Näytönohjaimen päivitys

Terve.

PC pelaaminen on edennyt siihen pisteeseen, että GPU:n päivitys olisi mielessä,koska resoluutiossakin ollaan hypätty askeleen eteenpäin 1080p:stä 1440p:hen. Kysymykseni kuuluukin millaisia päivitysmahdollisuuksia nykyisessä kokoonpanossa on GPU:n osalta? Lähinnä riittääkö virtalähteessä potku esim, amd:n 9070XT:lle tai NVIDIAN vastaavalle kortille? Blackfriday kolkuttelee kalenterissa, joten varmaankin olisi fiksuinta odotella sinne asti.

Alla vielä nykyiset specsit.

Näyttökuva 2025-10-23 132220.png

Hyvät komponentit, mutta tosiaan vaihtaisin PSUn 850-wattiseen. 9070 XT imee n. 300 wattia, joten 750 riittänee myös, mutta miksipä ei laittaisi vähän pelivaraa tulevaisuuden varalle. Jos ei halua odotella, tuo Asuksen 850W Gold on ihan hyvä hinta-laatusuhteeltaan.

Gigantista näyttis.

Alla vielä nykyiset specsit.
9070xt tod näk toimii tuolla virtalähteellä ihan hyvin, kun prossu ei ole mikään virtasyöppö.
Luulen kans. Prossu ottaa sen 88W niin vaikka näyttis ottaiskin sen 304W niin ollaan vasta neljässä sadassa. Varmaan ihan hyvin voi ajella tuolla 650W Gold -EVGA:lla.
Ja jos pelottaa niin ei sille näyttikselle oo pakko antaa 300W. Sitten on myös 9070, joka on vähän hitaampi mutta suoraan paketista virtapihimpi, energiatehokkaampi ja halvempikin vielä. :)

Mulla on 7900X rajoitettu 130W ja 9070 200W, kun ihan tarpeeksi tehoa mulle noinkin niin voipahan pitää kaikki ropellit pyörimässä minimikierroksilla eikä tuu lämmin. Varmaan jollain 500W virtalähteellä vois huoletta ajella tätä konetta. 9070 vähän alivoltiteltu kanssa niin suorituskykykin kuitenkin vähän parempi kuin suoraan paketista 230W:llä. Omilla alivolteilla ja +15% tehonlisäyksellä (230W, vakio) sais +5% suorituskykyä ja +26,5% tehonlisäyksellä (253W, maksimi) toisen +5%. Mutta itselle riittää tämäkin suorituskyky täysin hyvin niin mieluummin ajelen hiljaisena ja viileänä.

9070 XT on suoraan paketista vielä "tiukemmalle" ja energiatehottomammaksi vedetty. Varmaan voi ottaa yli 50W suoraan pois tehorajasta ja suorituskyky tippuu alle 5%, jonka saa sit vielä takaisin kun vähän alivoltittaa.

Vaikka virtalähteen päivityksen hinta 9070 XT:n hintaan nähden olisi pieni, tuo 650W kuitenkin todennäköisesti riittää. Kysymys on lähinnä siitä, kestääkö vanhemman mallinen virtalähde 9070 XT:n virtapiikit sammumatta (lähes varmasti kyllä) ja onko virtalähde sopivan hiljainen rasituksessa (melko varmasti kyllä)

Huomaa myös että eri 9070 XT mallien virrankulutuksessa on eroja, OC mallit kuluttaa yleensä 20-50W enemmän

En suosittele, mutta oma päätös. Varmaan toimii tuollakin, mutta alivoltittaisin, vaikka EVGA pystyykin huolehtimaan GPUn piikeistä, jotka ovat 450w luokkaa.

Juu, alivoltittaminen on ihan järkevää. Ei se virtalähde kuitenkaan tuohon hajoa jos ei riitäkään, sammuu kontrolloidusti OCP:n tai OPP:n laukaistessa virtapiikin vuoksi ja jos näin käykin, voi sitten laittaa uuden virtalähteen tulemaan :)

Luulen kans. Prossu ottaa sen 88W niin vaikka näyttis ottaiskin sen 304W niin ollaan vasta neljässä sadassa. Varmaan ihan hyvin voi ajella tuolla 650W Gold -EVGA:lla.
Ja jos pelottaa niin ei sille näyttikselle oo pakko antaa 300W. Sitten on myös 9070, joka on vähän hitaampi mutta suoraan paketista virtapihimpi, energiatehokkaampi ja halvempikin vielä. :)

Mulla on 7900X rajoitettu 130W ja 9070 200W, kun ihan tarpeeksi tehoa mulle noinkin niin voipahan pitää kaikki ropellit pyörimässä minimikierroksilla eikä tuu lämmin. Varmaan jollain 500W virtalähteellä vois huoletta ajella tätä konetta. 9070 vähän alivoltiteltu kanssa niin suorituskykykin kuitenkin vähän parempi kuin suoraan paketista 230W:llä. Omilla alivolteilla ja +15% tehonlisäyksellä (230W, vakio) sais +5% suorituskykyä ja +26,5% tehonlisäyksellä (253W, maksimi) toisen +5%. Mutta itselle riittää tämäkin suorituskyky täysin hyvin niin mieluummin ajelen hiljaisena ja viileänä.

9070 XT on suoraan paketista vielä "tiukemmalle" ja energiatehottomammaksi vedetty. Varmaan voi ottaa yli 50W suoraan pois tehorajasta ja suorituskyky tippuu alle 5%, jonka saa sit vielä takaisin kun vähän alivoltittaa.
Tuo 9070 varmaan kyllä palvelisi myös vallanmainiosti omia tarpeitani ja säästöäkin tulisi reilusti, jos ei tarvi alkaa PSU:ta päivittelemään ja itse GPU:kin jonkin verran halvempi, tuokin taitaa olla kuitenkin puolet parempi kun nykyinen 6700XT.

Statistiikka

Viestiketjuista
290 708
Jäsenet
79 828
Uusin jäsen
The Rizzler

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom