Näytönohjaimet - Yleisthreadi, mikä kortti minulle?

Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Tässä nyt mietin taas kerran että onko seuraava näyttis 4070 Ti vai 7900 XTX. XTX:ien hinnat on alkaneet valua alaspäin ja tykkään avoimista teknologiaratkaisuista enemmän kuin mitä vihreä leiri toteuttaa. Eli siis FSR vs. DLSS.

Näytönohjaimen pitää olla hiljainen ja ilmalla jäähdytetty. Reso millä nyt pelaan ja varmaan tulevaisuudessakin on UWQHD eli 3440 x 1440. Sinänsä 4070Ti varmaan riittäisi tässä vaiheessa ihan kohtuullisesti DLSS3:sen kera ajamaan tuota resoa RT päällä, mutta jotenkin en hirveästi kaipaa takaisin vihreään leiriin kun vielä otetaan huomioon heidän ajuri/softasekoilunsa. Vastavuoroisesti nyt kun on 6700XT alla niin tuo ajuri- ja softapuoli on ollut huomattavasti miellyttävämpää kaiken kaikkiaan. 7900 XTX:stä ainakin Sapphiren Nitro+ olisi hiljainen ja luultavasti tulevaisuuden kannalta parempi ratkaisu mutta tuo 1400€ hinta rasauttelee aika tavalla. Lisäksi tuo RT-suorituskyky ei tosiaan säväytä tuossa hintapisteessä, mutta FSR 2 jo auttelee hyvin ja joskus julkaistava FSR 3 luultavasti auttaa jo tuntuvasti lisää. Kuitenkin Cyberpunkit olisi tarkoitus nauttia ihan kunnon silmäkarkeilla.
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Käytännössä sulla menee emolevyä myöten uusiksi kun parempaa prossua haluaa. Ehkä myös muistit jos DDR5 siirtyy samalla.
Okei. Täytyy näihin vielä tyytyä ja jos nyt sen powerin ja 1050 näyttiksen päivittää parempaan ni eiköhän tolla sit pelaile ei niin vaativia pelejä. Pelaa sit pleikka vitosella niitä :)
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Jos hommaa uuden emolevyn ja prossun ja muut kilkkeet niin pitääkö esim Windows asentaa uudestaan vai pystyykö ton nykyisen siirtämään siihen ettei tarvi mitään asennella vai miten noi menee?
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Jos hommaa uuden emolevyn ja prossun ja muut kilkkeet niin pitääkö esim Windows asentaa uudestaan vai pystyykö ton nykyisen siirtämään siihen ettei tarvi mitään asennella vai miten noi menee?
Nykyisellään Windowsit taitaa linkittyä koko lailla emolevyyn. Riippuen toki Windowsin lisenssistä. Tähän saattoi kyllä olla joku kikka miten sen sai vapautettua vanhalta emolta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Nykyisellään Windowsit taitaa linkittyä koko lailla emolevyyn. Riippuen toki Windowsin lisenssistä. Tähän saattoi kyllä olla joku kikka miten sen sai vapautettua vanhalta emolta.
Tää on pelkkää mutuilua mutta pari viikkoa sit kun winukan asentelin niin ihan kuin olisin jostain lukenut että sen key coden kun linkittää MS-tiliin niin sit voi vaihdella palasia aika huoletta. Toki, en lupaa varmaksi mutta olis tuossa logiikan poikanen kyllä. :D
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Oon nyt kahden vaiheella. RTX 3060 tai ti versio. Tuo 3060 on 12gb ja ti 8gb mut to versiossa paljon enemmän cudaa. En tiiä kumpi ois parempi tähän mut settiin kun joutuu pelaa niitä pelejä mitkä ei vaadi kovempaa prossua kun se mun i7 6700?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 213
Oon nyt kahden vaiheella. RTX 3060 tai ti versio. Tuo 3060 on 12gb ja ti 8gb mut to versiossa paljon enemmän cudaa. En tiiä kumpi ois parempi tähän mut settiin kun joutuu pelaa niitä pelejä mitkä ei vaadi kovempaa prossua kun se mun i7 6700?
Oliko sulla joku erityinen syy miksi juuri Nvidia? Käsittääkseni AMD:n kortit vaativat vähemmän prossulta ja taitaa olla selvästi parempi hinta-tehosuhdekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Oon nyt kahden vaiheella. RTX 3060 tai ti versio. Tuo 3060 on 12gb ja ti 8gb mut to versiossa paljon enemmän cudaa. En tiiä kumpi ois parempi tähän mut settiin kun joutuu pelaa niitä pelejä mitkä ei vaadi kovempaa prossua kun se mun i7 6700?
Mites AMD:ltä 6700XT? :)
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Oon nyt kahden vaiheella. RTX 3060 tai ti versio. Tuo 3060 on 12gb ja ti 8gb mut to versiossa paljon enemmän cudaa. En tiiä kumpi ois parempi tähän mut settiin kun joutuu pelaa niitä pelejä mitkä ei vaadi kovempaa prossua kun se mun i7 6700?
RTX 3060Ti on n. 20-30% nopeampi kortti.
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Oliko sulla joku erityinen syy miksi juuri Nvidia? Käsittääkseni AMD:n kortit vaativat vähemmän prossulta ja taitaa olla selvästi parempi hinta-tehosuhdekin.
Ei ole mitään tiettyä syytä. Sitä 3060 sta ite kysyin ja ti versiota kans ehdotettiin. Mulle se on ihan sama minkä merkkinen se on kunhan on hyvä ja ajaa asiansa :) Onks sulla jotain hyvää ehdotusta?
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Oliko sulla joku erityinen syy miksi juuri Nvidia? Käsittääkseni AMD:n kortit vaativat vähemmän prossulta ja taitaa olla selvästi parempi hinta-tehosuhdekin.
Ei ole mitään tiettyä syytä. Sitä 3060 sta ite kysyin ja ti versiota kans ehdotettiin. Mulle se on ihan sama minkä merkkinen se on kunhan on hyvä ja ajaa asiansa :) Onks sulla jotain hyvää ehdotusta?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Ja tehonlisäyksen mittakaavaa kuvaamaan tpun listauksen mukaan:
3060 on kolme kertaa tehokkaampi näyttis kuin nykyinen 1050ti
3060ti/6700xt hieman alta 4 kertaa tehokkaampia kuin nykyinen.

Jos tuo auttaisi valinnassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 213
Joku minua viisaampi osannee kertoa paremmin, mutta eikös tuo 6700xt mene jo vähän hukkaan noin mopolla prossulla? Olisiko rx 6600 tai 6600xt tasapainoisempi valinta? Riippuu toki paljon myös pelistä ja resoluutiosta.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Joku minua viisaampi osannee kertoa paremmin, mutta eikös tuo 6700xt mene jo vähän hukkaan noin mopolla prossulla? Olisiko rx 6600 tai 6600xt tasapainoisempi valinta? Riippuu toki paljon myös pelistä ja resoluutiosta.
Toisaalta jos joskus päivittää prossua, niin ei tarvitse samantien näyttistä päivitellä.
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Toisaalta jos joskus päivittää prossua, niin ei tarvitse samantien näyttistä päivitellä.
Se tässä olikin et jos prossua päivittää ni pitää laittaa kaikki uusiks. Sen takia nyt mennään vaan virtalähteen ja näyttiksen päivityksellä.
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Ja tehonlisäyksen mittakaavaa kuvaamaan tpun listauksen mukaan:
3060 on kolme kertaa tehokkaampi näyttis kuin nykyinen 1050ti
3060ti/6700xt hieman alta 4 kertaa tehokkaampia kuin nykyinen.

Jos tuo auttaisi valinnassa.
Luulis tuon 3060 riittävän. Kattelin tuota uutta Dead Space vaatimuksia ni kyllä vissiin mun koneella sekin pyörii kun hommaa näyttiksen.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 213
Ja edelleen se AMD lienisi oikeasti viisain vaihtoehto (jotain väliltä 6600 - 6700xt budjetista riippuen). Etenkin, kun kyseessä on rankasti CPU-rajoitteinen setuppi, missä AMD näyttis väitetysti antaa enemmän anteeksi.

Tosin älä mun jorinoihin ihan liikaa luota, sillä olen seurannut näyttismarkkinoita lähinnä sivusilmällä. Uskoisin, että joku muu osaa perustella tämän minua paremmin.
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Ja edelleen se AMD lienisi oikeasti viisain vaihtoehto (jotain väliltä 6600 - 6700xt budjetista riippuen). Etenkin, kun kyseessä on rankasti CPU-rajoitteinen setuppi, missä AMD näyttis väitetysti antaa enemmän anteeksi.

Tosin älä mun jorinoihin ihan liikaa luota, sillä olen seurannut näyttismarkkinoita lähinnä sivusilmällä. Uskoisin, että joku muu osaa perustella tämän minua paremmin.
Periaatteessa pärjäisin tällä nykyisellä setupilla mut haluisin pelaa tolla mun arcade koneella esim Street Fighter 6 ja se tarvii enemmän potkua mitä multa nyt löytyy ja hyvällä tuurilla sitä pystyy pelaan kun näyttiksen vaihtaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681

Tuohan se halvin. Ei varmasti ole melutasoltaan ja lämpötiloiltaan paras malli.
Tehoja se antaa ulos muutamn prosentin vähemmän kuin kalleimmat mallit kellotettuna.
Sun näyttikselle rajattu tila karsii parhaat (ja kalliimmat) versiot pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 213
Periaatteessa pärjäisin tällä nykyisellä setupilla mut haluisin pelaa tolla mun arcade koneella esim Street Fighter 6 ja se tarvii enemmän potkua mitä multa nyt löytyy ja hyvällä tuurilla sitä pystyy pelaan kun näyttiksen vaihtaa.
RX 6600 saattaisi riittää sun tarpeisiin, kun pelaat fullhd resolla. Niitä saa about 270€ hintaan ja voi olla että pärjäisit jopa vanhalla virtalähteellä. Se olisi edullinen päivitys tuollaiseen vanhaan sotaratsuun. Kattele vertailua vaikka täältä:
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
RX 6600 saattaisi riittää sun tarpeisiin, kun pelaat fullhd resolla. Niitä saa about 270€ hintaan ja voi olla että pärjäisit jopa vanhalla virtalähteellä. Se olisi edullinen päivitys tuollaiseen vanhaan sotaratsuun. Kattele vertailua vaikka täältä:
Mikäs tossa videossa oli sit paras kun en ite noista numeroista mitää ymmärrä ja kuvat näytti samalta :D Uuden virtalähteen tilasin jo tänään niin saa vaikka tuon vanhan sit laitettua likan setuppiin kun sekin semmosta haluaa.
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57

Tuohan se halvin. Ei varmasti ole melutasoltaan ja lämpötiloiltaan paras malli.
Tehoja se antaa ulos muutamn prosentin vähemmän kuin kalleimmat mallit kellotettuna.
Sun näyttikselle rajattu tila karsii parhaat (ja kalliimmat) versiot pois.
Katos joo. Mitähän versioo katoin tuolta paikasta. Jos se kauheesti hurisee ninei sekään kiva ole.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 656
Tää on pelkkää mutuilua mutta pari viikkoa sit kun winukan asentelin niin ihan kuin olisin jostain lukenut että sen key coden kun linkittää MS-tiliin niin sit voi vaihdella palasia aika huoletta. Toki, en lupaa varmaksi mutta olis tuossa logiikan poikanen kyllä. :D
Pitää paikkansa. Osien vihdon jälkeen yhteyttä tilin suuntaan, siinä muuten kannattaa olla kärsivällinen sillä huomannut useamminkin kerran että windowsin aktivoituminen vie aikaa, joskus meni puoli vuorokauttakin. Melkein ehdin ostaa uuden lisenssin. Sitten vain maagisesti meni itsestään läpi, kun oli aikansa herjannut ettei onnistu.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Katos joo. Mitähän versioo katoin tuolta paikasta. Jos se kauheesti hurisee ninei sekään kiva ole.
Rajattu tila niin minkäs teet. Eihän tuo hiljaisin ole, mutta ei todellakaan mikään hiustenkuivain tai muuten älyttömää melua pitävä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
191
Onko 4090 vähän ylimitoitettu minulle, jos pelaaminen 1440p grafiikoilla? Lisäksi VR käyttöä mm. MS Flight Simulator ja Elite Dangerous. Jaksaako 4080 pyöritellä em. pelejä VR:llä, onko kokemuksia?
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Nyt on pakko kehua Datatronikkia. Eilen tilasin virtiksen ja parituntii sit hain sen ärrältä. Aikas nopeeta toimintaa. Voi olla että mahtuu pidempikin näyttis kun vähän muutan järjestystä kotelossa ja ymmärtääkseni ei tarvi kaikkia piuhoja ees laittaa turhaan sinne pyörimään.
 
Liittynyt
03.03.2021
Viestejä
57
Gainward RTX 3060 Ti Ghost onko tuo minkä lainen? Tarjottu mulle 340€ hintaan. Uuden sais 480€
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
6
Täällä kun on varmaan hieman enemmän hintoja seuranneita, niin onko ihan normaalia, että näytonohjainten hinta saattaa soudella ylös alas parejakin kymppejä aina parin päivän välein?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 213
Lisäksi tuo 8 gigan muisti voi alkaa olemaan pullonkaula uusissa peleissä riippuen toki myös resoluutiosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 213
Kai sillä vielä 1440p-resolla pitäisi pärjätä? :hmm: 4k:lla 3070:stä alkaa muutenkin loppua puhti.
Tästä varmasti monia mielipiteitä ja useimmilla nykypeleillä 8gb riittänee, mutta esimerkiksi Hogwarts Legacy kuulemma tykkäisi isommasta muistista ja voi olla, että tulevissa peleissä 8 gigaa alkaa rajoittamaan menoa jo 1440p resolla.

Ainakin jos miettii tuota 650€ hintaa, niin onhan tuo aneeminen määrä muistia nykypäivänä.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Jos raytracing ei ole tärkeysjärjestyksessä hirveän korkealla niin 3070:sen sijaan miettisin vaihtoehdoksi myös 6700 XT:tä jne. Löytyy samoilla huitteilla olevia suorituskykylukuja ja järkevä määrä muistia.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 472
Tästä varmasti monia mielipiteitä ja useimmilla nykypeleillä 8gb riittänee, mutta esimerkiksi Hogwarts Legacy kuulemma tykkäisi isommasta muistista ja voi olla, että tulevissa peleissä 8 gigaa alkaa rajoittamaan menoa jo 1440p resolla.

Ainakin jos miettii tuota 650€ hintaa, niin onhan tuo aneeminen määrä muistia nykypäivänä.
Joo, sitä itsekin yritin sanoa että kannattaa mieluummin etsiä käytetty kuin maksaa 650e.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Millä kortilla saisi pyöritettyä 4K 120hz Windows työpöytää, siis ihan maksimissan tuolla tasolla? Tarkoitus vaan päästä mahdollisimman halvalla, DP 1. 4 tai HDMI 2.1 ilmeisesti vaatimuksena. Nykyinen prossun Intelin 630 iGPU pyörii 4K 60hz ja meinaa lagata kun katselee 4K-videota.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690

Halvin hdmi 2.1 kortti
Ei huono vaihtoehto, tosin arvosteluissa oli pari huomautusta:
  • Physical PCI-Express interface only x4, over 10% additional performance loss on PCIe 3.0
  • No support for AV1 video hardware decode
  • No support for VP9, H.264, and H.265 video encode
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
1070ti kortista pitäisi siirtyä tehokkaampaa.
3070, 3070ti ja 3080 vaikuittaisi antavan hyvän buustin. Käytetty on ok ja selailin hieman että niiden hinnathan ovat kivasti laskussa. Mistäs tuommoinen johtuu?

Riittääkö 650w poweri vielä noille korteille?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
 
Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
233
1070ti kortista pitäisi siirtyä tehokkaampaa.
3070, 3070ti ja 3080 vaikuittaisi antavan hyvän buustin. Käytetty on ok ja selailin hieman että niiden hinnathan ovat kivasti laskussa. Mistäs tuommoinen johtuu?

Riittääkö 650w poweri vielä noille korteille?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Niin varmaan riippuu mitä pelaat ja millä näytöllä. Mutta pitäisin tässä näytönohjainsukupolvien muutosvaiheessa minimitasona RTX 3080 / RX 6800 XT. Noi kuitenkin pyörittää riittävän hyvin kaikkia nykypelejä (jos ei tarvi 4K/ultra asetuksilla). Mutta jos ei ole akuuttia tarvetta, niin kannattanee odotella se RTX 4070 julkistus (Suomessa ~800 €?), jolloin noiden käytettyjen hinnatkin taas tullee putoomaan. Nyt vielä kuitenkin mielestäni hieman korkeita noi pyynnit 600+ € (ei mainatut kortit). Virtalähteistä muut tietänee enemmän. Ite päivitin vasta 500W->850W.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 472
Niin varmaan riippuu mitä pelaat ja millä näytöllä. Mutta pitäisin tässä näytönohjainsukupolvien muutosvaiheessa minimitasona RTX 3080 / RX 6800 XT. Noi kuitenkin pyörittää riittävän hyvin kaikkia nykypelejä (jos ei tarvi 4K/ultra asetuksilla). Mutta jos ei ole akuuttia tarvetta, niin kannattanee odotella se RTX 4070 julkistus (Suomessa ~800 €?), jolloin noiden käytettyjen hinnatkin taas tullee putoomaan. Nyt vielä kuitenkin mielestäni hieman korkeita noi pyynnit 600+ € (ei mainatut kortit). Virtalähteistä muut tietänee enemmän. Ite päivitin vasta 500W->850W.
Varmaan tosiaan odottelu tai käytetty 3060 ti/3070 voisi olla hyviä vaihtoehtoja. 3080 on käytettynä sen verran kallis, että se on tällä hetkellä vähän kehno vaihtoehto kuten kaikki muutkin tehokkaat kortit.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom