Näppäimistö koodaukseen

Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Etsitään siis näppäimistö koodaukseen, joka on päivä työni. Nykyisessä näppäimistössä on number-pad, jota en halua koska liike näppäimiltä hiirelle on liian pitkä ja muutenkaan en koskaan noita käytä. Mielellään voisi olla langaton, mutta ei täysin pakollinen. Ei mitään sekoja RGB valoja. Saa tosin olla valaistu kuten läppäreissäkin on (oikeastaan pitäisi joku pöytävalo ostaa). Mitä hyötyä olisi mekaanisesta näppäimistöstä? En ole koskaan käyttänyt.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 077
Mitä hyötyä olisi mekaanisesta näppäimistöstä? En ole koskaan käyttänyt.
Tein saman, vaihdoin isosta tkl- malliin.
Minulle mekaanisesta oli hyötyä, löysillä lineaarisilla kytkimillä ja pehmusteella pohjassa pääsin eroon naksuista joiden vuoksi sormet kipeytyvät (nivelrikko).
Nyt on voinut kirjoitella ihan rauhassa.
Vaati hiukan totuttelua ja monet mekaaniset ovat myös korkeampia kuin muut joka voi vaikuttaa asentoon/ tuen tarpeeseen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Langattomia (TKL) näppäimistöjä ei aivan valtavasto ole markkinoilla.

Itse en ottaisi punaisia (lineaarisia) mekaanisia kytkimiä koodaukseen, tuppaa tulemaan virhepainalluksia helposti jos ei ole varovainen. Et välttämättä edes tunne että painat epähuomiossa jotain nappia pohjaan.
Ruskeat (hiljaiset epälineaariset) ja siniset (naksuvat epälineaariset) ovat itselle olleet koodaukseen miellyttävät. Logitechin näppiksissä muuten kytkimet menee Tactile==Ruskea, Linear==Punainen, Clicky==Sininen.

TKL näppiksiä ei edes taida olla saatavilla kuin mekaanisina nyt kun tarkemmin mietin... Puhumattakaan vielä pienemmistä kokoformaateista kuten 60%.

Normaaleihin rubber-dome näppiksiin en enää koske ellei ole pakko. Töissä esimerkiksi yrittivät tyrkyttää langatonta rubber-dome Logitechia jonka näppäimet olivat tuntumaltaan menneet aivan muhjuksi edellisen (juuri eläköityneen) käyttäjän käytön myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 077
Aika painavat sormet pitää olla että painuu itsekseen, valitsin vielä mielestäni kaikkein löysimmät kytkimet jotka silloin löytyi (gateron clear, oli speksin mukaan muutaman gramman vähemmän kuin punaiset). Näppäinhatut ovat puuta, saattaa olla että muoviset ovat hiukan painavammat mutta en varmaan niin paljoa että tuntuma kevenisi merkittävästi.
Noin parin käyttövuoden aikana ainoat virhepainallukset ovat tulleet omista nakkisormista kun ei osu kohdalle ;)

Ja kyllä, silloin kun etsin niin sopåivia TKL- malleja ei löytynyt ja siksi tein sellaisen itse.
Omalla kohdalla halusin nimenomaan kevyen joka ei varmasti ole kaikkien mieleen, tuntuma jne ovat niin makuasioita ettei oikein voi sanoa varmuudella mikä on hyvä ja mikä ei...

Yksi vaihtoehto on hommata sopiva vanha ser- läppäri ja ottaa siitä näppis jos sellainen miellyttää, ei mikään hillitön homma sekään (Esimerkki).
Täältä löytyy se noin pari vuotta työkäytössä ollut projekti.

Näistä ei tietysti ole apua ostamiseen, mutta mahdollisuuksia on paljon jos itse tekeminen kiinnostaa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Itse en ottaisi punaisia (lineaarisia) mekaanisia kytkimiä koodaukseen, tuppaa tulemaan virhepainalluksia helposti jos ei ole varovainen. Et välttämättä edes tunne että painat epähuomiossa jotain nappia pohjaan.
Ruskeat (hiljaiset epälineaariset) ja siniset (naksuvat epälineaariset) ovat itselle olleet koodaukseen miellyttävät. Logitechin näppiksissä muuten kytkimet menee Tactile==Ruskea, Linear==Punainen, Clicky==Sininen.
Mikäs väri tämä on ja mitä mieltä olette tästä:

Onko kukaan kokeillut englanninkielisellä näppiksellä tehdä töitä, kun niillä saisi noita hakasulkuja nopeampaa ja jotain muita erikoismerkkejä (nykyään käytän pääasiassa vimiä editorina)? Joskus välillä voi joutua jotain suomeksikin kirjoittamaan, mutta kai sen kirjoitus kielen saa vaihdettua?
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Mikäs väri tämä on ja mitä mieltä olette tästä:

Onko kukaan kokeillut englanninkielisellä näppiksellä tehdä töitä, kun niillä saisi noita hakasulkuja nopeampaa ja jotain muita erikoismerkkejä (nykyään käytän pääasiassa vimiä editorina)? Joskus välillä voi joutua jotain suomeksikin kirjoittamaan, mutta kai sen kirjoitus kielen saa vaihdettua?
Nuo Gateronit vastaa siis Cherry MX Blue -kytkimiä. Lisäksi tuossa on hot-swap mahdollisuus eli voit vaihtaa kytkimet itse ilman juottamista toisiin jos erikseen haluat.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Nuo Gateronit vastaa siis Cherry MX Blue -kytkimiä. Lisäksi tuossa on hot-swap mahdollisuus eli voit vaihtaa kytkimet itse ilman juottamista toisiin jos erikseen haluat.
Tässäpä tämä kun en tiedä mitä tuo Blue tarkoittaa käytännössä, koska en ole koskaan käyttänyt kunnolla mekaanista näppäimistöä. Mutta jostain linkistä ymmärsin että sininen on juuri kirjoittamiseen.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 739
Tässäpä tämä kun en tiedä mitä tuo Blue tarkoittaa käytännössä, koska en ole koskaan käyttänyt kunnolla mekaanista näppäimistöä. Mutta jostain linkistä ymmärsin että sininen on juuri kirjoittamiseen.
Siniset on äänekkäällä klikillä, ruskeat suunnilleen vastaavia tuntumaltaan mutta hiljaisempia.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
62
Onko kukaan kokeillut englanninkielisellä näppiksellä tehdä töitä, kun niillä saisi noita hakasulkuja nopeampaa ja jotain muita erikoismerkkejä (nykyään käytän pääasiassa vimiä editorina)? Joskus välillä voi joutua jotain suomeksikin kirjoittamaan, mutta kai sen kirjoitus kielen saa vaihdettua?
Olen koodannut useamman vuoden US-layoutilla ja voin kyllä suositella. Sanoisin että on jopa vähentänyt RSI-oireita. Ja jos ei nyt nopeampaa saisikaan koodattu niin ainakin näppäimistöissä on enemmän valinnanvaraa Suomen kirjoittamisen olen ratkaissut käyttämällä mäkissä netistä löytynyttä de+us -layouttia mikä on käytännössä us-layout, mutta alt+a = ä ja alt+o = ö.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 542
Viestejä
4 194 350
Jäsenet
70 748
Uusin jäsen
elcabron

Hinta.fi

Ylös Bottom