Myyntitöissä -keskustelu

Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
No siis voihan asian sanoa näinkin. Edellisessä myyntityössä mun palkka oli 625€/kk.

Antaa realistisen kuvan alan myyjien keskiarvosta. Toivottavasti kaikille on nyt selvää minkälaista palkkaa myyjille maksetaan.

Jokainen joka on myyjänä töissä provikalla ilmoittaa palkan vuoden tai useamman vuoden keskiarvon mukaan (koska yleensä sairasloman palkat yms lasketaan keskiansio mukaan muutenkin). Siitä myös saa hyvän kuvan mikä alan keskiarvo on myyjien keskuudessa (ei pidä verrata lehtien myyntiä kahden miljoonan euron työkoneisiin). Sen takia kirjoitin aikaisemmin että katsokaa että löytyy hyvä työpaikka älkääkä vaan menkö mihin tahansa töihin.

Myyntityön palkkauksesta keskustelu ei ole sama kuin muut hommat ja sii pitää ottaa huomioon aika monta asiaa. Toki jos tulee ihan uutena alalle niin on vaikea tulkita mikä on hyvä palkka jne. mutta kai se on nyt kuitenkin selvää että kuukausipalkkaisen insinöörin tuloja ei voi suoraan verrata myyjään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 090
Tuli hommissa vastaan erikoinen mahdollinen tuleva asiakas. Koittaa tinkiä etukäteen esittämällä niin ei-kiinnostunutta kuin mahdollista. Tuohon kuuluu olennaisena osana ilmeisesti myös myyjän vähättely suoraan päin näköä ja täysi varmuus siitä että ovat se ykkös asiakas koko maassa...

Tyyliin että esittelyaikatauluista päivämäärän sopiminen olisi suurin palvelus ikinä myyjälle. :hammer:

Hauska tilanne kun tuotetta myydään ennätystahtiin ja sitä kautta alkaa tulla jo hinnankorotuspaineita(alennuksia ei meillä tunneta) ja silti aasiakas lähettää viestejä ettei nyt yritetä myydä juuri heille tarpeeksi tehokkaasti vaikka he on tärkeämpiä kuin muut asiakkaat, joita ei kuulemma ole ja ei meidän tuote kuulemma mene kaupaksikaan. :D

No, pitää aina huvikseen muutaman kuukauden välein ottaa yhteyttä ja katsoa alkaako sävel joskus muuttua. Sitä ennen toki myydä kaikille aasiakkaan kilpailijoille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2022
Viestejä
4
No esim. kaikki taloushallinnon softia tai palveluita myyvät isommat firmat, niissä myyjät tienaa helposti yli 10k/kk. Vähän isommat yli 5 miljoonaa vaihtavat CRM ja ERP softatalot on myös hyviä vaihtoehtoja. Pohjapalkat 2000-5000€ välillä riippuen kokemuksesta.

Sitten rahoitustuotteiden myynti on kanssa tosi tuottavaa. Myös vakuutusmeklarit ja ihan yritysvakuutusmyyjät tienaa aika merkittäviä summia.

Toki pitää tehdä paljon töitä ja alussa työpäivät on 10 tuntia pitkiä ja joutuu tekemään sellaisia juttuja kuten soittamaan asiakkaille, mutta ei näistä mikään ole mitään luukuttamista, kaikissa näissä parhaiten pärjää myyjät jotka tuottaa asiakkaille hyvää palvelua. Toki vaaditaan myös paljon uskallusta, päättäväisyyttä, kykyä sietää jatkuvia epäonnistumisia ja painetta.

Itse tienasin ennen yrittäjäksi ryhtymistä n. 8000€/kk ilman mitään relevanttia koulutusta. Tein vaan paljon hommia että löysin uusia asiakkaita eikä siihen tarvittu ku että oli kiinnostunut alasta ja pyrki oppimaan mahdollisimman paljon.
Ihan mielenkiinnosta olis kiva kuulla enemmän sun omasta bisneksestä mitä teet.

Tää voi olla vähän tyrkkyä kysellä, mutta jos pystyt paremmin muutaman sanan vaihtaa ja kertoa tarkemmin niin olis tosi hieno juttu.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 713
Täällä keskustelussa myyntipäällikön hommista siirtyä parin segmentin vastuuhenkilöksi. Rajallinen määrä ihan uusia asiakkaita mutta pääasiassa olisi asiakkuuksien hoitoa ja tulosvastuu segmenttien kehityksestä. It tuotetalo.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
965
Tuli hommissa vastaan erikoinen mahdollinen tuleva asiakas. Koittaa tinkiä etukäteen esittämällä niin ei-kiinnostunutta kuin mahdollista. Tuohon kuuluu olennaisena osana ilmeisesti myös myyjän vähättely suoraan päin näköä ja täysi varmuus siitä että ovat se ykkös asiakas koko maassa...

Tyyliin että esittelyaikatauluista päivämäärän sopiminen olisi suurin palvelus ikinä myyjälle. :hammer:

Hauska tilanne kun tuotetta myydään ennätystahtiin ja sitä kautta alkaa tulla jo hinnankorotuspaineita(alennuksia ei meillä tunneta) ja silti aasiakas lähettää viestejä ettei nyt yritetä myydä juuri heille tarpeeksi tehokkaasti vaikka he on tärkeämpiä kuin muut asiakkaat, joita ei kuulemma ole ja ei meidän tuote kuulemma mene kaupaksikaan. :D

No, pitää aina huvikseen muutaman kuukauden välein ottaa yhteyttä ja katsoa alkaako sävel joskus muuttua. Sitä ennen toki myydä kaikille aasiakkaan kilpailijoille.
Silloin tällöin, mutta onneksi harvoin tulee vastaan asiakkaita jotka suhtautuvat jollakin tavalla alentuvasti myyjään. Kokevat olevansa jotenkin niskan päällä ja saattavat pompotella, käskyttää tai arvostella myyjää.

Samaan kastiin menee ne asiakkaat, jotka avoimesti odottavat myyjän hoitavan kaiken yhteydenpidon. Erään asiakkaan kanssa sovittiin palaverin jälkeen, että palataan asiaan kahden viikon päästä. Minä unohdin koko jutun, mutta parin kuukauden päästä asia muistui mieleen ja soitin asiakkaalle. Oli "loukkaantunut" ja arvosteli. Minulla olisi kyllä ollut puhelin auki jos hän olisi soittanut.

Jossain sketsissä sanottiin osuvasti, että asiakas ei osta tuotteita, vaan haluaa ostaa myyjältä arvostusta ja kunnioitusta. Taisi olla The Office.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Silloin tällöin, mutta onneksi harvoin tulee vastaan asiakkaita jotka suhtautuvat jollakin tavalla alentuvasti myyjään. Kokevat olevansa jotenkin niskan päällä ja saattavat pompotella, käskyttää tai arvostella myyjää.

Samaan kastiin menee ne asiakkaat, jotka avoimesti odottavat myyjän hoitavan kaiken yhteydenpidon. Erään asiakkaan kanssa sovittiin palaverin jälkeen, että palataan asiaan kahden viikon päästä. Minä unohdin koko jutun, mutta parin kuukauden päästä asia muistui mieleen ja soitin asiakkaalle. Oli "loukkaantunut" ja arvosteli. Minulla olisi kyllä ollut puhelin auki jos hän olisi soittanut.

Jossain sketsissä sanottiin osuvasti, että asiakas ei osta tuotteita, vaan haluaa ostaa myyjältä arvostusta ja kunnioitusta. Taisi olla The Office.
Nämä on kyllä hieman kummallisia juttuja. Jotenkin B2B myynnissä tosiaan asiakas odottaa täydellistä palvelua myyjältä ja siis niin että myyjä ottaa yhteyttä aina jne. Sitten taas kuluttajakaupassahan tämä nyt on käytännössä aina päinvastoin, ei kukaan soittele sinulle kotiin, että ostaisitko ruohonleikkurin, pesukoneen, kiukaan tai peräpukamavoidetta. (No toki lehtimyyjät ym soittelee, mutta noin pääsääntöisesti)

Sinänsä vähän hassua että jos asiakas tarvitsee jotain niin silti ei välttämättä osata/haluta tehdä asian eteen mitään.

Tämä siis investointi tavaroissa, toki varmaan kaikki tajuavat ostaa kulutustuotteet itsekkin silloin kun tarvitsevat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 216
Viestejä
4 194 824
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom