Nahkapenkkien hoito?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 547
Ehkä uusi topicci tälle, jätetään autonpesu omakseen.

Eli milläkäs konsteilla porukka autojen nahkajakkaroita hoivailee?

Itse yrittänyt kerran vuoteen marseille-saippualla (kissasaippualla) putsata, ja päälle sitten Bemarin omat nahanhoitoaineet.
Toki imurointia useammankin kerran vuoteen.

Kuskinpenkkiin tullut nyt halkeama, ja pitäisi varmaan jollekin pajalle viedä koko penkki ja toivoa että halkeaman saisi kiinni. Jos pala joudutaan vaihtamaan niin sävyeroa taitaa tulla muuhun penkkiin niin paljon että sitten vaihdetaan nahkaa vähän enemmänkin.
 
Aika harvoin käytät hoitoainetta, vaikka oliskin "siviilipeli." Itsellä on ammattiliikenteessä ja Lidlin nahanhoitoainetta n.2kk välein. 2-3 kertaa illassa kun edellinen kerros on imeytynyt.

Ei niinkään väliä mitä ainetta käyttää, itse käytän Lidliläistä siis. Kunhan käyttää samaa aina, ne tuppaa hylkiin toisiansa vaihdoksessa, eri merkkinen aine pisaroituu eikä imeydy niin helposti kuin se sama vanha.

Kun penkki on liukas ja pehmeä niin se on hyvin hoidettu. Vapaapäivän iltana kun tekee on aineella hyvää aikaa imeytyä yön yli.
 
Omia nahkajakkaroita en ole hoitanut millään tavalla (koska auto on käyttöesine), mutta olen joskus kuullut, et valjasrasva toimis hyvin?
 
Aika harvoin käytät hoitoainetta, vaikka oliskin "siviilipeli."

Itsellä siis vain kesäautossa nahkajakkarat... Kilsoja tulee niin vähän nykyään vuoteen (edellinen katsastusväli tais olla alta 5000km).
Mutta eikait noitakaan "liikaa" voi käyttää, kai.
 
On olemassa myös sellainen koulukunta ettei nahkapenkkejä kannata käsitellä millään aineella, vaan ainoastaan puhdistetaan säännöllisesti.

Firmat saa rahaa myydessään aineita, joten pelkästään hoitoaineiden olemassaolo ei todista mitään.
 
Mut nahkahan "elää", ja jos se kuivaa niin alkaa myös halkeilemaan. Joten kai sitä nyt on pakko jollain tökötillä vähän "marinoida" edes jotta pysyy elastisena?
 
Mut nahkahan "elää", ja jos se kuivaa niin alkaa myös halkeilemaan. Joten kai sitä nyt on pakko jollain tökötillä vähän "marinoida" edes jotta pysyy elastisena?
Tosiaan kyllä vanhankin (ainakin n. 50 v) nahan saa pidettyä yllättävän hyvin notkeana käyttämällä säännöllisesti esim. lanoliiniöljystä, mehiläisvahasta sekä em. lisäksi pellavaöljystä tai muista luonnonöljyistä tehtyä lähes hunajanväristä tököttiä joka siis koostuu puhtaista luonnontuotteista ja periaatteessa sitä voi vaikka maistaa ilman mitään pahempia terveysriskejä. Kokemukseni mukaan tuollainen tökötti säilyy erittäin hyvin vuosikausia täysin käyttökelpoisena.
Ainoa ikävä puoli siinä on lievä lampaanvillan döfis johtuen juurikin lanoliiniöljystä.
Sitä ei myöskään tule annostella liiallisessa määrin koska se pehmentää nahkaa varsin tehokkasti ja liikaa annosteltuna nahka voi pehmentyä ja venyä esim. rasituksessa liikaa ja menettää muotoaan.
 
Olen ymmärtänyt että 2000-luvulla autojen nahkapenkit on pinnoitettu kulutuskestävyden vuoksi jollain muovin kaltaisella pinnoitteella, joten tuollaisen öljypohjaisen suoja-aineen hyöty on sen takia ilmeisesti hieman kyseenalainen. Nykyään suositellaan kai enemmän vesipohjaisia hoitoaineita.

Confused, what to use on cleaned, COATED leather
"The term "conditioner" can really be substituted with "moisturizer" as that's the primary function of such products. The coating used on automotive leather is semi permeable and can dry out if neglected. Cleaning is really important as dirt becomes embedded in the very fine pores and fissures in the coating and as you slide in and out of the car this actually amplifies the severity of contact with the surface, speeding up the wear on the coating which will reveal the colored leather underneath. That surface is very delicate and will degrade further really fast. A moisturizer will not only help prevent the whole leather/colorant/coating from drying out, it will act almost as a lubricant that helps slow down the effects of ingress and egress.

Our Leather Sealer System takes this one step further (well, maybe two steps, actually) since it offers a dedicated cleaner that does an outstanding job of removing embedded dirt and stains, and a sealant that acts sort of like a sealant on your paint: a durable protectant that acts as a sacrificial barrier, taking the brunt of the abuse before the surface it's protecting is subject to it.


Even modern, coated leather that has dried out to where it almost feels like cardboard can be brought back to a supple feel with a thorough treatment of Leatherique. Now, this is a fairly pricey product duo and the process is a bit messy and time consuming, but it's cheap compared to replacing or even just reupholstering modern automobile seats. The fact that this product can do what it does should be proof enough that even that coating used on modern leather interiors is a semi-permeable membrane. Were it not, there's no way in the world that Leatherique could possibly work."


Top leather cleaner/conditioner picks for leather steering wheel in 2015 VW Golf. - Page 2
"Caring for pigmented leather is truly about keeping the leather clean. Dirt and particulate will scratch and wear the leather leading to shiny appearance and exposure of the leatherhide underneath. Acidic body oils can wear or stain the vacuum frequently and use a gentle, water based cleaner to remove embedded dirt and oil. Use a protectant or conditioner that features protectants (to reduce abrasion and increase sun fade resistance). Over time the leather coating will crack microscopically or stretch in the seams and folds. Conditioners can penetrate the coating through these cracks and openings, keeping the leatherunderneath soft and supple. "
 
Nahka on nahkaa. Jos istuin on kovassa käytössä niin siitä kuluu suht nopeasti aineet pois ja niitä pitää lisätä, nahka on hoidettuna pitkäikäinen, mutta hylättynä ja hoitamattomana menee karmeaan kuntoon.

Näin kahden Volvon sekä yhden BMW:n nahkaverhoilujen kokemuksella taksissa. (tavallinen, nappa, tavallinen)
 
Nahka on nahkaa. Jos istuin on kovassa käytössä niin siitä kuluu suht nopeasti aineet pois ja niitä pitää lisätä, nahka on hoidettuna pitkäikäinen, mutta hylättynä ja hoitamattomana menee karmeaan kuntoon.

Näin kahden Volvon sekä yhden BMW:n nahkaverhoilujen kokemuksella taksissa. (tavallinen, nappa, tavallinen)
Luitko ollenkaan viestistäni että nahkapenkit on nykyään pinnoitettuja. Nahka ei ole pelkää nahkaa.
 
Paskanmarjat mitään vaikutusta ole. Volvonkin nappa suorastaan imi hoitoaineen itseensä kun se pääs kuivahtaan. Bemarin sarvikuonon nahkakin kaipaa kosteutta jos menee 2kk edellisestä kerrasta, tuntee kädellä kun istuintyynyn pinta alkaa karhenemaan.

Tokikin saa olla tekemättä mitään, varsinkin jos käyttö on vähäistä ja vaihtosykli tiheä, mutta jos aikoo pitää kalustonsa kunnossa niin niitä hoitoaineita käytetään.
 
Ja monesti näkee suositeltavan, että nahan huokoset pitäisi saada auki kun hoitoaineita tms. laittelee.
Eli lämpöä kabiiniin, ja paljon. Nahka imee silloin paremmin.
 
Nahka on nahkaa. Jos istuin on kovassa käytössä niin siitä kuluu suht nopeasti aineet pois ja niitä pitää lisätä, nahka on hoidettuna pitkäikäinen, mutta hylättynä ja hoitamattomana menee karmeaan kuntoon.

Näin kahden Volvon sekä yhden BMW:n nahkaverhoilujen kokemuksella taksissa. (tavallinen, nappa, tavallinen)
Tässä yksi syy lisää, jonka vuoksi en oikein ymmärrä nahkajakkaroita siviilikäytössä.

edit:
Lapsiperheillä toki ihan perusteltu valinta. Myös silloin jos löytyy webasto ja ilmastoidut penkit. Minulla ei ole mitään näistä perusteista. Perusteena nahkajakkaroille on käytettynä hankittu auto :D
 
Viimeksi muokattu:
Makuasioita. Itse tykkään helposta puhdistettavuudesta (Hoidettuna!) ja materiaalista ylipäätään. Mikään ei kerro yhtä nopeasti omistajan arvostuksesta omaan autoonsa hinnasta riippumatta kuin istuminen liukkaalle, hoidetulle nahkaistuimelle ja muutenkin puhtaaseen sisustukseen, ulkopuoli voi olla olosuhteiden pakosta paskassa ymmärrettävästi, mutta sisusta... :tdown:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 993
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom