Nestejäähdytyksen piuha emoon: 3 vaihtoehtoa.. mikä oikea?

Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
51
Olen kokoamassa uutta pöytäkonetta, viime kerrasta 12 vuotta ja nyt mulla on ensimmäistä kertaa nestejäähdytys systeemi --> Arctic Liquid Freezer II 420 A-RGB. Emolevy on Gigabyte Z790 GAMING X AX.

En saanut varmaa käsitystä, että mihin kiinnitän nestejäähdytyksestä lähtevän toisen piuhan (toinen oli selvä). Emolevyssä on kolme sopivalta vaikuttavaa liitäntää:

- CPU_FAN (Z790 GAMING manuaalin mukaan laitoin sen eka tähän)
- SYS_FAN4_PUMP (System Fan/Water Cooling Pump Header)
- CPU_OPT (Water Cooling CPU Fan Header)

Tutkin Liquid Freezer II:n ja Z790:n manuaalia, mutta en saanut mitään selvää käsitystä, että mikä noista on oikean ja paras liitäntä tässä tapauksessa.

Eli osaisko joku neuvoa, että mikä näistä emolevyn liitoksista on oikea ja paras kyseisen nestejäähdytyksen suhteen: 'CPU_FAN', 'SYS_FAN4_PUMP (System Fan/Water Cooling Pump Header)' vai 'CPU_OPT (Water Cooling CPU Fan Header)'? Ja miksi (jos vielä jaksat sen kertoa)? Ai niin, ja mikä noista on PWM Fan -liitäntä? Kaikkiko?

Liquid Freezer II 420 A-RGB -installation

Gigabyte Z790 GAMING X AX -manuaali

FAN 01.jpg


FANS 02.jpg


Z790 Gaming X AX layout.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
846
Ja miksi (jos vielä jaksat sen kertoa)? Ai niin, ja mikä noista on PWM Fan -liitäntä? Kaikkiko?
Ei sillä taida olla seksuaalista merkitystä mihin sen laittaa, helpottaa vain itseä seuraamaan mikä on pumpu ja mikä tuuletin.
Joo neljäs pinni mahdollistaa PWM eli kaikki noista
Edit: Muista laittaa kaikkiin emolevyn virtaliittimiin johto :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
51
Ei sillä taida olla seksuaalista merkitystä mihin sen laittaa, helpottaa vain itseä seuraamaan mikä on pumpu ja mikä tuuletin.
No haluan kyllä varmistaa mulle uudenlaisen tekniikan optimaalisen toiminnan, eli on sillä ainakin itselleni merkitystä. Haluaisin myös ymmärtää paremmin näitä asioita, niin helpommin hommat sitten hoituu tulevaisuudessa. Kiitos PWM selvennyksestä!
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
846
No haluan kyllä varmistaa mulle uudenlaisen tekniikan optimaalisen toiminnan, eli on sillä ainakin itselleni merkitystä. Haluaisin myös ymmärtää paremmin näitä asioita, niin helpommin hommat sitten hoituu tulevaisuudessa. Kiitos PWM selvennyksestä!
Niin siis ilmaisin ehkä epäselvästi mutta tuolla johdolla ei tehdä muuta kuin seurataan ja säädetään haluttaessa kierrosnopeuksia sen takia sillä ei ole käyttäjälle muuta merkitystä kuin että itse tietää mahdollisesti paremmin mikä on missäkin.
Edit: Tyyliin cpu pumppu, system 1 etu-tuulettimet, system 2 ylä-tuulettimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
51
Niin siis ilmaisin ehkä epäselvästi mutta tuolla johdolla ei tehdä muuta kuin seurataan ja säädetään haluttaessa kierrosnopeuksia sen takia sillä ei ole käyttäjälle muuta merkitystä kuin että itse tietää mahdollisesti paremmin mikä on missäkin.
Edit: Tyyliin cpu pumppu, system 1 etu-tuulettimet, system 2 ylä-tuulettimet.
Mietin vaan, kun niitä on kuitenkin jostain syystä määritelty eri nimisiksi, yksi normaali (CPU_FAN) ja kaksi nestejäähdytykselle omistettua, niin kai siinä joku juju on? Vai eikö esim. nyt tuo Liquid Freezer II välitä tuon taivaallista, että missä noista on kiinni ja toimii silti aivan samalla tavalla?
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
846
Mietin vaan, kun niitä on kuitenkin jostain syystä määritelty eri nimisiksi, yksi normaali (CPU_FAN) ja kaksi nestejäähdytykselle omistettua, niin kai siinä joku juju on? Vai eikö esim. nyt tuo Liquid Freezer II välitä tuon taivaallista, että missä noista on kiinni ja toimii silti aivan samalla tavalla?
Kaikki nuo liittimet antaa saman 24W, saattoi olla että helpommalla pääsee jos laittaa jonkun cpu tuulettimen paikkaan niin ei tarvitse säätää biossista 'ei minulla ei ole tuuletinta cpu ja kaikki on kunnossa'
Edit: Ne on nimetty helpottamaan kasaajaa tai seuraamaan mikä on missäkin. Muuta selitystä en keksi, kaikki ovat kuitenkin täysin identtisiä.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 446
Kaikki nuo liittimet antaa saman 24W, saattoi olla että helpommalla pääsee jos laittaa jonkun cpu tuulettimen paikkaan niin ei tarvitse säätää biossista 'ei minulla ei ole tuuletinta cpu ja kaikki on kunnossa'
Jos CPU_FAN -liittimen jättää kytkemättä, niin sitten kone alkaa piippailemaan ja varoittaa puuttuvasta coolerista.
Toki tuon varoituksen saa BIOSista pois päältä.
Muuten kai toimivat täysin yhtäläisesti.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
51
Edit: Muista laittaa kaikkiin emolevyn virtaliittimiin johto :cool:
Nyt on kaksi piuhaa kiinni, yksi 24-pinnisessä (ATX) ja yksi 8-pinnisessä (ATX_12V_2x4_1) emolevyn liittimessä. Tuon 8-pinnisen vieressä olisi toinen samanlainen paikka ja myös be quiet! PURE POWER 11 FM -virtalähteen mukana tuli kaksi samanlaista CPU-piuhaa, mutta en saanut kyllä be quiet!:n manuaalista käsitystä, että ne kummatkin pitäisi kytkeä, vaan siellä lukee näin: "Now plug the 12V-P4 or P8 connector for the CPU into the socet provided on the motherboard".

Niin, eli siis, miksi noita ATX_12V_2x4 paikkoja on kaksi emolevyssä ja pitäisikö siis kumpaankin kytkeä piuhat virtalähteestä?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 187
kyllä

Edit: Riippuen mikä i13 sulla nyt siellä käytössä on, mutta voivat napata sen 300w virtasta -> Siksi siinä on useampi virtaliitin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
51
kyllä

Edit: Riippuen mikä i13 sulla nyt siellä käytössä on, mutta voivat napata sen 300w virtasta -> Siksi siinä on useampi virtaliitin.
Mulla on 13700K. Nyt luin tarkemmin myös Gigabyten emolevyn manuaalia ja sielläkin sanottiin tosta 8-pinnisestä kytkennästä, että: "The 12V power connector mainly supplies power to the CPU. If the 12V power connector is not connected, the computer will not start."

Häiritsee kyllä paljon, kun virtalähteen ja emolevyn ohjekirjasta, kummastakaan, ei käy mitenkään ilmi, että kummatkin 8-pinniset CPU-piuhat pitäisi kytkeä. En kyllä uskalla jatkaa ennen kuin olen tästä asiasta saanut paremman käsityksen.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 187


Siinä nyt muutama muukin tuolta ulkomaailmasta, kun et uskalla muuten kytkeä molempia.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
292
Mulla on 13700K. Nyt luin tarkemmin myös Gigabyten emolevyn manuaalia ja sielläkin sanottiin tosta 8-pinnisestä kytkennästä, että: "The 12V power connector mainly supplies power to the CPU. If the 12V power connector is not connected, the computer will not start."

Häiritsee kyllä paljon, kun virtalähteen ja emolevyn ohjekirjasta, kummastakaan, ei käy mitenkään ilmi, että kummatkin 8-pinniset CPU-piuhat pitäisi kytkeä. En kyllä uskalla jatkaa ennen kuin olen tästä asiasta saanut paremman käsityksen.
Jos sinulla on toinenkin lisävirtaliittimeen sopiva piuha (harvassa virtalähteessä on?), niin kytke toki. Jos ei ole kuin yksi piuha joka sopii tuohon lisävirtaliittimeen, niin jätä toinen lisävirtaliitinpaikka tyhjäksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 323
Viestejä
4 334 995
Jäsenet
72 170
Uusin jäsen
Tähtisumu

Hinta.fi

Ylös Bottom