Näin vaihdat kiintolevyn oikein

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Olen tehnyt tämän useasti ja useammalla eri Win-versiolla, mutta kertokaa joku miten tämä kuuluu tehdä oikein.

Eli jos mulla on yksi ssd koneessa ja ostan uuden sen tilalle niin miten tulee toimia? Jokainen steppi tähän kiitos. Win10 käytössä.

Spoilerina: Olen siis aikaisemmin aina kaivanut eri (vähintäänkin epäilyttävillä) ohjelmilla sen koodin väkisin esille talteen ja sitten imuttanut asennusmedian netistä ennen vaihtoa. En jaksa uskoa, että tuo koodinkaivuuvaihe on pakkolinen.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Siis haetko tässä nyt sitä, että vaihdat kiintolevyä ja kaikki data siltä entiseltä kiintolevyltä on saatava uudelle vaiko sitä, että miten saat winukan koodin tohon uuteen?

Kloonaat sen käyttislevyn ja tarvittaessa muut levyt. Acronis true image on parhaimpia tuohon soveltuvia softia. Onnistuu myös ilmaisversioilla. Jos sinulla on ollut win 10 aktivoitunak oneellesi niin tunnistaa kyllä sen automaattisesti.

Itse lähtisin kuitenkin siitä, että kun uusi kiintolevy paukautetaan koneeseen niin automaattisesti tehdään täysin puhdas asennus, jotta sitä vanhaa tauhkaa ei tarttee siirtää siihen uuteen.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 006
1. Windows 10:ssä taisi olla niin, että aktivointikoodia ei tarvita kun vain kiintolevy vaihtuu. Eli Win10 aktivoituu kun se tunnistaa, että tämä kokoonpano on jo aktivoitu. Tarkastathan onko sinulla 10:n Home vai Professional-versio.

2. Microsoftin sivuilta (Lataa Windows 10 -näköistiedosto (ISO-tiedosto)) saat työkalun, jolla voit tehdä USB-tikusta tai DVD:stä käyttöjärjestelmän asennusmedian. Muista valita oikea 10:n versio, eli Home tai Professional riippuen siitä kumpi sinulla on nyt. Lisäksi valitse 64-bittinen versio.

3. Kun 10:n asennusmedia on tuolla työkalulla tehty, sammuta kone. Vaihda kiintolevy uuteen ja käynnistä kone Biossiin. Sieltä sitten etsi Boot-optioneista että haluat käynnistää koneen USB-tikulta missä on Windows 10-installeri tai DVD-asemalta. Vanhoissa bioseissa pitää vaihtaa boottijärjestys, että 1:nä on DVD/USB mutta uusissa UEFI-bioseissa voi myös klikata että tällä kertaa käynnistetään DVD/USB:ltä. (Klickaten vaan boottiasemaa hiirellä)

4. Kun olet päässyt installeriin niin mieltymysten mukaan painelet OK ja nextiä ja sinun pitäisi näin päästä Windowsiin.

Muut voi täydentää ohjetta tarvittaessa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Kerran aktivoidun Windows 10;n asennuksessa ei Tule antaa tuotelisenssiä, vaan kohdassa jossa sitä kysytään, tulee vastata, "Minulla ei ole tuotekoodia" kohtaa ruksi.

Näin kymppi aktivoituu automaattisesti emolevyn mukaan, joka on rekisteröitynyt MS:lle.
Tämä ei onnistu jos emolevy vaihtuu. Onnistuu ainoastaan aikaisemmassa asennuksessa käytettyyn emoon.

Asennusmedian voi ladata ihan laillisesti Microsoftilta "Lataa työkalu nyt", sillä voi tehdä suoraan asennusmedian USB-tikulle. Lataa Windows 10

Muista valita oikea 10:n versio, eli Home tai Professional riippuen siitä kumpi sinulla on nyt. Lisäksi valitse 64-bittinen versio.
Ladattava versio sisältää kaikki kymppi versiot.
Version valinta suoritetaan vasta asennuksen alussa. Bittisyys valitaan ladattaessa muistaakseni.

Edit: Biossista ei tarvitse mitään säädellä, vaan käynnistetäänn Käynnistysvalikon ( Boot menu) avulla tikulta: Selvitä mikä nappi koneellasi tuo esille käynnistysvalikon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Noniin. Tässähän tuli varsin kattava paketti. Tuo juuri askarrutti, että miten aktivoituu, jos ei kloonaile vanhalta mitään ja aloittaa elämän puhtaalta pöydältä. Kiitos kaikille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Hyvä päätös!
Uusi kovalevy - uusi puhdas asennus ilman vanhaa roskaa ja ohjelmajätettä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 681
Viestejä
4 188 687
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom