Nas kokoonpano

Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
6
Moro!

Tarkoituksena olisi rakentaa / hankkia jonkinlainen pitkäaikaisempi Nassi tukemaan tiedostojen määrän kasvua. Olen vähän hakoteillä sopivimmasta ratkaisusta kun tuntuu olevan liikaa mahdollisuuksia.

Nas tulisi pyörimään 24/7 ja sen olisi tarkoitus pääasiassa toimia pelkkänä nassina. Plussaa tietenkin on jos siinä pyörittäisi paria containeria/VM ohessa. (syncthing/nextcloud, gitea, pihole, yms). Mahdollisesti siihen baremetal Freenas taikka OpenMediaVault (tai proxmox/exsi?)

Budjetti : 300 - 500 €, hinta-laatusuhde edellä.
Komponentit: Tarkoituksena olisi siis löytää emo + cpu + ram -kombo. Muut härpäkkeet hoidan itse kylkeen.

Alkuun varmaan 4 + 4 tb joita sitten lisäilen tarpeen mukaan. En kuitenkaan usko ylittäväni tuota hetkeen. Cache ssd(t) taitaa löytyäkkin jo.

Näitä olen harkinnut:
  1. ITX buildi integroidulla prosessorilla (Asrock J5005-ITX)
  2. Synology / Qnap
  3. Xeon + ecc ( esim kiinarautaa?)
  4. Ryzen 2200G

Muutamia asioita jotka mietityttää:

  • Onko suoraan hyllystä haettavat Nassit hinta-laatusuhteeltaan hyviä? Olen kuullut paljon hyvää Synologystä ja Qnapista, mutta välillä tuntuu, että samoilla hinnoilla saisi tehokkaamman ja helposti päivitettävän kokoonpanon. Kaikenlainen värkkäily ei minua haittaa, siinähän sitä itseään oppii.
  • En usko, että virrankulutuksella on niin suuri merkitys, haluan kuitenkin välttää turhan tehon ostamista jos sitä en kuitenkaan käytä.
  • Onko järkeä erottaa ylipäätänsä Nas ja kotipalvelin erilleen?
  • Onko kokemusta, että törmääkö noilla Freenasseilla/OMV paljon ongelmiin softan puolesta vaikka verrattuna Synologyn bokseihin?

Jokatapauksessa haluaisin hieman ulkopuolista näkökulmaa koko asiaan.

Kiitos
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Freenas ja ESXi olen törmännyt siihen, että sensorit ei toimi. Freenassiin laitoin hiljaisemman Gentle Typhoonin ja ESXiä varten minulla on tuuletinkontrolleri.

J5005 on ikivanha , en ostaisi.

Synology on hyvä (ja huoleton) NAS, mutta ei siihen kannata laittaa kuin kevyitä palveluita (GIT, SVN, glacier sync), ei siinä ole tehoa enempään. Ainakaan omassa halpamallissa. Tiedostopalvelimen se hoitaa hyvin ja konfigurointi oli helppoa, ja se myös päivittää itse itsensä. Mitään cache-ssd:eitä en käytä ja nopeus on yli 100 megatavua/s.

Kiinanraudassa on vähemmän SATA3-kontrollereita, niin tiukkaan käyttöön kannattaa ostaa joku RAID-kortti. Tosin SATA2 riittää 1gbps verkkoon hyvin. Lisäksi ESXi ei tue niitä emolevyn integroituja verkkokortteja, jos ne ovat RealTek (ihan yleinen ongelma muuallakin).

Spectre/Meltdown on laskenut Intelin suorituskykyä, mutta on se vielä hyvä. Tosin, jos 2200G menee 4c/8t Xeonin ohi jossain, se on juuri tästä ongelmasta johtuvaa.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Lähtökohtaisesti enterprise rauta on... kankisempaa... Sitten riippuen varmistuksestasi, niin samalla fyysisellä koneella voi pyöritellä vaikka mitä palveluita, koska prossu kuitenkin idlaa suurimman osan ajasta, joten ei silleen ihmeellistä pyörittää useita virtuaalikoneita eri palveluille.

Suosittelen hommaamaan emolevyn, jossa on tupla NIC, helpottaa pitkässä juoksussa paljon. Ehdottaisin:
emoksi: MSI MS-S0891-010 Server Motherboard Intel C222 Socket LGA1150 MS-S0891 115X SBP | eBay
prossu: https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E3-1220L-V3-SR1BT-1-1GHz-LGA1150-13w-CPU-Processor-1220LV3/352564880897?epid=23025758512
muistit: Hynix 16GB 2x8GB DDR3 1866MHz PC3-14900E ECC Dimm server Memory Unbuffered RAM | eBay
Minulta löytyisi hauska kotelo myynnistä, mahtuu 6 kpl levyjä sisään (sigun kautta pääsee)
Yhteensä: ~230€ menisi noihin
Kovalevyt: uutena jostain, osta sellaisia joissa on vähintään 3v takuuta.
Poweri: Käytetynä / uutena oman mieltymyksen mukaan.

Voi sitten pyöritellä nas, pihole, plex, minecraft-servua yms, mitä nyt tulee mieleen.


Uber budget:
emo: Intel DQ67EP LGA 1155 Mini-ITX Motherboard. Heat Sink Fan & I/O Shield Included | eBay
minipcie sata ohjain: US $12.71 26% OFF|Mini PCIe PCI Express to 2 Ports SATA 3.0 III Expansion Card Single Chip 6Gb/s Z09 Drop ship-in Add On Cards from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group täältä tai osta minulta pois, kun jäämässä ylimääräiseksi :)
prossu: osta minulta kotelo, niin nakkaan mukaan G2020 :)
muistit: Osta täältä jostain DDR3:sta 2x4GB tai 1x8GB
kotelo: osta minulta
yhteensä: ~130€ menisi noihin
Kovalevyt: uutena jostain, osta sellaisia joissa on vähintään 3v takuuta.
Poweri: Käytetynä / uutena oman mieltymyksen mukaan.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
6
Kiitos vastauksista.

Olen nyt ajatellut meneväni tolla ylemmässä viestissä olevalla ebay kokoonpanolla. Laitan yv vielä kotelosta.

Muutama kysymys..

  • Miten tuo ebaysta tilaaminen käytännössä onnistuu? Onko siinä sen enempää riskejä kuin esim amazonista tilaaminen?
  • Mitä tupla NIC hyödyttää?
  • Ajattelin että Freenassia kokeilisin. Pyöritteleekö tuolla kokoonpanolla muitakin palveluita?
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
322
Itsellä vähän vastaava tarve joten lainataas ketjua.

Miten tupla NIC helpottaa...?

Miksi ennemmin tuo ko. emo+prosu kuin esim. aloituspostauksessa mainittu J5005 tai J4105 tai J4205?
PassMarkin CPU Benchmarkin mukaan kaikki nuo J-mallit päihittävät ko. Xeonin suorituskyvyssä...? ja tulisivat halvemmaksikin.

Itsellä nyt siis serverin/NASin virkaa ajamassa vanha mATX setup jossa AMD A8-3870K.
Muuten olen ko. koneeseen tyytyväinen, mutta idlenä tuo haukkaa 40W ilman HDD:tä ja pienessäkin kuormituksessa 60-90W. Bootissa menee 110-120W.
Idle-watit johtunee XFX 450W powerin huonosta hyötysuhteesta noin pienillä wateilla... PicoPSU:lla voisi saada idle-watteja alemmas, mutta niistä loppuu potku full loadilla/bootissa...

Haussa olisi siis tuon tilalle joku mahdollisimman edullinen setup jossa etenkin idle-watit järkevämmät. Käytettykin rauta kelpaa hyvin, mutta en haluaisi lähteä ihan sokkona kokeilemaan erilaisia LGA1150,LGA1155,LGA1151,AM4 jne. emoja+prossuja...

Uudesta raudasta olen harkinnut AMD 200GE + halvin mahdollinen mATX emo, mutta hintaa nostaa "turhaan" tarve DDR4:lle. DDR3:a kun olisi jo olemassa...

Ehdotuksia...?
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Kiitos vastauksista.

Olen nyt ajatellut meneväni tolla ylemmässä viestissä olevalla ebay kokoonpanolla. Laitan yv vielä kotelosta.

Muutama kysymys..

  • Miten tuo ebaysta tilaaminen käytännössä onnistuu? Onko siinä sen enempää riskejä kuin esim amazonista tilaaminen?
  • Mitä tupla NIC hyödyttää?
  • Ajattelin että Freenassia kokeilisin. Pyöritteleekö tuolla kokoonpanolla muitakin palveluita?
Paypalilla maksaessa ei riskejä juurikaan ole, koska rahat myyjälle ovat hold-tilassa 2-3kk, jonka jälkeen vasta ne siirtyvät hänelle oikeasti. Näin 100:n ostoksen jälkeen, yksi tuote on jäänyt tulematta ja kaksi feikkiakkua (paristoja) olen saanut, mutta rahat niistä tulivat sitten takaisin helposti ebayn kautta, josta ne palautuivat paypal tilille.

Tupla NIC:llä mm. voi luoda 2Gbps kaistan kytkimelle (jos kytkimestä löytyy tuki) tai tehdä servuunsa reitittimen/palomuurin ilman lisä NIC-korttien ostoa, tai vaihtoehtoisesti jos pyörität vaikkapa ulkomaailmaan palveluita, niin toinen porteista roikkuu ulkomaailmassa ja toinen on sisäverkon palveluita varten.

Jos koneesta löytyy virtualisointi ja VT-d (virtuaalikoneille raudan suoran accessin antaminen), niin voi pyörittää useita virtuaalikäyttiksiä eri palveluille. Tietenkin voi tunkata kaiken pyörimään yhteen käyttikseen, mutta jos jotain muutoksia pitää tehdä ja vaatii reboottia, niin kaikki muutkin palvelut ajat silloin alas väliaikaisesti, kun taas jos sinulla on hypervisor, jonka päällä pyörii n käyttistä, niin ajat n:stä käyttiksestä yhden alas ja käynnistät sen takaisin.

Korjataan prossu vaihtoehtoa... ei pitänyt kuitenkaan E3-1220L v3 low poweria ehdottaa...
Intel Xeon E3-1268L v3 SR17Y LGA1150 CPU Integrated graphic C0 stepping 45W | eBay (4C/8T, 3.3GHz turbo)
https://www.ebay.com/itm/Intel-Quad-Core-Xeon-E3-1220-v3-3-10GHz-SR154-CPU-Processor/173821394237 (4C/4T, 3.5GHz turbo)

Itsellä vähän vastaava tarve joten lainataas ketjua.


Miten tupla NIC helpottaa...?

Miksi ennemmin tuo ko. emo+prosu kuin esim. aloituspostauksessa mainittu J5005 tai J4105 tai J4205?
PassMarkin CPU Benchmarkin mukaan kaikki nuo J-mallit päihittävät ko. Xeonin suorituskyvyssä...? ja tulisivat halvemmaksikin.

Itsellä nyt siis serverin/NASin virkaa ajamassa vanha mATX setup jossa AMD A8-3870K.
Muuten olen ko. koneeseen tyytyväinen, mutta idlenä tuo haukkaa 40W ilman HDD:tä ja pienessäkin kuormituksessa 60-90W. Bootissa menee 110-120W.
Idle-watit johtunee XFX 450W powerin huonosta hyötysuhteesta noin pienillä wateilla... PicoPSU:lla voisi saada idle-watteja alemmas, mutta niistä loppuu potku full loadilla/bootissa...

Haussa olisi siis tuon tilalle joku mahdollisimman edullinen setup jossa etenkin idle-watit järkevämmät. Käytettykin rauta kelpaa hyvin, mutta en haluaisi lähteä ihan sokkona kokeilemaan erilaisia LGA1150,LGA1155,LGA1151,AM4 jne. emoja+prossuja...

Uudesta raudasta olen harkinnut AMD 200GE + halvin mahdollinen mATX emo, mutta hintaa nostaa "turhaan" tarve DDR4:lle. DDR3:a kun olisi jo olemassa...

Ehdotuksia...?
Ylhäällä avasin hieman tupla NIC:n hyötyjä, ei välttämätön, mutta ITX kokoonpanoissa ei heti haluaisi tuhlata sitä ainoakaista PCIE paikkaa gigabitin NIC:lle.

Hyvä kun mainitsit tuon prossu vaihtoehtoni... piti ehdottaa E3-1220 v3 eikä E3-1220L v3 :).

Eikö PicoPsu-160W malli riitä? ~80€ uutena, jossa tulee se 12V virtalähdekin.
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Mulla pyörii nurkissa Freenas, E3-1265L V2, supermicron emo. Päädyin aikoinani vanhaan rautaa koska uudet xeonit maksaa maltaita. Watteja toi imee 50W idlenä ja rasituksessa sen 100. Plex, Domoticz, valvontakamerat jne pyörii ongelmitta. Kulutus on kuitenkin niin vähän rahassa että totesin ettei uusi rauta maksa itseään takaisin.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 048
Itsellä vähän vastaava tarve joten lainataas ketjua.


Miten tupla NIC helpottaa...?

Miksi ennemmin tuo ko. emo+prosu kuin esim. aloituspostauksessa mainittu J5005 tai J4105 tai J4205?
PassMarkin CPU Benchmarkin mukaan kaikki nuo J-mallit päihittävät ko. Xeonin suorituskyvyssä...? ja tulisivat halvemmaksikin.

Itsellä nyt siis serverin/NASin virkaa ajamassa vanha mATX setup jossa AMD A8-3870K.
Muuten olen ko. koneeseen tyytyväinen, mutta idlenä tuo haukkaa 40W ilman HDD:tä ja pienessäkin kuormituksessa 60-90W. Bootissa menee 110-120W.
Idle-watit johtunee XFX 450W powerin huonosta hyötysuhteesta noin pienillä wateilla... PicoPSU:lla voisi saada idle-watteja alemmas, mutta niistä loppuu potku full loadilla/bootissa...

Haussa olisi siis tuon tilalle joku mahdollisimman edullinen setup jossa etenkin idle-watit järkevämmät. Käytettykin rauta kelpaa hyvin, mutta en haluaisi lähteä ihan sokkona kokeilemaan erilaisia LGA1150,LGA1155,LGA1151,AM4 jne. emoja+prossuja...

Uudesta raudasta olen harkinnut AMD 200GE + halvin mahdollinen mATX emo, mutta hintaa nostaa "turhaan" tarve DDR4:lle. DDR3:a kun olisi jo olemassa...

Ehdotuksia...?
Jos tarkotuksena ajatella vain lompakon näkökulmasta niin uusimisessa ei ole mitään järkiperustetta. Korvaavan raudan hankintakustannukset kestää aika todella kauan kuollettaa noilla kulutuslukemilla.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Mulla pyörii nurkissa Freenas, E3-1265L V2, supermicron emo. Päädyin aikoinani vanhaan rautaa koska uudet xeonit maksaa maltaita. Watteja toi imee 50W idlenä ja rasituksessa sen 100. Plex, Domoticz, valvontakamerat jne pyörii ongelmitta. Kulutus on kuitenkin niin vähän rahassa että totesin ettei uusi rauta maksa itseään takaisin.
Jeps, Sandy/Ivyjen hinnat tipahti viimevuoden lopussa, kun poistui käytöstä sen aikaisia palvelimia isoilta datakeskuksilta, mutta haswellit ovat aika suolaisen hintaisia edelleen.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
322
Tupla NIC:llä mm. voi luoda 2Gbps kaistan kytkimelle (jos kytkimestä löytyy tuki) tai tehdä servuunsa reitittimen/palomuurin ilman lisä NIC-korttien ostoa, tai vaihtoehtoisesti jos pyörität vaikkapa ulkomaailmaan palveluita, niin toinen porteista roikkuu ulkomaailmassa ja toinen on sisäverkon palveluita varten.
Hyviä pointteja. Täällä jo reitittimenä PcEnginen APU2C4 PfSensellä, joten serveristä ei näillä näkymin tule reititintä. Omaan käyttöön tuo 2Gbps-linkki myös turha kun käytännössä NASia ei koskaan käytetä useammalta kuin yhdeltä koneelta kerrallaan, eikä yhdellekään koneelle (edes NASille) ole mahdollista kaapeloida 2xEthernetiä... Enemmän odotan 2.5, 5 ja 10Gbps kupareita...

Eikö PicoPsu-160W malli riitä? ~80€ uutena, jossa tulee se 12V virtalähdekin.
Itse järkeilin että ehkä tuo 160W on sekin jo turhan raju eikä hyötysuhde ole kummoinen pienillä wateilla... Mistä tuon muuten saa tuohon hintaan?

Jos tarkotuksena ajatella vain lompakon näkökulmasta niin uusimisessa ei ole mitään järkiperustetta. Korvaavan raudan hankintakustannukset kestää aika todella kauan kuollettaa noilla kulutuslukemilla.
Onhan se kyllä niinkin että ei tällä hankkeella mitään säästöjä tulla saamaan... Mutta kyllähän tuo nykyinen 40W idlenä tekee pelkkää idle-kulutusta vuodessa hieman runsaat 50euroa.. Tähän sitten +10-20e tms. niistä hetkistä kun koneella kuormaa...

Esim. monet Intelin NUCit hakkaavat tuon suorituskyvyssä mennentullen ja vievät idlenä alle 10W... Tästä järkeilin että jos noin alhaisiin idle-watteihin olisi mahdollista päästä, saattaisi tällä projektilla oikeasti saada luokkaa 40e/vuosi säästöäkin. Lisäksi jokainen ylimääräinen watti on kesäaikaan muutenkin kuumassa kämpässä vain ylimääräistä lämpökuormaa...

Ja harrastushan tämä kuitenkin loppupeleissä on... Jos pääsee 3v aikana kustannuksissa "nollille" ja saa iloa harrastuksesta, on se aika priceless :)
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Eikös freenassiin suositella ecc muistia mikä poistaa valikoimista tehokkaat & halvat ja vähävirtaiset prosessori

Onhan se kyllä niinkin että ei tällä hankkeella mitään säästöjä tulla saamaan... Mutta kyllähän tuo nykyinen 40W idlenä tekee pelkkää idle-kulutusta vuodessa hieman runsaat 50euroa.. Tähän sitten +10-20e tms. niistä hetkistä kun koneella kuormaa...
Eroa vähävirtaiseen tulee alle 30EUR vuodessa... tai no riippuu kuinka paljon sähköstä maksaa ja mikä lämmitys on. Puolet vuodessa lämpä tulee hyödyksi. Mutta tämä on miten asiaa ajattelee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 440
Viestejä
4 218 602
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom