Nasta -vai kitkarenkaat?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 522
tässä teille väittämiä mistä kinata : vähiten polttoainetta kuluttaa nastarengas. -5 c kuiva asfaltti parhaiten pysähtyy kesärengas huonoiten nastarengas ero satasen vauhdista +40 metriä kitka jossain siinä välissä 1 tie helsinski - turku 90 % sula ja kuiva vuoden 8760 tunnista
Joku linkki olisi kiva, niin saisi vähän käsitystä mistä luvut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 998
Vähemmän pikeä auton kyljissä, kun nastat ei revi sitä suolan pehmittämästä tiestä irti. Ja ajomukavuus eri luokkaa, lisäksi nuo tulee laitettua aiemmin alle. Nastojen kanssa tuli mentyä aina päivä myöhässä.
Ei se hirveästi auta mitä oman auton alla on kun muut raapii sitä tietä nastoilla. Alkaa pk-seudulla kehät ja muut pääväylät olla taas semmoisessa ikiravassa että hohhoijaa, autoa saisi pestä päivittäin.

On kyllä kumma miten tähän nastojen turhaan käyttöön ei saada mitään rotia vaikka valtion ja kuntien rahaa palaa satoja miljoonia vuosittain.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 208

En tiedä oliko tätä testiä vielä linkattu, mielenkiintoisena kohtana tuo jäärata jossa ilmeisesti hieman karhea pinta, uudet kitkat jopa nopeammat kuin nastat :hmm: Hieman tätä ihmettelen, ainakin viimeksi kun jääradalla ajoin niin ei kitkoilla voinut sladissa vetää yhtä lujaa kuin nastoilla.

Peilijäällä sitten toki nastat pitää paremmin jarrutus ja kiihdytystestissä, tämä on päivänselvää.

Mielestäni nastojen käyttöä voisi rajoittaa, nyt kun nastoja on taas liikenteessä tuo pölyn määrä on hirvittävä ja tien kunto taas rapistuu silmissä aivan turhaan. Sitten taas saa hetken päästä väistellä roudan aiheuttamia kuoppia. Tämäkin varmasti aiheuttaa turhia vaaratilanteita, rengasrikkoja. Pääväylillä ja vähänkään isommalla kylällä pärjää kitkoilla vähintään yhtä hyvin ellei paremmin kun nastoilla.

Landella/mettässä nastat on ihan asialliset sieltä joulukuusta eteenpäin, niille jotka asuvat teiden varsilla joilla ei ole kunnon talvikunnossapitoa.

Olisi mielenkiintoista nähdä hieman nopeammasta vauhdista jarrutus, esim. 80km/h. Jatkuuko tuo noin 30% ero samana, vai muuttuuko se jompaan kumpaan suuntaan.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
629
Renkaiden erot jäällä
Harvemmin sitä kuitenkaan jäällä ajellaan. Liukkaimmat kelit ovat sellaisia, joissa asfaltin pintaan on härmistynyt ohut jääkerros. Sellaiseen ei taida nasta juuri upota. Olisi kiva nähdä tuollaisia testejä erilaisilla, realistisilla, alustoilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 522
Mielestäni nastojen käyttöä voisi rajoittaa, nyt kun nastoja on taas liikenteessä tuo pölyn määrä on hirvittävä ja tien kunto taas rapistuu silmissä aivan turhaan. Sitten taas saa hetken päästä väistellä roudan aiheuttamia kuoppia. Tämäkin varmasti aiheuttaa turhia vaaratilanteita, rengasrikkoja. Pääväylillä ja vähänkään isommalla kylällä pärjää kitkoilla vähintään yhtä hyvin ellei paremmin kun nastoilla.
En kannata rajoittamista, vaan lähtisin siitä että kannustetaan kitkojen käyttöä ja niissä käytöissä joissa se on kelvollinen valinta.
Rengas ja autoliikkeillä vaikutus voimaa, markkinointia kannattaa tukeakkin.

PK seudulla yritys mukaanlukien työsuhdeautot, ne jotka pitää alla hyväkuntoisia renkaita ja noissa yksi etu se että renkaanvaihdot voi ajoittaa ruuhkan ulkopuolelle.

Jos taasen tehdään jotain rajoituksia että auton haltijan osoitteen mukaan pakotettaisiin, niin ei ehkä ihan se juttu.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
1 612
Jos taasen tehdään jotain rajoituksia että auton haltijan osoitteen mukaan pakotettaisiin, niin ei ehkä ihan se juttu.
Tämähän ei oikein toimisi, kun autot liikkuvaa sorttia. Vaikka auton osoite Helsingissä, niin auto saattaa olla Kemijärvellä tai Muoniossa.

Vaikka en mä usko, että Suomi siihen pysähtyisi, jos nastat kiellettäisiin kokonaankin. Uudet kitkat kumminkin jo aika hyviä, taitaa olla enemmän vakaumuksellinen ongelma tämä :D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 522
Vaikka en mä usko, että Suomi siihen pysähtyisi, jos nastat kiellettäisiin kokonaankin. Uudet kitkat kumminkin jo aika hyviä, taitaa olla enemmän vakaumuksellinen ongelma tämä :D
ns vakaumuksen takia nastoja käyttävät ei ehkä nyt mahdoton este, tiedolla ja koeajolla, enemmän se on sitä tottumusta ja kokeilun puutetta. (uusia) Kitkoja kokeilleet usein niissä myös pysyy. jos ne sopii.

Ne kitkat täytyisi saada heille joille se sopii. Turvallisuus kuitenkin edellä, ja kitkojen turvallisuutta lisää se että on nastojakin liikenteessä (ainakin niin väitetty).

Siis ajatus se että modernit autot, niissä kitkoista vähiten haittaa (*, ja niillä myös ajetaan paljon.


(*
Hyvä luistonesto järjestelmät, ehkä myös nelivetoja joukossa.

Noihin kitkoihin voisi kannustaa vaikka ihan veroja tiputtamalla jos moiset ostaa.
Ämpäreitä. Tai no jos tässä nyt haetaan firma ja työsuhde autoja, niin ostajalla lahjakorttia, ja yksityisille ostajille kertaluenteista lahjakorttia. Niillä alueilla missä kitkoja oikeasti kannattaa suosia.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
623
Ämpäreitä. Tai no jos tässä nyt haetaan firma ja työsuhde autoja, niin ostajalla lahjakorttia, ja yksityisille ostajille kertaluenteista lahjakorttia. Niillä alueilla missä kitkoja oikeasti kannattaa suosia.
Ei kyllä ihan ajattelin että jos kitkoilta tiputtaisi alvin vaikka nollaan niin siinä saattaisi useampikin ihminen ruveta miettimään ostanko nastat vai kitkat.
Pikkuhiljaa. Itse varmaan ostaisin nastoja koska rouvan pitää maalla käydä jne. mutta useampi valitsisi ne kitkat jos ne olisivat selkeästi halvempia vrt. nastat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 522
Ei kyllä ihan ajattelin että jos kitkoilta tiputtaisi alvin vaikka nollaan niin siinä saattaisi useampikin ihminen ruveta miettimään ostanko nastat vai kitkat.
No joo, eli joku ALV palautus systeemi, verovirkamies tekee saman hintaeron lisäämällä nastoille valmisteveron.

Mitäs firmoille, eli pitäs olla ALV vastaavan summan verran jotain suoraa tukea, ja sitten joku max raja.

Ehkä olen lapsellinen, mutta uskon siihen että kitkat niille joille sopii ja että ne tietoa ja usko niiden toimivuuteen.

En kannata sitä että suoranaisesti verotuetaan epäturvallista valintaa ja rangaista turvallista valintaa.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 039
Kitkoilla ajettu jo useiden vuosien ja eri autojen kanssa. Muutamassa autossa on ostaessa tulleet nastarenkaat mukana, mutta ovat vaihtuneet nopeasti kitkarenkaisiin.

Pitoa ollut kaikissa tilanteissa aivan riittävästi.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
623
Kitkoilla ajettu jo useiden vuosien ja eri autojen kanssa. Muutamassa autossa on ostaessa tulleet nastarenkaat mukana, mutta ovat vaihtuneet nopeasti kitkarenkaisiin.

Pitoa ollut kaikissa tilanteissa aivan riittävästi.
Sitä pitoa ei vaan ole kun käännyt kaksinumeroiselta tieltä nelinumeroiselle. Ja siitä sitten kilometri "mökkitietä" missä mäkiä ja mutkia. Sitten pakkasjakson jälkeinen plussakeli. Nuo tuommoiset tiet on niin luistinratoja että nastoilla saa pelätä liukuuko tää nyt ojaan vaikka ajat kahtakymppiä.

edit. On siinä se hyvä puoli että noin hattuvakiolla 10 traktoria kilometrin säteellä. Ei tarvii ojan pohjalle jäädä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 008
Aikaisemminkin täällä aiheesta kommentoinut, mutta pohjoisessahan on parhaat kelit kitkoille, jos meinataan että kitkat toimivat lumella parhaiten. Nyt täällä etelässä pyöräilin lähiöiden läpi töihin ja tiet lumettomia mutta ihan jäässä. Tätä se tulee olemaan ainakin alkutalvet ja keväät.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 522
Aikaisemminkin täällä aiheesta kommentoinut, mutta pohjoisessahan on parhaat kelit kitkoille, jos meinataan että kitkat toimivat lumella parhaiten. Nyt täällä etelässä pyöräilin lähiöiden läpi töihin ja tiet lumettomia mutta ihan jäässä. Tätä se tulee olemaan ainakin alkutalvet ja keväät.
Pohjoisessa kitkoista vähemmän hyötyä.
Ja ehkä siellä pohjoisessa ajallisestikkin (kilometreinä) enemmän niitä pääkallokelejä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
5 272
Sitä pitoa ei vaan ole kun käännyt kaksinumeroiselta tieltä nelinumeroiselle. Ja siitä sitten kilometri "mökkitietä" missä mäkiä ja mutkia. Sitten pakkasjakson jälkeinen plussakeli. Nuo tuommoiset tiet on niin luistinratoja että nastoilla saa pelätä liukuuko tää nyt ojaan vaikka ajat kahtakymppiä.

edit. On siinä se hyvä puoli että noin hattuvakiolla 10 traktoria kilometrin säteellä. Ei tarvii ojan pohjalle jäädä.
Tollasta tietä jos joutuu ajamaan jatkuvasti niin kannattanee ostaa nastat.
Tosin kyllä noita jäisiä metsäteitä on tullut ajettua kitkoillakin, mutta eihän se hauskaa ole. Tai ei se koskaan ole, mutta antaahan ne nastat lisää pitoa siihen touhuun. Noi suomalaiset pikkutiet on kyllä välillä uskomattomia kun kurvi saattaa viettää ulospäin aika rankastikin niin siinä saa aika kieli keskellä suuta mennä jäisellä kelillä ettei auto luistele pöpelikön puolelle oli alla mitkä renkaat tahansa :rolleyes:

Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä. Ja siellähän ne ongelmat nastarenkaista onkin akuuteimpia, paljon liikennettä samoilla tieosuuksilla jotka aurauksen ja liikenteen takia on kuitenkin suurimmalti osin asfaltilla ja sitten nastarenkaat rouhii tien pinnan paskaksi.

Yllättävän hyvin muuten pärjää moderneilla kitkarenkaillakin, 20 vuotta tässä on tullut autoa ajettua ja viime talveksi pistin ensimmäistä kertaa kitkat alle ja yllätyin kyllä positiivisesti. Joka paikkaan niillä pääsi mihin tarvitsikin päästä, ja pois myös. Tietysti niiden heikkoudet kannattaa myös tunnistaa ja muokata etenemistä sen mukaan, jos pinta on peilijäässä niin kannattaa ajella vähän rauhallisemmin ja ennakoida enemmän jne... Jos asuisin vielä samassa paikassa kuin vuosikymmen sitten niin tuskin olisin kitkoja hankkinut kun joka päivä pitää kotiin mennessä ajaa ensin jyrkkä mäki ylös ja sitä kääntyä yli 90 asteen tiukka mutka pihaliittymään joka on vielä jyrkempi kuin aikaisempi mäki. Tehtävissä joo, mutta sen verran helpompaa liukkaalla nastojen kanssa että varmaan olis tullut sen takia pidettyä nastat autossa. Nykyisellään taas kun suurin osa ajosta on "ihan perus tietä" niin kitkoilla pärjää kivutta, ne kerrat kun joutuu tunkemaan autonsa johonkin ikävämpään paikkaan niin siihen voi sitten käyttää enemmän energiaa ja aikaa.

Kaupungin liukkaissa ajellessa omalla mutulla autollakin on väliä kuinka sujuvaa ajaminen on, itsellä kun on automaattivaihteinen auto niin pehmeä liikkeellelähtö on todella helppoa, toisin kuin manuaaleilla joiden kanssa rauhallinen lähtö liukkaalla pinnalla vaati aika paljonkin keskittymistä eikä näytä ruopimisen määrän perusteella isolta osalta ihmisiä onnistuvan yrittämälläkään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 522
Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä.
Jos vaihdetaan ajokortillisiin jotka ajavat autolla säällä kuin säällä, niin tilanne kääntyy päälaelleen.

Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä. Ja siellähän ne ongelmat nastarenkaista onkin akuuteimpia, paljon liikennettä samoilla tieosuuksilla jotka aurauksen ja liikenteen takia on kuitenkin suurimmalti osin asfaltilla ja sitten nastarenkaat rouhii tien pinnan paskaksi.
Jos mennään sinne väestölliseen keskipisteeseen, eli jonnekkin Hämeenlinnan tasalle, niin talveakkin pukkaa, jos ei ihan joka talvi, niin usein kuitenkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 773
Pohjoisessa kitkoista vähemmän hyötyä.
Ja ehkä siellä pohjoisessa ajallisestikkin (kilometreinä) enemmän niitä pääkallokelejä.
Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 522
Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.
En tiedä mitä hyötyjä nyt hait.
Kitkojen tärkein hyöty , se miksi niitä suositellaan, on taajamissa pöly, urautuminen, kuluminen toki kanta ja valtateillä myös tosiasia, kapeat urat taasen ajotapa ongelma.

Pohjoisessa on toki taajamia, ja paljaitakin tienpintoja ja talverengaskausi pidempi, mutta onko ns paljasta kautta kuitenkaan etelän veroisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.
Ei ole mitään saumaa päästä keväällä mökille kuusamossa kitkoilla, päivällä aurinko sulattaa ja illalla ja yöllä jäädyttää tiet peilijääksi.

Vaikka kaikki neljä pyörää vetää niin se ei paljoa auta kun auto liikkuu vain sivu suunnassa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
629
En tiedä mitä hyötyjä nyt hait.
Kitkojen tärkein hyöty , se miksi niitä suositellaan, on taajamissa pöly, urautuminen, kuluminen toki kanta ja valtateillä myös tosiasia, kapeat urat taasen ajotapa ongelma.

Pohjoisessa on toki taajamia, ja paljaitakin tienpintoja ja talverengaskausi pidempi, mutta onko ns paljasta kautta kuitenkaan etelän veroisesti.
Syntilistaan voidaan lisätä vielä teiden karheutumisen seurauksena oleva rengasmelun kasvu, renkaiden suuri kuluminen ja polttoaineenkulutuksen kasvaminen. Jokainen, joka on ajanut esim. Saksassa, tietää, mistä kirjoitan.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
140
Syntilistaan voidaan lisätä vielä teiden karheutumisen seurauksena oleva rengasmelun kasvu, renkaiden suuri kuluminen ja polttoaineenkulutuksen kasvaminen. Jokainen, joka on ajanut esim. Saksassa, tietää, mistä kirjoitan.
Tämän vuoksi seuraava oma auto on neliveto ja hyvät kitkat alle. Syö nimittäin miestä täällä etelässä, kun hyvät nastat alla ja pelkkää kuivaa asfalttia rullaa ja kuulee sen saatanan rapinan. Sen muutaman kerran, jos joutuu seikkailemaan jonnekin missä ei kitkoilla pärjää, niin vuokraa vaikka auton sitä reissua varten. Pohjoisempana sitten tietysti vähemmän tuskaista nastoilla.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
35
Tämän vuoksi seuraava oma auto on neliveto ja hyvät kitkat alle. Syö nimittäin miestä täällä etelässä, kun hyvät nastat alla ja pelkkää kuivaa asfalttia rullaa ja kuulee sen saatanan rapinan. Sen muutaman kerran, jos joutuu seikkailemaan jonnekin missä ei kitkoilla pärjää, niin vuokraa vaikka auton sitä reissua varten. Pohjoisempana sitten tietysti vähemmän tuskaista nastoilla.
Eipä tarvitse olla neliveto eikä edes parhaasta päästä kitkat eikä ole mitään ongelmia kunhan vähän katsoo niinä päivinä kun kaikki on jäässä ettei aja samalla lailla kuin kesäkeleillä. Kitkat on ollut useamman vuoden perus golffissa eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia päästä mihinkään Hämeenlinnassa ja about 150km sisään kaupungeissa / auratuilla teillä. Ongelmia saattais joskus olla jos johonkin metsän keskelle auraamattomaan yrittäis mutta vielä ei oo ollu tarpeita moisiin paikkoihin päästä.

Kymmenen vuotta on tullut kuorma-autollakin ajeltua ja eipä niissäkään mitään talvirenkaita ole. Osa firmoista vaihtaa kalustoon järeämmällä kuviolla varustetut kumit talveksi mutta siinä se on. Vähissä on ne kerrat ollut koko aikana kun ei oo hiekalla liikkeelle päässyt talven jäisinäkin päivinä ja kyllä on jakeluakin tullut ajettua jossa on tullut talvisinkin koluttua lähialueen pikkukylien perämettäteitäkin...
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
629
Eipä tarvitse olla neliveto eikä edes parhaasta päästä kitkat eikä ole mitään ongelmia kunhan vähän katsoo niinä päivinä kun kaikki on jäässä ettei aja samalla lailla kuin kesäkeleillä. Kitkat on ollut useamman vuoden perus golffissa eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia päästä mihinkään Hämeenlinnassa ja about 150km sisään kaupungeissa / auratuilla teillä. Ongelmia saattais joskus olla jos johonkin metsän keskelle auraamattomaan yrittäis mutta vielä ei oo ollu tarpeita moisiin paikkoihin päästä.
...
Ei nastarenkailla auraamattomilla teillä sen enempää pitoa ole kuin kitkarenkailla. Ja liikennevaloista kun lähdetään liikkeelle tuntuu siltä, että ei ole oikeastaan koskaan. Ääni vain on vähän kovempi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 050
Myös autoissa on eroja sen suhteen missämäärin ne nastarenkaat tuntuvat tarpeellisilta. Esim mun nykyinen auto on ihan kokoajan talvella jumissa, kun edellisellä en ikinä jäänyt jumiin, vaikka kummassakin on ihan sama talvirengasmalli. Pysähtymistä tai sivuttaispitoa tms en osaa arvioida, mutta absoluuttisen tarpeen nousta autosta siksi kun on jumissa osaan kyllä laskea.

Tosin todennäköisesti kitkarenkaisiin tulen seuraavaksi siirtymään, koska nykyisellään nastalliset talvirenkaat kuluvat niin hitaasti että niillä tulee aina ajettua ainakin yksi talvi liian kovana ja huonolla pidolla.

Kymmenen vuotta on tullut kuorma-autollakin ajeltua ja eipä niissäkään mitään talvirenkaita ole. Osa firmoista vaihtaa kalustoon järeämmällä kuviolla varustetut kumit talveksi mutta siinä se on. Vähissä on ne kerrat ollut koko aikana kun ei oo hiekalla liikkeelle päässyt talven jäisinäkin päivinä ja kyllä on jakeluakin tullut ajettua jossa on tullut talvisinkin koluttua lähialueen pikkukylien perämettäteitäkin...
Kyllähän kuorma-autoissa talvirenkaat ovat ja vaatimukset ovat itseasiassa kovemmat kuin henkilöautoilla, mutta nastarenkaat ei ole kovin yleisiä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
811
Miten muuten auton paino vaikuttaa kitkarenkaiden pitoon? Paino lisää pysähtymismatkaa, mutta lisääkö se myös kitkaa jarrutuksessa enemmän? Oma auto on kevyt kuin mikä ja tykkään kitkarenkaista enemmän kuin nastoista
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
35
Kyllähän kuorma-autoissa talvirenkaat ovat ja vaatimukset ovat itseasiassa kovemmat kuin henkilöautoilla, mutta nastarenkaat ei ole kovin yleisiä.
Noh n******itaan nyt sitten pilkkua. Tarkoitin talvirenkailla nastoja joita ei täällä etelässä käytännössä ikinä näe kuorma-autoissa. Ja kyllä kuorma autoihin tarvii vetäville lain mukaan talveksi vaihtaa Mud and Snowit = järeempi kuvio mutta luuletko että joka firmassa / ulkomaan autoissa moiset on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 050
Noh n******itaan nyt sitten pilkkua. Tarkoitin talvirenkailla nastoja joita ei täällä etelässä käytännössä ikinä näe kuorma-autoissa. Ja kyllä kuorma autoihin tarvii vetäville lain mukaan talveksi vaihtaa Mud and Snowit = järeempi kuvio mutta luuletko että joka firmassa / ulkomaan autoissa moiset on.
Kyllä suomalaisissa autoissa on talvirenkaat vetävissä, kun sillä kesäpinnalla jää kiinni ihan tasaiselle pihallekin. Tosin käytännössä suomesta ei edes saa muita kuin m+s vetopintoja, ellei erikseen tilaa, jolloin ne ovat yleensä myös hieman kalliimmat.

Ulkomaisia autoja kyllä koskee samat säännöt, mutta eihän niitä kukaan käytännössä valvo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Ei ole mitään saumaa päästä keväällä mökille kuusamossa kitkoilla, päivällä aurinko sulattaa ja illalla ja yöllä jäädyttää tiet peilijääksi.

Vaikka kaikki neljä pyörää vetää niin se ei paljoa auta kun auto liikkuu vain sivu suunnassa.
Joo. Eihän nastarenkaita silloin kaivata kun on varsinaisesti talvi, vaan silloin kun on talvikuukausina suht lämmintä ja ehkä kosteaa. Yleensä nollan lähellä, joskus harvoin noin -10 asteessakin.

Liukasta on, kun auto pyrkii valumaan melko tasaisella pihalla paikaltaan sivuttain. Liukasta on, kun suoralla puhtaalla auratulla moottoritiellä moderni henkilöauto menee sivuluisussa tasaisessa 50 km/h nopeudessa.

Silloin kun ulkoiseen piiska-antenniin tulee paksu jääkerros jonka takia se heiluu kuin helikopteria tekevän mulkku, pyyhkijät jäätyvät lämpimällä lasilla ja ajovalotkin lakkaavat näyttämästä curlingjään läpi, saattaa myös olla hieman lipoista. Yleensä tosin ei ole.

En minäkään nastarenkaita siksi suosi, että tekisi mieli koheltaa hyväkuntoisilla kaduilla ja kaipaisin maksimaalista hidastuvuutta kun on vaan vähän jäätä eli tavallinen tiistai. Se on vain bonusta. Yleensähän varsinaisessa liikenteessä liukaskin keli on sellainen, että renkaiden ikä ja merkki vaikuttaa paljon ja nastat tai ei vähemmän. Useimmat liukkaat ja jäiset kelit ovat normaalia talvikeliä.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
629
Joo. Eihän nastarenkaita silloin kaivata kun on varsinaisesti talvi, vaan silloin kun on talvikuukausina suht lämmintä ja ehkä kosteaa. Yleensä nollan lähellä, joskus harvoin noin -10 asteessakin.

Liukasta on, kun auto pyrkii valumaan melko tasaisella pihalla paikaltaan sivuttain. Liukasta on, kun suoralla puhtaalla auratulla moottoritiellä moderni henkilöauto menee sivuluisussa tasaisessa 50 km/h nopeudessa.

Silloin kun ulkoiseen piiska-antenniin tulee paksu jääkerros jonka takia se heiluu kuin helikopteria tekevän mulkku, pyyhkijät jäätyvät lämpimällä lasilla ja ajovalotkin lakkaavat näyttämästä curlingjään läpi, saattaa myös olla hieman lipoista. Yleensä tosin ei ole.

En minäkään nastarenkaita siksi suosi, että tekisi mieli koheltaa hyväkuntoisilla kaduilla ja kaipaisin maksimaalista hidastuvuutta kun on vaan vähän jäätä eli tavallinen tiistai. Se on vain bonusta. Yleensähän varsinaisessa liikenteessä liukaskin keli on sellainen, että renkaiden ikä ja merkki vaikuttaa paljon ja nastat tai ei vähemmän. Useimmat liukkaat ja jäiset kelit ovat normaalia talvikeliä.
Veikkaanpa, että tämä puheenvuoro, kuten useimmat kitkarenkaiden mahdottomuutta päivittelevät, on ihmiseltä, jolla ei kitkarenkaista ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
629
eikö kitka uskovilla ole lumiketjuja et pääsis sinne kuusamon huvilalle
Hyvä pointti! Suomessa ketjuja ei juurikaan käytetä toisin kuin mm. Saksassa ja Itävallassa, joissa molemmissa nastarenkaat on kielletty yleisillä teillä, vaikka molemmissa on ihan talvisia liukkaita erityisesti vuoristoseudulla. Siellä jokaisella on lumiketjut takakontissa odottamassa niitä kelejä, kun auto liukuu pihamaalla sivuttain.
 
Viimeksi muokattu:

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
178
Viimeiset vajaat 10 vuotta on tullut taas sahattua täällä keskisuomen ja eteläsavon rajamailla keskimäärin n. 40-50tkm vuodessa, josta aika tarkkaan sen puolet talvirenkailla. Alla on ollut sekä nastoja jos autossa on ne ostettaessa ollut että etupäässä kitkoja jos itse olen hankkinut. Kertaakaan ei ole kelin takia tarvinnut jäädä lähtemättä kitkoillakaan, ja täällä sentäs löytyy niitä mäkisiä pikkuteitäkin joita ei aina vaan pysty välttämään edes helmikuisessa vesisateessakaan. Enempikin tämä on asennekysymys, kun tiedostaa kulloisenkin kelin ja siihen käytössä olevat välineet niin pärjää kyllä. Koheltamalla pääsee pusikkoon oli alla kitkat tahi nastat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Veikkaanpa, että tämä puheenvuoro, kuten useimmat kitkarenkaiden mahdottomuutta päivittelevät,
Huoli pois ja silmä käteen. En minä kirjoittanut kitkarenkaiden mahdottomuutta päivitellen.
on ihmiseltä, jolla ei kitkarenkaista ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia.
Ajoin päätoimisesti taksia liki 10 vuotta, pääosin yöaikaan. On niillä monilla takavedoissakin kitkoja. Kertaakaan en tarvinnut hinausta. Tästäkään ei tarvitse murehtia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
taksit tuskin ajelee kovin vanhoilla kuluneilla kovettuneilla kitkoilla. No juu nykyään ....
Juu, huonokuntoisilla renkailla (talvirenkaiden tapauksessa jo se kovettuminen tarkoittaa "huonokuntoisia") ajamista ei voi ikinä suositella. Nastalliset/nastattomat on sellainen pikku detalji, josta voi murehtia varmistettuaan perusasiat.
  • Renkaat ovat ehjät.
  • Renkaat eivät ole liian kuluneet tai liian vanhat.
  • Renkaat ovat laadukkaat merkkituotteet, joiden suorituskyvystä tehtyyn testaukseen voi olla tyytyväinen.
  • Rengasvarustus on oikean kokoinen.
  • Ilmanpaine on säädetty järkevästi.

Onkin hassun surullista, kun jotkut antavat vahvoja mielipiteitä yleisohjeeksi nastojen/kitkojen puolesta, vaikka oma rengaspolitiikka on jotain älytöntä typerehtimistä.
  • Vanhat nastarenkaat, jotka lakkasivat kulumasta 5 vuotta sitten, laitetaan joka syksy jormakorollan alle.
  • Ajetaan muka helppouden nimissä kitkoja paskaksi liukastelemalla ympäri vuoden.
  • Ostetaan jotain virolaisia pinnoitettuja renkaita, joiden pito uutena on heikompi kuin romutuskuntoisilla merkkirenkailla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 238
Joku porkkana pitäisi olla kitkarenkaille. Verokevennys tms. Varmasti olisi valtiolle pitkässä juoksussa nettopositiivinen rahallisesti katupölyn ja asvaltin kulumisen vähentymisen seurauksena. Toki pitäisi sulkea jotenkin tuen piiristä pois keskieuroopan lipsuttimet.

Keppirangaistus aiheuttaa taas turhanpäiväistä itkua. Vieläkin tulee eteen näitä "minähän en kitkoilla tule ajamaan ikinä" veijareita :smoke: Myönnän että aikoinaan olin vähän saman jengin puolella tai ainakin prospect-jäsen :cool: Mutta kun vaihtoauton alla tuli ensimmäiset kitkat niin eipä ole tarvinnut miettiä nastojen perään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Keppirangaistus aiheuttaa taas turhanpäiväistä itkua.
Eikä pelkästään turhanpäiväistä vaan myös perusteltua. Käyttötarpeesta riippuen nastarenkaista on joillekin etua, vieläpä usein ilman mitään mainittavaa haittaa. Silti enemmistö nastarenkaista kyllä ostetaan turhaan, ja asiakas olisi usein tyytyväisempi nastattomaan talvirenkaaseen, jos vaan ymmärtäisi kokeilla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 453
Neliveto ja alla kitkat, aivan riittävä pito, toki autolla painoa 2.34 tonnia, eli ei nyt ajella millään alle tonnisella luistimella. Hyvin menee kitkoilla täällä eteläisessä Suomessa, kotikaupungissa ei suolata, eikä juurikaan hiekoteta ja pito on hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Joku porkkana pitäisi olla kitkarenkaille. Verokevennys tms. Varmasti olisi valtiolle pitkässä juoksussa nettopositiivinen rahallisesti katupölyn ja asvaltin kulumisen vähentymisen seurauksena. Toki pitäisi sulkea jotenkin tuen piiristä pois keskieuroopan lipsuttimet.

Keppirangaistus aiheuttaa taas turhanpäiväistä itkua. Vieläkin tulee eteen näitä "minähän en kitkoilla tule ajamaan ikinä" veijareita :smoke: Myönnän että aikoinaan olin vähän saman jengin puolella tai ainakin prospect-jäsen :cool: Mutta kun vaihtoauton alla tuli ensimmäiset kitkat niin eipä ole tarvinnut miettiä nastojen perään.
Suomessa autoilijalle porkkana :srofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Neliveto ja alla kitkat, aivan riittävä pito, toki autolla painoa 2.34 tonnia, eli ei nyt ajella millään alle tonnisella luistimella. Hyvin menee kitkoilla täällä eteläisessä Suomessa, kotikaupungissa ei suolata, eikä juurikaan hiekoteta ja pito on hyvä.
Niin se on meilläkin yli 2t omapaino ja silti ei kitkat riitä, valitettavasti joutuu nastoilla ajamaan. Toki autolle tulee niin vähän kilometrejä vuodessa että samapa tuo.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
411
Joskus muinoin nämä oli aika mielenkiintoinen yhdistelmä ajella talvella. Ford explorer ja kuluneet BF goodrich all terrain renkaat. Jäin kerran omalle täysin tasaiselle parkkipaikalle jumiin kun keväällä lämpimät renkaat sulattivat peilijäähän montut. Heijaamisesta ja napalukoista ei ollut apua. Liikkui vasta kun kaveri hieman työnsi. Se on villin näköistä kun auto on paikallaan ilman kuskia ja kaikki renkaat pyörii. Ihme kyllä tiellä kuitenkin pysyin koko talven.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 238
Eikä pelkästään turhanpäiväistä vaan myös perusteltua. Käyttötarpeesta riippuen nastarenkaista on joillekin etua, vieläpä usein ilman mitään mainittavaa haittaa. Silti enemmistö nastarenkaista kyllä ostetaan turhaan, ja asiakas olisi usein tyytyväisempi nastattomaan talvirenkaaseen, jos vaan ymmärtäisi kokeilla.
Erityistarpeita toki on mutta kunhan saataisiin suuri massa kitkoihin niin se olisi win win kaikille.

Suomessa autoilijalle porkkana :srofl:
Ainahan voi haaveilla.. :smoke:

Joskus muinoin nämä oli aika mielenkiintoinen yhdistelmä ajella talvella. Ford explorer ja kuluneet BF goodrich all terrain renkaat. Jäin kerran omalle täysin tasaiselle parkkipaikalle jumiin kun keväällä lämpimät renkaat sulattivat peilijäähän montut. Heijaamisesta ja napalukoista ei ollut apua. Liikkui vasta kun kaveri hieman työnsi. Se on villin näköistä kun auto on paikallaan ilman kuskia ja kaikki renkaat pyörii. Ihme kyllä tiellä kuitenkin pysyin koko talven.
Oli joskus muinoin Pajerossa vastaavalla all terrain kuviolla olevat nakit talven alla.. Lumella ja pakkasella yllättävän hyvin pärjäs ja hangessa meni mennen tullen. Mutta lähellä plussakelejä olevilla jääteillä oli meno kyseenalaista. Jenkithän näillä päästelee talvellakin ihan säännönmukaisesti mikä kyllä vähän ihmetyttää. Itselle riitti yksi kokeilu...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 050
Erityistarpeita toki on mutta kunhan saataisiin suuri massa kitkoihin niin se olisi win win kaikille.



Ainahan voi haaveilla.. :smoke:



Oli joskus muinoin Pajerossa vastaavalla all terrain kuviolla olevat nakit talven alla.. Lumella ja pakkasella yllättävän hyvin pärjäs ja hangessa meni mennen tullen. Mutta lähellä plussakelejä olevilla jääteillä oli meno kyseenalaista. Jenkithän näillä päästelee talvellakin ihan säännönmukaisesti mikä kyllä vähän ihmetyttää. Itselle riitti yksi kokeilu...
Jenkeissä on yleensä talvisin suolatut tiet sulaksi. Niiden mittapuullahan suomessa ei käytetä suolaa käytännössä lainkaam.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 050
Ja tämä liittyy nasta/kitkarengaskeskusteluun miten?
Siis suolalla voidaan luoda olosuhteet jossa nastoille ei ole mitään tarvetta. Tietysti -20°C kelissä suolaa tarvitaan vähän ronskimmin.

Eikö se ajoalusta aika olennaisesti liity renkaaseen?

E: niin oikeastaan, voidaan puhua ongelmasta jos ajoalusta ei enää liity miltään osin renkaaseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 522
Neliveto ja alla kitkat,
Neliveto ei nyky autoilla juuri auta hiljentämiseen, mutta lähtemiseen/etenemiseen huomattavasti.

Nastoja on pidetty haitallisina ilmansaasteen ja tienkulumisen suhteen. Sitä yritettiin jonkin aikaa sitten helpottaa tiukemmilla määräyksillä, sen jälkeen oli juttua ettei ihan tavoitteet toteutuneet. Mutta ymmärtääkseni erot on kaventuneet ja vähän riippuen siitä arvotaanko terveys, vai siivous kulmasta. Sitten alan lehdet tekee yksittäisiä juttuja yksittäisistä kapeista lähestymisistä.

Tie kuluu talvella, vesi, sää, renkaasta riippumatta, en sentäs ole törmännyt juttuun jossa nastojen väitettäisiin vähentävän kulumista.. ilmanlaadun osalta piikki miehet ehkä löytäneet jotain.

Joku porkkana pitäisi olla kitkarenkaille. Verokevennys tms. Varmasti olisi valtiolle pitkässä juoksussa nettopositiivinen rahallisesti katupölyn ja asvaltin kulumisen vähentymisen seurauksena. Toki pitäisi sulkea jotenkin tuen piiristä pois keskieuroopan lipsuttimet.
Joku tienkuluminen ei se juttu, vaan isompi kokonaisuus.

Aiemmin ehdotin verotonta lahjakorttia jos valitsee kitkat, sen voisi kohdistaa heille joilla siitä vähiten haittaa , samalla kun kokonaisuudessa eniten hyötyä.
Kohdistamisella en tarkoita tarkkaa syynäämistä, vaan suurpiirteisemmän syynin.

Mutuilen, kitkojen osalta tärkeää että ne valitsee he jotka ajaa hyvillä tuoreilla renkailla, paljon ajavat lisää hyötyjä. (*

(*
Jos sen lahjakortin voi lunastaa silloin kun tuo ajoissa vanhat kumit kierrätykseen, niin toteutus sekin, mutta ihmiset haluaa heti hyötyä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
194 073
Viestejä
3 508 369
Jäsenet
62 442
Uusin jäsen
Kimly

Hinta.fi

Ylös Bottom