Minulle saattoi osua kohdalle prosessorin särkijä. Puhui todistevideolla tylsämielisen sammaltavalla äänellä, että epäilen hänen rikkoneen prosessorin itse ehkä pudottamalla lattialle, tai kiristämällä jäähyn liian tiukalle tms.
Myin aluksi noudolla ja ostaja kyseli toridiiliä. Kerroin vaihtavani toridiiliin, jos kukaan ei nouda tiettyyn kelloaikaan mennessä. Vähän määräajan ylittymisen jälkeen ostajalta tuli viesti:" Noh?".
Siitä olisi pitänyt tajuta, että nyt osuu paska tuulettimeen.
Teoriassa olen saattanut itse rikkoa jollain tavalla pakkausvaiheessa. Ostaja kehui paketointia hyväksi.
Asia jäi mysteeriksi siitä oliko rikkoja minä, ostaja vai kolmas vaihtoehto, eli tuliko prosessorin elinaika täyteen(mikä on erittäin harvinaista 3. Gen Inteleillä).
Ostaja antoi hyvän ja kohtalaisen pitkän selityksen josta selvisi hänen olleen pitkään tekemisissä koneiden kanssa. Hän lähetti prosessorin takaisin.
Se lämpenee, mutta ei anna kuvaa. Hän sai rahansa takaisin ja minä prosessorin takaisin rikkinäisenä. Harmittaa, että se olisi todennäköisesti mennyt kaupaksi viikon sisään noudolla. Olisin nähnyt samalla millainen ostaja on kyseessä ja antaa matkalle pehmustetun paketin.
Tästä lähtien en juuri koske toridiiliin.
Jos käytän sitä niin keskustelen ensin chatissä ostajaehdokkaan selvittääkseni käykö hän täysillä valoilla. Kaikenlainen jonne-suomenkieli, räikeästi hoono soomi, huonot käytöstavat jne. ja hillitön tinkaus ovat ehdottomia varoitusmerkkejä jolloin päädyn odottamaan noutoa tai pitämään tavaran itselläni. Turha lähettää mitään rikottavaksi.
Vakuutuksen ottajilla termi moral hazard eli kansankielisesti holtiton käytös sopisi joihinkin toridiilillä ostajiin ja vaikuttaisi yleistyneen Suomessa.
Halpoja mutta särkymisherkkiä tavaroita ei ole mitään järkeä postittaa edes perävalotakuulla toridiilistä. Esimerkkinä 10 eurolla myymäni blu-ray asema joka piti vähän ylimääräistä hakuääntä toimien silti hyvin. Pari henkilöä kyseli toridiiliä joista kieltäydyin. Kolmen viikon päästä syntyi noutokaupat.
Olen myynyt muutamia kertoja noudolla englantia ei läheskään täydellisesti kirjoittavalle, koska ostaja on vaikuttanut muuten sivistyneeltä ja kohteliaalta.
Suomen kieltä käyttäville ajatuskatkosten ja typojen korjaus pelastaa paljon. Niitä teen itsekin kirjoittaessani pitkiä viestejä kännykällä.