DIY Näytöllinen tuuletinohjain V2

Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
136
Tuli tehtyä omaan buildiin oma tuuletinohjain, sillä sopivaa ei tuntunut muuten löytyvän ja esittelinkin tuotokseni jo eräässä toisessa ketjussa. Kiinnostusta löytyi porukalta sen verran, että päätettiin sitten aloittaa jatkokehitys "universaalimpaan" malliin jota voi tehdä useamman kappaleen ihan myyntiin asti :tup:

versio 1:
IMG_20190607_125655.jpg IMG_20190607_143340.jpg

versio 2:
Tällä hetkellä v1 käyttää atmega1280 kontrolleria, mikä tuli valittua koska sellainen löyty valmiina ja siihen on nopea tehdä toimiva softa Arduino IDE avulla. Kyseisessä kontrollerissä ongelmaksi tulee hinta (n. 11€ / kontrolleri), mutta se mahdollistaisi uudelleen ohjelmoinnin helpommin mikäli käyttäjä niin haluaa. Seuraava vaihtoehto olisi rakentaa projekti Atmel Studio 7 ohjelmalla, mikä sallisi käyttää halvempia kontrollereja, esim. atmega328PB.

Sitten muita askarruttavia kysymyksiä:
Virran syöttö ohjaimelle: 5V ja 12V linjat sisään (halpa), vai pelkkä 12V (helppo, mutta tarvii oman DC-DC muuntajan).
Virtaliitin: SATA olis kiva, ei vaan löydy mistää liittimiä, MOLEX varmaa aika vanhan aikainen, ehkä 6-pin PCI-E?
Muotoilu: lähdöt sivulle vai ylös kuten V1?
Antureiden määrä: riittääkö 2 NTC anturia vai tarviiko lisää?
Asetuksien muuttaminen: ilman tietokonetta napin tai enkooderin avulla ja/tai vaikka usb/com muunnin ja asetukset tietokoneella sarjaportin kautta (joku fiksu voi tehdä sitten tietokoneelle softan ;))
aRGB: halutaanko tälle tukea? Helppo lisätä rautaan mutta voi tulla ongelmaksi softassa jos haluaa itse tehdä kaikkia kuvioita yms. Parempi ois ilman :vihellys:

Näin nyt alkuun ainakin, lisää kysymyksiä jatkossa.
Mikäli joku haluaa ehdottaa mikrokontrolleria tai jotain liittimiä ym. osia, niin mielellään jotain mikä löytyisi täältä: https://www.tme.eu/fi/
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tehtyä omaan buildiin oma tuuletinohjain, sillä sopivaa ei tuntunut muuten löytyvän ja esittelinkin tuotokseni jo eräässä toisessa ketjussa. Kiinnostusta löytyi porukalta sen verran, että päätettiin sitten aloittaa jatkokehitys "universaalimpaan" malliin jota voi tehdä useamman kappaleen ihan myyntiin asti :tup:

versio 1:
IMG_20190607_125655.jpg IMG_20190607_143340.jpg

versio 2:
Tällä hetkellä v1 käyttää atmega1280 kontrolleria, mikä tuli valittua koska sellainen löyty valmiina ja siihen on nopea tehdä toimiva softa Arduino IDE avulla. Kyseisessä kontrollerissä ongelmaksi tulee hinta (n. 11€ / kontrolleri), mutta se mahdollistaisi uudelleen ohjelmoinnin helpommin mikäli käyttäjä niin haluaa. Seuraava vaihtoehto olisi rakentaa projekti Atmel Studio 7 ohjelmalla, mikä sallisi käyttää halvempia kontrollereja, esim. atmega328PB.

Sitten muita askarruttavia kysymyksiä:
Virran syöttö ohjaimelle: 5V ja 12V linjat sisään (halpa), vai pelkkä 12V (helppo, mutta tarvii oman DC-DC muuntajan).
Virtaliitin: SATA olis kiva, ei vaan löydy mistää liittimiä, MOLEX varmaa aika vanhan aikainen, ehkä 6-pin PCI-E?
Muotoilu: lähdöt sivulle vai ylös kuten V1?
Antureiden määrä: riittääkö 2 NTC anturia vai tarviiko lisää?
Asetuksien muuttaminen: ilman tietokonetta napin tai enkooderin avulla ja/tai vaikka usb/com muunnin ja asetukset tietokoneella sarjaportin kautta (joku fiksu voi tehdä sitten tietokoneelle softan ;))
aRGB: halutaanko tälle tukea? Helppo lisätä rautaan mutta voi tulla ongelmaksi softassa jos haluaa itse tehdä kaikkia kuvioita yms. Parempi ois ilman :vihellys:

Näin nyt alkuun ainakin, lisää kysymyksiä jatkossa.
Mikäli joku haluaa ehdottaa mikrokontrolleria tai jotain liittimiä ym. osia, niin mielellään jotain mikä löytyisi täältä: https://www.tme.eu/fi/

Iso käsi @Morgul ille tästä, mukava olla mukana tälläisessä projektissa, vaikkakin ostajana vaan.

Omat mietelmät:
Virran syöttö ohjaimelle: SATA-liittimellähän tuo onnistuu, siinä on 3x 5V ja 3x 12V + maa. Muistaakseni pinni kesti max. 1,5A virtaa, joten siitä ei tule ongelmaa SATAn kanssa.
Muotoilu: Lähdöt suoraan ylös mielestäni paras, pienentää piirilevyn pinta-alaa asentaessa kun ei tarvi miettiä sivulle sojottavia liittimiä. Makuasia kai tämäkin.
Antureiden määrä: 2 riittää minulle, veden lämpötila + huoneilma, Aquaerossa ole laskenut noista delta-arvon, luonut virtuaalisen anturin jolla pystyy ohjata tuulettimia/pumppua. Mutta 3 ei ole liikaa, varmasti joku käyttöä keksii.
Asetuksien muuttaminen: Itselle käy tuo sarjaportti+konsoli, tekstipohjaisella tietysti vähän kankeampaa säätää. GUIlla oleva softa olisi nannaa, tyyliin ihan perus-WIN alasvetovalikot/valintaraksit ilman liukusäätimiä.
aRGB: Nykyään on jo niin monenlaista Commanderia ja Destroyeria tuohon LEDi ohjaukseen että minusta kannattaa jättää ainakin alkuun se pois. Mutkistaa vaan piirilevyn ja softan kehitystä. V4ssa se voisi jo olla? :rofl:

Minulla hyvin vähän kokemusta mikrokontrollereista, mutta tuttuja ovat juuri tuo Atmegan 1280 ja 2560.

Edit: Tuulettimien lähtöjen määrästä ei ollut puhetta, 3-4 lähtöä varmaan olisi sopiva. Itse pärjään kahdella ulkoisen radin kanssa, mutta koteloissa voi olla useampaa radia. Pumpun ohjaus omasta lähdöstä plussaa.

Edit2: Näytöksi aloin heti haaveilemaan T-OLEDia, eli läpinäkyvää. Löytäisi suht pienillä kehyksillä olevan ja sen kiinnittäisi kotelon sivuikkunaan. Tyyliin joku tälläinen:

maxresdefault.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Tuulettimien lähtöjen määrästä ei ollut puhetta, 3-4 lähtöä varmaan olisi sopiva. Itse pärjään kahdella ulkoisen radin kanssa, mutta koteloissa voi olla useampaa radia. Pumpun ohjaus omasta lähdöstä plussaa.

Edit2: Näytöksi aloin heti haaveilemaan T-OLEDia, eli läpinäkyvää. Löytäisi suht pienillä kehyksillä olevan ja sen kiinnittäisi kotelon sivuikkunaan.

Juu ei tainnu olla puhetta. Itsellä oli tavotteena että jos 4 sais. Olisi sitten esimerkiksi 2 x radi, poistopuhallin ja pumppu. Toi pumpun lähtö tuossa V1 on siis sillain, että liitin on perus 4pin kk254 molex. Siinä on vaan lisänä +12V linjan välissä P-mosfet millä voi pwm-ohjauksella säätää ihan pumpun jännitettä jos erillistä pwm pumppua ei ole. Kyseinen transistori ja piirilevyn johteet on mitotettu vielä niin että siittä saa jonku 2A irti jos vaan syöttöä riittää. Olisiko sama ratkasu hyvä V2:een?

Tällä hetkellä tutustun just atmega32u4 piirin rekistereihin, sillä olis datalehtien mukaan mahdollista saada 25kHz pwm 4 tuulettimelle, sekä 4 keskeytystä kierrosluvun lukua varten. Lisäksi on myös sisään rakennettu USB tulo, minkä saattas saada toimiin vaikka virtuaali com porttina, niin asetuksetki saa vaikka microusb kaapelilla ajettua.

Tuo oled ohjaus on SSD1306 oled ohjaimelle i2c väylän kautta, joten ei valitettavasti taida nuo rgb näytöt toimia. Kyseinen ohjain on yleisin noissa yksi värisissä kiinan näytöissä.
 
Juu ei tainnu olla puhetta. Itsellä oli tavotteena että jos 4 sais. Olisi sitten esimerkiksi 2 x radi, poistopuhallin ja pumppu. Toi pumpun lähtö tuossa V1 on siis sillain, että liitin on perus 4pin kk254 molex. Siinä on vaan lisänä +12V linjan välissä P-mosfet millä voi pwm-ohjauksella säätää ihan pumpun jännitettä jos erillistä pwm pumppua ei ole. Kyseinen transistori ja piirilevyn johteet on mitotettu vielä niin että siittä saa jonku 2A irti jos vaan syöttöä riittää. Olisiko sama ratkasu hyvä V2:een?

Tällä hetkellä tutustun just atmega32u4 piirin rekistereihin, sillä olis datalehtien mukaan mahdollista saada 25kHz pwm 4 tuulettimelle, sekä 4 keskeytystä kierrosluvun lukua varten. Lisäksi on myös sisään rakennettu USB tulo, minkä saattas saada toimiin vaikka virtuaali com porttina, niin asetuksetki saa vaikka microusb kaapelilla ajettua.

Tuo oled ohjaus on SSD1306 oled ohjaimelle i2c väylän kautta, joten ei valitettavasti taida nuo rgb näytöt toimia. Kyseinen ohjain on yleisin noissa yksi värisissä kiinan näytöissä.

4 tuularilähtöä on hyvä. D5 oli vajaa 2A ja DDC 1,5A, pumpun lähdön pitäisi riittää. Noissa Aquaeron ohjaimissa on siilille reiät siinä kontrollerin vieressä, onko tarvetta? Itse olen liimannut vaan 10x10mm kuparisiilit, auttaa äkkiä jos on enemmän tuulettimia yhdessä lähdössä.

Ok, tuo oled-homma ei ollut selvillä. Tuolla ohjaimella toimivan, läpinäkyvän, yksivärisen näytön kun löytäisi. Tästä en ole varma toimiiko?
 
6 pwm lähtöä olis hyvä niin saa isompaakin settiä ajettua. 4 auttamatta liian vähän parille pumpulle, 3 radille, 4 kotelo tuularille jotka hoitaa vähän eri hommia. Sitten iso plussa jos ohjelmaan saa että tietyn lämpötilan mukaan saa sammumaan tuulittimen niin bueno.
 
Mitä suosittelisit näytönohjaimen tuulettimen tuuletinohjaimen näytöksi?
 
:tup: projektille. Vähän vastaava käynyt itselläkin mielessä, mutta laiskuus ja elektroniikan osaamattomuus vielä vienyt voiton :D
 
4 tuularilähtöä on hyvä. D5 oli vajaa 2A ja DDC 1,5A, pumpun lähdön pitäisi riittää. Noissa Aquaeron ohjaimissa on siilille reiät siinä kontrollerin vieressä, onko tarvetta? Itse olen liimannut vaan 10x10mm kuparisiilit, auttaa äkkiä jos on enemmän tuulettimia yhdessä lähdössä.

Ok, tuo oled-homma ei ollut selvillä. Tuolla ohjaimella toimivan, läpinäkyvän, yksivärisen näytön kun löytäisi. Tästä en ole varma toimiiko?

Tuosta en oikein osaa sanoa, ei lue mitään tietoja ohjaimesta. i2c väylä kyllä löytyy, eli jos vaan löytää tuolle tarkoitetun kirjaston tai jaksaa itte koodata oman niin kait sekin toimisi.

6 pwm lähtöä olis hyvä niin saa isompaakin settiä ajettua. 4 auttamatta liian vähän parille pumpulle, 3 radille, 4 kotelo tuularille jotka hoitaa vähän eri hommia. Sitten iso plussa jos ohjelmaan saa että tietyn lämpötilan mukaan saa sammumaan tuulittimen niin bueno.

Tjaa, 6 taitaa olla jo aika marginaali tapaus... katsotaan löytyykö väyliä tarpeeksi. Saa sammumaan jos sun tuuletin sammuu kun pwm menee nollille.

:tup: projektille. Vähän vastaava käynyt itselläkin mielessä, mutta laiskuus ja elektroniikan osaamattomuus vielä vienyt voiton :D

Kiitos. No mutta nyt olis mahdollisuus vaikka suunnitella fiksu GUI jos haluaa puuhailla ;)

Edit: Liian vaikeeta päättää tota pirun kontrolleria :facepalm: atmega 32U4 ois suht halpa, siin olis usb, lähdöt 4 tuulettimelle ja se on sama kuin arduino leonardossa, eli pääsee heti testaileen sitä ja helppo protoilla kun toimii arduinon jutut. Ainoo iso miinus on vähäinen muisti, varsinkin SRAM (2k). atxmega128A4U olis sinäänsä ihan ok, löytyy muistia, ajastimia yms. tarpeeksi, on USB ja kaiken lisäks vielä puolta nopeempi kellokin. Ainoo vaan että joutuu odotteleen kunnes saa osat protoilua varten.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta en oikein osaa sanoa, ei lue mitään tietoja ohjaimesta. i2c väylä kyllä löytyy, eli jos vaan löytää tuolle tarkoitetun kirjaston tai jaksaa itte koodata oman niin kait sekin toimisi.

Sama näyttö mikä sinullakin on käy kyllä, sen saa sijoitettua nätisti kotelon sisäpuolelle. SItten koodailee uutta näyttöä jos jaksaa.

Edit: Liian vaikeeta päättää tota pirun kontrolleria :facepalm: atmega 32U4 ois suht halpa, siin olis usb, lähdöt 4 tuulettimelle ja se on sama kuin arduino leonardossa, eli pääsee heti testaileen sitä ja helppo protoilla kun toimii arduinon jutut. Ainoo iso miinus on vähäinen muisti, varsinkin SRAM (2k). atxmega128A4U olis sinäänsä ihan ok, löytyy muistia, ajastimia yms. tarpeeksi, on USB ja kaiken lisäks vielä puolta nopeempi kellokin. Ainoo vaan että joutuu odotteleen kunnes saa osat protoilua varten.

Eikö tuossa Atxmega1284Ussa ole vielä 6 PWM-kanavaa? Sehän sopisi hyvin. Ei kai tässä kiirettä ole sen protoilun suhteen, ainakaan minulla. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuossa Atxmega1284Ussa oli vielä 6 PWM-kanavaa? Sehän sopisi hyvin. Ei kai tässä kiirettä ole sen protoilun suhteen, ainakaan minulla. ;)

Voishan sitä laittaa yhden proto setin tilauksiin. Ja onhan tässä kaikkee muutakin tekemistä, kuten luokkakaavion hahmottelua ja GUI:n suunnittelua. Nyt kun miettii niin aika iso pala tuli haukattua :lol: no mutta eipähän tule tylsää :tup:
 
Eikö tuossa Atxmega1284Ussa oli vielä 6 PWM-kanavaa?

Tämähän se olisi bueno...Minusta antaisi tuo 6pwm kanavaa hyvin lisäarvoa kun ei oikeen ole yhtään valmista tuotetta myynnissä. Aquacomputeriltakin joutuu ostaa aquaeron ja quadron että saa tuon 6 pwm kanavaa käyttöön. Tuohon näyttöön jos saisi vielä aida64 option tähän tyyliin GOverlay olisi mahtavuutta. tiedä sitten onko miten hankala homma koodata.
 
"Asetuksien muuttaminen: ilman tietokonetta napin tai enkooderin avulla ja/tai vaikka usb/com muunnin ja asetukset tietokoneella sarjaportin kautta (joku fiksu voi tehdä sitten tietokoneelle softan ;))"

Kunhan lämpöanturit pystyy kalibroimaan kohtuu helposti (kiehuva/sulava vesi) niin se riittää mulle, niin pystyy käyttämään halvempaikin antureita.
 
Kunhan lämpöanturit pystyy kalibroimaan kohtuu helposti (kiehuva/sulava vesi) niin se riittää mulle, niin pystyy käyttämään halvempaikin antureita.

Juu kyllä näiden asetukset pitää tehdä muutettaviksi. NTC antureissa on ainakin tuo beeta kerroin mikä saattaa vaihdella antureiden välillä ja NTC antureitakin on usealla eri vastuksella, yleisin taitaa olla 10k. Ideana oli käyttää joko kontrollerin sisäistä jännitereferenssiä tai sitte laittaa erillinen. Referenssivastuksen arvo myös merkitsee. Tämän voisi ratkaista hommaamalla erikseen 0.1% toleranssilla olevia vastuksia tai sitten kovakoodaa jokaiseen ohjaimeen referenssivastuksen mitatun arvon.
 
Tuleeko tuulettimien virransyötön puolelle mosfetit? Mainitsin asiasta aikaisemmin ja niiden jäähdytystä mietin, kannattaako jokaisella kanavalla olla oma?
 
Tuleeko tuulettimien virransyötön puolelle mosfetit? Mainitsin asiasta aikaisemmin ja niiden jäähdytystä mietin, kannattaako jokaisella kanavalla olla oma?
Ajattelin että jos vain yhdessä kanavassa olis mahdollisuus DC säätöön, helpottais omia hommia pienentäisi osaluetteloa :D Muut kavavat sitten pelkällä PWM säädöllä kun rupee se melko yleinen oleen.

Elektroniikan puolesta P-kanavan mosfet olis tuohon parempi. Se mitä tuohon V1 käytin oli tämä ihan vain siksi että löyty jo valmiiksi. Vastaavissa tuo sisäinen vastus on luokkaa < 100mA ja jos virta on 2A niin lämpökuorma on silloin n. 0.4W. Eli lyhykäisyydessää, ei tarvi jäähdytystä. Ellei sitten customi vesiblokkia vartavasten halua :D
 
Ok, helpompi se on noilla PWM-kanavilla ohjata. Ja on sitten kumminkin yksi DC jos jotain vanhempaa pumppua/tuularia kiiinni lykkää.

Eikös se nyt full-copper monoblokki ole tähän tulossa? :D
 
Tuosta anturoinnista sen verran, että olisko tämmönen setti riittävä?
  • T1: NTC anturi
  • T2: NTC anturi
  • dT: virtuaalinen anturi, deltaT = abs(T1-T2)
  • CPU: Tämä olisi sisääntulo, mikä muuttaa pwm signaalin analogiseksi, asetettavissa tai suoraan 0..100% pwm = 0..100°C Tällöin emon biossissa voi CPU tuulettimen käyrän säätää kuvan 1 osoittamalla tavalla ja seurauksena on CPU:n lämpö ohjaimelle ilman mitään erillistä ohjelmaa. Asuksen emossa ei saanu kuin 20...75°C mutta kuitenkin niin että suhde on 1:1 pwm/°C.

saato.png
Kuva 1: CPU lämmön tuominen ohjaimelle.

Edit: Niin ja siis mille tahansa tuulettimelle voisi valita minkä tahansa näistä säätö parametriksi. Kullakin tuulettimella voisi olla sitten kolme eri säätö vaihtoehtoa: Kuvan mukainen säätökäyrä, vakio rpm/pwm ja sitten ehkäpä PID tyylinen säätö.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta anturoinnista sen verran, että olisko tämmönen setti riittävä?
  • T1: NTC anturi
  • T2: NTC anturi
  • dT: virtuaalinen anturi, deltaT = abs(T1-T2)
  • CPU: Tämä olisi sisääntulo, mikä muuttaa pwm signaalin analogiseksi, asetettavissa tai suoraan 0..100% pwm = 0..100°C Tällöin emon biossissa voi CPU tuulettimen käyrän säätää kuvan 1 osoittamalla tavalla ja seurauksena on CPU:n lämpö ohjaimelle ilman mitään erillistä ohjelmaa. Asuksen emossa ei saanu kuin 20...75°C mutta kuitenkin niin että suhde on 1:1 pwm/°C.

saato.png
Kuva 1: CPU lämmön tuominen ohjaimelle.

2 NTCtä hyvä, virtuaalinen vielä parempi. En tiedä tarvisiko joku vielä enemmän noita antureita, tuolla pärjää minusta jo hyvin. Tuo PWM-signaalin tuonti emolevystä ohjaimeen onkin hyvä, ei tarvi erikseen pyöritellä HWInfoa/Aidaa. Hyvin keksitty!
 
Tuosta anturoinnista sen verran, että olisko tämmönen setti riittävä?
  • T1: NTC anturi
  • T2: NTC anturi
  • dT: virtuaalinen anturi, deltaT = abs(T1-T2)
  • CPU: Tämä olisi sisääntulo, mikä muuttaa pwm signaalin analogiseksi, asetettavissa tai suoraan 0..100% pwm = 0..100°C Tällöin emon biossissa voi CPU tuulettimen käyrän säätää kuvan 1 osoittamalla tavalla ja seurauksena on CPU:n lämpö ohjaimelle ilman mitään erillistä ohjelmaa. Asuksen emossa ei saanu kuin 20...75°C mutta kuitenkin niin että suhde on 1:1 pwm/°C.

saato.png
Kuva 1: CPU lämmön tuominen ohjaimelle.

Edit: Niin ja siis mille tahansa tuulettimelle voisi valita minkä tahansa näistä säätö parametriksi. Kullakin tuulettimella voisi olla sitten kolme eri säätö vaihtoehtoa: Kuvan mukainen säätökäyrä, vakio rpm/pwm ja sitten ehkäpä PID tyylinen säätö.

Ilmeisesti tuolla pid tyylisellä meinaat että asetetaan haluttu lämpötila vaikka vedelle nyt sen 30c ja tuulettimet sitten yrittää pitää sitä tuossa 30c ja säätyy sen mukaisesti. Tuo ehkä se mitä itse monesti kaipaillut.

Edit. Olikos tuolle näytölle mitkä ulkomitat. Hienohan tuo olisi vielä saada modailtua 5,25" paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi kyllä kovasti. Lämpötiloja jos saisi näkyviin esim cpu/gpu/hdd. Juuri eilen huomasin että omassa koneessani vanha kotelotuuletin ei pyörinytkään alle 900rpm asetuksilla ja levyt kävi melko lämpöisinä. Asuksen antureista ainakaan win puolella ei saanut kotelotuulettimia tarkkailemaan levyjen lämpöjä. Eli sellainen/sellaisia antureita/ohjauksia voisi olla.
Tällainen projekti on mahtava, yhdellä silmäyksellä näkisi kaiken tarpeellisen
 
Sen verran edistytty että osat saatu protoiluun. Joutuu vaan viä odottaan ennen kun pääsee testaileen kun joku idiootti ei keksinyt tarkistaa että onko olemassa oleva ohjelmointilaite yhteensopiva. Ei ollut, tilasin uuden ja nyt odotellaan sitten sitä :facepalm: Ja ai niin! Löysin ennen osien tilausta just täydellisen MCU mallin, joten se on nyt lukittu atmega4808 malliin. 4808 ei sisällä USB väylää, mutta lisätään siihen rinnalle microchipin MCP2200 USB-UART muunnin niin vältetään samalla USB standardin kanssa tappelua. USB on vähän semmonen mistä ainakin itse yritän pysyä kaukana näissä hommissa. Älkää silti huoliko, löytyy 6 pwm kanavaa ja muuta kivaa.

No mutta kuitenkin, pohdin tässä että tarvii luultavasti vaihtaa I2C oled näytön tuki SPI väyläiseen. Syynä se että näyttöjen väyläosoite saattaa vaihdella mallien välillä. Sen pystyisi kyllä tekeen vaihdettavaksi, mutta millä vaihdat kun ei näy kuvaa näytöstä. Ellei sitten eka konffaa sarjaportin kautta, mutta oma vaiva siinäkin. Osoite tulee mahdolliseksi ongelmaksi, mikäli joku haluaa itte hommata näyttönsä tai vaihtaa mallia/väriä myöhemmin.

Niin ja sitten semmonen kysymys kuin jatkojohdot, siis näytön ja tuuletinohjaimen välille. Kuinka pitkiä meinasitte?
Perus mikrokytkimet muuttaisin ehkä enkooderiksi (kuva 1), mutta oli kumpi oli, halutteko sen levylle vai kaapelin perään?


IMG_20190610_175617.jpg
Kuva 1: Inkrementaalinen encooderi painokytkimellä ja 4 mikrokytkintä.
 
Sen verran hyvältä setiltä alkaa vaikuttaa, että voisin hypätä mukaan kiinostuneiden joukkoon, mikäli huolitaan:)
Melko heikosti on kaupallisia pwm säätöisiä tarjolla.
En ohjelmoinneista mitään ymmärrä, joten mulle riittää kun hyrrät saa säädettyä ja tiedot näytölle:btooth:

Muoks.
Näytön ja ohjaimen välille joku 40-50cm johtoa vois olla bueno, niin saa vapaammin sijoitella... Kasaan kääriminen kuitenkin on helpompaa kuin uutta alkaa metsästää kiinasta tai muualta:think:
 
Sen verran edistytty että osat saatu protoiluun. Joutuu vaan viä odottaan ennen kun pääsee testaileen kun joku idiootti ei keksinyt tarkistaa että onko olemassa oleva ohjelmointilaite yhteensopiva. Ei ollut, tilasin uuden ja nyt odotellaan sitten sitä :facepalm: Ja ai niin! Löysin ennen osien tilausta just täydellisen MCU mallin, joten se on nyt lukittu atmega4808 malliin. 4808 ei sisällä USB väylää, mutta lisätään siihen rinnalle microchipin MCP2200 USB-UART muunnin niin vältetään samalla USB standardin kanssa tappelua. USB on vähän semmonen mistä ainakin itse yritän pysyä kaukana näissä hommissa. Älkää silti huoliko, löytyy 6 pwm kanavaa ja muuta kivaa.

No mutta kuitenkin, pohdin tässä että tarvii luultavasti vaihtaa I2C oled näytön tuki SPI väyläiseen. Syynä se että näyttöjen väyläosoite saattaa vaihdella mallien välillä. Sen pystyisi kyllä tekeen vaihdettavaksi, mutta millä vaihdat kun ei näy kuvaa näytöstä. Ellei sitten eka konffaa sarjaportin kautta, mutta oma vaiva siinäkin. Osoite tulee mahdolliseksi ongelmaksi, mikäli joku haluaa itte hommata näyttönsä tai vaihtaa mallia/väriä myöhemmin.

Niin ja sitten semmonen kysymys kuin jatkojohdot, siis näytön ja tuuletinohjaimen välille. Kuinka pitkiä meinasitte?
Perus mikrokytkimet muuttaisin ehkä enkooderiksi (kuva 1), mutta oli kumpi oli, halutteko sen levylle vai kaapelin perään?


IMG_20190610_175617.jpg
Kuva 1: Inkrementaalinen encooderi painokytkimellä ja 4 mikrokytkintä.

Tuo näytön vaihto olisi tietenkin hyvä, mutta jos sen valkkaa sellaiseksi että se sopii suurimmalle osalle, niin en näy ongelmaa.

Jos enkooderin laittaa näyttöön niin se muuttuu minusta hieman isoksi, mieluummin suoraan ohjaimen PCBlle, sen kun voi piilottaa koteloon. Eikö nuo säätimet ole helpompi piirtää piirilevylle kuin alkaa niitä näyttöön ymppäämään vai oletko suunnitellut että näytölle tulee oma PCB?
 
Tuo näytön vaihto olisi tietenkin hyvä, mutta jos sen valkkaa sellaiseksi että se sopii suurimmalle osalle, niin en näy ongelmaa.

Jos enkooderin laittaa näyttöön niin se muuttuu minusta hieman isoksi, mieluummin suoraan ohjaimen PCBlle, sen kun voi piilottaa koteloon. Eikö nuo säätimet ole helpompi piirtää piirilevylle kuin alkaa niitä näyttöön ymppäämään vai oletko suunnitellut että näytölle tulee oma PCB?

Vaihdoin näytön SPI väylälliseen, pitäis olla nyt yleismallisempi. Ehdotin siis sellaista, että ohjaimella oma PCB, siinä on sitten oma 6-pin liitin näytölle mihin voi johdon perän kolvata kiinni jonku ebay näytön. Enkooderia mainasin siis niin, että jos sen kolvaa oman johtonsa perään ja sillekkin liitin, eli ei kiinni näytössä. Sen voisi vapaasti sijoittaa kans mihin haluaa, vaikka sitten piilottaisi johonkin, tai säätää kerran ja nappaa pois.

Näytöissähän sinäänsä on oma PCB. mutta ainakin noissa kiinanäytöissä se on valmiina. Halvimmat 2.42" on tämmösiä.


Tuota virtaliitin ongelmaa olen nyt sen verran pohtinut, että SATA oilis kyllä kiva, mutta kun noiden liittimien saatavuus on erittäin huono. Joten, entä jos laittais 6-pin PCI-E liittimen? Se ainakin kestäis ampeereita jos pumppuja ajaa. Ja koska kaikilla ei ole ylimääräistä PCI johtoo, pistetään tämmönen pakettiin?
 
Vaihdoin näytön SPI väylälliseen, pitäis olla nyt yleismallisempi. Ehdotin siis sellaista, että ohjaimella oma PCB, siinä on sitten oma 6-pin liitin näytölle mihin voi johdon perän kolvata kiinni jonku ebay näytön. Enkooderia mainasin siis niin, että jos sen kolvaa oman johtonsa perään ja sillekkin liitin, eli ei kiinni näytössä. Sen voisi vapaasti sijoittaa kans mihin haluaa, vaikka sitten piilottaisi johonkin, tai säätää kerran ja nappaa pois.

Näytöissähän sinäänsä on oma PCB. mutta ainakin noissa kiinanäytöissä se on valmiina. Halvimmat 2.42" on tämmösiä.

Tuota virtaliitin ongelmaa olen nyt sen verran pohtinut, että SATA oilis kyllä kiva, mutta kun noiden liittimien saatavuus on erittäin huono. Joten, entä jos laittais 6-pin PCI-E liittimen? Se ainakin kestäis ampeereita jos pumppuja ajaa. Ja koska kaikilla ei ole ylimääräistä PCI johtoo, pistetään tämmönen pakettiin?

Eli enkooderille oma johto, sehän toimisi jos ei piirilevylle mahdu.

Tuo virtajohtoasia nyt varmaan on mieltymyskysymys, sama se onko siinä PCIe tai se Molex, kumpi noista nyt on halvempi laittaa. Adaptereita saa sitten kyllä, SATA -> PCIe adapterilla se virta menee kumminkin sen SATA-johdon kautta.
 
Eli enkooderille oma johto, sehän toimisi jos ei piirilevylle mahdu.

Tuo virtajohtoasia nyt varmaan on mieltymyskysymys, sama se onko siinä PCIe tai se Molex, kumpi noista nyt on halvempi laittaa. Adaptereita saa sitten kyllä, SATA -> PCIe adapterilla se virta menee kumminkin sen SATA-johdon kautta.

Jep ja varmasti kaikilla harrastajilla noita molex pci-e adaptereita kaapit täynnä....
 
Tuota virtaliitin ongelmaa olen nyt sen verran pohtinut, että SATA oilis kyllä kiva, mutta kun noiden liittimien saatavuus on erittäin huono. Joten, entä jos laittais 6-pin PCI-E liittimen? Se ainakin kestäis ampeereita jos pumppuja ajaa. Ja koska kaikilla ei ole ylimääräistä PCI johtoo, pistetään tämmönen pakettiin?

Syy toki on se että jos tuollaista liitintä tarvitsee niin useimmiten se on sitten datan kaverina. Kuuluuko tuo pelkkä 15p virtaliitin muuten edes siihen standardiin? En ole varma..

Ei nyt erityisen halpa mutta siinä on SMT:tä horisontaalisena ja THT:tä sekä että. Postit sentään samat vaikka tilaa enemmän. Vertical THT:tä näyttäisi olevan 10kpl varastossa mutta eiköhän niitä saa lisää.
Male SATA 15p PCB Power Connectors - 3 Types Surface Mount SMD & Through Hole | eBay

Montako tuuletinohjainta meinasit tehdä? Nimittäin Alibabastakin saa.
Pläräilin pikaisesti ja löytyi yksi myyjä jolla tuollaista THT vertical mallia 0.04-0.10$/kpl ja minimi tilaus 100kpl mikä aika hyvä kun yleensä se on jotain 500-1000kpl tai enemmän.. Postikulut sitten vähän kysymysmerkki.

P.S. Josset jaksa Alibabaa tai noiden linkattujen hinta on liikaa niin jos PCB:llä on tilaa niin mikään ei estäne käyttämästä 7p+15p mallia. Jättää 7p puolen kytkemättä tai sitten virittelet siihen jotain muuta funktiota. Sellaisia liittimiä saa kiinasta ~40-50snt/kpl.

Edit: Huoh, no nyt niitä löytyi Aliexpressistäkin..
US $3.12 8% OFF|10pcs SATA 15P SMT male connector for PC Computer Black-in Connectors from Lights & Lighting on Aliexpress.com | Alibaba Group (SMT vaaka alle 40snt kipale)
US $3.99 |Original new 100% SATA interface hard disk interface socket 15P male 180 degree line of single row feet-in Connectors from Lights & Lighting on Aliexpress.com | Alibaba Group (THT pysty kera kalliit postit)
US $8.19 9% OFF|10pcs SATA hard drive interface socket 15P male 90 degree plug in connector / socket-in Connectors from Lights & Lighting on Aliexpress.com | Alibaba Group (THT vaaka, dollarin kipale)
 
Viimeksi muokattu:
Oon sitten varmaan etsinyt väärillä hakusanoilla :lol::facepalm: Kiitos näistä!
Tuo kappalemäärä on vielä täysi mysteeri ja selviää varmaan sitten kun rupee oleen valmis. Luultavasti pysty THT paras, kun muutkin liittimet tulossa pystyyn. THT taitaa olla vähän tukevampi, ei niin helposti irtoa jos vähän nykäsee johdosta.
 
Jep ja varmasti kaikilla harrastajilla noita molex pci-e adaptereita kaapit täynnä....

Minulla ei ainakaan ole ole tuollaista, en usko että sinullakaan. Mutta jos piirilevyllä on suoraan Molex, saan itse ainakin Corsairin SF750 PSUsta suoraan siihen virran, siinä kun ne kaapelit tulee mukana. Ja @Morgul oli ilmeisesti jonkun adapterin mukaan laittamassa jos sellaiseen tarve on, valitun liittimen mukaan?
 
Minulla ei ainakaan ole ole tuollaista, en usko että sinullakaan. Mutta jos piirilevyllä on suoraan Molex, saan itse ainakin Corsairin SF750 PSUsta suoraan siihen virran, siinä kun ne kaapelit tulee mukana. Ja @Morgul oli ilmeisesti jonkun adapterin mukaan laittamassa jos sellaiseen tarve on, valitun liittimen mukaan?

Noota siis tullut melki joka näyttiksen mukana. Molexista pciehen
 
Noota siis tullut melki joka näyttiksen mukana. Molexista pciehen

:facepalm: Niin muuten onkin, taisi tulla 2080 TIn mukana myös. Tosin noita ei kai kannata käyttää, puskee enemmän suoraan siihen PCIe-kaapeliin.
 
:facepalm: Niin muuten onkin, taisi tulla 2080 TIn mukana myös. Tosin noita ei kai kannata käyttää, puskee enemmän suoraan siihen PCIe-kaapeliin.

Joo sillä laitoinkin kun tuskin noita kukaan käyttää mutta jos naftisti powerissa pcie piuhoja niin tuohon säädin käyttöönhän noi on omiaan....
 
Oon sitten varmaan etsinyt väärillä hakusanoilla :lol::facepalm: Kiitos näistä!
Tuo kappalemäärä on vielä täysi mysteeri ja selviää varmaan sitten kun rupee oleen valmis. Luultavasti pysty THT paras, kun muutkin liittimet tulossa pystyyn. THT taitaa olla vähän tukevampi, ei niin helposti irtoa jos vähän nykäsee johdosta.

Ole hyvä vaan :D

Tuossa vielä linkki siihen Alibaba myyjään jolla minimi 100kpl tuollaiselle pysty THT:lle. Jos tuo 0.1$/kpl hinta on totta 100kpl erälle niin voisi olla ihan järkevä jos postikulut on kohtuulliset.
Straight 15p Sata Hard Disk Connector With Dural Post - Buy Sata Hard Disk Connector,15p With Dural Post,180 Angle Straight Product on Alibaba.com

Mitä tuohon tukevuuteen tulee niin eipä niissä nyt järisyttävän suurta eroa taida olla kun molemmissa muovi tapit joiden on tarkoitus mennä PCB:n läpi.
SMT:ssä toki erikseen sitten se riski että pädi lähtee kävelemään.
upload_2019-6-15_13-50-42.pngupload_2019-6-15_13-51-18.png
 
Tilannepäivitystä sen verran tähän väliin että protoilu aloitettu ja >400 sivunen datalehti on tullut tutuksi kun kaikki rekisterit on erillaisia tässä MCU:ssa kun noissa muissa atmegoissa. Joutuu kaiken aloittaan melkeimpä alusta ja mikään kirjasto ei tunnu olevan yhteensopiva, joten tekemistä riittää. Mutta kyllä tää tästä :tup:

IMG_20190615_135626.jpg
 
Mainittakoon vielä se että mitään virta adaptereita ei kannata laittaa pakettiin ellet ole 100% varma että se on laadukas ja ei aiheuta tulipaloa.

Juurikin tuo minkä aiemmin linkkasit saattaa olla sellainen mitä kannattaisi välttää. Ei ole kovin hyviä kuvia kun tuo liittimen "takapuoli" ei näy kunnolla mutta näyttäisi minun mielestäni ruiskupuristetulta eikä näy mitään reikiä tuolla päädyssä.
Näissä se riski on se että kun sen liitin + piuhat yhdistelmän päälle ruiskupuristetaan se muovi niin ne liitokset voi liikkua siinä prosessissa ja päätyä liian lähelle toisiaan jolloin on mahdollisuus että ne menee oikoseen, liitin sulaa ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa tulipalon.
Ja päältäpäin ei voi nähdä onko se kyseisen piuhan liitin turvallinen.

Tämähän nyt tietenkään ei automaattisesti tarkoita sitä että kaikki ruiskupuristetut SATA virtaliittimet on vaarallisia, noita liittimiä kun on monta erilaista joissa se sisäinen rakenne on erilainen.
Mutta jos niitä kiinasta menee tilaamaan niin mieluummin ostaisin jotain muuta kuin tuon näköistä...



 
Mielenkiintoinen projekti ja varmasti kiinnostuneita tuollaiselle on, vaikka jotain commandereja ja mitä lie onkin nykyään usb:hen mutta niissä ei omia näyttöjä taida olla.

Tässä yksi hyväksi todettu näyttö (löytyy eri väreillä). Toki jos tuo kuvasuhde on väärä niin sitten voipi unohtaa :) SPI 3.2 inch OLED Module Display 256x64 Panel Screen,Yellow on Black

Mielenkiintoinen projekti ja toivottavasti kehitys jatkuu, omaan koneeseen ei oikein tällä hetkellä istu mutta jäädään mielenkiinnolla seurailemaan tällästä diy -projektia. Mitähän mahtaa olla emolevyjn pwm taajuus, joskus jututtiin että jos pwm taajuus liian alhainen alkaa jotkut pwm tuulettimet pitämään erinäisiä ylimääräisiä ääniä. 12v "aito" pwm varmaan tulee eli esim maglevit tulee hyvin toimeen sitten ohjauksen kanssa, nehän eivät taineet tykätä alle 12v pwm signaalista.
 
Mielenkiintoinen projekti ja toivottavasti kehitys jatkuu, omaan koneeseen ei oikein tällä hetkellä istu mutta jäädään mielenkiinnolla seurailemaan tällästä diy -projektia. Mitähän mahtaa olla emolevyjn pwm taajuus, joskus jututtiin että jos pwm taajuus liian alhainen alkaa jotkut pwm tuulettimet pitämään erinäisiä ylimääräisiä ääniä. 12v "aito" pwm varmaan tulee eli esim maglevit tulee hyvin toimeen sitten ohjauksen kanssa, nehän eivät taineet tykätä alle 12v pwm signaalista.

Maglevit siis haluaa 12V käyttöjännitteen ja pwm signaali on sitte jossain 5V tuntumissa. Itselläni ollut tän projektin testeissä juuri tuollanen maglev ja hyvin tuntuu toimivan. Kellot oon tolle pwm signaalille säätänyt niin, että taajuus on juuri sen 25 kHz mitä spekseissä lukee. Kuvassa on oskilloskoopin kuvankaappaus kyseisestä signaalista.

DS1Z_QuickPrint4.png

Tähän ohjaimeen olisi tarkoitus tulla 5 tuollaista lähtöä, missä käyttöjännite on 12V ja ohjausta varten sitten pwm lähtö. 1 tuuletinlähtö olis sitten pwm ohjattu, mutta lisänä käyttöjännitteen säätö ja 2.5A virrankesto, niin voi sitten vaikka pumppua ajaa sillä.
 
Ok hyvältä vaikuttaa. Tuleekos sulakkeita kanaville edes lämpömallisia jos sattuu jotain erikoista?
 
Ok hyvältä vaikuttaa. Tuleekos sulakkeita kanaville edes lämpömallisia jos sattuu jotain erikoista?
Sisäiselle 5V linjalle mikä on tuolle MCU:lle, näytölle, yms. ajattelin pistää ainakin oman PTC sulakkeen. 12V linjasta en osaa vielä sanoa että pistääkö yhden ison vai jokaiselle kanavalle omansa ja onko sitten PTC vai normi sulake. Noi PTC sulakkeet ei ainakaan mitään halvimpia ole, esim. jokaiselle kavalle omansa maksaisi jo 3€ pelkät sulakkeet.
 
Kuinka hyviä niiden sulakkeiden pitää olla/millä spekseillä jos PTC hinnaksi tulee 50snt/kpl? Yhtäkkiä kun katsoin että esimerkiksi 16V ja 4A/8A hold/trip pyörii jossain ~15snt/kpl hintaluokassa ebäystä. (JK16-400)
LCSC:ltä taas TLC:n TRA400 näyttäisi olevan 50+ erissä 0.0597$/kpl. Alle 15$ tilauksilla on 3$ handling fee ja postit taitaa olla painon mukaan mutta vaikuttaisi kuitenkin olevan ihan kilpailukykyinen lafka.
En jaksa katsoa Mouserin tai Digikeyn hintoja.

Edit: Vai pitäisikö olla SMT? Hold virraksi riittää varmaan joku vähän pienempikin..? LCSC:llä esim TLC:n 1812 paketoidut 1.6A ja 2.5A 16V mallit näyttäisi olevan 0.0358$/kpl 100-299kpl erässä.
 
Viimeksi muokattu:
No joo siis tuo mainitsemani hinta 33V 1.1A hold 1812L kokoluokan SMD sulakkeesta, valmistaja Littelfuse(USA). Eli laadukas ja pieni sulake. Näyttävästi löytyy halvemmallakin samasta kokoluokasta nyt kun paremmin tutkin luetteloo, eri valmistajalta tosin. Niin ja tuo kpl määrä, jos oikein optimistisia ollaan niin ehkä 10 saa tehdyksi. Eli isoja sarjoja en halua tilata kerään pölyä varastoon.

Kuten silti aloituspostauksessa totesin, kaikki osat mieluiten TME:ltä, digikey ja elfa lasketaan myös eduksi. Noissa ebay yms. osissa on aina se ongelma, että ne voi olla kierrätettyjä tai kopioita jonkun laatu valmistajan osista. Näissä on aina se riski että toiminta tai turvallisuus ei vastaa luvattua. Saatavuus on myös arvelluttavaa, nyt saa, mutta entäs jos 6kk päästä haluatkin tehdä uuden sarjan ja vastaavaa osaa ei enään löydykkään. Näistä yksi hyvä esimerkki FTDI:n usb-uart sovitin FT232RL. Näistä oli kopioita liikkeellä ja FTDI julkaisi ajurit jotka "brikkaavat" jokaisen kopion jonka ne tunnistavat. Enään ei taida brikata, mutta ei vaan toimi. Tällä on saatu monta arduino nano kloonia toimimattomiksi.

Mutta kuitenkin, miksi itse suosin toimittajana TME:tä? ei parhaat hinnat tai paras valikoima, mutta toimitukseen mennyt joka kerta 2 päivää ja tulee suoraan kotiovelle hintaan 9€.

Edit: niin joo, ja tällä hetkellä osaluettelossa on 76 komponenttia, eli ei siittä tule mitään jos jokaisen tilaa erikseen eri liikkeistä. Helpompaa tilata kaikki kerralla ja saa samalla tallennettua ostoslistan mahdollista seuraavaa sarjaa varten.
 
Viimeksi muokattu:
Itse suosinut Mouser tai Farnell. Toimitukseen menee aina maksimissaan se 2päivää ja toimitus on ilmainen(kunhan sillä 60e tms tilaa mitä nyt yleensä aina tilataan jos tuolta tilaamaan alkaa). Mouser taitaa olla valikoimaltaankin yksi maailman isoimpia Farnelin kanssa. Digikey lienee isompi, mutta siellä on vissiin toimitus maksut.

Samaa mieltä ettei ebay toimi kyllä tälläsissä järinkään hyvin mouser yms takaa osien olevan oikeasti niit mitä lukee ja saatavuutta luultavasti vuosiksi eteenpäin. Mouseri hinnoiltaankin yleensä näistä järkevin, joskus kyllä farnelilla ja mouserilla menee yllättävän isolla hinta erolla ristiin jotain tuotteita.

Ite käyttäny omissa projekteissa Bel sulakkeita ja hyvin ovat toimineet. Oli sen verran halpoja että pysty randomi kokoja ottamaan hyllyyn jos protoilee yms. 0ZCG0110AF2C Bel Fuse | Mouser

Ja löytyy erittäin kattavat koko, holdi, jännitekestot heiltä. Toki jos vielä haluaa hinnasta nipistää niin katselee vähän hinnalla shortaten jos osuis joku yleisempi holdi virta silmään ja monesti se 50kpl yli menevä osuus halpenee jossain selkeesti enemmän kun muissa tai vastaavaa. Littelfusea kalliimpaa sulake valmistajaa saa haeskella. On yleisesti ottaen aina kallein vaihtoehto haki sitten lasiputken pidikettä, pptc, pintaliitos sulaketta, 125A kahvasulaketta tai yleismittarin "erikois" sulaketta.

Oman käsitykseen mukaa "normaali" sulake on aina kalliimpi kun tälläinen pptc fuse. Pintaliitos fuseja en ehkä laskis mukaan on niin vaikeita perus tallaajan vaihtaa. Heti jos joku socketti ja erillinen sulake on niin sitten tuo hinta vasta nouseekin siitä johtuukin nykyään sulakkeiden puute monessa laitteessa tai ainakin niiden minimointi. Lasiputkisulake taitaa olla halvin sulake malli vieläkin mutta on melko kömpölön kokoinen moneen paikkaan. PPTC on varmaan kätevimpiä kun itsekseen osaavat "nollaantua". Vaikka eivät ehkä jatkuvassa oikosulussa niin hyvä vaihtoehto olekkaan kun oikeasti katki palava sulake.
 
Oman käsitykseen mukaa "normaali" sulake on aina kalliimpi kun tälläinen pptc fuse. Pintaliitos fuseja en ehkä laskis mukaan on niin vaikeita perus tallaajan vaihtaa. Heti jos joku socketti ja erillinen sulake on niin sitten tuo hinta vasta nouseekin siitä johtuukin nykyään sulakkeiden puute monessa laitteessa tai ainakin niiden minimointi. Lasiputkisulake taitaa olla halvin sulake malli vieläkin mutta on melko kömpölön kokoinen moneen paikkaan. PPTC on varmaan kätevimpiä kun itsekseen osaavat "nollaantua". Vaikka eivät ehkä jatkuvassa oikosulussa niin hyvä vaihtoehto olekkaan kun oikeasti katki palava sulake.

Näimpä, PTC mieluiten juuri siksi ettei kenenkään tarvi ruveta SMD osia vaihteleen. Voisihan sitä tehdä asiat helpoiksi ja mennä THT osilla. Ehkä ei vain pitäisi olla niin anaalinen ton pinta-alan suhteen ja tehdä levystä suoraan isompi:lol: No tällä hetkellä levyn koko on 44x70mm ja usb liitin ja sulakkeet pitäis vielä mahduttaa. Kaikki vastukset ja keramiikka konkat on kokoa 0603 kun ne saa viälä käsin kolvattua:D
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuolla koolla varmaan isoa merkitystä ei ainakaan itsestä tuntuisi hirveän kriittiseltä. Jos kiinassa teettää levyt niin 100x100 taitaa olla se koko mitä saa halvalla siitä ylöspäin nousee jonkun verran hinta, ei varmaan kyllä tälläisessä projektissa merkittävästi mutta kuitenkin.

Juuh itse teen yleensä 0805 ja 1210 kun on niin paljon helpompia käsin tinailla 90% melkin 0805 jotkut isot konkat yleensä tolla isommalla koolla sitten. Ja SMD osia suosisin kyllä SMT osien hinnatkin on aika korkeita nykyään ja ainahan SMD osien yksi valtti on ollut edullisuus ja toki piirilevykin näyttää nykyaikaisemmalta SMD osilla. Jotkut pienen RDS arvon omaavat fetit vaan niin eivät turhaan lämpeä vaikka se näillä virroilla tuskin ongelma onkaan.
 
Koolla on kyllä merkitystä, varsinkin mITX-koteloon asennettaessa. Jos tarjolla olisi 30€ 100x100 ja 90€ 45x80 ohjaimet samoilla toiminnoilla, valitsisin kalliimman. Saa paremmin pieneen tilaan ja pois näkyvistä, lisäksi pienempi mahdollisuus että vetelee oikoseen kotelossa.
 
Viimeksi muokattu:
Hiljaista on ollut nyt foorumipäivitysten suhteen, mutta ei se tarkoita sitä että mitään ei olisi tapahtunut! Tällä hetkellä elektroniikka rupee oleen kutakuinkin paketissa ja ohjelmointi edistyy hitaasti mutta varmasti. Tuulettimien ohjaus on tehtynä, kuten myös DC ohjaus FAN1 lähdölle. Valmista koodia löytyy myös UART kommunikointiin, RPM mittaukseen ja näytön grafiikka kirjastokin on jo puolessa välissä.

Tällä hetkellä isoin tuska on bootloaderin ja tietokone softan toimiminen yhdessä. Eli tarkoitus olisi saada tuuletinohjaimeen mahdollisuus pystyä lataamaan uusi firmis tietokoneen softan avulla, tällä tavalla käyttäjän ei tarvitse hommata reilun satasen hintasta ATMEL-ICE ohjelmoijaa mikäli firmistä pitää päivitellä.

DC ohjauksessa oli hieman ongelmia, koska DDC ja muut vastaavat ovat harjattomia moottoreita, mikä tarkoittaa että pelkkä virran pätkiminen PWM:llä ei toimi niinkuin DC moottoreille. Pumppujen ja tuulettimien luonteesta johtuen matalampi DC jännite on ok, kunhan se vaan on suhteellisen tasaista. Noh pelkkä mosfet ja iso kela suodattimena ei oikeen toimi, kun säädön pitää olla suljettu. Mutta ei siinä, mentiin valmiilla ratkaisulla eli DC/DC hakkurimuuntajalla. Nyt tuntuis pumppu toimivan siististi ja tuossa hetken jo pyörittelin DDC pumppua n.7 V jännitteellä ja ei juurikaan tuntunu DC/DC muunnin lämpiävän.

Elektroniikasta sen verran, että saatoin kusta nyt omaan taskuuni kun piti yrittää tehdä mahdollisimman pieni ohjain :lol: DC/DC muunnin on myös kotelolla mitä ei oikeen voi käsin kolvailla, joten uunin tarvitsee. Ekan proton tein paistinpannulla, mutta postissa on tulossa miniuuni niin saa siittä sitten modata reflow uunin :tup: Kuvissa nyt uusin versio, ehkä proto, ehkä lopullinen, riippuu löytyykö mitään isompaa ongelmaa ja millaista palautetta tulee. Mittakaavana normi luottokortin kokoinen bussikortti.

IMG_20190710_093738.jpg IMG_20190710_093845.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kyllä hattua nostaa tälle projektille. Mielenkiinnolla seuraan ja mielelläni ilmoittaudun kiinnostuneiden listalle.

Omaan setuppiin tulisi pumppu, 280 tuularit (2kpl), 360 tuularit (6kpl) ja kotelotuuletin tai pari. Nuo radit onnistuu halvalla pwm splitterillä, joten vievät kanavan per kenno. Pääsisi vihdoin pois emon kautta tehdystä ohjauksesta, joka bugaa argus monitorin kanssa.

Oliko tuo "encoder" liitin lämpöantureille?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom