Näytönohjaimen kellotusapua aloittelijalle

Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
19
Hei, en ollut aivan varma postaisinko johonkin olemassaolevaan viestiketjuun vaiko tekisinkö uuden.. Päätin tehdä uuden koska kyllähän tämä sopii varmasti useammallekin mallille kuin vain omalleni! Lyhyestä virsi kaunis..

Haluaisin kellottaa näytönohjaintani (Asus GTX 1060 DUAL 6gigaa muistia) saadakseni hieman lisätehoa pelejä ajatellen ja en ole aiemmin moista harrastanut. Googlailin hieman ja löysinkin muutaman foorumiketjun esim. redditistä missä aihetta sivuttiin mutta äkkiä ne menivät väittelyksi nörttien kesken... :)

Voisiko joku kertoa ns askel askeleelta mitä tehdä? Ladataan ilmeisesti ohjelma, millä muutetaan asetuksia näytönohjaimelta (Afterburner? Asus GPU Tweak?) ja jokin millä seurataan lämpöjä? Milläs kellotuksen vakaus olisi hyvä testata ennen varsinaisia pelitestejä?

Prossua olen joskus kellotellut BIOSista ja Windows ympäristönä on kyllä tuttu, mutta näyttiksiä en ole tainnut koskaan aiemmin kellotella, joten päätin että parempi kysyä täällä asiaa enemmän tuntevilta ENSIN eikä sitten jälkikäteen jos jotain kärähtää :D
 
Liittynyt
22.04.2017
Viestejä
151
Lataa Afterburner, sit power target tappiin ja siitä sit kellottelemaan kunnes pelit kaatuu tai tulee epämääräsiä virheitä ruutuun. Aloita vaikka core clock +100 ja muistit +200. Tämän jälkeen vaikka 5-15Mhz nostoilla kunnes kortti kyykkää, laskee kelloja siitä 5mhz pykälin kunnes on pelivakaa.

Tuuletin käyrää voi myös muuttaa itselleen sopivaksi, Afterburnerin settings valikossa on Fan välilehti, riippuen jäähyn tuulettimista ja omista korvista jokainen tekee oman profiilin. 30c/30% - 75c/100% käyrän kun laittaa ni on varmaan ihan passeli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
19
Mikäs olisi hyvä ohjelma tuohon vakauden testaukseen? FurMark oli suositeltu redditissä ainakin mutta mitä nuo Fire Strike ja Unigine Heavent benchmark yms. sitten meinaa..?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
838
En näistä ammattikellottelijoista ja muista tiedä, mutta aloittelevalle kellottelijalle Furmark ei ole tarpeellinen. Se laittaa näytönohjaimen epärealistiseen rasitukseen, jollaista et tule peleissä tai muissa käytännön skenaarioissa näkemään. Fire Strike ja Uniginen benchmarkit ovat molemmat varsin passeleita käyttötarkoitukseesi. Muuten seuraat ylläannettuja ohjeita - säädät kelloja pikkuhiljaa ylöspäin ja katsot kaatuuko tai ilmeneekö artefakteja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 062
Mikäs olisi hyvä ohjelma tuohon vakauden testaukseen? FurMark oli suositeltu redditissä ainakin mutta mitä nuo Fire Strike ja Unigine Heavent benchmark yms. sitten meinaa..?
3d mark löytyy esim. steamista ilmaisena demona. Huono puoli tuossa on että siinä testit ovat erittäin lyhyitä eikä esim. näyttiksen lämmöt ehdi juuri nousta testin aikana.
Voi käydä niin että testin vakaat kellot eivät sitten pelissä olekaan vakaat. Kyllä tuosta testistä suuntaa saa, kun alkaa grafiikkavirheitä näkyä niin kelloja vähän alemmas ja pelaamaan :)
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
19
+600 MHz muisteille laitettuna crashasi jo GTA V:n käynnistykseen, vaikka Superposition-benchmarkki meni virheettä läpi. Tipautin sitten +500:aan eli 8900 MHz nyt niin esim. GTA V ja Wither III toimi kyllä hyvin. Tyydynkö tähän? Core clock -kohtaan laitoin +150 MHz eli karvan yli 2000 boostaa.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
736
Oletko katsonut ettei Coren kellot tipu missään vaiheessa kun pelaat?
Silloin sinulla on vakaat ylikellotukset kun core pysyy tasaisesti samassa arvossa täydessä rasituksessa ilman, että johonkin rajoittimeen osuminen tiputtaisi kelloja. Sillä hetkellisellä ylikellotuksella ei tee mitään jos kellotaajuus valuu hetken pelaamisen jälkeen tasaisesti alaspäin.

Itse olen vähän sitä mieltä, että nämä Boost 3.0 - tekniikalla olevat kortit pitäisi kellotta pelkästään tuota "Voltage Curvea" käyttäen. Eli tuolla etsitään mahdollisimman pieni jännitte millä saadaan mahdollisimman suuri jatkuva kellotaajuus. Itse ainakin kellotin näin korttini kun meni järki tuohon jatkuvaan boostailuun.

Silloin käppyrän tulisi näyttää tältä (oikea alareuna):

(netistä nopsaan poimittu kuva)

undervolting.thumb.png.58decdba720713d0a68427e626433a1f.png
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
19
Core clock peakkaa 2050 MHz ja laskee noin 2021 MHz tasolle jossa pyörii pelisession ajan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Itse olen vähän sitä mieltä, että nämä Boost 3.0 - tekniikalla olevat kortit pitäisi kellotta pelkästään tuota "Voltage Curvea" käyttäen. Eli tuolla etsitään mahdollisimman pieni jännitte millä saadaan mahdollisimman suuri jatkuva kellotaajuus. Itse ainakin kellotin näin korttini kun meni järki tuohon jatkuvaan boostailuun.
Eikait se mitään kummempia boostaile vaikka olisikin "perinteisesti" kellotettu vaan nostamalla core/mem kelloja? Vai mitä meinasit.

Tuossa nyt omasta pidemmästä pelisessiosta. Kellot tikkusuorana.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
736
Eikait se mitään kummempia boostaile vaikka olisikin "perinteisesti" kellotettu vaan nostamalla core/mem kelloja? Vai mitä meinasit.

Tuossa nyt omasta pidemmästä pelisessiosta. Kellot tikkusuorana.
Joo onnistuu toki noinkin eikä ihanteellisessa tilanteessa tiputtele kelloja. Tuolla curvella säätämällä saa pidettyä jännitteen alhaisempana ja sitä kautta myös lämmöt pienempänä. Testailee vaan mikä on alhaisin jännitte millä halutut kellot pysyy ilman ongelmia. Minulla esim. on tällä hetkellä corelle 1810MHz jännitteellä 0.881V kun taas jos antaisi kortin itse hoitaa tuon niin ko. kelloilla pidettäisiin 1.0V-1.035V jännitettä. Tuossa on aikamoinen ero.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
557
Mitään käsitystä miksi identtiset asetukset eri ajokerroilla saa reilusti huonommat tulokset 3dmarkissa. odotettu pohjille samat aloituslämmöt ja tuulettimet maksimissa kaikilla kerroilla.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Joo onnistuu toki noinkin eikä ihanteellisessa tilanteessa tiputtele kelloja. Tuolla curvella säätämällä saa pidettyä jännitteen alhaisempana ja sitä kautta myös lämmöt pienempänä. Testailee vaan mikä on alhaisin jännitte millä halutut kellot pysyy ilman ongelmia. Minulla esim. on tällä hetkellä corelle 1810MHz jännitteellä 0.881V kun taas jos antaisi kortin itse hoitaa tuon niin ko. kelloilla pidettäisiin 1.0V-1.035V jännitettä. Tuossa on aikamoinen ero.
Myös coilWhinestä pääsee osittain eroon tällä konstilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 551
Viestejä
4 190 430
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom