Näennäismuistin lisäys sama kuin virtual ram ?

Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
81
Minulla on kannettava lenovo 4gb ram muistilla, windows 11.

Koska vapaata levytilaa on paljon, äsken katsoin 76 000 mt , niin eikö
voi nostaa silloin näennäismuistin määrää järjestelmän lisäasetukset sivulla,
siitä tulee se laatikko ruutuun, missä tuon asetus?

Suositus 1382 jotain ja käytössä oli järjestelmän asettamana hieman vähemmän, yli 1300 kuitenkin.

Poistin autom. ruksin vasen yläkulma ja laitoin 1800 minimi - 2000 maksimi. Varovainen lisäys siis.
(tämän jälkeen muutos vaatii uud. käynnistyksen mutta jatkossa jos vielä lisää, ei vaadi enää uud. käynnistystä,
siis vain asetettaessa 1 kerran aluksi, huomasin kun laitoin enemmänkin äsken)

Tätä vertasin ja aloin ajatella kun puhelimissa jossain malleissa on virtual ram, mitä voi nostaa?
Lienee melko sama asia?

Mitä tietokoneessa hyötyä/haittaa jos enemmänkin nostaisi näenn. muistin määrää?
Kovalevy lisää raksuttaa, virrankulutus?

Jos merkittävä hyöty enemmänkin nostamalla, tällöinhän on myös edullisempaa ostaa
pieni ram muistinen kannettava (tai pöytäkone) kuin 8gb muistilla? Nostaa vain
näenn. muistia hieman, melko sama asia?

Jos ajattelee puhelinten logiikalla, eli muistin tuplaus maksimi virtual ram lisäys,
mihin se perustuu, kun tietokoneessa voisi olla enemmänkin ?
Puhelimissakin kun ainakin omassa käytössä ihan aina "riittämiin" vapaata tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 725
Windows automaattisesti käyttää niin paljon virtuaalimuistia kuin tarvitsee, suosittelen että laitat sen automaatille takaisin. Mitään vaikutusta ei ole jos Windowsille on säädetty kiinteä, riittävä määrä. Sä voit laittaa vaikka 10 gigaa ja havaita itse.

Lonkalta, 4 gigaa lisää muistia maksaa jotain 15 euroa. Onko koneessa edes SSD? Sellainen ehdottomasti, ja jos haluaa niin voi ostaa lisää muistia. Riippuu vähän prossusta ja käytöstä onko sillä mitään merkitystä.

Jos koneessa on SSD ja jos virtuaalimuistia oli noin gigan verran käytössä, noh sillä hetkellä ei välttämättä ollut edes kaikkea muistia käytössä.
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
81
Juu, tuosta samansuuntaista bing myös sanoo: In general, it’s best to let Windows manage virtual memory automatically. However, if you want to manually set the virtual memory size, then a good rule of thumb is to set it to 1.5 times the amount of RAM installed"

"If you have a computer with 8 GB of RAM, the recommended virtual memory size for Windows 10 is 12288 MB"


Se voi jopa hidastaakin jos yli suositusten riippuen miten dataa vaihtaa systeemi kovalevyn ja ram kanssa?
En noista niin enempiä ymmärrä mutta koetan tajuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Laitapa se koneesi tarkka malli niin kerrotaan miten se kannattaanpäivittää.
4gb ja W11 ei kuulosta oikein hääviltä.
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
81
Laitapa se koneesi tarkka malli niin kerrotaan miten se kannattaanpäivittää.
4gb ja W11 ei kuulosta oikein hääviltä.
ideapad 3 lenovo, Intel(R) Celeron(R) 6305 @ 1.80GHz 1.80 GHz, edullinen ja on tämä riittänyt tarpeisiini.
Nyt tosin saisi 8gb malliakin n. alle 50e lisähintaan uutena.

Onko tuohon näen. muisti asiaan kommenttia? Olen pitänyt n. 1,5x lisänä, en oikein havaitse varmaksi mitä eroa mutta ei hidastakaan.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
ideapad 3 lenovo, Intel(R) Celeron(R) 6305 @ 1.80GHz 1.80 GHz, edullinen ja on tämä riittänyt tarpeisiini.
Nyt tosin saisi 8gb malliakin n. alle 50e lisähintaan uutena.

Onko tuohon näen. muisti asiaan kommenttia? Olen pitänyt n. 1,5x lisänä, en oikein havaitse varmaksi mitä eroa mutta ei hidastakaan.
Anna olla se näen. muisti siinä vakiossa jos ei tiedä tarvitsevansa säätää sitä.
Laittaisin itse lisää keskusmuistia kun tyhjä slotti näyttäisi olevan vapaana. 8gb kampa sisään niin ei tarvitse miettiä noita virtuaalimuisteja joilla ei ole mitään merkitystä mihinkään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Pikainen google sanoi, että tuo 4gb kampa on juotettuna emolevylle ja maksimi muisti vapaaseen slotiin on 16gb.
Itse laittaisin ehdottomasti tuon 16gb kamman.
12gb (4+8) vs. 20gb on jo iso ero.

Ko. mallia kai saanut HDD että SSD, tuon voisit vaikka device managerin disk drives kohdasta (laitehallinta) tarkistaa että kumpi on.
Jos HDD, niin ehdottomasti samaan syssyyn vaihto SSD levyyn.
SSD ja 16gb muistia tuovat vauhtia kyllä aika hurjasti.

Ja anna sen virtuaalimuistin olla automaatilla.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Varmin juttu on avata kone ja ottaa kuva niin näkee fyysisesti sekä sen muistipaikan että kiintaritilanteen. Avata se sitten kuitenkin pitää kun ne vaihtaa...
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
81
Pikainen google sanoi, että tuo 4gb kampa on juotettuna emolevylle ja maksimi muisti vapaaseen slotiin on 16gb.
Itse laittaisin ehdottomasti tuon 16gb kamman.
12gb (4+8) vs. 20gb on jo iso ero.

Ko. mallia kai saanut HDD että SSD, tuon voisit vaikka device managerin disk drives kohdasta (laitehallinta) tarkistaa että kumpi on.
Jos HDD, niin ehdottomasti samaan syssyyn vaihto SSD levyyn.
SSD ja 16gb muistia tuovat vauhtia kyllä aika hurjasti.

Ja anna sen virtuaalimuistin olla automaatilla.
SSD on. Sen näkee tallennustila kohdasta, levyasemat kohdassa laitehallinnassa on vain jotain nimihirviötä mistä ei ilmene onko hdd tai ssd.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 725
ideapad 3 lenovo, Intel(R) Celeron(R) 6305 @ 1.80GHz 1.80 GHz, edullinen ja on tämä riittänyt tarpeisiini.
Nyt tosin saisi 8gb malliakin n. alle 50e lisähintaan uutena.
Tuo on kolme vuotta vanha malli, prossun osalta siis ainakin, mutta suurempi asia on että se on Celeron. Passmarkin synteettisen testin mukaan tuo on hieman nopeampi kuin ekan mallisarjan i5.


Anivai, Passmark on yksinkertainen synteettinen testi jota on kritisoitu validistikin monesta asiasta. Mutta ottaen huomioon että verrokeilla on ikäeroa n. 10 vuotta, ja kummatkin on Intel, havaitaan melko selvästi kuinka vaatimattomia noi Celeronit ovat. Esimerkiksi varmaankin mikä tahansa 5-7 vuotias i5 prossu päihittäisi tuon Celeronin kaikilla mahdollisilla testeillä ja mittareilla. Ja 7 vuotta vanha keskitason prossu on monen mielestä vähän vaatimaton, jopa vanhemmassa läppärissä joissa ei yleensä niin paljon tehoa vaadita.

Onko noiden suorituskykyero tosiaan juuri tuon verran? Eli että tuo Celeron on hieman, mutta vain melko vähän suorituskykyisempi? Luultavasti ei ihan. Luultavasti passmark aliarvioi tuon Celeronin suorituskykyä, koska siinä sentään on DDR4. Siinä on prosessorissa myös monia uusia käskyjä jota moderni tavanomainen softa voi hyödyntää, mutta joita ei tuollaisissa vanhoissa koneissa ole. Keskimääräisessä virrankulutuksessa myös tuollainen Celeron ja sen jatkeena oleva muu kone päihittää lähes minkä tahansa >10 vuotta vanhan läppärin kevyesti, paljon enemmän kuin TPD arvosta voisi päätellä. (mutta puhutaan kuitenkin suorituskyvystä joka merkitsee tässä asiassa)

Valitsin tuon i5:n esimerkiksi juuri siitä sopivasta syystä että mulla on tuollainen. Mä en kylläkään käytä läppäriä mihinkään, mutta kun tuollainen sattuu olemaan niin se on näppärä pitää käyttökunnossa. Yritän muistaa kerran vuodessa ajaa siihen päivitykset koska ne päivitykset kestää helvetin kauan asentaa.

Mulla on tuossa 8 gigaa muistia, missä on liki puolet extraa jolle ei koskaan ole mitään käyttöä. Niin vastaavasti tuossa koneessa joku optimi määrä olisi luokkaa ehkä 6 GB, mutta koska sellaista ei oikein ole eikä ole järkevää yrittää, 8 GB on seuraava pykälä ja luultavasti tuo hieman, ei välttämättä näkyvää, suorituskykylisää ei sen muistin määrän takia, vaan sen takia että tuolloin luultavasti tulee dual channel käyttöön.

Hyvin usein vieläkin läppäreissä on yksi muistipalikka ja se toimii single channel tilassa yksinään. En kyllä sitäkään ole nähnyt juuri testattavan tavallisessa käytössä, ei muistin nopeus luultavasti paljon vaikuta tavallisessa käytössä, mutta määritelmällisesti sen pitäisi hieman.


Nyt kun erikseen katsoo, tuollaiseen saa alle kympillä tuplattua muistin. Järkevä hintataso on luokkaa 8 gigan palikka hieman yli kympin, 4 gigan palikka hieman alle kympin. Puhuin suorituskyvystä ihan syystä. Muistin sisältö on tasan koodia, tai dataa. Kummankin kirnuamiseen vaaditaan CPU tehoa. Muisti itsessään ei tee mitään, ilman CPU:ta se on vaan tyhjää. Tuossa laitteessa ei sitä CPU tehoa juuri ole, eikä millään tule.

Noi ehdotukset 16 gigan lisäämisestä ovat minusta todella järjettömiä. Nää henkilöt itse luultavasti eivät ole koskaan viisinkertaistaneet käytössään olleen tietokoneen muistia. Saa toki kertoa muuta, mielellään koneista jotka olivat valmiiksi käyttökelpoisia ennen sitä muistin viisinkertaistamista?

Eniten mua mietityttää että jos tuollaiseen koneeseen lisää 16 gigan kamman, niin pystyykö se toimimaan dual channel sen jälkeen. Mulla oli yhdessä vanhassa DDR2 koneessa, mulla oli 2x1 GB ja yksittäinen 2 GB kampa. Tuo kone pystyi toimimaan dual channel, mutta se oli tarkka tuon 2 GB kamman suhteen, mihin sen laittoi. Kolmas slotti täytyi jättää tyhjäksi ja siihen neljänteen se 2 GB kampa. Mahdollisesti kyse oli siitä että tuo isompi kampa oli dual rank ja pienemmät single rank, ja se toimi tuolla tavalla nätisti.

TYYPILLISESTI kaikki pyrkii laittamaan niin, että muistikanavissa on sama määrä muistia. Jos tuo 16 GB kamman lisäys toimii dual channel tilassa, niin luultavasti sentään kyseinen päivitys ei hidasta konetta.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Tietysti se toimii dual channelissa kun yksi kampa on juotettu emolle ja yksi paikka on vapaana.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 205
Eikös tuossa käy niin, että 4 + 4 Gt toimii dual-channel -tilassa, mutta jos toiseen paikkaan laittaa suuremman muistikamman, niin sen 4 Gt ylittävä osuus toimii single channel -modessa?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Eikös tuossa käy niin, että 4 + 4 Gt toimii dual-channel -tilassa, mutta jos toiseen paikkaan laittaa suuremman muistikamman, niin sen 4 Gt ylittävä osuus toimii single channel -modessa?
Ei. Ne toimivat dual channelissa jos toiseen kanavaan on kytketty ihan mikä kampa tahansa. Kapasiteetti ei vaikuta tai mikään muukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Noi ehdotukset 16 gigan lisäämisestä ovat minusta todella järjettömiä. Nää henkilöt itse luultavasti eivät ole koskaan viisinkertaistaneet käytössään olleen tietokoneen muistia. Saa toki kertoa muuta, mielellään koneista jotka olivat valmiiksi käyttökelpoisia ennen sitä muistin viisinkertaistamista?
Kyllä se nyt ihan fakta ainakin omassa käytössäni on, että W10/W11 käyttö on sutjakampaa (vaikka muutenkin tehokkaampi kone kuin tässä topicissa puhuttu) 32gbllä kuin 16gb. Ihan selkeä ero käyttömukavuudessa, joka itsellä "semi-raskasta" toimistokäyttöä.
Tätä kirjoittaessa näyttäisi mun muistinkulutus (W10 tässä koneessa), olevan aikatasan 16gb. Eikä ole kuin Chromea, Wordia, Exceliä ja Acrobat Readeriä auki :) Noh, onneksi on 64gb. Överimäärä, mutta halvalla kun sai :p

Nyt OP ajelee W11 4gb muistilla, joka jo MS speksien mukaan liian vähän. Itse en kyllä keksi miten tuolla määrällä saisi tehtyä yhtikäs mitään ilman hidasteluja.
Kuitenkin 16gb palikka maksaa sen ~50e, ja sillä tuo kone saa pitkäksi aikaa hönkää lisää. Niin onko mitään syytä olla tuohon rahaan päivittämättä? 16gb maksaa parikymppiä enemmän kuin pienemmät muistikammat.

Itse pidän nykyään Win-maailmassa 16gb ehdottomana miniminä, melkein jo 32gb. Muisti on sen verran halpaakin tätänykyä että ei oikein mitään syytä olla säästämättä ainakaan muistin määrän suhteen.

Mun muistien kanssa pelaaminen on alkanut ajalla kun omassa koneessani oli 2mb.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 205
Ei. Ne toimivat dual channelissa jos toiseen kanavaan on kytketty ihan mikä kampa tahansa. Kapasiteetti ei vaikuta tai mikään muukaan.
Miten tuo voisi edes olla mahdollista? Jos ajatellaan, etä alkuperäinen juotettu 4 Gt muistikampa on kanava B ja lisätty 8 Gt muistikampa on kanava A, niin dual channel modessa suoritin voi lähettää dataa kumpaankin kanavaan samanaikaisesi ja myös vastaanottaa kummastakin kanavasta samanaikaisesti, mutta vain siihen asti, kunnes B-kanavan 4 Gt muisti on täynnä eli yhteensä 8 Gt. Jos tallennettavaa dataa on enemmän, suorittimen on ohjattava se pelkästään kanavaan A, jonka 4 Gt ylittävää kapasiteettia käytetään silloin single channel modessa, koska vastaavissa osoitteissa ei B-kanavassa ole mitään muistia.

Intel käyttää tuosta tekniikasta, jossa sama muistikampa toimii osittain dual channel osittain single channel modessa, nimitystä Flex Memory Technology Mode:
System Memory Controller Organization Mode (DDR4/5 Only) - 001 - ID:655258 | 12th Generation Intel® Core™ Processors Datasheet, Volume 1 of 2
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Miten tuo voisi edes olla mahdollista? Jos ajatellaan, etä alkuperäinen juotettu 4 Gt muistikampa on kanava B ja lisätty 8 Gt muistikampa on kanava A, niin dual channel modessa suoritin voi lähettää dataa kumpaankin kanavaan samanaikaisesi ja myös vastaanottaa kummastakin kanavasta samanaikaisesti, mutta vain siihen asti, kunnes B-kanavan 4 Gt muisti on täynnä eli yhteensä 8 Gt. Jos tallennettavaa dataa on enemmän, suorittimen on ohjattava se pelkästään kanavaan A, jonka 4 Gt ylittävää kapasiteettia käytetään silloin single channel modessa, koska vastaavissa osoitteissa ei B-kanavassa ole mitään muistia.

Intel käyttää tuosta tekniikasta, jossa sama muistikampa toimii osittain dual channel osittain single channel modessa, nimitystä Flex Memory Technology Mode:
System Memory Controller Organization Mode (DDR4/5 Only) - 001 - ID:655258 | 12th Generation Intel® Core™ Processors Datasheet, Volume 1 of 2
On se näköjään noin että muuten ovat dual channelissa mutta ylimenevä singlessä. Kaikkea sitä oppii.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 312
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom