tunnistautunut ja myyjä voi valita tekeekö ToriDiilillä kauppaa vai ei.

Itse pääasiassa harrastan noutokauppoja Torissa, joissa muutenkin huijatuksi tulemisen riski on molemmin puolin hyvin pieni. Postimyynti toimii taas täällä iotechissä foorumin kautta paremmin, kun on toimiva palautejärjestelmä molempiin suuntiin

Tunnistautumista vastaan en itsekään yleisellä tasolla ole. Se että Tori haluaa kerätä ihmisistä tietoa joka ei heille kuulu (vrt ToriDiili/oikeus tilitietoihin), niin sitä vastustan ->Yksilöivä tunniste (muu kuin hetu) olisi täysin ok

Onko joku kysynyt Tori:lta mitä tietoja sinusta on tallennettu (jos olet tunnistautunut)?

1779879940010.png


Tuolta ainakin saa tietonsa ladattua ja kiinostaisi nimenomaan tuo, onko heillä tallennettuna sinun hetu, syntymäaika vai jokin hash tunniste. Onhan se haastavampaa luotettavasti tunnistaa käyttäjä, jos ei käytetä hetua. Itse työskentelen tietojärjestelmien kanssa ja tiedän miten kätevä hetua on viljellä, mutta samalla tiedän ettei sitä pidä huvikseen keräillä -vaan sen tallentamiseen pitää olla peruste.

-> Nyt jos menee tunnistautumis painikkeesta eteenpäin, niin Tori ilmoittaa "Vend tallentaa nimesi ja syntymäaikasi", mutta en nyt ihan suoraan usko etteivät tallentaisi myös hetun loppuosaa

Screenshot_20260527-122349_Tori.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko oikeasti niin että huuto.net vaatii tilinumeron vaikka et edes käyttäisi huuto turvaa? Tuo kohta tulee aina eteen kun yrität tehdä uuden myynti-ilmoituksen.

Näyttökuva 2026-05-27 124250.png
 
Onko oikeasti niin että huuto.net vaatii tilinumeron vaikka et edes käyttäisi huuto turvaa?

Uskon että ei vaadi siinä tapauksissa tilinumeroa, kun et ole tekemässä huutoturvan alaista myyntiä.

Ne kenen ei ole pakollista käyttää huutoturvaa, ovat
Yritykset
Huutoplus -asiakkaat
Tehomyyjä -statuksen asiakkaat
 
Viimeksi muokattu:
Nyt Tori sitten teki viimeisen temppunsa!

Tuli viesti että haluavat pankkitunnistautumisen, no se nyt on ollut selvää jo kauan, mutta enää ei pysty vastaamaan ostajan viesteihin. Kiitos vain yhteisistä vuosista ja up yours Torilta, minulta tavaraa ostaneille, kun en tosiaan enää pysty vastaamaan yhteydenottoihin

Screenshot_20260527-114239_Outlook.pngScreenshot_20260527-114302_Tori.png
Laitoin Tori tukeen viestiä, että miksi tämä nyt näin ja että onko sama tilanne kaikilla käyttäjillä vai menikö minulla sovellus vain lukkoon ja olisiko mahdollista avata edes tuo viestit osio, vaikka ilmoituksia ei saisi enää tehtyä. Vastaus oli geneerinen ja vastaa väärään kysymykseenkin... Eihän tuotekategoria liittyy mihinkään, jos viestit alue estetään kokonaan

"Turvallisuussyistä pyydämme joissain tapauksissa käyttäjiä vahvistamaan henkilöllisyytensä. Tämä on osa laajempaa toimenpidekokonaisuutta, jolla pyrimme parantamaan käyttäjäturvallisuutta – erityisesti suosituissa tuotekategorioissa."

Edit. No tein uuden tilin. Sillä pääsee tekemään ainakin ostoksia, jos sellaiselle tulee tarvetta. Myyminen tuskin onnistuu tunnistautumatta, mutta onhan tämä nyt hullua hommaa. Käyttöehdot sanovat:

"Kun luot käyttäjäprofiilin ja rekisteröit Tilin, tarvitsemme sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi, ja joissakin Palveluissa sinua voidaan pyytää antamaan myös muita tietoja, kuten nimi, käyttäjänimi, ikä, sukupuoli ja osoite ("Käyttäjäprofiilin tiedot")."

->Ei tarvinnut antaa mitään muutakuin sähköpostiosoite ja nimimerkki. Eli tästäkin voi päätellä, etteivät heidän "ehdot" pidä paikkaansa. Toki parempi näinpäin
 
Viimeksi muokattu:
On vähän liian tuoreessa muistissa se, kun Tori vuoti esim. piilotettuja puhelinnumeroita ilmoituksissa. Ei kiinnostaisi antaa mitään ylimääräistä tietoa tuonne. Jouduin nyt pitkin hampain lisäämään oman puhelinnumeron tuonne, kun aiemmin käytössä ollut prepaid meni kiinni, eikä numero ole enää käytössä.

En pysty vaihtamaan neljä vuotta sitten vanhaksi jäänyttä postinumeroakaan enää oikeaksi, kun sivusto alkaa vinkua, että pitäisi antaa koko osoite. Olkoon sitten väärin.

Jää kyllä koko sivuston käyttö historiaan, jos täytyy alkaa pankkitunnistautua epäluotettavaan palveluun.
 
Vinted palvelussa onko mitenkään mahdollista myydä tuotteita jotka ovat esim. 60 cm leveitä?

Tarjoaat isommallakin asetuksella pakettia joka on maksimissaan 40 cm leveä. Ei hyvä. Aspa ei auta.
 
Tuolta ainakin saa tietonsa ladattua ja kiinostaisi nimenomaan tuo, onko heillä tallennettuna sinun hetu, syntymäaika vai jokin hash tunniste. Onhan se haastavampaa luotettavasti tunnistaa käyttäjä, jos ei käytetä hetua. Itse työskentelen tietojärjestelmien kanssa ja tiedän miten kätevä hetua on viljellä, mutta samalla tiedän ettei sitä pidä huvikseen keräillä -vaan sen tallentamiseen pitää olla peruste.

Latasinpa tuota omat tietoni, ja ei siellä ainakaan löydy hetua tallennettuna. Syntymäaika sille varatussa kentässään. Samassa tiedostossa (bankid) in myös merkintä että on verifioitu, verifiointipäivä ja UUID.

EDIT. Siellä on mainintoja schibsted.fi käyttäjä ID:stä , vend käyttäjä ID:stä sekä aurora ID:stä. Tori puolelta löytyy paikka jossa nuo on sidottu samaan e-mail osoitteeseen. Siellä on migroitu systeemeitä yhteen jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin Tori tukeen viestiä, että miksi tämä nyt näin ja että onko sama tilanne kaikilla käyttäjillä vai menikö minulla sovellus vain lukkoon ja olisiko mahdollista avata edes tuo viestit osio, vaikka ilmoituksia ei saisi enää tehtyä. Vastaus oli geneerinen ja vastaa väärään kysymykseenkin... Eihän tuotekategoria liittyy mihinkään, jos viestit alue estetään kokonaan

Etkä sä oikeasti ole ollut tuolla tunnistautuneena? Tietääkseni tuo tuli käytännössä pakollisena jo 2-3 vuotta sitten. Ensiksi tiettyjen kategorioiden myyjille kuten ja erityisesti kaikenlainen elektroniikka. Sitten hiukan myöhemmin myös ostajille. Mun mielestä alkuun se tuli osalle joskus 3-4 vuotta sitten ja mielestäni käytännössä kai kaikille joskus 2 vuotta sitten.

Toi on oikeasti niin ikivanha juttu että vähän epäilyttää että puhutko siitä, vai jostain uudemmasta tunnistautumisesta. Löysin nopeasti varhaisimmat maininnat täältä 2021, mutta niissä puhuttiin puhelinnumerolla tunnistautumisesta. Ehkä 2024 tuli pankkitunnistautuminen.
Toisaalta nyt kun kokeilin kakkostunnuksella, niin ainakin muodollisesti viestin avaaminen jostain näytönohjainmen ilmoituksesta, ei tuota sitä kehoitusta tunnistautua. Aiemmin itselläni tuotti. Enkä nyt viitsi huvikseen turhaa viestiä lähettää jos se tulisi vasta sen jälkeen.

Edit. No tein uuden tilin. Sillä pääsee tekemään ainakin ostoksia, jos sellaiselle tulee tarvetta.

Ei välttämättä kaikilta alueilta. Toivottavasti sulla itsellä on tuollaisessa touhussa jokin sisäinen, järkevä logiikka. Koska mä näen tuollaisen lähinnä digitaalisen ajan hölmöläisten peiton jatkamista. Eri asia jos ajattelit kuolla seuraavan 5 vuoden sisään. Mutta jos et, niin itsestäänselvästi jos tällä hetkellä tuollaisella tunnuksella pystyisit vielä ostamaan joistain kategorioista, niin tietysti lopulta et sitäkään. Lopulta varmaankin tunnistaudut, ja sitten tuo kaikki sitä ennen tapahtunut puuhastelu, kuittaantuu ajantuhlaukseksi.



En pysty vaihtamaan neljä vuotta sitten vanhaksi jäänyttä postinumeroakaan enää oikeaksi, kun sivusto alkaa vinkua, että pitäisi antaa koko osoite. Olkoon sitten väärin.

Jos et halua antaa osoitetta, niin anna randomin naapurin osoite. Tai kadun toiselta puolelta jonkun vanhan mummon osoite. Jos jänskättää edes niin tehdä, niin sellaisen joka kuoli jo 50 vuotta sitten. Jos osoitetta ei syötetä pankkitunnistautumisen kautta, niin heillä ei ole mitään keinoa varmistaa sitä.
 
Etkä sä oikeasti ole ollut tuolla tunnistautuneena? Tietääkseni tuo tuli käytännössä pakollisena jo 2-3 vuotta sitten. Ensiksi tiettyjen kategorioiden myyjille kuten ja erityisesti kaikenlainen elektroniikka. Sitten hiukan myöhemmin myös ostajille. Mun mielestä alkuun se tuli osalle joskus 3-4 vuotta sitten ja mielestäni käytännössä kai kaikille joskus 2 vuotta sitten.

Toi on oikeasti niin ikivanha juttu että vähän epäilyttää että puhutko siitä, vai jostain uudemmasta tunnistautumisesta. Löysin nopeasti varhaisimmat maininnat täältä 2021, mutta niissä puhuttiin puhelinnumerolla tunnistautumisesta. Ehkä 2024 tuli pankkitunnistautuminen.
Toisaalta nyt kun kokeilin kakkostunnuksella, niin ainakin muodollisesti viestin avaaminen jostain näytönohjainmen ilmoituksesta, ei tuota sitä kehoitusta tunnistautua. Aiemmin itselläni tuotti. Enkä nyt viitsi huvikseen turhaa viestiä lähettää jos se tulisi vasta sen jälkeen.



Ei välttämättä kaikilta alueilta. Toivottavasti sulla itsellä on tuollaisessa touhussa jokin sisäinen, järkevä logiikka. Koska mä näen tuollaisen lähinnä digitaalisen ajan hölmöläisten peiton jatkamista. Eri asia jos ajattelit kuolla seuraavan 5 vuoden sisään. Mutta jos et, niin itsestäänselvästi jos tällä hetkellä tuollaisella tunnuksella pystyisit vielä ostamaan joistain kategorioista, niin tietysti lopulta et sitäkään. Lopulta varmaankin tunnistaudut, ja sitten tuo kaikki sitä ennen tapahtunut puuhastelu, kuittaantuu ajantuhlaukseksi.





