Näyttis blokkaa PCIe-portteja, mikä eteen?

Liittynyt
07.03.2022
Viestejä
26
Elikkäs, ongelmana on se, että emolevyn (MSI Z690-A Pro) ainoa PCIe x4 -slotti on näytönohjaimesta suoraan seuraava alapuolella. Jos laitan jotain siihen PCIe-paikkaan, se blokkaa tehokkaasti näyttiksen tuularit kun se on aika korkea näyttis.

Mietin, et jos vetäis näyttiksen riser-kaapelilla kotelon pohjalle, mutta en kyl tiiä miten se oikeastaan auttais, kun se riser sit taas kulkis siitä PCIe-slotin kohdalta.

Näyttis on MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio ja kotelona Fractalin Meshify S2. Haluaisin hommata koneeseen jonku PCIe-kaappauskortin jossa olis useampi HDMI/SDI sisääntulo, esim Elgato Cam Link Pro. Mahtuiskohan tuo Cam Link riserillä kopan pohjalle näyttiksen viereen ja onko se huono idea?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Yliajattelet tätä koko juttua.

Laita se Cam Link johonkin niistä 16x paikoista.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Elikkäs, ongelmana on se, että emolevyn (MSI Z690-A Pro) ainoa PCIe x4 -slotti on näytönohjaimesta suoraan seuraava alapuolella. Jos laitan jotain siihen PCIe-paikkaan, se blokkaa tehokkaasti näyttiksen tuularit kun se on aika korkea näyttis.

Mietin, et jos vetäis näyttiksen riser-kaapelilla kotelon pohjalle, mutta en kyl tiiä miten se oikeastaan auttais, kun se riser sit taas kulkis siitä PCIe-slotin kohdalta.

Näyttis on MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio ja kotelona Fractalin Meshify S2. Haluaisin hommata koneeseen jonku PCIe-kaappauskortin jossa olis useampi HDMI/SDI sisääntulo, esim Elgato Cam Link Pro. Mahtuiskohan tuo Cam Link riserillä kopan pohjalle näyttiksen viereen ja onko se huono idea?
Komppaan @hsalonen ajatusta. Lisään sen verran että jos jostain syystä myös ne x16 paikat on täytetty, niin osta pci-e x4 jatkokaapeli.
 
Liittynyt
07.03.2022
Viestejä
26
Oonko mä jotenkin sekaisin, mut eihän tos emossa oo ku yks x16-paikka, joka on jo siis näyttiksellä käytössä?

PCI_E1: PCIe 5.0 x16 (From CPU)
PCI_E2: PCIe 3.0 x1 (From Z690 chipset)
PCI_E3: PCIe 3.0 x4 (From Z690 chipset)
PCI_E4: PCIe 3.0 x1 (From Z690 chipset)

Cam Link vaatii x4, eli ainoa sopiva olis toi PCI_E3, joka tosiaan blokkaa näyttiksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Oonko mä jotenkin sekaisin, mut eihän tos emossa oo ku yks x16-paikka, joka on jo siis näyttiksellä käytössä?

PCI_E1: PCIe 5.0 x16 (From CPU)
PCI_E2: PCIe 3.0 x1 (From Z690 chipset)
PCI_E3: PCIe 3.0 x4 (From Z690 chipset)
PCI_E4: PCIe 3.0 x1 (From Z690 chipset)

Cam Link vaatii x4, eli ainoa sopiva olis toi PCI_E3, joka tosiaan blokkaa näyttiksen.
Onkohan meillä nyt sama emolevy?

1648516542677.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Samainen juuri, manuaalista kävin lukemassa. Tiiä sitten D:
Manuaalissa on myös:
1648516795022.png


Mutta olet oikeassa, siellä on tämmöistäkin:
1648516892582.png

Ihan selkeä virhe toisessa - veikkaan alemmassa - kuvassa. Nyt vaan MSI:lle viestiä, että ei se näin ole. Manuaalissa on väärin :) (edit: ei ollut, minä olin väärässä)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2022
Viestejä
26
Noni jees, just tosta kuvasta koitin erottaa et mikä portti olis sit mikäkin mut sehän on sit erinomainen uutinen :) Kiitoksia!
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Manuaalissa on myös:


Mutta olet oikeassa, siellä on tämmöistäkin:

Ihan selkeä virhe toisessa - veikkaan alemmassa - kuvassa. Nyt vaan MSI:lle viestiä, että ei se näin ole. Manuaalissa on väärin :)
Ööö, jos oikein olen ymmärtänyt, niin tuo 3 kpl x16 paikkaa ei tarkoita että se on sähköisesti se x16. Täten kummassakaan ei ole virhettä, vaan tuo 3 x16 on vain harhaan johtavasti kerrottu. Vertaa samsungin MLC.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Ööö, jos oikein olen ymmärtänyt, niin tuo 3 kpl x16 paikkaa ei tarkoita että se on sähköisesti se x16. Täten kummassakaan ei ole virhettä, vaan tuo 3 x16 on vain harhaan johtavasti kerrottu. Vertaa samsungin MLC.
Vaikka tuo olisi noin, niin PCI_E4 pitäisi olla x4 niinkuin ylemmässä kuvassa.
Sori, pilkunviilauksesta.

edit: Minä olin tässä väärässä ja se on ihan ok. Ei vaan ole ok, että syytin muita omasta virheestäni. Pahoitteluni kaikille asiaan liittyville ja pidän pienen tauon nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Vaikka tuo olisi noin, niin PCI_E4 pitäisi olla x4 niinkuin ylemmässä kuvassa.
Sori, pilkunviilauksesta.
Eikä pidä. Alempi kuva kertoo miten noi on sähköisesti.

Ylempi kuva kertoo ensin miten nuo ovat fyysisesti ja tämän jälkeen x16 slotit täsmennetään miten ne ovat sähköisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Eikä pidä. Alempi kuva kertoo miten noi on sähköisesti.

Ylempi kuva kertoo ensin miten nuo ovat fyysisesti ja tämän jälkeen x16 slotit täsmennetään miten ne ovat sähköisesti.
Ei ole universumia, jossa on 1x PCIE5 x16, 1x PCIE3 x4 ja 2x PCIE3 x1 max. - ja tämä sopii molempiin kuviin.

edit: Minä olin tässä väärässä ja se on ihan ok. Ei vaan ole ok, että syytin muita omasta virheestäni. Pahoitteluni kaikille asiaan liittyville ja pidän pienen tauon nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Ei ole universumia, jossa on 1x PCIE5 x16, 1x PCIE3 x4 ja 2x PCIE3 x1 max. - ja tämä sopii molempiin kuviin.
Nuo PCIE3 tulee piirisarjalta. Tuo pcie5 tulee prossulta.

Joko me puhutaan ristiin tai jommalta kummalta on jotain jäänyt huomaamatta.

Edit. Tässä z690 piirsarja

1648518418271.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Nuo PCIE3 tulee piirisarjalta. Tuo pcie5 tulee prossulta.

Joko me puhutaan ristiin tai jommalta kummalta on jotain jäänyt huomaamatta.

Edit. Tässä z690 piirsarja

Kannattaa ehkä katsoa, monta PCIE3:sta tulee alemmassa kuvassa ja monta PCIE3:sta ylemmässä kuvassa.
Ylemmässä kuvassa on:
1x PCIE5x16, 2x PCIE3x4 ja 1x PCIE3x1
Alemmassa kuvassa on:
1x PCIE5x16, 1x PCIE3x4 ja 2x PCIE3x1

Täytyy sinunkin varmaan pari manuaalia vielä lukea, ennenkuin spottaat virheen :/
Vihjeenä: Sillä ei ole mitään väliä, mitkä tulee prosessorilta ja mitkä chipsetiltä.

edit: Minä olin tässä väärässä ja se on ihan ok. Ei vaan ole ok, että syytin muita omasta virheestäni. Pahoitteluni kaikille asiaan liittyville ja pidän pienen tauon nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Kannattaa ehkä katsoa, monta PCIE3:sta tulee alemmassa kuvassa ja monta PCIE3:sta ylemmässä kuvassa.
Ylemmässä kuvassa on:
1x PCIE5x16, 2x PCIE3x4 ja 1x PCIE3x1
Alemmassa kuvassa on:
1x PCIE5x16, 1x PCIE3x4 ja 2x PCIE3x1

Täytyy sinunkin varmaan pari manuaalia vielä lukea, ennenkuin spottaat virheen :/
Vihjeenä: Sillä ei ole mitään väliä, mitkä tulee prosessorilta ja mitkä chipsetiltä.
1648518887097.png

Tässähän selvästi sanotaan että on fyysisesti 3 kpl x16 paikkaa ja 1 kpl x1 paikkaa.

Sähköisesti:
Pci_e1 on pcie 5.0 x16
Pci_e3 on pcie 3.0 x4
Pci_e4 on pcie 3.0 x1
Ja tuo pci x1 paikka on pcie 3.0 x1
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Siinä on kaunis kuva, jonka itse piirsin, asioista , jotka eivät voi olla samaan aikaan totta.
1648519583456.png


Nyt juomaan se aamukahvi, niin huomaat ehkä virheesi. Tämä menee kohta siihen, että tästä väittelystä ei ole hyötyä kenellekään - ja väittelemme vain siitä, että et osannut lukea riviä 2.

--

Jos oikein tarkasti katsoo, tai ihan silmillä, voi jo värierosta nähdä, että molemmat 16x paikat on vedetty 4x:
1648520358298.png


edit: tässä viestissä luen manuaalia väärin, mutta en syytä ketään, joten en pahoittele tätä viestiä :)
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Siinä on kaunis kuva, jonka itse piirsin, asioista , jotka eivät voi olla samaan aikaan totta.


Nyt juomaan se aamukahvi, niin huomaat ehkä virheesi. Tämä menee kohta siihen, että tästä väittelystä ei ole hyötyä kenellekään - ja väittelemme vain siitä, että et osannut lukea riviä 2.
Eihän tuo tuota tarkoita. Tuon & merkin eri puolilla olevia ei pidä sekoittaa tai yhdistää keskenään, vaan ne pitää molemmissa tapauksissa jättää eri puolille ja yhdistää samalla puolella olevan kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Eihän tuo tuota tarkoita. Tuon & merkin eri puolilla olevia ei pidä sekoittaa tai yhdistää keskenään, vaan ne pitää molemmissa tapauksissa jättää eri puolille ja yhdistää samalla puolella olevan kanssa.
Oispa dislike-button. Tähän tarvitaan nyt joku ulkopuolinen, neutraali taho, joka ymmärtää asian - ja kertoo miten se todellisuudessa on. Ei tule muuten hommasta mitään.

Kirjoitan tätä MSI:n emolevyllä, jonka manuaalin olen lukenut.
edit: Minä olin tässä väärässä ja se on ihan ok. Ei vaan ole ok, että syytin muita omasta virheestäni. Pahoitteluni kaikille asiaan liittyville ja pidän pienen tauon nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Oispa dislike-button. Tähän tarvitaan nyt joku ulkopuolinen, neutraali taho, joka ymmärtää asian - ja kertoo miten se todellisuudessa on. Ei tule muuten hommasta mitään.

Kirjoitan tätä MSI:n emolevyllä, jonka manuaalin olen lukenut.
kokeillaan vielä kerran.
rautalanka.png
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Jos oikein tarkasti katsoo, tai ihan silmillä, voi jo värierosta nähdä, että molemmat 16x paikat on vedetty 4x:
1648520358298.png
nyt ymmärrän mitä tarkoitat. Eli sekä alemmassa, että ylemmässsä kuvassa on virhe. Tuo alempi ei olekkaan sähköisesti x1, niinkuin noista kuvista ymmärsin
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 332
En järkyttyisi jos olisi molemmissa porteissa x4 mutta väylät ei riitä molempiin x4 yhtä aikaa, vaan tarjolla on piirisarjalta x4 + x1 ja jos jätät toisen tyhjäksi niin alempi on silloin x4. Helpostihan tuo selviää kokeilemalla, verme kiinni sinne ja katsoo onko kortti x4 moodissa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Mä kyllä luulen näkemäni perusteella että tuo viimeinen slotti on x1. Tuosta muotilla tehdystä slotista sitä ei ainakaan voi lukea x4.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Oispa dislike-button. Tähän tarvitaan nyt joku ulkopuolinen, neutraali taho, joka ymmärtää asian - ja kertoo miten se todellisuudessa on. Ei tule muuten hommasta mitään.

Kirjoitan tätä MSI:n emolevyllä, jonka manuaalin olen lukenut.
Näkisin, että Z690A-Pron PCI_E4 on sähköisesti PCIe 3.0 x1.

1. Manuaalissa lukee:
PCI_E3 & PCI_E4
support PCIe 3.0 x4 & PCIe 3.0 x1
Tuon &-merkin vasen puoli pätenee vasempaan ja oikea oikeaan puoleen. Ei ole tapana kirjoittaa, että paikkaan sopii lyhyempikin/hitaampikin kortti. Vain nopein mahdollinen ilmoitetaan, kuten esim. PCI_E1 on x16.

Vertailun vuoksi kalliimman Z690 Edge wifin manuaalissa lukee:
PCI_E3 & PCI_E4
support PCIe 3.0 x4
Eli ei puhuta mistään x1-jutuista.


2. Manuaalin emolevykuvassa lukee:
PCI_E4: PCIe 3.0 x1

Vertailun vuoksi kalliimman Z690 Edge wifin emolevykuvassa lukee:
PCI_E4: PCIe 3.0 x4


Vaikea uskoa, että Z690A-Pron kohdalla olisi manuaalin kahdessa eri kohdassa vähätelty ominaisuuksia, elleivät ne oikeastikin olisi heikompia kuin kalliimmassa Z690 Edge wifissä.


P.S.
Ethän jatkossa lähetä muita keskustelijoita niin herkästi lukukouluun/kahville, kiitos.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Hitto, nyt kyllä näyttää siltä, että olen väärässä, ja muut oikeassa. En kuitenkaan vieläkään usko ja kaivaudun poterooni syvemmälle.

Mielestäni tuossa lukisi näin, jos PCI_E4 olisi x1.

  • 3x PCIe x16 slots
    • PCI_E1 (From CPU)
      • Support PCIe 5.0 x16
    • PCI_E3 (From Z690 Chipset)
      • Support PCIe 3.0 x4 & 3.0 x1
  • 2x PCIe 3.0 x1 slots (From Z690 Chipset)
Tämä on yhteneväinen myös tuohon kalliimman Z690-emolevyn kuvaukseen.

--

Rekisteröidyin MSI:n foorumeille, jos siellä vastaavat (tähän samaan kysymykseen), niin palaan asiaan.

--

Tällä on suuri merkitys, jos meinaa laittaa sen CamLinkin siihen alimpaan paikkaan.

edit: Minä olin tässä väärässä ja se on ihan ok. Ei vaan ole ok, että syytin muita omasta virheestäni. Pahoitteluni kaikille asiaan liittyville ja pidän pienen tauon nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Hitto, nyt kyllä näyttää siltä, että olen väärässä, ja muut oikeassa. En kuitenkaan vieläkään usko ja kaivaudun poterooni syvemmälle.

Mielestäni tuossa lukisi näin, jos PCI_E4 olisi x1.

  • 3x PCIe x16 slots
    • PCI_E1 (From CPU)
      • Support PCIe 5.0 x16
    • PCI_E3 (From Z690 Chipset)
      • Support PCIe 3.0 x4 & 3.0x1
  • 2x PCIe x1 slots (From Z690 Chipset)
Tämä on yhteneväinen myös tuohon kalliiman Z690-emolevyn kuvaukseen.

--

Rekisteröidyin MSI:n foorumeille, jos siellä vastaavat (tähän samaan kysymykseen), niin palaan asiaan.
Mutta kun emolla on fyysisesti vain 1 kpl pcie x1 paikkoja, mutta sähköisesti niitä on 2kpl. Siksi se on ilmaistu noin kuten se on ilmaistu. Ja sun mallissa pääsisi ihmettelemään miksi kolmannesta x16 paikasta ei puhuta mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Mutta kun emolla on fyysisesti vain 1 kpl pcie x1 paikkoja, mutta sähköisesti niitä on 2kpl. Siksi se on ilmaistu noin kuten se on ilmaistu. Ja sun mallissa pääsisi ihmettelemään miksi kolmannesta x16 paikasta ei puhuta mitään.
Tämä on kyllä totta. Tulkinnassani on selviä puutteita. Jos olen tässä väärässä, menen kyllä nurkkaan pois häpeämään ja palaan vasta pääsiäisenä. Katsotaan, mitä MSI:n foorumilla vastaavat:

edit: Minä olin tässä väärässä ja se on ihan ok. Ei vaan ole ok, että syytin muita omasta virheestäni. Pahoitteluni kaikille asiaan liittyville ja pidän pienen tauon nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2022
Viestejä
26
En järkyttyisi jos olisi molemmissa porteissa x4 mutta väylät ei riitä molempiin x4 yhtä aikaa, vaan tarjolla on piirisarjalta x4 + x1 ja jos jätät toisen tyhjäksi niin alempi on silloin x4. Helpostihan tuo selviää kokeilemalla, verme kiinni sinne ja katsoo onko kortti x4 moodissa.
emmä osaa kattoo et onko se x4-modessa :D enkä viittis kyl tilailla laitetta jos se ei sit kuitenkaa toimi.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
emmä osaa kattoo et onko se x4-modessa :D enkä viittis kyl tilailla laitetta jos se ei sit kuitenkaa toimi.
Teeppä sillein että siirrät nykyisen(tai jos on joku toinen näytönohjain, niin voit käyttää sitä) näytönohjaimen alimpaan paikkaan. Sitten gpu-z ohjelmalla katot tiedot ja otat siitä kuvakaappauksen ja laitat tänne tai katsot itse siitä sen pci-e väylän(bus interface):
1648683089886.png


Alla vielä linkki tuohon ohjelmaan

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom