Näppäimistön kirjain Q ei toimi

Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
310
Elikkä mekaanisen näppäimistön kirjain Q ei toimi. Poistin jo näppäimistön ajurit ja asensin uudelleen, käynnistin myös koneen uudestaan. Otin näppäinhatun pois ja putsasin kytkintä, mutta ei ollut mitenkään likainen. Netistä vilkaisemalla en löytänyt mitään järkeviä keinoja. En muista olenko joskus korjannut vastaavanlaista, mutta olen ainakin unohtanut vaiheet.

Olen joskus vaihtanut näppäimistön suomenkielisestä englanninkieliseen, jonka takia ä ja ö eivät toimineet, mutta se oli erilainen keissi.

Kopioin tosiaan wikipediasta kirjaimen Q että saan otsikkoon.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
Elikkä mekaanisen näppäimistön kirjain Q ei toimi. Poistin jo näppäimistön ajurit ja asensin uudelleen, käynnistin myös koneen uudestaan. Otin näppäinhatun pois ja putsasin kytkintä, mutta ei ollut mitenkään likainen. Netistä vilkaisemalla en löytänyt mitään järkeviä keinoja. En muista olenko joskus korjannut vastaavanlaista, mutta olen ainakin unohtanut vaiheet.

Olen joskus vaihtanut näppäimistön suomenkielisestä englanninkieliseen, jonka takia ä ja ö eivät toimineet, mutta se oli erilainen keissi.

Kopioin tosiaan wikipediasta kirjaimen Q että saan otsikkoon.
Aloitetaan sillä että mikä näppis kyseessä?
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 205
Kirjoita hakuun 'näyttönäppäimistö' ja avaa se. Klikkaa sitten Q-kirjainta. Jos se nyt tulostuu, vika on näppäimistössä.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 205
Ja kaikki muut kirjaimetko tulostuvat? Enpä ole kuullut softaongelmasta (ajuri), joka vaikuttaisi vain yhteen näppäimeen tai merkkiin, mutta sellaiseenhan tuo tuntuisi viittaavan.
 
Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
310
Ja kaikki muut kirjaimetko tulostuvat? Enpä ole kuullut softaongelmasta (ajuri), joka vaikuttaisi vain yhteen näppäimeen tai merkkiin, mutta sellaiseenhan tuo tuntuisi viittaavan.
Kyllähän se tällaiselta vaikuttaisi. Joku ajuriongelma lienee kyseessä.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Olisiko tuolle näppäimelle tehty vahingossa jokin makro? Esim. Logitechin softasta.
Kone on varmaan kokeiltu kuitenkin käynnistää uudelleen?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 222
Syttyykö Q näppäin tuolla, ku painat sitä:

Mitä jos menet BIOSiin, onko siellä esim. hakutoiminto, jonne voit kirjoittaa, toimiiko se Q kirjain siellä? Taikka sitten joku Live Linux taikka vastaava...

Jos toimii, niin sitten käytössä olevassa käyttöjärjestelmässä vika ja tuollaisen ongelman paikantaminen ei taida olla ihan helppo juttu.

Onko sulla esim. PowerToys asennettuna ja vahingossa asettanut Q näppäimelle jotain:
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 651
Tätäkin mietin, mutten ehtinyt kokeilemaan. Kokeilen tänään.
Ainakin Logitechin G915 mallissa saa määriteltyä näppäimiä, jotka lakkaavat toimimasta kun game mode laitetaan päälle. Ei suinkaan nyt ole kyse tästä?
 
Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
310
Ainakin Logitechin G915 mallissa saa määriteltyä näppäimiä, jotka lakkaavat toimimasta kun game mode laitetaan päälle. Ei suinkaan nyt ole kyse tästä?
Voi olla että on mennyt päälle. Katson tänään illalla, hyvä kun huomautit
 
Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
310
Syttyykö Q näppäin tuolla, ku painat sitä:

Mitä jos menet BIOSiin, onko siellä esim. hakutoiminto, jonne voit kirjoittaa, toimiiko se Q kirjain siellä? Taikka sitten joku Live Linux taikka vastaava...

Jos toimii, niin sitten käytössä olevassa käyttöjärjestelmässä vika ja tuollaisen ongelman paikantaminen ei taida olla ihan helppo juttu.

Onko sulla esim. PowerToys asennettuna ja vahingossa asettanut Q näppäimelle jotain:
Tilanne vaikuttaa juuri tältä. Toimii BIOSissa, mutta ei käyttöjärjestelmässä. En ole asentanut Powertoysia.
 
Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
310
Taisin löytää ongelman syyn. Mulla on käytössä Voicemeeter Banana, ja se pitää välillä käynnistää uudellleen. Laitoin macron tälle toiminnolle Macro buttons (VB-Audio) -sovelluksen avulla ja laitoin makroksi "* + Q". Ajattelin, etten tule koskaan vahingossa painamaan tätä yhdistelmää niin asetin sen sitten Logitechin näppäimistön G-makronäppäimelle.

Se nyt esti myös pelkän näppäimen käyttämisen, vaikken tietenkään jatkuvasti paina "*".

Onko mitään muuta tapaa saada makro asetettua, noihin ei suoraan saa asetettua mitään? Pitäisi ensin etsiä näppäinyhdistelmä, asettaa makro siihen ja asettaa lopuksi nuo G-näppäimet tekemään se.

Edit: mulla oli myös tuo "Exclusive keys" -päällä, mikä esti näppäimien muun käytön. Eiköhän tämän näin luulisi toimivan?
1701705226256.png
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 578
Viestejä
4 204 745
Jäsenet
70 919
Uusin jäsen
XJX0

Hinta.fi

Ylös Bottom