Jos et halua antaa osoitetta, niin anna randomin naapurin osoite. Tai kadun toiselta puolelta jonkun vanhan mummon osoite. Jos jänskättää edes niin tehdä, niin sellaisen joka kuoli jo 50 vuotta sitten. Jos osoitetta ei syötetä pankkitunnistautumisen kautta, niin heillä ei ole mitään keinoa varmistaa sitä.
Jos tulee iso hätä housuun, niin teetkö sen mieluummin nyt vai 5 vuoden päästä. Itselle valinta on selvästi myöhemmin, jos se on sitten enää aiheellistakaan... Ihan pankkitunnistautumisesta puhun, enkä aio sitä helpolla tehdä. En ole aiemmin tehnyt, ehkä joskus, mutta voi olla että todennäköisemmin jossain toisessa palvelussa. Onhan noita kansainvälisiä palveluitakin jo olemassa sentään ebayn lisäksi

On melkoinen paikka tuo Vinted nähtävästi myyjälle myös:
"Tapanilla meni kuppi nurin Vintedissä – Myi vaatteen, jäi tyhjin käsin: ”En voi suositella”"
 
Viimeksi muokattu:
Screenshot_20260420_174839.jpg

Vastaus kirjoitti itsensä, mutta mitäköhän kysyjä oikein odotti? On kyllä taas sellaista hiihtäjää ollut vauhdissa, että alan toivomaan, että ToriDiili-kohteista saisi sen "Ota yhteyttä myyjään"-napin kokonaan pois...

Näin jälkikäteen ajatellen Huuto.netissä oli ihan fiksu se julkinen "Kysymykset"-kohta. Pitäisiköhän ehdottaa Torille samanlaista? 🤔
Tämä sinun tokaisu jäi niin elävästi mieleen, että vastasin lunttaamatta tänään eräälle urpolle lähes sanasta sanaan samalla tavalla. :D

ramin tarjous.png

Peitin kuvasta pois ilmoituksen kuvan ja otsikon, mutta voin kertoa, että kyseessä oli vajaaseen pariin satkuun hinnoiteltu tietokone. Ja kun siitä sitten saa viidenkympin tarjouksen, niin eihän tuolle voi muuta kuin kuittailla takaisin. :D
 
Tämä sinun tokaisu jäi niin elävästi mieleen, että vastasin lunttaamatta tänään eräälle urpolle lähes sanasta sanaan samalla tavalla. :D

ramin tarjous.png

Peitin kuvasta pois ilmoituksen kuvan ja otsikon, mutta voin kertoa, että kyseessä oli vajaaseen pariin satkuun hinnoiteltu tietokone. Ja kun siitä sitten saa viidenkympin tarjouksen, niin eihän tuolle voi muuta kuin kuittailla takaisin. :D
Myin aikanaan prätkää kolmella tonnilla, joka oli selvästi halvin vastaavanlainen ja vastaavilla kilsoilla oleva pyörä. Eräs ostajakandidaatti tarjosi 1500 ja perusteli, että kun vielä pyörän merkkiliikkeeseen, teettää ison huollon ja ostaa uudet kulutusosat, niin niihin menee 1500. Kiitin tarjouksesta ja sanoin, että sinulle hinta nousi juuri 4500:een. Tyyppiä ei kuulemma oltu ikinä ennen loukattu niin pahoin. Kerroin, että sittenhän meitä on kaksi 😁
 
Laitoin Tori tukeen viestiä, että miksi tämä nyt näin ja että onko sama tilanne kaikilla käyttäjillä vai menikö minulla sovellus vain lukkoon ja olisiko mahdollista avata edes tuo viestit osio, vaikka ilmoituksia ei saisi enää tehtyä. Vastaus oli geneerinen ja vastaa väärään kysymykseenkin... Eihän tuotekategoria liittyy mihinkään, jos viestit alue estetään kokonaan

"Turvallisuussyistä pyydämme joissain tapauksissa käyttäjiä vahvistamaan henkilöllisyytensä. Tämä on osa laajempaa toimenpidekokonaisuutta, jolla pyrimme parantamaan käyttäjäturvallisuutta – erityisesti suosituissa tuotekategorioissa."
Tulipahan tähänkin selvyyttä. Kävin kikkailemassa eilen Torin omilla sivuilla ja klikkasin vahingossa "aktivoi ilmoitus uudelleen" painiketta jostain vanhasta ilmoituksesta -> Tänään tuli viesti

"emme voi hyväksyä ilmoitustasi, koska se joko rikkoo sääntöjämme tai vaatii sinulta toimenpiteitä. Haluamme olla varmoja, että olet myymäsi tavaran juridinen omistaja. Sinun tulee tunnistautua vahvasti ja toimittaa tuotteen kuitti vastausviestillä, jotta voimme tarkistaa ilmoituksesi uudelleen."

Eli tuohan tarkoittaa käytännössä sitä, että haluavat varmistaa ettei myydä varastettua tavaraa. Uteliaisuudesta olisi mielenkiintoista tietää onko taustalla jonkun asiakkaan tekemä perätön ilmianto vai Torin automaattitriggeri -alkuperäiset ostokuitit kuitenkin säästän lähes aina ja olen ne antanut kaikille, jotka Torista minulta ovat jotain ostaneet. Jos tuo perustuu automatiikkaan, niin tuohan on todella hyvä juttu -tosin toteutus on surkea jos tilin mentyä lukkoon eri sähköpostin ja puhelinnumeron antamalla rikolliset pääsevät jatkamaan varastetun tavaran myymisä -prepaidejahan rikolliset varmasti muutenkin käyttävät

Ringin muutaman viikon ajan 700€ pyynti tuotetta, jonka kävin viikonloppuna sitten hakemassa 250€:lla
Mitä yrität tässä kertoa? -varmaankin Tingin? Jos niin, niin hyvä alehan tuossa oli lähtöhintaan :thumbsup: Järkevistä tarjouksista ei kannata suuttua ja kannattaa muistaa, että joskus se oma pyynti voi olla vaan järjetön -aika sen kertoo. Kun ei anna typerää palautetta tarjoajalle, niin voi sitten vaikka itse nöyrtyä myöhemmin kysymään tarjoajalta, että vieläkö tavara kiinnostaa
 
Tulipahan tähänkin selvyyttä. Kävin kikkailemassa eilen Torin omilla sivuilla ja klikkasin vahingossa "aktivoi ilmoitus uudelleen" painiketta jostain vanhasta ilmoituksesta -> Tänään tuli viesti

"emme voi hyväksyä ilmoitustasi, koska se joko rikkoo sääntöjämme tai vaatii sinulta toimenpiteitä. Haluamme olla varmoja, että olet myymäsi tavaran juridinen omistaja. Sinun tulee tunnistautua vahvasti ja toimittaa tuotteen kuitti vastausviestillä, jotta voimme tarkistaa ilmoituksesi uudelleen."

Eli tuohan tarkoittaa käytännössä sitä, että haluavat varmistaa ettei myydä varastettua tavaraa. Uteliaisuudesta olisi mielenkiintoista tietää onko taustalla jonkun asiakkaan tekemä perätön ilmianto vai Torin automaattitriggeri -alkuperäiset ostokuitit kuitenkin säästän lähes aina ja olen ne antanut kaikille, jotka Torista minulta ovat jotain ostaneet. Jos tuo perustuu automatiikkaan, niin tuohan on todella hyvä juttu -tosin toteutus on surkea jos tilin mentyä lukkoon eri sähköpostin ja puhelinnumeron antamalla rikolliset pääsevät jatkamaan varastetun tavaran myymisä -prepaidejahan rikolliset varmasti muutenkin käyttävät

Mitä yrität tässä kertoa? -varmaankin Tingin? Jos niin, niin hyvä alehan tuossa oli lähtöhintaan :thumbsup: Järkevistä tarjouksista ei kannata suuttua ja kannattaa muistaa, että joskus se oma pyynti voi olla vaan järjetön -aika sen kertoo. Kun ei anna typerää palautetta tarjoajalle, niin voi sitten vaikka itse nöyrtyä myöhemmin kysymään tarjoajalta, että vieläkö tavara kiinnostaa
Toi on ihan fiksua ettei heti hermsotu tarjouksista. Moni myyjä laittaa hintaa ihan hatusta, ja sitten ihmettelee kun kukaan ei osta. Itelläki on prai kertaa tullu nöyrryttyä ja kysyttyä uudestaan, ja kauppa on syntyny. On se vaan hullua miten paljon sitä omaa hintaa voi tuijottaa vaikkei kukaan osta.
 
Tämä nöyrtymisen välttely on todellinen myyjällä, joten kierrän ostajana sen niin, että ensimmäisen tinkimisen päädyttyä hiljaisuuteen, otan toisella käyttäjällä yhteyttä erilaisella lähestymisellä.
Toimii valtaosan ajasta kaupankäyntiä edistävästi.
 
DDR5 muistien parissa on nyt liikenteessä paljon huijareita. Viimeisestä kolmesta yhteydenotosta kaksi on paljastunut huijareiksi.

Toivottavasti kukaan ei langennut tuohon toisessa kuvassa olevaan huijariin, sillä tein eilen aamulla ilmiannon hänestä ja torin vastaus oli, että heidän ei tarvitse ryhtyä toimenpiteisiin. Illalla sitten olikin jo torilta ilmoitus, että kyseessä on tosiaankin huijari.

torihuijari1.jpgtorihuijari2.jpgtorivastaus.jpg
Tuo ei mielestäni vielä kerro mitään muuta kuin, että joku on tehnyt ilmoituksen epäillystä huijauksesta.
Jotkut saattaa olla tosi hätäisiä ja herkkiä raportoimaan kaikkea. Varmasti joku raportoi siitäkin, jos myyjällä ei ole Toridiiliä.

Onhan se vähän törkeää, että sitten lähtee varoitusviesti kaikille(?) käyttäjille, jonka kanssa on ollut keskustelu, vaikka mitään väärää ei olisi tapahtunut.

Yhden kerran on tullut tuo viesti vastaan. Liittyi henkilöön, joka oli ostajana minulle, ja meidän kauppa meni Ok. Mutta tuolla ostajalla oli joku erimielisyys jonkun toisen käyttäjän kanssa, josta minä sain sitten huijarivaroituksen.

Heidän palautteita lukiessa näytti, että olivat vain erimieltä jostain, eikä mielestäni kovin kummoinen juttu.
 
Jos näin todella on niin paljon on huijareita tässä maassa, minäkin olen sellainen. Jos postit on halvempia toridiilin avulla niin sitten voin siihen nöyrtyä, jos tavara on kalliimpi niin toridiili on nopeasti täysin ehdoton ei.
 
Huomautus - keskustelun sotkeminen, keskity rakentavaan asialliseen keskusteluun
no eihän tuo nyt pidä mitenkäänpäin paikkansa. ihan niinkuin eu:ssa määriteltäisiin torin eri myyntitapoja et onko huijaus vai ei :D

Ei voi varmaksi tietää, entäpä jos kuitenkin määritellään?
 
Jos näin todella on niin paljon on huijareita tässä maassa, minäkin olen sellainen. Jos postit on halvempia toridiilin avulla niin sitten voin siihen nöyrtyä, jos tavara on kalliimpi niin toridiili on nopeasti täysin ehdoton ei.

on postit aina ollut halvempia reippaaste toridiilin kautta, verrattuna postista ite ostettuna / matkahuollosta. Etenkin isommissa paketeissa
 
on postit aina ollut halvempia reippaaste toridiilin kautta, verrattuna postista ite ostettuna / matkahuollosta. Etenkin isommissa paketeissa
Niin joo, itse siis lasken toridiilissä posteiksi molemmat, sekä toimituksen että palvelumaksun koska postihan ei erikseen veloita palvelumaksuja. Torissahan voi sanoa vaikka 800€ ostoksessakin sen saman että toimitusmaksut ovat niin ja niin paljon halvempia kuin postilla, mutta kauppaan sisältyy aina se viheliäinen palvelumaksu.
 
no eihän tuo nyt pidä mitenkäänpäin paikkansa. ihan niinkuin eu:ssa määriteltäisiin torin eri myyntitapoja et onko huijaus vai ei :D
Aivan täyttä soopaahaan tuo on. Tuollaisia "entäpä jos olisikin"- päättömyyksiä ei pitäisi levittää täällä, vaikka tuskinpa tuota kovin moni ottaa tosissaan.
 
Niin joo, itse siis lasken toridiilissä posteiksi molemmat, sekä toimituksen että palvelumaksun koska postihan ei erikseen veloita palvelumaksuja.

Minäkin lasken toimituskulut= palvelumaksu+toimitusmaksu

Mutta kompensoin sitä niin, että toridiilin kautta ei makseta täyttä osuutta kauppasummasta, jolloin prosentuaalisen laskennan myötä palvelumaksu asettuu alemmaksi.
 
Tuo toridiili on kyllä myyjälle naurettava riski kalliiden ja herkästi särkyvien tuotteiden kohdalla.
Harmillisesti sitä on pakko käyttää jos asuu pienellä paikkakunnalla ja myy vähänkään arvokkaampaa tavaraa.
Tähän todennäköinen syy on testausmahdollisuuden lisäksi se, että ostaja voi läiskiä esim. tonnin näyttiksiä luotolla kuten uuden tuotteen ostaessa. Yli varojen eläminen kun on Suomessa suosittua, ja enemmän sääntö kuin poikkeus. Näkeehän tuon vaikka Telialla, joka myy poikkeuksellisesti nykyään 0% korolla klarnalla. Serri myy kuin häkä satoja euroja kalliimmalla, kuin kilpailevista liikkeestä olisi saatavilla.

Suosittelen kaikkia jotka myy esim. kalliita näytönohjaimia torissa, turvaamaan aina selustan varmuuden vuoksi. Sieltä kun voi jossain välissä sattua se Rami rähmäkäpälä, joka paskoo komponentin itse asentaessa. Sitten tietenkin pala kurkussa äkkiä maksun keskeytys ja yritys vierittää myyjän vahingoksi. Alkaa torin ja ostajan kans tappelu et mikä homma.

Tämän tilanteen sattuessa, jos on ottanut tuotteesta kuvan jokaisesta kulmasta, emon/prossun pinneistä, pcie:stä, lisävirtaliittimestä, sarjanumeroista, videon toiminnasta koneessa ja pakkaus vaiheesta, on vahvoilla riita tilanteessa. Oikein jos haluaa olla varma, niin vielä samaan videoon kuvaa gpuz/hwinfoa pelin/rasitustestin pyöriessä taustalla.

Omalle kohdalle ei ole onneksi mitään tälläistä sattunut, mutta skenaario kuumottaa sen verran että teen kyseiset toimenpiteet jokaisen arvokkaamman tavaran kohdalla.

Minulle saattoi osua kohdalle prosessorin särkijä. Puhui todistevideolla tylsämielisen sammaltavalla äänellä, että epäilen hänen rikkoneen prosessorin itse ehkä pudottamalla lattialle, tai kiristämällä jäähyn liian tiukalle tms.

Myin aluksi noudolla ja ostaja kyseli toridiiliä. Kerroin vaihtavani toridiiliin, jos kukaan ei nouda tiettyyn kelloaikaan mennessä. Vähän määräajan ylittymisen jälkeen ostajalta tuli viesti:" Noh?".

Siitä olisi pitänyt tajuta, että nyt osuu paska tuulettimeen.

Teoriassa olen saattanut itse rikkoa jollain tavalla pakkausvaiheessa. Ostaja kehui paketointia hyväksi.

Asia jäi mysteeriksi siitä oliko rikkoja minä, ostaja vai kolmas vaihtoehto, eli tuliko prosessorin elinaika täyteen(mikä on erittäin harvinaista 3. Gen Inteleillä).

Ostaja antoi hyvän ja kohtalaisen pitkän selityksen josta selvisi hänen olleen pitkään tekemisissä koneiden kanssa. Hän lähetti prosessorin takaisin.

Se lämpenee, mutta ei anna kuvaa. Hän sai rahansa takaisin ja minä prosessorin takaisin rikkinäisenä. Harmittaa, että se olisi todennäköisesti mennyt kaupaksi viikon sisään noudolla. Olisin nähnyt samalla millainen ostaja on kyseessä ja antaa matkalle pehmustetun paketin. Palautus olisi ollut myös helpompaa, jos minä olin syyllinen särkymiseen.

Tästä lähtien en juuri koske toridiiliin.
Jos käytän sitä niin keskustelen ensin chatissä ostajaehdokkaan selvittääkseni käykö hän täysillä valoilla. Kaikenlainen jonne-suomenkieli, räikeästi hoono soomi, huonot käytöstavat jne. ja hillitön tinkaus ovat ehdottomia varoitusmerkkejä jolloin päädyn odottamaan noutoa tai pitämään tavaran itselläni. Turha lähettää mitään rikottavaksi.

Vakuutuksen ottajilla termi moral hazard eli kansankielisesti holtiton käytös sopisi sovellettuna joihinkin toridiilillä ostajiin ja vaikuttaisi yleistyneen Suomessa.


Halpoja mutta särkymisherkkiä tavaroita ei ole mitään järkeä postittaa edes perävalotakuulla toridiilistä. Esimerkkinä 10 eurolla myymäni blu-ray asema joka piti vähän ylimääräistä hakuääntä toimien silti hyvin. Pari henkilöä kyseli toridiiliä joista kieltäydyin. Kolmen viikon päästä syntyi noutokaupat.



Olen myynyt muutamia kertoja noudolla englantia ei läheskään täydellisesti kirjoittavalle, koska ostaja on vaikuttanut muuten sivistyneeltä ja kohteliaalta.

Suomen kieltä käyttäville ajatuskatkosten ja typojen korjaus pelastaa paljon. Niitä teen itsekin kirjoittaessani pitkiä viestejä kännykällä.

Olen ottanut linjaksi hitaan ja pitkään kestävän myynnin. Turha ottaa ylimääräistä stressiä hankalista ihmisistä, kun tiedän kokemuksesta osaavani toimia asiallisesti ja olla törttöilemättä ostajana tai myyjänä, jos vastapuolikin osaa.
 
Viimeksi muokattu:
Aika radikaalisti on tippuneet ilmoitukset huuto.netissä tuon alkuvuoden uudistuksen jälkeen. 189 174 ilmoitusta vähemmän nyt. Jotenkin epäilen että kyse ei ole paremmasta menekistä ja äkkinäisestä ostoryntäyksestä.

Ilmoitukset 2.2.2026
1780405534017.png


Ilmoitukset 2.6.2026
1780405560220.png


Hyvä myös huomioida että uudistuksessa huuto.net pidensi huomattavasti ilmoitusten maksimi voimassaolo aikaa.
 
Minulle saattoi osua kohdalle prosessorin särkijä. Puhui todistevideolla tylsämielisen sammaltavalla äänellä, että epäilen hänen rikkoneen prosessorin itse ehkä pudottamalla lattialle, tai kiristämällä jäähyn liian tiukalle tms.

Myin aluksi noudolla ja ostaja kyseli toridiiliä. Kerroin vaihtavani toridiiliin, jos kukaan ei nouda tiettyyn kelloaikaan mennessä. Vähän määräajan ylittymisen jälkeen ostajalta tuli viesti:" Noh?".

Siitä olisi pitänyt tajuta, että nyt osuu paska tuulettimeen.

Teoriassa olen saattanut itse rikkoa jollain tavalla pakkausvaiheessa. Ostaja kehui paketointia hyväksi.

Asia jäi mysteeriksi siitä oliko rikkoja minä, ostaja vai kolmas vaihtoehto, eli tuliko prosessorin elinaika täyteen(mikä on erittäin harvinaista 3. Gen Inteleillä).

Ostaja antoi hyvän ja kohtalaisen pitkän selityksen josta selvisi hänen olleen pitkään tekemisissä koneiden kanssa. Hän lähetti prosessorin takaisin.

Se lämpenee, mutta ei anna kuvaa. Hän sai rahansa takaisin ja minä prosessorin takaisin rikkinäisenä. Harmittaa, että se olisi todennäköisesti mennyt kaupaksi viikon sisään noudolla. Olisin nähnyt samalla millainen ostaja on kyseessä ja antaa matkalle pehmustetun paketin.

Tästä lähtien en juuri koske toridiiliin.
Jos käytän sitä niin keskustelen ensin chatissä ostajaehdokkaan selvittääkseni käykö hän täysillä valoilla. Kaikenlainen jonne-suomenkieli, räikeästi hoono soomi, huonot käytöstavat jne. ja hillitön tinkaus ovat ehdottomia varoitusmerkkejä jolloin päädyn odottamaan noutoa tai pitämään tavaran itselläni. Turha lähettää mitään rikottavaksi.

Vakuutuksen ottajilla termi moral hazard eli kansankielisesti holtiton käytös sopisi joihinkin toridiilillä ostajiin ja vaikuttaisi yleistyneen Suomessa.


Halpoja mutta särkymisherkkiä tavaroita ei ole mitään järkeä postittaa edes perävalotakuulla toridiilistä. Esimerkkinä 10 eurolla myymäni blu-ray asema joka piti vähän ylimääräistä hakuääntä toimien silti hyvin. Pari henkilöä kyseli toridiiliä joista kieltäydyin. Kolmen viikon päästä syntyi noutokaupat.



Olen myynyt muutamia kertoja noudolla englantia ei läheskään täydellisesti kirjoittavalle, koska ostaja on vaikuttanut muuten sivistyneeltä ja kohteliaalta.

Suomen kieltä käyttäville ajatuskatkosten ja typojen korjaus pelastaa paljon. Niitä teen itsekin kirjoittaessani pitkiä viestejä kännykällä.
Olethan varmistanut ettei hän lähettäny takaisin täysin samanlaista prosessoria joka on jo ollut rikki? Otit kuvat numerosarjoista ja/tai teit vaikka naarmun prosessoriin johonkin huomaamattomaan kohtaan että voi varmistua sen olevan sama prosessori jonka lähetit hänelle? Toki deliddaamalla numerosarjatkin voi helposti ohittaa. Itse käytän naarmutaktiikkaa kaikkiin tuotteisiin ja otan kuvan siitä. Permanenttitussi ei ole hyvä tähän.
 
Olethan varmistanut ettei hän lähettäny takaisin täysin samanlaista prosessoria joka on jo ollut rikki? Otit kuvat numerosarjoista ja/tai teit vaikka naarmun prosessoriin johonkin huomaamattomaan kohtaan että voi varmistua sen olevan sama prosessori jonka lähetit hänelle? Toki deliddaamalla numerosarjatkin voi helposti ohittaa. Itse käytän naarmutaktiikkaa kaikkiin tuotteisiin ja otan kuvan siitä. Permanenttitussi ei ole hyvä tähän.

Oli sama prosessori ja tarkat kuvat myynti-ilmoituksessa täsmäsivät takaisin lähetettyyn yksilöön

Olen ottanut monia valokuvia ja jopa videoita jo noin vuodesta 2010 lähtien myymistäni osista. Pyrin kuvaamaan naarmuja ja muita pieniä yksityiskohtia. Kokemusta löytyy. 👍

Edit: unohtui mainita pidemmässä viestissäni. Itselleni toridiilin peruutusmahdollisuus on ainoa syy miksi uskallan joskus käyttää sitä.

Valitsen vaihtoehdoksi: Vain tarjouskauppa. Pystyn näkemään ostajan palautteet ennenkuin hyväksyn tarjouksen.

Screenshot_20260602_163019.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Asia jäi mysteeriksi siitä oliko rikkoja minä, ostaja vai kolmas vaihtoehto, eli tuliko prosessorin elinaika täyteen(mikä on erittäin harvinaista 3. Gen Inteleillä).

Hyväksyitkö kauppojen peruuttamisen vai saiko ostaja rahat takaisin automaattisesti?
 
Olet oikeassa, mutta minulle se tarkoittaa samaa kuin ostan tämän. Siihen voisi tietenkin laittaa viestin että:

"Ostan tämän. Laita se postiin, nimeni on XXXX osoitteeni on XXXX. Puhnroni on 123456 (tätähän se Tori aina herjaa kun sen laittaa keskusteluun, mutta eipä Posti ilman sitä voi toimittaa mitään). Mikä on tilinro vai käykö MobilePay ja mitä olen velkaa?"

Mutta jostain syystä olen vähän arka laittamaan omia tietojani välittömästi jollekin myyjälle, koska ihmeellisiä huijareita ja afrikan lähettipalvelua on Tori täynnä. Keskustelu, ja siitä saatava tieto rivien välissä myyjän kanssa on monesti minulle sitä että edes ymmärretään suomea tai huumeongelma ei nyt ole se kaupanteon lähtökohta.

Käytännössä tuo löytyykö vielä ei yleensä tarkoita muuta kuin sitä itseään turhana merkityksettömänä viestinä ja sitten lähes kaikki kysyjät katoavat myyjän vastattua: "Löytyy".

On paljon näitä tyyppejä jotka pommittavat monia samanlaisen tuotteen myyjiä samalla kysymyksellä.

Laitan pelkän löytyykö-kysymyksen tekijät estoon. Noista on kertynyt niin paljon kokemusta etten halua olla sellaisille millään tavalla avulias. Se ei kannata, jos ehkä alle 10% on edes jollain tasolla ostoaikeissa. Perus kauppatavat pitäisi olla edes jollain tasolla hallinnassa. Nuo ovat häiriköitä.

Paljon fiksumpi tapa olisi kysyä esim. :" Jos löytyy tarjoan summan x". Jos viitsii vielä vähän vaivautua niin kertoo myyjälle katselevansa samalla muita kilpailevia ostokohteita mikäli sitä tekee ja palailevansa asiaan, jos ei muualla tärppää.

Pahin löytyykö kyselijä lähetti viestinsä noin 8 minuuttia ilmoituksen jättämisen jälkeen. Vastasin melko tylynpuoleisesti ilmoituksen olevan muutaman minuutin tuore johon hän vastasi irvihymiön kera :" Sori en huomannut 😁" johon vastasin vielä tylymmin ja pistin estoon.
 
Viimeksi muokattu:
Aika radikaalisti on tippuneet ilmoitukset huuto.netissä tuon alkuvuoden uudistuksen jälkeen. 189 174 ilmoitusta vähemmän nyt. Jotenkin epäilen että kyse ei ole paremmasta menekistä ja äkkinäisestä ostoryntäyksestä.

Ilmoitukset 2.2.2026
1780405534017.png


Ilmoitukset 2.6.2026
1780405560220.png


Hyvä myös huomioida että uudistuksessa huuto.net pidensi huomattavasti ilmoitusten maksimi voimassaolo aikaa.
Jos tuo tarkoittaa että siellä on tuon verran vähemmän dropship-temukamaa niin se olisi pelkästään postiivinen asia alustalle.
 
Jos tuo tarkoittaa että siellä on tuon verran vähemmän dropship-temukamaa niin se olisi pelkästään postiivinen asia alustalle.
Ei sitä enää viime vuosina ole sillälailla valtaisasti ollutkaan kun joskus ennen, eli en oikein tuohonkaan usko.
 
Jos tuo tarkoittaa että siellä on tuon verran vähemmän dropship-temukamaa niin se olisi pelkästään postiivinen asia alustalle.
Toi dropship-tavaran määrä on kyllä ihan oma lukunsa. Huuto.netin uudistus taisi tehdä siitä vaan entistä sekavemman, kun noi ilmoitusmäärät tippuu noin paljon. Ihmettelen vaan et miks ne pidensivät voimassaoloaikaa, jos kerran ilmoituksia on vähemmän. ehkä ne yrittää pitää vanhoja ilmoituksia näkyvillä ettei näyttäisi niin tyhjältä.
 
Toi dropship-tavaran määrä on kyllä ihan oma lukunsa. Huuto.netin uudistus taisi tehdä siitä vaan entistä sekavemman, kun noi ilmoitusmäärät tippuu noin paljon. Ihmettelen vaan et miks ne pidensivät voimassaoloaikaa, jos kerran ilmoituksia on vähemmän. ehkä ne yrittää pitää vanhoja ilmoituksia näkyvillä ettei näyttäisi niin tyhjältä.

Uskon näin, että entinen tiheästi ilmoitusten uudimistahtia vaatinut järjestelmä kasvatti myyjän harteille palvelumaksupottia, joka malli halutaan siirtää myös ostajan maksettavaksi palvelumaksuna, näin todentuneesta kaupanteosta saataisi myös ostajaa laskutettua.

Näin huutonetin palvelun kustannuskuorma saataisiin tasoitettua molemmille osapuolille.
 
Uskon näin, että enrinen tiheästi ilmoitus uudimistahdin myötä myyjän palvelumaksupottia kasvattanut malli halutaan siirtää myös ostajan maksettavaksi palvelumaksuna, näin todentuneesta kaupanteosta saataisi myös ostajaa laskutettua.

Näin huutonetin palvelun kustannuskuorma saataisiin tasoitettua molemmille osapuolille.
Ei tuolla ilmoitusten kestolla ole ollut sinäänsä suoraan vaikutusta myyjän kustannuksiin, paitsi että joitain se ehkä on saanut tilaamaan sen huuto+ palvelun. Veikkaisin että se ennemminkin liittyy siihen että ilmoitusten uusiminen tuo sivustolle enemmän sivulatauksia joka ainakin joskus maailmassa on tuonut sitä kautta sitten mainostuloja. Samasta syystä varmaan ilmoituksen tekeminen joskus aikaan muuttui kolmen eri sivun prosessiksi kun omasta mielestä sillä ei mitään tarvetta olisi niin monelle sivulle jaettu olla. Toki mitään välilä tuolla ei enää ole koska mainostulot taitaa olla muutenkin nykypäivänä niin mitättömiä.
 
Ei tuolla ilmoitusten kestolla ole ollut sinäänsä suoraan vaikutusta myyjän kustannuksiin, paitsi että joitain se ehkä on saanut tilaamaan sen huuto+ palvelun. Veikkaisin että se ennemminkin liittyy siihen että ilmoitusten uusiminen tuo sivustolle enemmän sivulatauksia joka ainakin joskus maailmassa on tuonut sitä kautta sitten mainostuloja. Samasta syystä varmaan ilmoituksen tekeminen joskus aikaan muuttui kolmen eri sivun prosessiksi. Toki mitään välilä tuolla ei enää ole koska mainostulot taitaa olla muutenkin nykypäivänä niin mitättömiä.

Olen eri mieltä.

500 ilmoitusta (lmoittaminen + uusiminen) kalenterikuukaudessa laukaisee seuraavan kustannusportaan.
Näin ollen kustannusportaan lähestyminen hidastuu kun ilmoituksien pituus aikavälit ovat pidemmät.
 
Jos tuo tarkoittaa että siellä on tuon verran vähemmän dropship-temukamaa niin se olisi pelkästään postiivinen asia alustalle.
Toi varmaa väheneeki, ku tuli uusia kuluja. Jokainen tullinimike 3e + käsittelykulut. Toki voi tuhat t-paitaa tilata, mut jos noi on kaikki erilaatuisia tai jotain, joka vie eri tullinimikkeelle, nii kalliiksi tulee. Okei, noi eipä toi varmaa vaikuta myyjiin, jotka isoja eriä tilaa. Mut netin kauppapaikoista, ku puhutaan, nii "temu-tulliksihan" tota on mainittu. Äkkiä kasvaa kulut, jos tilaa sitä sun tätä. Tietty kiinamyyjät tiettää ja normi arvonalennuksen lisäksi kertoo ympäripyöreesti, että sisältää vain jotain tiettyä.

Tullimaksu täytyy maksaa lähetyksen jokaisesta tavaraerästä. Yhdeksi tavaraeräksi voi tullauksella ilmoittaa keskenään samanlaiset tuotteet, joilla on sama tullinimike ja alkuperämaa.

– Jos lähetyksessä on esimerkiksi kolme paitaa ja kymmenet sukat, paidat ilmoitetaan omana tavaraeränään ja sukat omana tavaraeränään, jolloin lähetyksessä on kaksi tavaraerää, eli tullimaksu on kuusi euroa, tulliylitarkastaja Antti Hästbacka sanoo tiedotteessa.

Käsittelymaksun suuruudesta ei artikkeli maininnut.


 
Olen eri mieltä.

500 ilmoitusta (lmoittaminen + uusiminen) kalenterikuukaudessa laukaisee seuraavan kustannusportaan.
Näin ollen kustannusportaan lähestyminen hidastuu kun ilmoituksien pituus aikavälit ovat pidemmät.
Näissä määrissä ja yli voidaan puhua kyllä jostain muusta kuin yksityishenkilön oman käytetyn tavaran myynnistä. Ja tuohonhan taisi vaikuttaa vielä se onko välityspalkkio isompi kuin tuo suurilmoittajan maksu. Ja jos olet tehomyyjä niin silloin sinulla on ollut käytössä jo tuo pidempi aikaväli (olikohan se ennen 3kk) ja automaatinen uusinta joka tapauksessa.
 
Toi varmaa väheneeki, ku tuli uusia kuluja. Jokainen tullinimike 3e + käsittelykulut. Toki voi tuhat t-paitaa tilata, mut jos noi on kaikki erilaatuisia tai jotain, joka vie eri tullinimikkeelle, nii kalliiksi tulee.



Jep, itesekin laitoin alista tulemaan kaikenmaailman kengännauhoja, pienelektroniikkakomponenttejä, kaapeleita & liittimiä sun muuta pikkusälää nyt ennen kun tämä tullin tokpuumanniilojen suojelurahamaksu tulee voimaan :/
 
Näissä määrissä ja yli voidaan puhua kyllä jostain muusta kuin yksityishenkilön oman käytetyn tavaran myynnistä. Ja tuohonhan taisi vaikuttaa vielä se onko välityspalkkio isompi kuin tuo suurilmoittajan maksu. Ja jos olet tehomyyjä niin silloin sinulla on ollut käytössä jo tuo pidempi aikaväli (olikohan se ennen 3kk) ja automaatinen uusinta joka tapauksessa.

*14vrk

Automaattinen uusinta on ja oli ennen uudistusta kuukausittaisen ilmoittamisen määrämittarissa sama kuin uuden ilmoituksen tekeminen.

Eli 167kpl ilmoituksella kuukaudessa on mahdollista tavoittaa 500kpl raja, kun mitään ei mene kaupaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 176
Viestejä
5 243 053
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom