NAS rakentelut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dun
  • Aloitettu Aloitettu
Viikonloppuna tein pienen migraation. Baremetal Truenas meni virtuaalikoneeseen ja Proxmox hypervisorina m.2 -levylle. 4 HDD levyä kytketty suoraan virtuaalikoneeseen "by id" ja se on toiminut loistavasti tähän asti. Proxmoxissa bond-interfeissi, jossa Mellanox sfp28 ja emon gigabitti varainterfeissina.
PCI -> 4x SATA kortti lähti pois kun sille ei ole käyttöä. 2.5gbe NICi lähti myös pois kun Mellanox hoitaa kaiken nyt.

Mellanox on kuuma :) Ei ole polttavan kuuma, mutta hyvin tuntuu kun koskee. Täytyy keksiä jokin hyvä paikka pienelle tuulettimelle jotta saisin Mellanoxin lämpätilan vähän alemmaksi.
Nyt tätyy keksiä seuraava päivitys jättää se vain toimimaan ja keskittyä verkkorakenteluun ja kesän aikana ostaa pari Mikrotikia.
 
Mikä Mellanox sulla on?

Toi Mellanox Connectx-4 sfp28 jossa on 2 porttia. Tarkoitus oli että minulla olisi yksi NAS kone jossa on suht okoo prossu ja yksi "compute" kone, jossa olisi parempi prossu ja samanlainen Mellanox. Ja sitten kaksi konetta kytketty suoraan DAC-kaapelilla, jotta niiden välillä olisi 25gbe suoraverkko. Mutta kuten aina, se on tavoite. En tiedä milloin saavun siihen tavoitteeseen.
 
Pientä päivitystä luvassa omaankin NAS/serveri setuppiin. Tilasin tämän kytkimen (31,44e) hoitamaan serverin ja backup serverin yhteydet 10G välille. Toki piti tilata Mikrotik SFP+ RJ45 10G adapteri lisäksi.
Pitää vielä kyttäillä sopiva Realtek8127 perustainen verkkokortti backup serveriin, niin alkaa olla paketti kasassa.
Loppuverkko toimii 2.5G, mikä saa luvan riittää nyt. Näitä kytkimiä löytyykin jo 3kpl (hinta ~45e) valmiiksi..
 
Pientä päivitystä luvassa omaankin NAS/serveri setuppiin. Tilasin tämän kytkimen (31,44e) hoitamaan serverin ja backup serverin yhteydet 10G välille. Toki piti tilata Mikrotik SFP+ RJ45 10G adapteri lisäksi.
Pitää vielä kyttäillä sopiva Realtek8127 perustainen verkkokortti backup serveriin, niin alkaa olla paketti kasassa.
Loppuverkko toimii 2.5G, mikä saa luvan riittää nyt. Näitä kytkimiä löytyykin jo 3kpl (hinta ~45e) valmiiksi..
Kannattaa sitten pitää silmällä noita Mikrotikin SFP+ RJ45 moduulien lämpötiloja. Käyttävät vanhempia Marvellin piirejä jotka käyvät kuumana, varsinkin passiivisesti viilennetyissä kytmimissä.
 
Jokos on tullut vastaan 8-port 2.5g kytkimiä joille vois syöttää virran POE:lla? Nyt on käytössä HP:n gigainen.

Vaihtoehtoisesti semmonen missä virtalähde ei ole kauhean korkea, muuten ei mene sähkökaapin ovi kiinni.
 
Jokos on tullut vastaan 8-port 2.5g kytkimiä joille vois syöttää virran POE:lla? Nyt on käytössä HP:n gigainen.

Vaihtoehtoisesti semmonen missä virtalähde ei ole kauhean korkea, muuten ei mene sähkökaapin ovi kiinni.
Tuossa muutama:



 
  • Tykkää
Reactions: KLF
Kaavailen uutta emolevyä NAS-koneelleni, ja luulen löytäneeni sopivan. Tällä hetkellä käytössä oleva emo halkoo ylimmän PCIe-paikan kaistat muotoon 8x/4x/4x, ja käytän siinä menestyksekkäästi kolmea M.2-asemaa nelipaikkaisessa adapterikortissa. Silmään osui Z590-emolevy (MSI Gaming Force), jonka PCIe-kyvyistä kerrotaan spekseissä näin:
  • 3x PCIe x16 slots
    • Support x16/x0/x4, x8/x8/x4, x8/x4+x4/x4
En ole aiemmin törmännyt tällaiseen, jossa alemman korttipaikan kaistat olisi jaettu, mutta siitähän tässä on kyse, eikö? Viittaan siis tuohon 8x/4x+4x/4x-kohtaan. 4x+4x -korttipaikassa nykyinen korttini majoittaisi tietenkin kaksi asemaa. Tätä on turhauttavaa yrittää mistään selvittää, sillä MSI:n ohjekirja ei kerro BIOS-asetuksista tarkemmin.
 
Kaavailen uutta emolevyä NAS-koneelleni, ja luulen löytäneeni sopivan. Tällä hetkellä käytössä oleva emo halkoo ylimmän PCIe-paikan kaistat muotoon 8x/4x/4x, ja käytän siinä menestyksekkäästi kolmea M.2-asemaa nelipaikkaisessa adapterikortissa. Silmään osui Z590-emolevy (MSI Gaming Force), jonka PCIe-kyvyistä kerrotaan spekseissä näin:
  • 3x PCIe x16 slots
    • Support x16/x0/x4, x8/x8/x4, x8/x4+x4/x4
En ole aiemmin törmännyt tällaiseen, jossa alemman korttipaikan kaistat olisi jaettu, mutta siitähän tässä on kyse, eikö? Viittaan siis tuohon 8x/4x+4x/4x-kohtaan. 4x+4x -korttipaikassa nykyinen korttini majoittaisi tietenkin kaksi asemaa. Tätä on turhauttavaa yrittää mistään selvittää, sillä MSI:n ohjekirja ei kerro BIOS-asetuksista tarkemmin.

Kyllä itse tuon tulkitsen niin että
slot 1 = 16x, 8x
slot 2 = 0x, 8x, 4x + 4x (bifurcation)
slot 3 = 4x

On noita emoja muitakin jotka tuohon kykenee. Muistaakseni tuossa omassa linux pömpelissä oleva Crosshair 8 taipuu myös tuohon, se on tosiaan harmi että sitä ei aina selvästi kerrota. Koitan muistaa tsekata kun boottaan ton.

EDIT: Tuli nyt tsekattua sekä toi Asus Crosshair 8 että tämä windows koneen Gigabyte Aorus B550 Pro V2.
C8H
Slot 1: 4x + 4x + 4x + 4x
Slot 2: 4x + 4x

Luonnollisesti jos Slot 1 vedetään täydellä kaistalla niin Slot 2 ei voi käyttää.

Tällä emolla voi siis laittaa GPU:lle 8x ja sitten slot 2 saapi sopivalla kortilla 2kpl nvme täydellä kaistalla.

Pro V2
Tässä ainoastaan Slot 1 tukee bifurcationia, mutta varsin laajasti. Täällä oli kaikkea mahdollista, 4 * 4x, 8x + 4x + 4x jne...

Tässä emossa pitää siis pelata tuon slot 1 kanssa vain. Mutta biosista löytyy asetus josta voidaan määritellä että GPU ei olekkaan ykkös slotissa, vaan sen voi määritellä että se on 2 taikka kolmos slotissa. Tosin silloin sillä on ainoastaan 4x kaistaa ja olikohan niin että pci-e 3.0 ainoastaan.
B sarjan emoissa kun jostain on karsittu aina ja se yleisin on pcie kaista.
 
Viimeksi muokattu:
AMD-pohjaisissa emolevyissä on kyllä kadehdittavasti tukea kaistojen säätämiseen, Intelin puolella tosiaan useimmiten näkee lähinnä ykkösslotin asetuksia, eikä niissäkään kovin usein tarjolla tuota 4x4-vaihtoehtoa.

Toki tälle on nykyään aika vähän tarvetta (varsinkaan pelikoneissa), sama pätee lisäkortteihin ylipäänsä.
 
Vastustaa, vastustaa..

Vuosi sitten uudelleenkäynnistyksen yhteydessä ruutuun läjähti ilmoitus "no operating system". Boottilohko korruptoitunut. Sain ehjättyä.

Eilen uudelleenkäynnistys, musta ruutu ja valkoinen alaviiva, ei muuta. Levyt tunnistuu biossiin ym.

Omv asennettuna ssd-levylle, käyttödata ruostelevyllä.

Pitää asennella proxmox ja virtualisoida järkevämmin kamat..
 
Monilla meistä koti-NAS pyörii tavan PC-kotelossa, joissa virtapainike on ehkä liiankin helposti saavutettavissa. Kun koteloa ei voi myöskään kämpässä piilottaakaan, ryhdyin miettimään vaihtoehtoja kotelon nappuloille.

Toistaiseksi löytyi ainakin kokonaan irtonaisia painikkeita (jonka voisi varmaan koteloon eri tavoin kiinnittää), mutta esim. PCI-paikkaan kiinnitettävää en ole löytänyt, vaikka se ilmeiseltä ratkaisulta vaikuttaakin.

Millaisia virityksiä BBS:n porukalta löytyy? KVM-laitteet ovat toki oma lukunsa, nyt mietin ihan käsin operoitavia nappuloita.
 
Monilla meistä koti-NAS pyörii tavan PC-kotelossa, joissa virtapainike on ehkä liiankin helposti saavutettavissa. Kun koteloa ei voi myöskään kämpässä piilottaakaan, ryhdyin miettimään vaihtoehtoja kotelon nappuloille.

Toistaiseksi löytyi ainakin kokonaan irtonaisia painikkeita (jonka voisi varmaan koteloon eri tavoin kiinnittää), mutta esim. PCI-paikkaan kiinnitettävää en ole löytänyt, vaikka se ilmeiseltä ratkaisulta vaikuttaakin.

Millaisia virityksiä BBS:n porukalta löytyy? KVM-laitteet ovat toki oma lukunsa, nyt mietin ihan käsin operoitavia nappuloita.
Itsellä ollut joskus ihan tavallinen mikrokytkin porattuna pci-peltiin. Tässä oli toki CMOS reset mutta samalla tavalla toimii virta ja reset myös.
 
Monilla meistä koti-NAS pyörii tavan PC-kotelossa, joissa virtapainike on ehkä liiankin helposti saavutettavissa. Kun koteloa ei voi myöskään kämpässä piilottaakaan, ryhdyin miettimään vaihtoehtoja kotelon nappuloille.

Toistaiseksi löytyi ainakin kokonaan irtonaisia painikkeita (jonka voisi varmaan koteloon eri tavoin kiinnittää), mutta esim. PCI-paikkaan kiinnitettävää en ole löytänyt, vaikka se ilmeiseltä ratkaisulta vaikuttaakin.

Millaisia virityksiä BBS:n porukalta löytyy? KVM-laitteet ovat toki oma lukunsa, nyt mietin ihan käsin operoitavia nappuloita.
Mulla on (proxmox) koneet väärinpäin eli startti on hankalassa paikassa hyllyssä.
Käynnistykseen bios on säädetty katkon jälkeen käynnistyväsi tai jos töpseliin ei koske niin wol käynnistää.
Eli asetusten säädön jälkeen voisi irroittaa virtakytmen liittimen.

Joskus oli suunnitelma siirtää starttinappi takapaneeliin mut jäänyt vaiheeseen, hyvin näinkin on pärjännyt.
 
Monilla meistä koti-NAS pyörii tavan PC-kotelossa, joissa virtapainike on ehkä liiankin helposti saavutettavissa. Kun koteloa ei voi myöskään kämpässä piilottaakaan, ryhdyin miettimään vaihtoehtoja kotelon nappuloille.

Toistaiseksi löytyi ainakin kokonaan irtonaisia painikkeita (jonka voisi varmaan koteloon eri tavoin kiinnittää), mutta esim. PCI-paikkaan kiinnitettävää en ole löytänyt, vaikka se ilmeiseltä ratkaisulta vaikuttaakin.

Millaisia virityksiä BBS:n porukalta löytyy? KVM-laitteet ovat toki oma lukunsa, nyt mietin ihan käsin operoitavia nappuloita.
Itsellä on vastaava suojaamassa vahinko painalluksilta, ihan vain liimattu napin päälle tuo kehikko. Noita oli miljoonaa erilaista kokoa ja mallia alissa.
 
NanoKVM hoitaa myös nappuloiden painelun etänä. Tuo on joka tapauksessa käytössä, koska koneessa ei ole näyttöä/näppistä kiinni vaikka onkin ns. perus pc rakenteeltaan.
 
Mulla oli joskus ajossa tämmönen hirmumasiina, olisko ollu vuotta 2016, eli on purettu jo ja kuopattu aikaa sit. Mut kotelo ei meinannu kestää kovojen painoa kun oli 31 kovoa Fractalin ekassa XL kopassa kiinni :lol: Debiania tässä ajettiin ja oltiin siihen aikaan Telian Opengate Plus 4G yhteydellä.

Nykyään on vaan räkkivehkeitä pari korkeeta kaapillista.

all_connedted_front_side.jpg
IMG_20160720_170036.jpg
IMG_20160720_195824.jpg
 
Paljonko oli kovalevytila? ei varmaan nykyisiä teroja.
Siinä oli 16x3TB + 10x4TB + 1TB OS levy, kaikki oli WD RED levyjä. Mitähän muita levyjä siinä oli. Olisko ollu sit vielä vanhoja 3TB Siikoja ne loput.

Tästä kopasta tämäkin kone muutti räkkikoppaan 2018 ja siinä oli vielä vähän aikaa käytössä nämä RED levyt. Nuo muut levyt dumpattiin siinä vaiheessa.
 
Mun eka NAS ”rakentelu” oli tämmönen Sun Enterprise 450 täyteen ladattuna

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/C8YM6vtMHAU


Meillä oli niitä paljon töissä n. 20v sitten ja yksi vastuualueista oli poistaa käytöstä. Pomo antoi luvan ottaa yhden ja kerätä siihen myös kampetta:
- 20 SCSI levyä
- 4 prossua
- 16 muistikampaa
- 3 1200W virtalähdettä
- 4 4-porttista verkkoadapteria (16 porttia)
- 2 kuitukorttia

Vehje oli sen verran päheä, että jopa prossut pystyi vaihtamaan lennossa sammuttamatta sitä. Kun sain sen vihdoin ”valmiiksi” toin ylpeänä kotiin ja vastassa oli skeptisen näköinen vaimo… Ja käynnistäessä se kuullosti siltä, että huoneessa oli useampi lehtipuhallin.

Projekti jäi sitten suht lyhytikäiseksi
 
Vehje oli sen verran päheä, että jopa prossut pystyi vaihtamaan lennossa sammuttamatta sitä. Kun sain sen vihdoin ”valmiiksi” toin ylpeänä kotiin ja vastassa oli skeptisen näköinen vaimo… Ja käynnistäessä se kuullosti siltä, että huoneessa oli useampi lehtipuhallin.

Projekti jäi sitten suht lyhytikäiseksi
:) Mulla oli kodinhoitohuoneessa Dellin R730xd + yks ei tunnistettu PCIE kortti -> suihkumoottorit piti semmosta metakkaa että kuulu koko kämpässä ja pihalle saakka :D
 
Niin jos eka serveri tarvii näyttää, niin tässä on eka askarteluprojekti 2000 luvun alkupuolelta. Näihin kovoihin meni sen vuoden opintolaina eli hyvään tarkoitukseen :lol: :lol:
Tämä oli hiukea 16x200GB + 2x80GB ide hdd, FreeBSD serveri, tais rakentua 2004 syksyllä. Kuvista puuttuu pari kovoa.

P1030131.jpg
server1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olenkin näköjään kirjotellu tämän viestiketjun ekalle sivulle aikanaan ja enemmänkin ollut kirjottelemassa alkusivuille vuonna 2016. Siellähän on ekalla sivulla tuon hirmumasiinan speksitkin laitettuna ;)

Hirmumasiinan speksit

Näköjään ne ei muut levyt olikin Samsungin 1TB lättyjä..
 
Viikonloppuna tein pienen migraation. Baremetal Truenas meni virtuaalikoneeseen ja Proxmox hypervisorina m.2 -levylle. 4 HDD levyä kytketty suoraan virtuaalikoneeseen "by id" ja se on toiminut loistavasti tähän asti. Proxmoxissa bond-interfeissi, jossa Mellanox sfp28 ja emon gigabitti varainterfeissina.
PCI -> 4x SATA kortti lähti pois kun sille ei ole käyttöä. 2.5gbe NICi lähti myös pois kun Mellanox hoitaa kaiken nyt.

Muuten, miksi Truenasia käytetään virtuaalikoneessa sen sijaan että se olisi hosti ja muut koneet olisi virtuaalikoneina? :hmm:
 
Muuten, miksi Truenasia käytetään virtuaalikoneessa sen sijaan että se olisi hosti ja muut koneet olisi virtuaalikoneina? :hmm:

Mä tykkään Proxmoxista vähän enemmän hypervisorina kuin TrueNasista. Vähän tuntuu siltä, että Truenas on NAS ensimmäiseksi ja kaikkea muuta toiseksi ja Proxmox on enterprise-tason hypervisori ja tekee sen homman hyvin. Sillä samalla fyysisellä koneella minulla on Proxmox Backup Serveri ja k8s node pyörimässä. Proxmoxin guin kautta on tosi helppoa konffata kaikenlaista. Terraform ja Ansible löytyy myös. Myös kaikkien lisäksi kun niitä koneita on muutama, niin on tosi helppoa migroida yhdestä toiseen kun proxmoxin koneet kytketty yhteen "datakeskukseen". Toki Truenasia on vaikea migroida kun se vaatii fyysisten levyjen siirtämistä :) Mutta joo, ei ole yhtä painavaa syytä tehdä näin. Truenas olisi voinut olla hostina ihan hyvin.
 
Olen sitten varmaan sieltä skaalan "toisestä päästä" kun eka nas oli HP DC7700SFF
1781033171483.png

En enää muista minkä kokoisilla levyillä, varmaan 2x2T + käyttis. Kotelossa kuitenkin oli tilaa 3 levylle, yksi puoliksi powerin alla ja toinen dvd- aseman tilalla ja kolmas sen alapuolella. Debian tässäkin.

Firman vanhat palvelimet jäi myös käyttämättä varmaan samasta syystä kuin muillakin eli sisälle ei tarvittu lisää tuuletusta eikä ääntä ;)

Tiedä sitten onko tuosta edes päästy kovin pitkälle kun nykyinen on edelleen tämä: DIY - Putki- nas
Emo on vaihtunut CWWK CW-NAS-ADLK-K N305.
Tarpeet on varmaan aika pienet kun nopeuskin on riittänyt hyvin kotikäyttöön eikä levyjäkään ole kuin 4x4T käyttiksen lisäksi.
 
Harmi ettei ole oikein kuvia enää.

fractal-design-node-304-kuutio-musta.jpg

Ensin rakensin Node304 koteloon 4 levyn setin joka laajeni sitten 6x4TB Seagate IronWolf NAS, m-itx intel atom emolla, sitten alkoi häiritä ettei suorituskyky riitä emossa niin tuli vaihdettua siihen oikea eri emolevy jollain paremmalla prosessorilla. Sitten loppui tila kesken laitteesta niin piti vaihtaa isompaan.

cs380-b-34left-open.jpg

Silverstone CS380 V2 jossa oli ensin läjä 4TB IronWolf levyjä laajennettuna 8kpl. Tämän kopan kanssa oli aina ongelmia, omituisia crasheja siellä täällä, useamman päivän parity checkit failasi silloin tällöin, tuli vaihdettua emoa ja kaapelia ja nettikorttia pariin kertaan kunnes selvisi että se oli tuon hotswap kelkan piirikortti syyllinen ja tuli irroitettua se piirikortti ja kytkettyä levyt suoraan sata kaapelilla joka korjasi vian.
Sitten loppui tila kesken ja puolet levyistä vaihtui 20TB Seagate Exos X20 levyihin mutta halusin nuo kelkat toimimaan kunnolla niin vaihdoin.

3331041_9d1734c67b75.jpg

Jonsbo N5 jossa muistaakseni 12x levypaikkaa, siinä nyt pyörii sekalainen läjä vanhoja 4TB ironwolffeja ja 20TB exos levyjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 820
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom