DIY Näytöllinen tuuletinohjain V2

Viestiketju alueella 'Buildit, setupit, kotelomodifikaatiot & DIY' , aloittaja Morgul, 08.06.2019.

  1. Morgul

    Morgul

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    T1 ja T2 on antureille, vakio 2.54mm rasterilla oleva piikkirima. "encoder" on inkrementaali enkooderille missä on painokytkin, eli niinku potentiometri mutta pyörii rajattomasti ympäri. "MoBo" lähtö on emolevyn tuuletinliitäntään mihin tulee kopio FAN1 lähdön rpm signaalista (saa hälyn pumpulle) ja emon pwm lähtöä voi käyttää yhtenä anturina (saa tuotua CPU lämmön ohjaimelle pikku säätökäyrä kikkailulla).

    Tuossa splittereiden kanssa kikkailussa pitää ottaa huomioon sitten tuulettimien virrankulutus. FAN1 lähtö on max n. 2A ja kaikki muut 0.7A ja kaikissa lähdöissä on PTC sulake. Eli FAN2...FAN6 lähtöihin tuulettimesta riippuen 3-4 tuuletinta splitterillä. Tai rajaton määrä jos splitterissä oma virransyöttö.
     
    mRkukov tykkää tästä.
  2. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 150
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä.

    Missasin nuo, mutta tietenkin.

    Oliko nyt niin että tuota pystyy käyttämään ilman näyttöä ja kytkintä kun vain kytkee usbiin? Eli headlessina.
    E: kunhan softa valmis.
     
  3. Morgul

    Morgul

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Juu kyllä. Eli säädöt voi tehdä joko usbilla tai näytöllä ja kytkimellä. Kun säädöt on saatu kohdalleen, ei tarvitse olla kiinni usbissa eikä näytössä ja kytkimessä. Kaikki säädöt on tallennettu sisäiseen EEPROM muistiin ja boottaus aika sen verran nopee, että tuulettimet ei spinnaa täysiä käynnistäessä.
     
    mRkukov tykkää tästä.
  4. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 150
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kuulostaa oikein hyvältä. :)

    Maglevit on siitä kettumaisia että jos ohjaus pwm hyppää hetkeksi 100% niin siinä tulee äkillinen trombi käymään. 2400rpm kanssa alkaa nimittäin pölyt liikkua. :D

    Ps. Juuri tämä on se minun ongelma argus monitorin softan kanssa. Joku bugi heittää tuularit pari kertaa päivässä 100% ja takaisin. Sen myös huomaa. ;)
     
  5. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Täytyy sanoa, että uskomattoman pieneen on @Morgul saanut mahtumaan kaikki :jd:
    Tuo mahtuu nätisti pieneenkin koppaan.
    Eikä tarvitse miettiä mitkä emon liittimet ovat oikeasti pwm (luulisi uusissa jo olevan parempi tilanne, mutta kuitenkin:rolleyes:), ettei maglevejä riko.
     
    Morgul tykkää tästä.
  6. Morgul

    Morgul

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Näyttäis siltä että rautaan pitää tehdä pari pikku muutosta. Vaihtaa yhden vastuksen arvo ja muuttaa MCP2200 usb-uart muuntimen käyttöjännite eri linjaan. Samalla harkinnassa em. piirin kotelon vaihto SSOP -> QFN. Voisi myös panelisoida levyn niin saa kpl hintaa hiukan alemmas. Piirilevyn valmistajaa oli tarkoitus myös vaihtaa, sillä vaikka JLCPCB:llä on ihan nopea toimitus ja halvat hinnat, niin niiden juotteensuoja maski ei ole halutun värinen. Elecrown mattimusta on oikeasti matta, kun taas JLCPCB:llä vaikuttaa enemmän satiinin mustalta.

    Mutta ASIAAN! re-spin siis tulossa ja siinä samalla voisin vaihtaa silkscreeniin nimen kun tuo "Tuuletinohjain V2" ei oikeen säväytä. Eli nyt saa ehdotella parempia ja myyvämpiä projektinimiä ;) Olisi kiva samalla kuulla tuosta muotoilusta, onko ok vai muutetaanko millaiseksi ja miksi? Kiitos!
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2019
  7. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    803
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Musta maski on hyvä, mattana tai satiinisena. Tuohon nimiasiaan on ollut minulla jo yksi ehdotus alusta asti, mutta kun oletin että sen päätät niin en ala ehdottelemaan. H2O Manager/Control/Master/Supremacy, H2O eteen ja joku loppuliite. :happy:
     
    Lassivv tykkää tästä.
  8. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 150
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Tai sitten "Air Manager" voisi toimia kanssa. ;)
     
  9. Morgul

    Morgul

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Hyviä ehdotuksia :tup: "H2O" ja "Air" kummatkin viittaavat siihen minkä liikuttelua säädetään. Tosin voi käyttää kumpaakin ja kummatkin kuuluvat elementteihin ;) Eli "Element master" tai siis master of elements, mutta sehän vasta hassulta kuullostaa, ellei... latinaksi: "Dominus Elementa" :D
     
    PekoniMuuri tykkää tästä.
  10. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    803
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Btw, Aquaero, just tajusin tuonkin tarkoituksen. Ei ole tullut mietittyä. :D
     
    Rensu tykkää tästä.
  11. Carlos

    Carlos

    Viestejä:
    713
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Koska ilma ja vesi ovat molemmat "fluideja" niin miten olis FluidCommander/FluidDominator? Tai koska myös mitataan lämpöjä, niin esim Master of Elements?

    Rakennusalalta automaatiossa yleisesti käytössä myös suomalaisittain VAK (valvonta alakeskus)
     
  12. HekaDesimaali

    HekaDesimaali

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    18.04.2017
    :tup: VAK ei olis liikaa Latinaa ...
     
  13. Morgul

    Morgul

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    VAK nimeen ei tule, saanut niistä jo tarpeekseen duunin puolesta :D Fluid.. jotakin ois ihan ok. Tai sitten vaan joku "AntiTrombi" kun tällä kerran vältetään tuulettimien täysillä spinnaamista :p

    No joo, Kerrottakoon samalla että loppumetreillä meni vaihtoon USB-UART muunnin valmistaja pysy mutta malli vaihtu MCP2200 -> MCP2221A. Jälkimmäinen on karvan verran kalliimpi, mutta ei tarvi ulkoista kelloa eli aika +/- hinnan suhteen. Uudemmassa myös vähempi pinnejä ja pienempi kotelo (QNF 4x4mm) joten piirilevytilaa vapautu taas muutama neliömilli. Lisäksi on tuota bootloaderia pohdiskeltu ja lisätty sillekkin pieni turva ominaisuus. MCU:lle siis lähetetään uart:in kautta komento resetoida piiri ja käynnistää bootloader, tämän jälkeen tietokoneohjelma lähettää uuden ohjelman tavu kerrallaan. Ongelma tässä on se, että bootloaderiin pääsy edellyttää ohjelman oikeanlaisen toiminnan. Mikäli käy niin, että yhteys katkeaa, sähköt menee tai joku bitti menee vinoon kesken uuden ohjelman latauksen, on mahdollista että ohjelma ei kokonaisuudessaan tule piirille ja bootloaderiin pääsy ei enään onnistu. Siis mahdollinen ongelma, mutta lisäsin levylle yhden vastuksen pädit, mitkä oikosulkemalla ruuvarilla tai jollain metallisella samalla kuin kytkee ohjaimelle virran saa bootloaderin käynnistettyä. Vältytään sitten turhalta "brikkaamiselta" :tup:

    Ohjaimeen tulevalle encooderille tein myös oman levynsä, tämä siis ihan vain adapteri, millä saa THT enkooderin johtoon kiinni helposti. 10 x 10cm levylle menee 32 tälläistä ja jos tilaa sen perus 10 kpl levyjä niin riittää adapterit loppuelämäksi :D
     
    Gobi ja mRkukov tykkäävät tästä.
  14. iltakampa

    iltakampa

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    20.05.2017
    Huikea projekti :tup:
    Erittäin kiinnostunut ja ketju menee seurantaan.

    Tällä saisin vihdoin saadettyä viilennyksen - hiljaisuus edellä - samanlaiseksi sekä Linuxiin että Windowssiin bootatessa (ja ilman mitään taustasoftia).

    Pari nyyppäkysymystä:
    • Eli Linuxilla säätöjen tekemiseen riittää konsoli (terminal emulator) + usb-johto?
    • Onko usb-uart yhteys vain säätöjen tallentamiseen vai voiko tuota yhteyttä käyttää myös (reaaliaikaiseen) monitorointiin?
    • Pystyykö Android-laitteella yhdistämään usb-uart säätöjen tekoon/ monitorointiin? Entä bluetoothin yli?
    • Emolevyltä ei siis tule laitteelle lämpötilatietoja, vaan PWM-signaali (tuuletinlähdöstä)?
    • Laitteen omat anturit ovat siis lämpömittareita, jotka voi kiinnittää vapaavalintaiseen paikkaan kotelon sisälle?

    Jotain nyppäajatuksia:
    • Jos joku osaavaa suunnittelee säätösoftan tekemistä semmosilla alasvetovalikoilla (kuten @Gobi ehdotti), niin olisikohan se mahdollista olla esim. selainpohjainen niin, että säätöjen tuunaus onnistuu käyttöjärjestelmästä riippumatta?
    • Pikkunen kortti mahtuu kotelossa tietysti minne vain, mutta tuli mieleen, että tuolle voisi sopia 3D-tulostettava teline, jossa kiinnityspaikat 2,5 tuuman levypaikkaan.
     
  15. Morgul

    Morgul

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Kiitos :tup:

    Eli Linuxilla säätöjen tekemiseen riittää konsoli (terminal emulator) + usb-johto?
    Periaatteessa. UART väylässä liikkuvat komennot koostuvat kahdesta numerosta ja välimerkeistä, esim. "255:128;" missä ensimmäinen numero on EEPROM muistiosoite(0-255) ja toinen on asetuksen arvo.​

    Onko usb-uart yhteys vain säätöjen tallentamiseen vai voiko tuota yhteyttä käyttää myös (reaaliaikaiseen) monitorointiin?
    Ei osaa vielä sanoo, tämä selvinnee sitten kun muu softa on valmiimpi. Mikäli resursseja on riittävästi jäljellä MCU:ssa niin reaaliaikasta striimausta voidaan katsoa.​

    Pystyykö Android-laitteella yhdistämään usb-uart säätöjen tekoon/ monitorointiin? Entä bluetoothin yli?
    Bluetooth ei ole mahdollista. Laitteessa sisäinen USB-UART muunnin ja suoraa UART signaalia ei ole saatavilla bluetooth adaptereille. Eli USB on ainoa rajapinta kommunikointiin. Androidista en tiedä saako johdolla jos siin on joku virtuaali COM portti.​

    Emolevyltä ei siis tule laitteelle lämpötilatietoja, vaan PWM-signaali (tuuletinlähdöstä)?
    Juu PWM-signaali mikä menee digitaalipuskurin ja RC-suodattimen kautta MCU:n analogi tuloon. Tätä ei siis ole pakko käyttää, mutta saa vaikka emon omalla softalla karkean CPU, VRM yms. lämmön tuotua.​

    Laitteen omat anturit ovat siis lämpömittareita, jotka voi kiinnittää vapaavalintaiseen paikkaan kotelon sisälle?
    Kyllä. Paikkoja löytyy kahdelle NTC-termistorille. NTC:n Ohm @ 25°C ja Beeta arvot säädettävissä.​

    Jos joku osaavaa suunnittelee säätösoftan tekemistä semmosilla alasvetovalikoilla (kuten @Gobi ehdotti), niin olisikohan se mahdollista olla esim. selainpohjainen niin, että säätöjen tuunaus onnistuu käyttöjärjestelmästä riippumatta?
    Itselläni ei ainakaan riitä pätevyys selainpohjaiseen. Tällä hetkellä softaa luonnosteltu Visual Studiolla Windowssille.​

    Pikkunen kortti mahtuu kotelossa tietysti minne vain, mutta tuli mieleen, että tuolle voisi sopia 3D-tulostettava teline, jossa kiinnityspaikat 2,5 tuuman levypaikkaan.
    Haaveissa oli alumiininen pohja mikä toimisi samalla jäähynä, mutta hinta nousisi aivan liikaa :( 3D-tulostus voisi toimia, tosin siihen ei löydy työkaluja omasta takaa. Huomioitavaa muuten se, että 2.5" tuuman aseman leveys 69.85mm ja reikien etäisyys sivusuunnassa 61.72mm, kun taas ohjaimen pituus on 70mm ja reikien väli 62mm. Ohjaimen reiät on 3.2mm, eli siis luulisi sopivan 2.5" paikaan poikittain M3 ruuveilla ja holkeilla ;)

    Edit: Piti vielä varmistaa tuo MCP2221A piirin tukemat käyttikset itsekkin :lol: Datasheet sanoo että:
    • Windows - XP(SP3), Vista, 7, 8, 8.1, and 10
    • Linux - any distribution with support for CDC and HID classes
    • Mac OS - all versions - beginning with 10.7
     
    Viimeksi muokattu: 27.07.2019
    iltakampa tykkää tästä.
  16. Morgul

    Morgul

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Viimeisimmästä päivityksestä on taas vierähtänyt valitettavan kauan. Tässä välissä on mokailtu huolella ja turhauduttu monasti. Uusin levy on ollut odottamassa jo pitkään johtuen työkalu ja tarvike ongelmista. Ensin oli tarkoitus modata miniuunista reflow uuni joten semmonen tuli hankittua ja siihen samalla tehtyä ohjain. No kävipä niin että ohjain ei tietysti kerrasta toiminut vaan yksi väylä ei toiminut halutulla tavalla. No ei mitään tehdään uus versio ja odotellaan reilu viikko osia. Seuraava versio toimi about muutaman tunnin testailun ajan kunnes se sano itsensä irti, luultavasti liikaa lämpö tai jotain, loppu mielenkiinto tutkia. Sitten päätin että antaa olla, mennään helpommalla ja tilasin sitten kuumailma-aseman ja sitä odotettiin kans yks viikko. Nytkö saisi taas jatkettua, mietin toiveikkaana. Jälleen kerran sai silti pettyä, kun tyhmänä päätin samalla kokeilla uutta juotostahnaa. Lyhyesti sanottakoon että piloille meni ja kyseisen valmistajan tuetteisiin en koske enään pitkällä tikullakaan. Mutta mikäs siinä, tehdään toinen varmasti toimivalla tahnalla niin pääsee vihdoin jatkaan. Mutta kun ei, eihän mulla enään ookkaan kaikkia osia, joten ei kun tilaan lisää ja taas odotetaan. Sitten vihdoin eilen sain osat ja sai juotokset nyt onnistuun, tai niin ainakin luulin. Heti kun kytki virrat protoon niin DC-DC muuntaja päästi savut ulos, luultavasti ollu liikaa tahnaa tai ei sulanut kaikki ja piirin alle jäänyt joku juotossilta mitä ei ulkoapäin nähnyt. No DC-DC piiri pois levyltä ja testataan edes muut osiot. Lisää vikaa tosin tuli, levyä tehdessä tullut joku aivopieru ja uartin TXD ja RXD singnaalit mennyt ristiin. Tämän sai kyllä ratkaistua hyppylangoilla nyt, mutta joutuu taas päivittään levyä. Ja sitten näyttö, ei toimi nyt ja sitä en oo vielä selvittänyt että miksei. oskilloskoopilla kattellut ja data kyllä näyttää oikeelta, mutta saas nähdä jahka jatkaa selvittelyä. Että semmosta....

    Anteeksi sekava teksti, vituttaa nyt niin että ei veri kierrä:facepalm::grumpy:
     
    mRkukov tykkää tästä.
  17. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    803
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kuulostaa samanlaiselta menolta mitä itsellä kun ekaa multikopteria kasailin, siinä tuli opittua elektroniikasta ja ohjelmoinnista enemmän mitä olisi hermot kestänyt tai yleensäkin tarvinnut. Keep up the good work, tuskin tässä kiireen selässä kukaan on. :tup:
     
  18. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Tsemppiä. Aina ei mene kuin strömsössä. Ei tällaisten harrasteiden takia kannata hermojaan menettää... Vaikka välillä mieli tekee:wtf:
     
  19. Morgul

    Morgul

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Pikkuhiljaa rupeaa selviään ongelmat kun vaan jaksaa lukee noita datalehtiä :cigar2:
    USB-UART homma tosiaan oli vain sekasin menneet RXD ja TXD signaalit, tämän varmistin katkaisemalla puukolla johteet piirilevyltä ja kolvailemalla hyppylangat nyt oikeisiin paikkoihin. Nyt näyttäisi kommunikointi pelaavan hyvin.
    IMG_20190815_122533.jpg

    Näyttöjen yhteensopivuuksien kanssa kans ollu ongelmia. SSD1306 ohjain on toiminut, mutta SH1106 joita 1.3" näytöt yleensä käyttää, ei toiminut niin millään. No tarkemmin selviteltyäni asiaa, näytöt on jokseenkin yhteensopivia, mutta SH1106 vaatii ns. "page addressing" tavan syöttää dataa, kun taas SSD1306 voi käyttää muitakin. Muutin kirjaston nyt käyttään tuota tiettyä moodia ja nyt toimii kummatkin näytöt. Ainoo ero on se että SH1106 osoitteisiin pitää lisätä pikku offset, mutta tämä menee helposti asetuksista, pistää vaikka jonku täpän että mitä näyttöö käyttää. Kuvissa sininen on 0.96" SSD1306 ja keltainen on 1.3" SH1106.
    IMG_20190815_122352.jpg IMG_20190815_122312.jpg

    DC-DC muuntajan ongelmaan en oo vielä perehtynyt, mutta se toimi aikaisemmassa versiossa ja siihen en koskenutkaan, eli luultavasti vaan joku juotossilta ja oikkari.

    Sitten pitäisi varmaan paneutu suurimpaan ongelmaan, eli GUI:n tekemiseen niin että se ei syö liikaa muistia ja pelaa luontevasti.
     
    topiv ja yberkurko tykkäävät tästä.
  20. Signa

    Signa (⋋▂⋌)

    Viestejä:
    1 755
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Jos vielä ehtii ehdottaa niin mites olisi: Air + Morgul = "Airgul"? Olisi ainakin melko simppeli nimi (samanniminen kylä näköjään löytyy itänaapurista :joy:)

    Hienoa työtä oot tehny ja kiinnostusta löytyy täältäkin! Koko olisi juuri passeli tulevaan Mini-ITX projektiin :tup:
     
    mRkukov tykkää tästä.
  21. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    3 936
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mitä tuularin ohjaimessa tulee olla:
    1. Tietokoneen toiminnasta (poislukien poweri) täysin riippumaton.

    2. Jokaiselle lähdölle ohjelmoitava lämpötilakäppyrä TAI vaihtoehtona: Pidä anturin X lämpötila y asteessa, s.e. kiihdytys min asetettu -max asetettu rpm on z astetta ennen ko pistettä.
    Eli esim:
    Tuuletinkäyrän asetus valittu (CH2). Testaan tuuletinta.
    Testataan tuuletinta..
    Havaittu käynnistymiskynnys 32% Teho (330 rpm)
    Havaittu kierroslukumaksimi 100% 2488 rpm

    Tuulettimen käynnistyslämpötila 50 astetta (0=pyörii aina)
    T max 60 C
    Kiihdytysväli 4 C
    min nopeus 200
    Testataan tuuletinta..
    Havaittu teho 15% (200 rpm)

    max nopeus 1800
    Testataan tuuletinta..
    Havaittu teho 75% (1800 rpm)


    Valitse, onko 1800 absoluuttinen maksimi k/e
    Valittu:1800 abs max
    Varoita, jos Lämpötila >70 astetta. k/e
    Laita 100% tuuletus, jos varoitus aktivoituu k/e
    Sammuta tietokone, jos lämpötila 75 astetta k/e
    Sammuta kone "Tuuletin ch2 vika", jos pulsseja ei havaittu 5 sekunnin aikana. k/e
    Ilmoita "tuuletin CH2 moottorivika", jos 2200 arvoa ei saavuteta täydellä jännitteellä (0 = valvonta pois)
    Ilmoita "tuuletin CH2 moottorivika", jos käynnistyskynnys > 60% (0 valvonta pois)
    Varoita suorituskyvystä, jos kierrokset 60 sekunnin ajan yli 1750 ja lämpötila > 68 astetta.

    (eli laite siis pyörittäisi tuuletinta 50...56 ->200 ja siitä kiihdyttäen 60C... -> 1800, lisäksi olisi nuo varoitukset ja sammutus tarvittaessa..)

    Jos 1800 ei olisi abs maksimi, niin sitten kiihdyttäen siitä eteenpäin, kunnes täysillä tai max lämpö saavutettu.

    Tuuletin tulisi käynnistää fiksusti s.e. kun sieltä tulee muutamia pulsseja, niin välittömästi yritys säädetylle teholle. Eli esim tämä ensin 35% ja portaittain enemmän, jos ei lähde esim 0,5 sekunnissa) ja kun pulsseja alkaa tulla, niin kogtuu nopeasti 15% ja siitä sitten säätöä..

    Tuulettimien ongelmahan on se, että ne eivät käynnisty läheskään aina teholla, joka saa ne pyörimään vain hitaasti..


    3. Powerin pwr on johdon tulee kulkea tuon kautta tai vaihtoehtoisesti kopan virtanapin.
    Eli jos
    -- Jonkun anturin Tmax ylitetään -> sammutus
    -- Joku kriittinen tuuletin jämähtää -> sammutus

    ----------------------

    Laitteen tulisi siis varoittaa, kun tuulettimen kierrosmääriä on jouduttu kasvattamaan yli tietyn kynnyksen, jotta siili voi olla pölyinen tms ongelma on olemassa.

    Läpsyihin olen toivonut tätä ominaisuutta jo yli 10 vuotta (jotta kehottaisivat viemään puhdistukseen) mutta eipä kukaan ole viitsinyt moista tehdä.
    Sekin riittäisi, että laite antaisi tuon varoituklsen jokatapauksessa ("tarkista jäähyn suorituskyky"), jos se joutuisi tuulettamaan kovempaa, kuin asetettu raja, esim minuutin (vaikka tavoitelämpö saavutettaisiinkin).
     
    Viimeksi muokattu: 19.08.2019 klo 04:07
  22. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 150
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nykykoneissa ei niin pakollista kun komponentit (cpu/gpu) osaa itse sammuttaa itsensä liian kuumina. Toista se oli aikanaan kun cpu saattoi lämmetä useisiin satoihin asteisiin jos unohti tuularin pois päältä, tai se hajosi.