Näin opit tekemään pelejä kotikonstein

Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Nykyään pelien tekeminen ei ole salatiedettä ja siihen löytyy runsaasti valmiita ilmaisia työkaluja ja tutoriaaleja. Tarvitset vain tietokoneen johon asennetaan joku pelimoottori ja perusymmärryksen siitä ohjelmointikielestä mitä moottori käyttää. Kaksi suosituinta vaihtoehtoa ovat Unity ja C# tai Unreal ja C++. Jos haluaa takaisin 90-luvulle ja tehdä kaiken alusta asti itse niin löytyy myös C++:lla ohjelmoitava Simple Directmedia Layer (SDL tutoriaaleja).

Minä olen tykästynyt Unityyn (nykyään siinä saa post-prosessingit päälle oletuksena niin ku Unrealissa) joten keskityn näissä ohjeissa siihen, mutta samat jutut löytyy Unrealillekin.

Asennukset:
1. Asenna UnityHub, tämä pitää Unity asennukset ja peliprojektit kätevästi kasassa
2. Itse Unityn asennus Unityhubin kautta on monivaiheinen, koska samalla pitää asentaa myös koodieditori Visual Studio Community jos sitä ei vielä löydy omasta takaa, eli napsauta Visual Studiolle täppä kun sellainen näkyy

C# ohjelmoinnin opettelu:
1. Jos aloittaa ihan nollasta Brackeys C#-tutoriaalivideot kertoo perus asiat. (älä asenna turhaan Visual Studio Codea, kun sulla on jo Community)
2. Niiden jälkeen voi kokeilla tehdä W3schoolin harjoituksia, tai hypätä Unity tutoriaaleihin. Näitä juttuja ei opi kuin tekemällä ja ajan kanssa, mutta kehitystä tapahtuu vaikka asiat tuntuisivat mahdottomilta eivätkä jää mieleen.

Unityn käytön opettelu:
Youtubesta löytyy tutoriaaleja ja niiden tekijöitä joka lähtöön. Löytyy 5 minuutin lyhyitä jotka keskittyy tiettyihin juttuihin ja niistä saa hyvin ideoita omiin juttuihin, sitten on pidempiä tuntien maratooneja joissa käydään läpi suurempi kokonaisuus. Aluksi kannattaa tehdä yksi isompi, vaikka Brackeys - How to make a Video Game -sarja, jotta saa vähän käsitystä miten Unity toimii. Sen jälkeen tekisin pieninpiä, vaikka joku 3D räiskinnän liikkuminen ja ampuminen, jne. Mutta jossain välissä kannattaa tehdä taas isompi parin kymmenen tunnin kokonaisuus. Lyö vain youtubeen hakusanoja "unity towerdefence", "unity racing game", jne.

Brackeys on minun suosikkitekijä, mutta nykyään hänen videot on niin vanhoja että jotkut hommat tehdään erillälailla ja aloittelijalla menee sormi suuhun. Videoiden kommentteihin onneksi on aina joku kirjoittanut miten hommat hoituu nykyversioilla.

Kannattaa liittyä Unityn discordiin. Sieltä löytää apua ja samoissa ongelmissa olevia. Ei kannata pitää kiirrettä uuden opettelussa, oppiminen ei lopu koskaan, mutta siitä tulee helpompaa ajan myötä eikä tarvitse pinnistellä, kun perusasiat on jo tiedossa. Tämän viestin juttuihin menee varmaan viikosta kuukauteen, riippuen mitä opettelee. Ei kannata ressata ohjelmoinnista liikaa, kun sitä ei tajua, tarpeeksi kun saa kokemusta koodista niin yhtäkkiä sitä alkaa hahmottaa ja sitten pystyy lukemaan nopeasti. Mulla on vielä suht tuoreessa muistissa omat aloittelija-ajat.

Toivottavasti nuilla neuvoilla pääsee alkuun. Tässä oli vain teknistä puolta, toinen pelien ulottuvuus on pelattavuus ja se taikuus mikä tekee siitä hauskan. Niistä joskus lisää, mutta tässä Masahiro Sakurailta pari nopeaa videota aiheesta: Risk and Reward ja Squeeze and Release.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Oikeassa elämässä gamedevit tekevät vain tiettyjä asioita joita osaavat tehokkasti, eivätkä edellisen viestin yleisluontoiset tutoriaalit välttämättä ole hyödyksi ääniukoille, 3D-mallintajille, graafikoille, jne. Silti on pakollista ymmärtää miten se itse tehty/muokattu ääni, kuva tai 3D-malli lisätään sinne projektiin. Eli pelimoottorin perusteet on tiedettävä.

Siitä tuli mieleen yksi oma intohimo eli ääni. Osa pelien äänistä on poksauksia ja kliksauksia sun muuta, joita tuurilla voi tehdä kuka vain, mutta kun pitää tehdä oikeasti haastavia juttuja kuten moottori joka kiihtyy tasaisesti niin perusjampalla tulee täysi stoppi. Tässä 3 osainen tunnin tutoriaali joka on ehdoton vahvuus audiopuolen tyypeille:
MOOTTORIÄÄNET fmod:lla: (intergrointi ohjeet Unityyn löytyy fmodin sivuilta)
[EDIT: Audacityssä on myös on spectrogram että näkee enemmän, mutta nuissa ammattilaissoftissa taitaa olla ominaisuus että se löytää paremmat kohdat leikata looppi. Audacity sitä ei löydä automaattisesti]


Moottoriäänien teko ilman tuollaista säätämistä on mahdotonta. Kyllähän se "toimii" yhdellä samplella, mutta kuulostaa aivan paskalta. Siinä kohti kuvaan astuu ääniukko, joka tekee temppunsa ja kaikki toimii taas.

Jos audiohommat kiinnostaa niin Joonas Turner on kotimainen kova jätkä ja erittäin mukava heppu (näin kerran Kajaanissa ja heti perään Oulussa). Ei ole julkaissut viime aikoina paljoa videoita, mutta tekee myös konemusiikkikeikkoja ja töitä aivan älyttömästi. Tämä Slice & Dice video on jo 6 vuotta vanha mutta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743


Humble Bundlessa taas erittäin kova tarjous 41kpl online-kursseja 30€.

Löytyyhän nuita Youtubestakin amatöörien tekemänä ilmaiseksi, mutta veikkaisin että nuo on parempi laatuisia ja tehty ajatuksen kanssa. Mainostavat ainakin, että ihan kädestä pitäen mennään ja jokainen kohta käydään läpi.

EDIT: Neuvoksi kursseihin että Visual Scripting on Unityn ja Blueprint on Unreal Enginen vaihtoehdot koodin kirjoitukseen, eli ei kirjoiteta mitään vaan vedellään viivoja. Ehkä helpompi hahmottaa mitä tekee jos tuolleen "koodaa".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Hillitön tarjous taas, tällä kertaa Nature Manufacturelta vaikka mitä luontoassetteja polkuhintaan:

Kummasti nousee motivaatio tehdä omaa peliä kun saa vähän maisemaa kaveriksi.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743


Opas 2D-tasoloikan tekemiseen. Käytössä tuolla on Unity versio 2018.2 ja suosittelen käyttämään sitä (helppo asentaa Unity Hub:n kautta) jottei tule yllättäviä ongelmia esim. tekstuurien importaamisen kanssa. Kannattaa myös lukea ensimmäiset youtube kommentit, kun videon tekijälläkin sattuu virheitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743


Pieni opas VR-pelien tekemiseen vuonna 2022 XR Toolkitillä.

VR-hommat mennyt vuodessa huimasti eteenpäin ja nykyään pakollisia juttuja pystyy hoitamaan XR Toolkitillä automaattisesti. Kuulin keväällä tilanteesta missä yksi ammattilainen oli ratkonut yhtä ongelmaa pari viikkoa, nykyään samaa ongelmaa ei tuon avulla tule edes vastaan. Vähän hankala käyttöinen kyllä alussa koko XR Toolkit jos ei ole kummosempaa kokemusta C#:sta, eventeistä tai overloadista. Muuta siinähän ne oppii ku tekee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 285
Viestejä
4 196 456
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom