Netgear nighthawk s8000 ongelma

Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
36
Moi. Elikkä mä ostin netgearin s8000 pelivaihteen että saisin qos asetukset käyttöön mutta ongelmaksi tuli sellainen että päämodeemista on portit sillattu niin en pääse vaihteen asetuksiin. Ainoastaan kun otan päämodeemist porttien siltaukset pois ni pääsen vaihteen asetuksiin. Tämäkin muuten kävis mut ilman siltausta mun ps4 huutaa nat2 ja langattomalla nat3. En ymmärrä näistä yhtikäs mitään mut tartteisin vähintää nat2 molempiin, sekä langalliseen että langattomaan. Kiitos
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
109
Jos nyt oikein ymmärsin, niin sinulla on jokin (4G, ADSL, VDSL ?) yhteys yhdistettynä modeemiin ja modeemista verkkokaapeli tuohon Netgearin kytkimeen?

Sillattu tila modeemissa tarkoittaa sitä, että laitteen sisäinen reititin ja reitittimen tarjoamat ominaisuudet otetaan pois käytöstä ja operaattorilta tuleva signaali vain muunnetaan eri mutooon ( esim. VDSL <-> Ethernet, 4G <-> Ethernet). Sillattua tilaa yleensä käytetään erillisen reitittimen kanssa ja ilman reititinä sitä ei suositella käytettäväksi, koska päätelaitteet ovat suoraan yhdistettynä avoimeen internetiin ilman palomuuria eikä sisäverkkoa ole.

Koodi:
                                                                                                ┌─────┐  
                                                                                             ┌──┤ PC1 │  
          Modeemi/reititin, kytkin -kombo───────────────────────────┐                        │  └─────┘  
          │                                                         │   ┌──────────────────┐ │  ┌─────┐  
          │                                      ┌─────────────────┐│   │Netgear Nighthawk │ ├──┤ PC2 │  
┌───────┐ │ ┌─────────┐ ┌──────────┐ ┌────────┐┌─┤ Ethernet portit ├┼───┤  S8000 -kytkin   ├─┤  └─────┘  
│  ISP  ├─┼─┤ Modeemi ├─┤ Reititin ├─┤ Kytkin ├┘ └─────────────────┘│   └──────────────────┘ │  ┌────────┐
└───────┘ │ └─────────┘ └──────────┘ └───────┬┘  ┌─────────┐        │                        └──┤Konsoli │
          │                                  └───┤   AP    ├ ─ ─ ─  │     ┌────────────┐        └────────┘
          │                                      └─────────┘      ├ ┼ ─ ─ ┤Mobiililaite│                 
          │                                                         │     └────────────┘                 
          └───────────────────────────────────────────────────────┼─┘     ┌────────────┐                 
                                                                   ─ ─ ─ ─│Mobiililaite│                 
                                                                  │       └────────────┘                 
                                                                          ┌────────────┐                 
                                                                  └ ─ ─ ─ ┤Mobiililaite│                 
                                                                          └────────────┘

- ISP (Internet service provider): Operaattori
- Modeemi: Muuntaa signaalin sopivaksi välitysmedialle.
- Reititin: reitittää liikennettä, luo ja tarjoaa sisäverkon (NAT) laitteille, palomuuri jne.
- Kytkin: Tarjoaa useamman Ethernet portin ja välittää liikennettä laitteiden välillä.
- AP: Langaton verkko (WiFi)

Jos verkkosi on rakennettu yllä olevan kuvan mukaisesti (?), niin Netgear S8000:n QoS asetukset vaikuttavat vain PC1:n, PC2:n ja konsoliin. Eli jos jokin langattomasti yhdistetty tai kaapelilla suoraan "modeemiin" yhdistetty laite alkaa rohmuamaan kaistaa, niin tuosta S8000:sta ei ole mitään hyötyä. Jos haluat koko verkon kattavan QoS:n, niin se pitäisi tehdä jo reitittimessä.

Muutama ehdotus ongelman ratkaisemiseksi:

- Asetat nykyisen modeemin sillattuun tilaan ja hankit erillisen reitittimen, jossa on haluttavat ominaisuudet (QoS, parempi langaton verkko jne). Reitittimen hankintaan voi kysyä apua ja vinkkejä täältä.
- Päivität modeemin sellaiseen, jossa on kaikki tarvitsemasi ominaisuudet.


Mitä noihin PS4:n NAT tyyppeihin tulee niin NAT1 on yhdistettynä suoraan avoimeen internetiin, NAT2 on reitittimen takana mutta avoimien porttien kanssa ja NAT3 on reitittimen takan suljettujen porttien kanssa. PS4 käyttää seuraavia portteja: 80(TCP), 443(TCP), 3478(TCP & UDP), 3479(TCP & UDP), 3480(TCP) ja ne kannattaa avata reitittimestä PS4:lle.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
Hellurei, meinasin jättää vastaamatta mutta tuohon NAT hommeliin: Itsellä on langaton Elisalta jossa julkinen IP piti ostaa erikseen koska juden elisa.
Jos ei ole julkinen IP = Pleikka ulisee Nattia, omalla kohalla oli samanlainen keissi.

Disclaimer; Tämä ei välttämättä ratkaise ongelmaasi koska taloyhtiön omat hommelit, mutta suosittelen tarkistamaan palveluntarjoalta/sopimuksen ylläpitäjältä että onko sulla julkista IP osoitetta.
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
36
Joo no mulla on nyt isoin ongelma just toi langattoman nat3 ps4:ssa.Ja toiseks, voinko laittaa vaihteen kautta erillisen wifi reitittimen hoitamaan wifi verkkoa ilman että qos kärsii nykyisen tavan mukaisesti missä wifi tulee päämodeemista?Oon kyl tumpelo näiden kanssa mutta kiitos kun jaksatte yrittää auttaa mua:)
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
36
No nyt se helvetin nat3 tuli langan kauttakin:D mistä mua rangaistaan. Ei auta porttiohjaukset tai dmz. Tekis miel heittää kaikki sagemcomit ja netgearit vesilintuun.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
109
No nyt se helvetin nat3 tuli langan kauttakin:D mistä mua rangaistaan. Ei auta porttiohjaukset tai dmz. Tekis miel heittää kaikki sagemcomit ja netgearit vesilintuun.
Olethan uudelleenkäynnistänyt ja käyttänyt virrat pois modeemista ja PS4:stä? Jos TCP/UDP portit on avattu oikealle laitteelle, niin PS4:n pitäisi näyttää NAT2 langallisella ja langattomalla yhteydellä ja jos portti on sillatussa tilassa niin NAT1.

voinko laittaa vaihteen kautta erillisen wifi reitittimen hoitamaan wifi verkkoa ilman että qos kärsii nykyisen tavan mukaisesti missä wifi tulee päämodeemista?Oon kyl tumpelo näiden kanssa mutta kiitos kun jaksatte yrittää auttaa mua:)
Voit, mutta se ei ratkaise tuota NAT ongelmaa.

Ehkä helpoin & toimivin ratkaisu on laittaa modeemi kokonaan sillattuun tilaan ja hankkia erillinen reititin hoitamaan kaiken reitityksen, palomuurin, langattoman verkon ja QoS:n, koska noissa Sagemcomin kaapelimodeemeissa on toimivuus ollut hieman epävarmaa jos kaikki ominaisuudet ovat käytössä, mutta pelkkänä modeemina ei pitäisi olla ongelmia.
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
36
No on mulla oikea ps4:n ip porttiohjauksissa mut pitääkö ohjaukset tehä acces point reitittimeen vai pää modeemiin? Mulla on acces poibtis pois päältä palomuuri ja dhcp.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
No on mulla oikea ps4:n ip porttiohjauksissa mut pitääkö ohjaukset tehä acces point reitittimeen vai pää modeemiin? Mulla on acces pointis pois päältä palomuuri ja dhcp.
Porttiohjaukset pitää tehdä siihen laitteeseen joka sen NATtauksenkin tekee. Jos kytket peräkkäin kaksi laitetta jotka osaavat NATata, saat hyvin helposti aikaan päänsärkyä tuottavan tupla-NATtauksen ellet erityisesti laita jompaakumpaa siltaavaan tilaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 175
Viestejä
4 193 874
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom