Navigaattorit

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
91
Keskustelua navigaattoreista.

Itse toivoisin näin alkuun ehdotuksia budjettiluokan (~150€) naveista autoon. Toki kännykän navit toimivat ok, mutta nyt erinäisistä syistä johtuen olisi tarvetta ihan "kiinteälle" naville.
Garmin vai TomTom? Joku muu.

TomTom Go 50 GPS ELMT näyttäisi kustantavan 149 euroa, Susi vai soiva peli?
 

debuggeri

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Kyllä ne kaikki taitaa perille viedä, ja tuokin hintaisekseen varmaan ihan hyvä. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla lisää niistä erinäisistä syistä, kun nykyään kuitenkin saa uusia puhelimia tuohon hintaan, joissa on paljon paremmat kosketusnäytöt (tuossa hintaluokassa taitaa kaikissa naveissa olla vielä resistiiviset näytöt).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
635
Tori ja Huuto.net ovat pullollaan polkuhintaisia naveja. Itse lähtisin ehkä sieltä etsimään, jos olisi tarvetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
91
Tori ja Huuto.net ovat pullollaan polkuhintaisia naveja. Itse lähtisin ehkä sieltä etsimään, jos olisi tarvetta.
Onhan noita joo, uutta nyt kuitenkin haen. Näyttää Garminia (Garmin nüvi 3450LT 99€, Garmin nüvi 2467LM 139€) saavan edullisesti ja paremmilla ominaisuuksilla kuin TomTomia.
Eiköhän tämä tästä selviä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Ainakin Verkkokaupassa satasen uutena maksava tompan malli on ajanut asiansa monen lomareissun ajan. En huomannut mitään eroa kymmenen vuoden takaiseen huippumalliin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Mulla on TomTomin "kiinteä" navi sekä TomTomin navisofta luurissa. Molemmat on ainakin täällä Tampereen seudulla välillä olleet ihan pihalla kohteen suhteen. Yleensä eivät löydä haluttua kadun numeroa. Sitten ehdottavat jotain satojen metrien päässä olevaa tai pitää itse keksiä jokin toinen numero joka saattaa olla lähellä haluttua kohdetta. Google Maps ei ole kertaakaan epäonnistunut kohteen löytämisessä, mutta muita ominaisuuksia siinä sitten ei olekaan. Lopputulos: töissä kun pitää löytää kohteelle käytän Mapsia, siviilissä kun ajan pidempää siirtymää on TomTom päällä nopeusnäytön, silmäkarkin ja kameratolppien varoituksien takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kyllä se Verkkokaupan PhotoNav oli todella surkea. Repi reittejä jostain kauempaa ja kun Helsingissä ajeli niin lässähti ylhäältäpäin kuvattua ilmakuvaa ja se tie oli aina vintturassa. Kadun numeroiden suhteen oli myöskin hyvin paljon hukassa.
Kameratolppia löysi ja siitä plussaa.
Kännykän Google Maps ei ole pettänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
495
Muista selvittää, mikä on valmistajan periaate karttapäivitysten suhteen. Esim johonkin Tompan malliin ne kuuluvat ilmaiseksi, joihinkin vain eka on maksuton.

Toinen, mitä tuolla kehäteiden liepeillä kaipaa, on liikennetiedotteet (tmc tai vast.), jolla navi kertoo tietöistä tai ruuhkista.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Itse olen todennut Google Mapsin aika ylivertaiseksi verrattuna erillisnaveihin mitä tulee karttojen ajanmukaisuuteen. Sehän on tietty selvää, että jatkuvasti päivittyvä kartasto on yleensä pari kertaa vuodessa päivittyvää edellä. Lisäksi ilmaiseen hintaan kuuluu myös liikennemäärien infoaminen ja osaapa etsiä nopeamman reitin jos ensin valittu ruuhkaantuu.
 

Electrolytic

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Minulla on Garmin Nuvi 57 ja se on ollut riittävän hyvä useimmissa tilanteissa. Suurin ongelma tulee, jos kohteena on isompi alue, jossa pitäisi löytää parkkipaikka (esim. kansallispuistot). Silloin se haluaisi ajattaa mihin sattuu. Hintaluokka oli viime vuonna jossain 150 euron paikkeilla.

Google Maps on ainakin tietokoneella katsottuna kadunnimien osalta umpisurkea paske. Täällä päin oli kuntaliitos liki 8 vuotta sitten ja silloin muuttui satoja kadunnimiä. Niitä ei ole vieläkään muutettu Googleen, vaikka kamera-auto on senkin jälkeen ympäriinsä ajellut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Itse olen todennut Google Mapsin aika ylivertaiseksi verrattuna erillisnaveihin mitä tulee karttojen ajanmukaisuuteen. Sehän on tietty selvää, että jatkuvasti päivittyvä kartasto on yleensä pari kertaa vuodessa päivittyvää edellä. Lisäksi ilmaiseen hintaan kuuluu myös liikennemäärien infoaminen ja osaapa etsiä nopeamman reitin jos ensin valittu ruuhkaantuu.
Toinen mikä GM:n etuna on, että sulla on aina puhelimen täysi rauta sitä pyörittämässä ja erittäin hyvä kosketusnäyttö. Samoin tuo ruuhkapaikoista yms. tiedotus joka vaihtelee kesken ajon ja myös vaihtoehtoisten reittien ehdotus. Noi perusnavit (TomTom/Garmin) aivan paskoja käyttiksen ja touch screenin suhteen. Ainoa etu on se, että (GPS) navigointi syö kännykän akkua kovalla tahdilla ja luurin lataus on usein hidata autolaturilla. Latureissa on toki eroja, edellinen ei ladannut navigoidessa akkua yhtään, mutta ei tosin sitä kuluttanutkaan. Uusi tehokkaampi laturi jaksaa ladata akkua, mutta melko hitaasti.
 

Mikro-Make

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
609
Siinä olisi navigaattorille töitä:




Spagettiliittymä hämmentää autoilijoita Kiinassa: 5 tasoa, 15 ramppia, liki 40 metriä korkea silta ja autoja sinkoilemassa joka suuntaan

Moottoritien jättiläismäinen eritasoliittymä hämmentää autoilijoita Kiinan Chongqingissa. Liittymä avattiin kaupungin liepeillä viime viikolla, ja rakennelmaan kuuluu viisi tasoa ja 15 ramppia. Autoilijat pääsevät ajamaan liittymästä kahdeksaan suuntaan. Korkeimmat autosillat kohoavat liki 40 metrin korkeuteen.

Ongelmana on suunnistaminen: tienkäyttäjät ajavat toistuvasti vääriin suuntiin. Liittymä muistuttaa ulkomuodoltaan jättilautasellista spagettia. Luomuksen rakentaminen kesti kahdeksan vuotta.

Paikallisviranomaisten mukaan liittymä oli rakennettava, jotta kaupungin keskusta, lentokenttä ja moottoritie saadaan yhdistettyä toisiinsa. Chongqingin asukasluku on noin 30 miljoonaa.

Lähde:

Spagettiliittymä hämmentää autoilijoita Kiinassa: 5 tasoa, 15 ramppia, liki 40 metriä korkea silta ja autoja sinkoilemassa joka suuntaan
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Kiinalaisten rakennustyönlaadun tuntien toi liittymien määrä tulee vähenemään aika rankasti seuraavan myrskyn/maanjäristyksen aikana.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Itse olen todennut Google Mapsin aika ylivertaiseksi verrattuna erillisnaveihin mitä tulee karttojen ajanmukaisuuteen. Sehän on tietty selvää, että jatkuvasti päivittyvä kartasto on yleensä pari kertaa vuodessa päivittyvää edellä. Lisäksi ilmaiseen hintaan kuuluu myös liikennemäärien infoaminen ja osaapa etsiä nopeamman reitin jos ensin valittu ruuhkaantuu.
Mä en. Maps on mm neuvonut ottamaan "next exit" kun ois pitäny olla että "keep right at the fork". Exit siis just enne forkia. Tän lisäksi puuttuu nopeusrajoitukset jne ja virheitä on aina välillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Sitten kun on datakäytön ulkopuolella, TMC on mukava lisä kun on ruuhkaa tai vaikka tie/liittymä suljettu tietyön vuoksi.

TomTom on osoittautunut ko. tilanteissa toimivimmaksi ulkomailla omilla reissuilla. Esim. GM on näyttänyt liittymän olevan suljettu, mutta siitä huolimatta ei suostunut reitittämään toista kautta. Here tai Navigon täysin tietämättömiä muutoksesta >> reititys pieleen.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Sitten kun on datakäytön ulkopuolella, TMC on mukava lisä kun on ruuhkaa tai vaikka tie/liittymä suljettu tietyön vuoksi.

TomTom on osoittautunut ko. tilanteissa toimivimmaksi ulkomailla omilla reissuilla. Esim. GM on näyttänyt liittymän olevan suljettu, mutta siitä huolimatta ei suostunut reitittämään toista kautta. Here tai Navigon täysin tietämättömiä muutoksesta >> reititys pieleen.
Joo unohtui TMC yhtenä isona plussana oikealle navigaattorille.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Tomtom on kyllä palvellut hyvin ja en ikinä vaihda pois kännykkään. Kunhan ostat sellaisen mallin missä on elinikäiset kartta päivitykset. Näkyy bensa asemat ja tutkat sekä toimii pohjoismaissa ilman data pelkoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 215
Viestejä
4 194 798
Jäsenet
70 873
Uusin jäsen
Temmikael

Hinta.fi

Ylös Bottom