Näytönohjaimen vaihto rikkoi emolevyn?

Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
42
Vaihdoin koneeseen uuden näytönohjaimen. GTX 1060 vaihtui RTX 3070:een. PCIe laitoin manuaalisesti 3. Vanha kortti pois, uusi tilalle. Tuloksena musta ruutu. muutama kerran kokeiltuani laitoin vanhan kortin takaisin mutta nyt kone käynnistyy suoraan biosiin. En saa konetta buuttaamaan miltään levyltä. Kovalevyt näkyy biosissa kyllä mutta esim. Windowsin 10 pro asennuslevyke ei pysty korjaamaan asennusta. Uusi Windowsin asennuskaan ei onnistu millekään levylle tai osiolle. RTX ei siis näytä mitään edelleenkään jos laitan sen kiinni koneeseen. Vanha GTX ja integroitu toimii kyllä.

Emo on MSI mpg-z490 gaming carbon wifi, ikää emolla muutama kuukausi. Bios on uusin, päivittäminen ei auttanut sekään. Virtalähde TX Corsair 650w sen pitäisi kyllä riittää.

Onko joku asetus mennyt päälle biosista mitä en vaan huomaa vai voiko olla että tuo RTX on rikki ja samalla rikkoi emon? Pystyykö tota emoa testaamaan millään ohjelmalla?
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
onko se bios nollattu, ja myös kokeilla seinäjohto pois pitää käynnistysnappia pohjassa puoliminuuttia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
609
DDU:lla vanhat ajurit poistettu ennen näyttiksen vaihtoa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Nollaa BIOS, koita päivittää se taikka ladata se olemassaoleva uusiksi, jotainhan siellä on seonnut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Mitä levyjä siellä on kiinni?

Tämä voi olla niinkin helppo korjaus, kuin että vaihdat boot orderin - tai sitten voi joutua irrottelemaan niitä levyjä..
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
onko muistikampoja poistettu ja kokeiltu yksitellen, jos tuossa RTX kortissa on sitten jokin oikosulku vika onhan se mahdollista että käräyttänyt piirisarjasta tai prosessorista jotain. mutta tuo mitä kovoja siellä on kytkettynä ja olisko jotain jouto kovoa jonka pelkästään yhdistäs ja kokeilis asentuuko win10 sille.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Rtx 3070 napsautetaan pohjaan saakka siten, että kuulet naksahduksen. ja eikä sen pitäisi irrota ilman että avaat sen emolevyn pci-paikalla olevan klipsin.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
42
Mitä levyjä siellä on kiinni?

Tämä voi olla niinkin helppo korjaus, kuin että vaihdat boot orderin - tai sitten voi joutua irrottelemaan niitä levyjä..
Oon vaihdellu järjestystäkin, ei auta. Windows on asennettu ssd:lle joka pcie:ssä. Lisäksi on kaapeleissa 3 kovoa joista yksi ssd. Olen myös irrotellut levyjä ja muutellut fyysisestikin eri paikkaan.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
42
Rtx 3070 napsautetaan pohjaan saakka siten, että kuulet naksahduksen. ja eikä sen pitäisi irrota ilman että avaat sen emolevyn pci-paikalla olevan klipsin.
No eihän sitä vanhaa korttiakaan irti saanut ilman klipsin avaamista. Mistä päättelit että RTX olisi irronut itsekseen tai että väkivalloin olisin repinyt kortteja irti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Oon vaihdellu järjestystäkin, ei auta. Windows on asennettu ssd:lle joka pcie:ssä. Lisäksi on kaapeleissa 3 kovoa joista yksi ssd. Olen myös irrotellut levyjä ja muutellut fyysisestikin eri paikkaan.
Ota kaikki SATA-kaapelit nyt aluksi irti. Katso, että tuo M.2 on UEFI-moodissa. Näin voit ainakin asentaa Windowsin uudestaan, jos ei muuta.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
No eihän sitä vanhaa korttiakaan irti saanut ilman klipsin avaamista. Mistä päättelit että RTX olisi irronut itsekseen tai että väkivalloin olisin repinyt kortteja irti?
Ei sillä, vaan itse olen käyttänyt rtx:ssää ja 5700 radeonia aina väärin ja vasta vuosien jälkeen tajusin toisen tietokoneen rakentamisen jälkeen että näinkin voi käydä ja usein hämmästelin että miksi koneen sammumisen ja käynnistymisen kanssa oli sattumanvaraisia ongelmia joiden takia epäilin jopa emolevyä tai näytönohjaintakin vialliseksi. Itsellä oli huono kontakti päätypään puolelta gputa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
42
Ei sillä, vaan itse olen käyttänyt rtx:ssää ja 5700 radeonia aina väärin ja vasta vuosien jälkeen tajusin toisen tietokoneen rakentamisen jälkeen että näinkin voi käydä ja usein hämmästelin että miksi koneen sammumisen ja käynnistymisen kanssa oli sattumanvaraisia ongelmia joiden takia epäilin jopa emolevyä tai näytönohjaintakin vialliseksi. Itsellä oli huono kontakti päätypään puolelta gputa.
Siis tämä ongelma on sama vaikka käytän prossuun integroitua näyttistä eli buuttaa suoraan biosiin ja edelleenkään mikään kovalevy ei buuttaa.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Siis tämä ongelma on sama vaikka käytän prossuun integroitua näyttistä eli buuttaa suoraan biosiin ja edelleenkään mikään kovalevy ei buuttaa.
no vedä töpseli irti ja käy nukkumaan. tiputa samalla emolevyn paristoki pois. ja katso huomenna sitten lähetätkö takuuhuoltoon vai tilaatko emolevyn jostain ja testaat sillä toimivuutta ja palautat sen emolevyn sitten asiakaspalautuksena vaikka vain takasin jos edelleenkään ei boottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Sait kumminkin boottaamaan windowsin asennusmedialta? Mitäs jos otat sen aseman johdot irti ja laitat kovalevyn siihen tilalle, muut kovalevyt kaikki irti
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
42
Ota kaikki SATA-kaapelit nyt aluksi irti. Katso, että tuo M.2 on UEFI-moodissa. Näin voit ainakin asentaa Windowsin uudestaan, jos ei muuta.
Levyt oli UEFI mutta Win asennus herjasi että kaikki kovalevyt on MBR kun pitää olla GPT... Levyn tyhjennys ja konvertointi GPT auttoi, sain winukan asennettua uusiksi. Asensin windowsin integroidulla näyttiksellä niin ei ainakaan hirveesti ole ajureita sotkemassa Nyt lähti tuo korttikin pelittämään. Seurataan ja tutkitaan tilannetta, aika erikoinen juttu jos kaikki kovot on oikeesti muuttunut MBR.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom