- Liittynyt
- 27.03.2017
- Viestejä
- 2 906
Nykyään pelien tekeminen ei ole salatiedettä ja siihen löytyy runsaasti valmiita ilmaisia työkaluja ja tutoriaaleja. Tarvitset vain tietokoneen johon asennetaan joku pelimoottori ja perusymmärryksen siitä ohjelmointikielestä mitä moottori käyttää. Kaksi suosituinta vaihtoehtoa ovat Unity ja C# tai Unreal ja C++. Jos haluaa takaisin 90-luvulle ja tehdä kaiken alusta asti itse niin löytyy myös C++:lla ohjelmoitava Simple Directmedia Layer (SDL tutoriaaleja).
Minä olen tykästynyt Unityyn (nykyään siinä saa post-prosessingit päälle oletuksena niin ku Unrealissa) joten keskityn näissä ohjeissa siihen, mutta samat jutut löytyy Unrealillekin.
Asennukset:
1. Asenna UnityHub, tämä pitää Unity asennukset ja peliprojektit kätevästi kasassa
2. Itse Unityn asennus Unityhubin kautta on monivaiheinen, koska samalla pitää asentaa myös koodieditori Visual Studio Community jos sitä ei vielä löydy omasta takaa, eli napsauta Visual Studiolle täppä kun sellainen näkyy
C# ohjelmoinnin opettelu:
1. Jos aloittaa ihan nollasta Brackeys C#-tutoriaalivideot kertoo perus asiat. (älä asenna turhaan Visual Studio Codea, kun sulla on jo Community)
2. Niiden jälkeen voi kokeilla tehdä W3schoolin harjoituksia, tai hypätä Unity tutoriaaleihin. Näitä juttuja ei opi kuin tekemällä ja ajan kanssa, mutta kehitystä tapahtuu vaikka asiat tuntuisivat mahdottomilta eivätkä jää mieleen.
Unityn käytön opettelu:
Youtubesta löytyy tutoriaaleja ja niiden tekijöitä joka lähtöön. Löytyy 5 minuutin lyhyitä jotka keskittyy tiettyihin juttuihin ja niistä saa hyvin ideoita omiin juttuihin, sitten on pidempiä tuntien maratooneja joissa käydään läpi suurempi kokonaisuus. Aluksi kannattaa tehdä yksi isompi, vaikka Brackeys - How to make a Video Game -sarja, jotta saa vähän käsitystä miten Unity toimii. Sen jälkeen tekisin pieninpiä, vaikka joku 3D räiskinnän liikkuminen ja ampuminen, jne. Mutta jossain välissä kannattaa tehdä taas isompi parin kymmenen tunnin kokonaisuus. Lyö vain youtubeen hakusanoja "unity towerdefence", "unity racing game", jne.
Brackeys on minun suosikkitekijä, mutta nykyään hänen videot on niin vanhoja että jotkut hommat tehdään erillälailla ja aloittelijalla menee sormi suuhun. Videoiden kommentteihin onneksi on aina joku kirjoittanut miten hommat hoituu nykyversioilla.
Kannattaa liittyä Unityn discordiin. Sieltä löytää apua ja samoissa ongelmissa olevia. Ei kannata pitää kiirrettä uuden opettelussa, oppiminen ei lopu koskaan, mutta siitä tulee helpompaa ajan myötä eikä tarvitse pinnistellä, kun perusasiat on jo tiedossa. Tämän viestin juttuihin menee varmaan viikosta kuukauteen, riippuen mitä opettelee. Ei kannata ressata ohjelmoinnista liikaa, kun sitä ei tajua, tarpeeksi kun saa kokemusta koodista niin yhtäkkiä sitä alkaa hahmottaa ja sitten pystyy lukemaan nopeasti. Mulla on vielä suht tuoreessa muistissa omat aloittelija-ajat.
Toivottavasti nuilla neuvoilla pääsee alkuun. Tässä oli vain teknistä puolta, toinen pelien ulottuvuus on pelattavuus ja se taikuus mikä tekee siitä hauskan. Niistä joskus lisää, mutta tässä Masahiro Sakurailta pari nopeaa videota aiheesta: Risk and Reward ja Squeeze and Release.
Minä olen tykästynyt Unityyn (nykyään siinä saa post-prosessingit päälle oletuksena niin ku Unrealissa) joten keskityn näissä ohjeissa siihen, mutta samat jutut löytyy Unrealillekin.
Asennukset:
1. Asenna UnityHub, tämä pitää Unity asennukset ja peliprojektit kätevästi kasassa
2. Itse Unityn asennus Unityhubin kautta on monivaiheinen, koska samalla pitää asentaa myös koodieditori Visual Studio Community jos sitä ei vielä löydy omasta takaa, eli napsauta Visual Studiolle täppä kun sellainen näkyy
C# ohjelmoinnin opettelu:
1. Jos aloittaa ihan nollasta Brackeys C#-tutoriaalivideot kertoo perus asiat. (älä asenna turhaan Visual Studio Codea, kun sulla on jo Community)
2. Niiden jälkeen voi kokeilla tehdä W3schoolin harjoituksia, tai hypätä Unity tutoriaaleihin. Näitä juttuja ei opi kuin tekemällä ja ajan kanssa, mutta kehitystä tapahtuu vaikka asiat tuntuisivat mahdottomilta eivätkä jää mieleen.
Unityn käytön opettelu:
Youtubesta löytyy tutoriaaleja ja niiden tekijöitä joka lähtöön. Löytyy 5 minuutin lyhyitä jotka keskittyy tiettyihin juttuihin ja niistä saa hyvin ideoita omiin juttuihin, sitten on pidempiä tuntien maratooneja joissa käydään läpi suurempi kokonaisuus. Aluksi kannattaa tehdä yksi isompi, vaikka Brackeys - How to make a Video Game -sarja, jotta saa vähän käsitystä miten Unity toimii. Sen jälkeen tekisin pieninpiä, vaikka joku 3D räiskinnän liikkuminen ja ampuminen, jne. Mutta jossain välissä kannattaa tehdä taas isompi parin kymmenen tunnin kokonaisuus. Lyö vain youtubeen hakusanoja "unity towerdefence", "unity racing game", jne.
Brackeys on minun suosikkitekijä, mutta nykyään hänen videot on niin vanhoja että jotkut hommat tehdään erillälailla ja aloittelijalla menee sormi suuhun. Videoiden kommentteihin onneksi on aina joku kirjoittanut miten hommat hoituu nykyversioilla.
Kannattaa liittyä Unityn discordiin. Sieltä löytää apua ja samoissa ongelmissa olevia. Ei kannata pitää kiirrettä uuden opettelussa, oppiminen ei lopu koskaan, mutta siitä tulee helpompaa ajan myötä eikä tarvitse pinnistellä, kun perusasiat on jo tiedossa. Tämän viestin juttuihin menee varmaan viikosta kuukauteen, riippuen mitä opettelee. Ei kannata ressata ohjelmoinnista liikaa, kun sitä ei tajua, tarpeeksi kun saa kokemusta koodista niin yhtäkkiä sitä alkaa hahmottaa ja sitten pystyy lukemaan nopeasti. Mulla on vielä suht tuoreessa muistissa omat aloittelija-ajat.
Toivottavasti nuilla neuvoilla pääsee alkuun. Tässä oli vain teknistä puolta, toinen pelien ulottuvuus on pelattavuus ja se taikuus mikä tekee siitä hauskan. Niistä joskus lisää, mutta tässä Masahiro Sakurailta pari nopeaa videota aiheesta: Risk and Reward ja Squeeze and Release.
Viimeksi muokattu: