Näytönohjain ei ylikuumene, mutta kaataa 3dmarkin, pelit jne.

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Moi,

Windows 10 professional, ostettu ja loppuun saakka päivitykset asennettu.

Kuvassa muut relevantit tiedot raudasta, kone on siis tilattu jimmsiltä ja tullut postissa. (8.2.2020)

Näytönohjain on ostettu erikseen uutena ja asennettu koneeseen. Lisäksi koneeseen on asennettu muutama ssd-levy.

Aiemmin näytönohjaimena oli 2070 nvidia. Päivitys 2080 Ti (ostettu gigantista), jonka jälkeen on alkanut ongelmia ilmetä koneen vakauden kanssa. Näyttis kävi huollossa ja tuli takaisin testattuna, että kaikki toimii. Tämän jälkeen - outoa kyllä, kortti on toiminut hyvin, mutta sitten tuli uudet ajurit ladattaviksi ja asensin ne.

Ajettaessa 3dmarkin stressitestiä, lämmöt eivät mene edes 60 asteeseen, mutta stressitesti kaataa näytönohjaimen. Sama tapahtuu esimerkiksi Red dead redemption 2 -pelissä heti alussa kun peli latautuu "peliin asti".

Mitä olen tehnyt, olen ottanut uusien ajurien ilmestyttyä vanhat pois tuolla ylhäällä kiinnitettyyn ketjuun postatulla ohjelmalla winukan safe modessa ja tämän jälkeen asentanut puhtaan asennuksen järjestelmänvalvojan korotetuin oikeuksin.

Windowsin tapahtumienvalvonnasta näkee viestin: Näytönohjain nvlddmkm lakkasi vastaamasta ja palautui.

Konetta ei ole ylikellotettu laisinkaan.

Jotenkin tuntuu hullulta, että uudet ajurit aikaansaavat näin epästabiilit olosuhteet, mutta kokeilen jos lataan edelliset ajurit ja se "korjaisi" tilanteen.

Onko ideoita mitä tehdä? Miten saan lokitiedostoa luettavaksi?
 

Liitteet

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Ajurit poistettu, asennettu edelliset ajurit, bootattu ja sama ongelma.

Miten tätä voi lähteä tutkimaan?

Miten windowsin voi asentaa uusiksi nykyään, jos se auttaa?
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Lataa Windows 10 tuosta paketti ja lataa muistitikulle, biosista tikku sit boottaamaan.
Moi,

Kiitos!

Mulla on siis ostettuna windows 10 ja se toimitettiin muistitikulla, eli tuota en tarvinne. Onkohan tässä mitään muita toimenpiteitä mitä voisi alkaa kokeilemaan ennen uudelleenasennusta?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Moi,

Kiitos!

Mulla on siis ostettuna windows 10 ja se toimitettiin muistitikulla, eli tuota en tarvinne. Onkohan tässä mitään muita toimenpiteitä mitä voisi alkaa kokeilemaan ennen uudelleenasennusta?
Itse lataisin sen win10 niin tulee uudempi versio.
Kokeile vielä DDU ohjelmal poistaa gpu ajuri ja testata se vanhempi ajuri vielä kerran.
DDU - display driver uninstaller haku sanoilla löytyy.
Helppo testi olisi viedä näyttis kaverin koneeseen testiin, ajaa pari benchmarkkia & peliä, että toistuuko ongelma.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
628
Toista PCI-E väylää kokeiltu?

Onko mahdollista testata näytönohjainta toisessa kokoonpanossa?
 
Liittynyt
25.06.2019
Viestejä
47
Kans ajella memtest86 ja cpu burnerit läpi, että ei epävakaus tule sieltä puolelta.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Soitin jonnekin huoltofirmaan ja pyysi myös testaamaan, että ottaa eri lähdöstä powerin päästä näytönohjaimeen virrat (1x4 eri kuin 1x4), yritetään ja tutkitaan.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Toista PCI-E väylää kokeiltu?

Onko mahdollista testata näytönohjainta toisessa kokoonpanossa?
Tämä siinä onkin, kun ei ole oikein eri kokoonpanoissa mahdollista testata. Noh, yritän sulkea tänään pois tuon virtalähdeasian (jos se auttaisi).
 
Liittynyt
25.06.2019
Viestejä
47
Tämä siinä onkin, kun ei ole oikein eri kokoonpanoissa mahdollista testata. Noh, yritän sulkea tänään pois tuon virtalähdeasian (jos se auttaisi).
Sul on 3 PCI-E (käytännössä 2) väylää tossa emossa mitä koittaa, eli irrotat sen näyttiksen ja tipautat se alempaan väylään.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Sul on 3 PCI-E (käytännössä 2) väylää tossa emossa mitä koittaa, eli irrotat sen näyttiksen ja tipautat se alempaan väylään.
Ok.

Kyseessä on tämä emolevy:


Tuossa näyttääkin olevan tosiaan samat nopeudet noissa parissa väylässä.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Pitää tuokin tarkastaa kun kotiutuu, kiitos!
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Heips,

Tämä taisi ratketa ja selvisi mikä se aiemminkin vaivannut ongelma oli.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan:

Olin asentanut näytönohjaimen siten, että siinä oli powerin samasta lähdöstä (minun tapauksessani modulaarinen poweri, samalla piuhalla molemmat 2x8 pinnit). Vaihdoin siten, että toinen piuha 1x8 ja toinen piuha 1x8. Homma ratkesi heti, eli oliko tässä jokin virransyötöllinen / vaiheen ongelma / ei tarpeeksi tehoa yhdessä lähdössä? (en oikein tiedä termejä varmaan oikein).

@JL79 olisiko tämä sun ongelmaan ratkaisu myös? Mulle tuli noita outoja näyttiksen kaatuiluja, mutta ei bluescreenejä..
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Ei ollut.
Prossussa/emossa vikaa eikä vakiona voi ajella kun kaatuilee.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
805
On mahdollista että 2080 Ti kortti kippaa jos on yhdellä piuhalla splitattu 2*8-pin se vaan imee niin jäätävästi tehoa et jos on melko ohuet kaapelit virtiksessä niin ei riitä. Tuosta löytyy netistä jonkin verran.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Eipä auttanut, tänään taas 3dmark ja rdr2 kaatulivat. :(

Noh, uusi virtalähde verkkokaupasta ja kone huoltoon huomenna. En jaksa säätää, ei aikaa eikä hermoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 934
Viestejä
4 206 874
Jäsenet
70 997
Uusin jäsen
Raadottaja

Hinta.fi

Ylös Bottom