Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 079
Tässä pitää tietää biodieselin ja uusiutuvan dieselin ero.


Eli se mahdollisesti tankin luukussakin lukeva "No biodiesel" tarkoittaa tuota FAMEa eikä uusiutuvaa dieseliä. FAMEsta tuli kaikkea hassun hauskaa ongelmaa autoihin, mm. leväkasvustoa polttoainetankkiin.
Joo. Toisella tavalla asiaa katsoen nykyaikaiset uusiutuvat ja jatketut polttoainelaadut(ilmeisesti poikkeuksella My) ovat EN590 mukaisia. Sellaista pitää voida käyttää dieselautossa eikä valmistaja oikein voi muuta takuuehdoissa vaatia.
 
Liittynyt
30.07.2021
Viestejä
10
Onko kukaan mittaillut tai persedynolla havainnut että dpf-poltot tapahtuisivat harvemmin MY:n kanssa?

Sen verran puhtaampaa ainetta on että näin pitäisikin tapahtua, mutta miten iso ero on?
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
ABC Neroa lirautin ekaa kertaa tankillisen ranskiksen sisuksiin, jos tuota muutaman tankillisen ajan seuraisi mitä hetkellisiä vaikutuksia tuolla on. Käyntiäänen eron kyllä huomasi heti, eikä tuota ensimmäisen maantielenkin perusteella juurikaan enempää vaikuttaisi kuluvan. Tuskin tuota millään laskukaavalla kannattavaksi saa, mutta jos nykytekniikka kestäisi paremmin kasassa, ajatellen lähinnä DPF EGR jne?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
255
Mä olen tankannut Toyotan Land cruiserin kusikoneeseen pelkästään MY dieseliä nyt 110 000 km verran. Ainoa alaspäin eroava, tai huonompi speksi, mikä EN590 määrityksessä löytyy, on tiheys. Kaikilta muilta osin MY arvot ovat parempia, kuin EN590. Jokainen voi arvioida tiheyden tärkeyttä polttoaineen laadun raja-arvona. Alunperin, kun tuokin johtui erotuksesta, ettei tulisi liian raskasta polttoöljyä sen dieselin pohjaksi. Nyt kun onkin sieltä kevyemmästä suunnasta lähestytty, niin eihän siihen enää aivot riitä. Moottori ainakin käy paremmin, eikä kulutuskaan kyllä ainakaan nouse näin niinku omasta mielestä. Eihän ne sitä muka ole virallisesti hyväksyny, kun ovat naulanneet päänsä tuohon EN590 jankkaamaan, mutta voisivat edes vähän tutkia, mistä on kyse. EN590:ksi se saadaan, kun sekoitetaan MY dieseliin n 60% sitä tavallista, eli huonompaa tavaraa sekaan. FAMEn osalta autonvalmistajat oli itse mukana vaatimassa, ettei sitä saa lisätä mihinkään yli 7% määrää. Ilmeisesti tämä BIO kirous on jäänyt niillä päälle ja MY luokitellaan samaan paskaan. Tyyppihyväksyntä saattaa tietysti olla takana, etteivät viitsi sitä tehdä HVO laadulle enää erikseen tässä vaiheessa moottorihistoriaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2021
Viestejä
10
St1 on "kaikessa hiljaisuudessa" tuonut markkinoille oman uusiutuvan dieselin eli moderni HVO joka vaikuttaa olevan täysin identtinen neste MY:hyn nähden.

En ihan heti löytänyt tietoa onko aine ostettu nesteeltä ja lisäaineistettu edelleen, vaiko täysin oma st1-tuote. Joka tapauksessa aineen saatavuus laajentui tätä myötä oikein mukavasti.

 
Liittynyt
30.07.2021
Viestejä
10
ABC Neroa lirautin ekaa kertaa tankillisen
Käsittääkseni kaikki muut aineet mitä myydään (poislukien ehkä st1 HVO) ovat suoraan nesteeltä ostettua MY:tä. ABC, Teboil jne.

Muut myös sekoittavat nesteen MY:tä omaan diiseliinsä saadakseen aikaan vaaditun biovelvoitteen täyttymisen koska FAME on kaikkien mustalla listalla.

Sillä ajatuksella itsekin ajelen MY:llä että puhtaampana tuo aiheuttaisi vähemmän egr- ja dpf-ongelmia. Ja toki viherpesu ja hyvä mieli tulee kaupan päälle.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 107
Onkos muuten Nesteen Pro kadonnut kokonaan markkinoilta, kun en ole koronan alun jälkeen nähnyt missään. Sääli sinänsä, tuohan olisi ihan fiksu tuote kun sekaan lorautettu MY paransi sen fossiilisen osuudenkin energiatehokkuutta, ja hinnaltaan oli usein lähes perusdieselien hinnoissa, plus fameton. Nyt tuntuu Neste myyvän vain puhdasta fossiilista tai puhdasta MY:tä.

Käsittääkseni kaikki muut aineet mitä myydään (poislukien ehkä st1 HVO) ovat suoraan nesteeltä ostettua MY:tä. ABC, Teboil jne.

Muut myös sekoittavat nesteen MY:tä omaan diiseliinsä saadakseen aikaan vaaditun biovelvoitteen täyttymisen koska FAME on kaikkien mustalla listalla.

Sillä ajatuksella itsekin ajelen MY:llä että puhtaampana tuo aiheuttaisi vähemmän egr- ja dpf-ongelmia. Ja toki viherpesu ja hyvä mieli tulee kaupan päälle.
Eiköhän ne ABC:n St1:n ja Shellin polttoaineet kuitnekin ole ihan täsmälleen samaa tavaraa tässä, kuten muissakin polttoainessa, sama yhtiö (NEOT) ne jakelee, eri brändäyksiä samalle polttoaineelle.
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
ABC Neroa lirautin ekaa kertaa tankillisen ranskiksen sisuksiin, jos tuota muutaman tankillisen ajan seuraisi mitä hetkellisiä vaikutuksia tuolla on.
Nyt takana puoli tankillista Neroa ja n. 630km. Ajotietokone näyttää nyt 5,5l kulutusta tälle tankilliselle. Aiemmat reilut 8tkm ABC Smartilla meni 5,8l keskikulutuksella, tosin siinä on mukana niitä heinäkuun lopun ja elokuun helteitäkin. Ainakin voisi sanoa ettei tuota Neroa tavallista enempää kulu samalla ajoprofiililla. C5 HDi163A siis autona.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
455
Hyi että oli rajun hintaista tuo Nero Diesel, 1,844€/litra :redface:

Piti ottaa vähän testiin jos äänimaailma tai persdynon tulokset muuttuu. Voisi ainakin tankata tätä ennen auton myyntiä.

IMG_20211001_132215.jpg
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
391
Jossakin määrin oleellinen kysymys on, että jos tankissa on tavallista dieseliä tai Mydieseliä, niin paljonko pakokaasujen tuloksissa on eroa vai onko sitä? Kun jos olen oikein arvaillut, niin My:n puhtaus tulisi siitä, että sitä ei kaiveta maasta. Eli tavallisen viher-sakkopisteisiin otettaisiin mukaan öljynporaus ja muut (sinänsä tärkeät) sivuasiat ja "banaaninkuori" My-dieseliin noita ei tule laskelmissa .... eli onko pakokaasu kuitenkin yhtä likaista jos tankataan sama auto ensin My:llä ja sitten tavallisella ja ajetaan vaikka teho-vääntö-penkki läpi.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
455
Jossakin määrin oleellinen kysymys on, että jos tankissa on tavallista dieseliä tai Mydieseliä, niin paljonko pakokaasujen tuloksissa on eroa vai onko sitä? Kun jos olen oikein arvaillut, niin My:n puhtaus tulisi siitä, että sitä ei kaiveta maasta. Eli tavallisen viher-sakkopisteisiin otettaisiin mukaan öljynporaus ja muut (sinänsä tärkeät) sivuasiat ja "banaaninkuori" My-dieseliin noita ei tule laskelmissa .... eli onko pakokaasu kuitenkin yhtä likaista jos tankataan sama auto ensin My:llä ja sitten tavallisella ja ajetaan vaikka teho-vääntö-penkki läpi.
Suoraan Nesteen sivuilta:

Neste MY palaa moottorissa puhtaasti, mikä tarkoittaa kevyempiä lähipäästöjä. Siksi sen vaikutus esimerkiksi kaupunkien ilmaan on merkittävä. Verrattuna perinteisiin polttoaineisiin Neste MY tuottaa:

33 % vähemmän pienhiukkasia (ja vähemmän hiukkasia yleensä)
9 % vähemmän typen oksideja (NOx)
30 % vähemmän hiilivetyjä (HC)
24 % pienemmät hiilimonoksidi- eli häkäpäästöt
vähemmän polyaromaattisia hiilivetyjä (PAH).

Nämä keskimääräiset päästövähenemät perustuvat yli 40 tieteellisen julkaisun löydöksiin Neste MY uusiutuvasta dieselistä.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 802
Jossakin määrin oleellinen kysymys on, että jos tankissa on tavallista dieseliä tai Mydieseliä, niin paljonko pakokaasujen tuloksissa on eroa vai onko sitä? Kun jos olen oikein arvaillut, niin My:n puhtaus tulisi siitä, että sitä ei kaiveta maasta. Eli tavallisen viher-sakkopisteisiin otettaisiin mukaan öljynporaus ja muut (sinänsä tärkeät) sivuasiat ja "banaaninkuori" My-dieseliin noita ei tule laskelmissa .... eli onko pakokaasu kuitenkin yhtä likaista jos tankataan sama auto ensin My:llä ja sitten tavallisella ja ajetaan vaikka teho-vääntö-penkki läpi.
Sanotaanko nyt näin omasta kokemuksesta ja yli 2 vuoden MyDieselin käytön jälkeen, että kyllä huomaa kun siellä tankissa *ei* ole sitä My:tä. Ero hajussa ja halu oleskella auton lähellä on ihan eri sfäärissä jos on joutunut pakosta, esim. Lapin reissulla, tankkaamaan sitä perinteistä.

Huomattavasti helpompi oleskella esim. katoksessa auton ollessa käynnissä kun tankissa on My:tä. (Ei sekään silti terveellistä ole... :D )
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
Nyt takana puoli tankillista Neroa ja n. 630km. Ajotietokone näyttää nyt 5,5l kulutusta tälle tankilliselle. Aiemmat reilut 8tkm ABC Smartilla meni 5,8l keskikulutuksella, tosin siinä on mukana niitä heinäkuun lopun ja elokuun helteitäkin. Ainakin voisi sanoa ettei tuota Neroa tavallista enempää kulu samalla ajoprofiililla. C5 HDi163A siis autona.
Nyt n. 1000km jälkeen lukemat on yhä samat. Kun ottaa huomioon tuon Neron (ja vastaavien) kalliimman hinnan (n. 20-25c/l) ja hivenen pienemmän kulutuksen niin Nero tulee n. 1€/100km kalliimmaksi. Omalla ajolla siis arviolta vuositasolla n. 400-500€ lisähintaa tankkauksiin. Eihän se muutama kymppi kuussa tietty tässä konkurssissa maata kaada, mutta vaikeahan tuota järkisyillä on perustella, joten pitänee pistää järki ainakin toistaiseksi jäähylle. Toisaalta tämä C5 menee n. litran pienemmällä kulutuksella kuin aiempi Mondeo joka osapuilleen kattaa tuon erotuksen...:hmm: Jatketaan testiä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
143 028
Viestejä
2 731 223
Jäsenet
52 958
Uusin jäsen
pa4v0

Hinta.fi

Ylös Bottom