Mystinen ongelma: 1 IP blokattu yhdestä nettiliittymästä

Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Nyt on niin erikoinen ongelma, että en saa mitään otetta. Minulla on omassa verkossa NAS/palvelin, jolle olen nyt kokeilumielessä asentanut jotain pelipalvelimia, esim. Valheim. Erään kaverin kanssa oli tarkoitus noita pelejä pelailla, mutta hänen kotiverkostaan ei saa yhteyttä minun palvelimeen. Sinänsä tässä ei olisi mitään outoa, mutta kun:
  • tarvittavat portit on todistetusti auki, koska mistä tahansa muualta (esim. minun tai kaverin puhelimen nettiä käyttämällä, tai minun työpaikan verkosta) palvelimelle pääsee
  • kaveri ei kotiverkostaan saa yhteyttä mihinkään minun palveluun, oli se sitten pelipalvelin, SSH, HTTP tai HTTPS.
  • kaverin kotiverkosta ei voi millään laitteella yhdistää minun verkkoon, eli vika ei ole esim. hänen tietokoneessaan
  • ei ole eroa, käyttääkö yhdistämiseen domainia vai suoraa IP-osoitetta. Kummallakaan ei pääse läpi eli ei ole DNS-vika
Molemmilla käytössä Elisan kaapelinetti, missä ei tietääkseni ole blokattu mitään portteja tai osoitteita. Tracert ei paljasta mitään kiinnostavaa, koska se katkeaa heti Elisan ekan hopin jälkeen riippumatta siitä tehdäänkö se kaverilta minulle päin vai minulta kaverille. Kaveri on bootannut ja resetoinut modeeminsa (se vähän vanhempi Ciscon Elisaboksi), ei vaikutusta. En sinänsä osaa sanoa että vaihtuiko hänen IP boot/resetissä.

Ainut skenaario, joka sopisi täysin kuvaan on se, että minun puolella ois kaverin IP bannattuna. Toki minulla on mm. fail2ban ja CrowdSec käytössä eri palvelimilla, mutta tuolla pelipalvelimella ei toistaiseksi ole mitään, edes palomuuria. Reitittimessä taas (Edgerouter X) ei ole tietääkseni mitään, mikä voisi tällaisen edes teoriassa aiheuttaa. Eli, jos vika ei ole minun päässä eikä kaverin päässä niin missä sitten? Voiko palveluntarjoaja eli Elisa jotenkin tällasen aiheuttaa?
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Jos kaveri pistää VPN päälle, niin muuttuuko tilanne?
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Ei ole kokeiltu, koska ei ole kokeiltu. Tai koska luulen että pitäis minun käydä paikan päällä virittämässä se VPN sen kokeilua varten :D mutta pitää kyllä ensi tilassa käydä koittaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Molemmilla käytössä Elisan kaapelinetti, missä ei tietääkseni ole blokattu mitään portteja tai osoitteita.
Kaveri pääsee muualle ?

Samalla operaattorilla joskus oli saman tyylinen haaste, ei päässyt saman operaattorin toisen asiakkaan liittymään.

Oletteko saman kaapeliverkko segmentin äärellä ?

Saatko kaveria senverran avitettu että modeemista katsoisi julkisen IPn ja kokeilisi sen vapauttamista ja uudistamista, saako uuden. Tosin voi miettiä kokeilisko vasta alkuviikosta, jos siinä menee jotain käteeen.
Ei ole kokeiltu, koska ei ole kokeiltu. Tai koska luulen että pitäis minun käydä paikan päällä virittämässä se VPN sen kokeilua varten :D mutta pitää kyllä ensi tilassa käydä koittaa.
Jos jonkin kolmannen osapuolen VPNllä kokeilua meinaatte, niin sinulla oli HTTP palvelin, niin jokin selain, esim Opera josta saa VPN ruksittua päälle, jolla sitten kokeilla sitä HTTP palvelinta.

Jos sinulla VPN serveri, niin sinne tuskin saa yhteyttä, jos ei mihinkään muuhunkaan sinun palvelimeen onnistu.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Kaverilla joo kaikkialle muualle pääsee normaalisti. En tiiä miten noi kaapeliverkon segmentit menee, mutta linnuntietä varmaan jotain 5-10km meidän välissä. Toki eri puolilla jokea asutaan jos se otain merkkaa. Tuo hänen julkisen IP:n vaihto houkuttais kyllä koittaa, mutta ilmeisesti Elisalla nuo ei "itsestään" vaihdu kovin herkästi. Tai siis esim. modeemin sammuttaminen yöksi ei vissiin riitä.

Ei oo minulla (vielä) omaa VPN-serveriä, eli kolmannen osapuolen VPN-palvelua ajattelin. Hyvä idea tuo selaimen VPN; sitä vois toki ekana koittaa.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Kuulemma Operan VPN:lla kaveri pääsee minun palvelimen sivustolle. Eli joku oikea VPN kaiketi ratkaisisi ongelman pelaamisen osalta. Tai jos nyt ei ratkaise ongelmaa niin ainakin kiertää sen.

Onko nuo kaapeliverkon segmentit ihan vaan tyyliin taloyhtiö=1 segmentti, vai jotain laajempia kokonaisuuksia kaupunkialueella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Onko kokeiltu toimiiko perinteinen ping. Saattaa vaatia, että edgerouterissa on päällä WAN pingiin vastaaminen (en muista onko oletuksena blokattu, joissain reitittimissä on)
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Kokeiltu on, mutta ei pysty minun IP:tä pingaamaan mistään osoitteesta. Luulisin, että Edgerouterin edessä olevan kaapelimodeemin (Arris/Elisa) asetuksissa on wan-portin ping esto päällä ja se ilmeisesti vaikuttaa vaikka purkki on siltaavana. Toki Edgerouterissakin voi jok tämän estää mutta ite veikkaisin Arrista.

En kyllä itsekään pysty omasta kotiverkosta pingaamaan kaverin IP:tä. Muista verkoista käsin en oo koittanut kun hukkasin jo sen iipeen... mutta ei taida joka tapauksessa pingi nyt auttaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Onko nuo kaapeliverkon segmentit ihan vaan tyyliin taloyhtiö=1 segmentti, vai jotain laajempia kokonaisuuksia kaupunkialueella?
Käytin tuota segementti sanaa kun en parempaakaan keksinyt. Yritin sillä kuvata jotain operaattorin verkon osasta jonka sisällä asiakkaiden välinen liikenne estetty/estynyt. Vaikka nyt kuvauksesi siihen sopii, niin ei hajua onko noin ja vielä vähemmän käsitystä kuinka laajasti.

Mutta ilmeisesti olette samassa kaunpungissa, niin jos ongelma Elisa taustaista, niin voi olla ihan paikalinen.

Aikansa kuluksi voi kartottaa onko ongelma vain paikallisilla KTV verkon asiakkailla, vai laajemmin, jos jostain pongaatte tuttuja jotka voisi kokeilla, tai jos kyläilette, niin wi-fin yli vaikka omalla puhelimella kokeilla.

Ilmeisesti IPv4, eikä IPv6, jos IPv6 tuki, niin sitä voisi myös kokeilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Mulla on pienen kuituosuuskunnan asikkaana vastaava ongelma, kaikki suora ipv4 liikenne operaattorin asiakkaiden välillä on estetty. Ilmeisesti alkuperäinen ongelma oli se että väärin konffattut windows koneen näkivät toisensa julkisen verkon yli, joten siihen tehtiin tuollainen nerokas ratkaisu joka on sittemmin pysynyt. Onneksi tuo ei koske ipv6 puolta ja operaattorilla on muutenkin täysi ipv6 käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Ongelma kait johtuu siitä että ne WAN asiakas IP:t on samassa aliverkossa jolloin periaatteessa liikenne voisi asiakkaiden välillä mennä suoraan L2:na ja jopa broadcastkin toimia asiakkaiden välillä, joka ei tietenkaan ole tarkoituksen mukaista. Olen käsittänyt että fiksu tapa hoitaa tuo olisi kierrättää kaikki asiakasliikenne runkoreitittimen kautta mutta ilmeisesti Elisa on tuohon jokun purkkavirityksen tehnyt mentaliteetillä "se on kuluttajille ihan sama, ei niiden tarvi kuitenkaan koskaan suoraan olla yhteydesä".
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Kuulostaa siltä että juuri tuosta on kyse. Perhana kun miulla on kaikki palvelut viritetty IPv4:n ympärille ja mieluiten vielä niin että mikään ei vahingossakaan käytä IPv6 ettei tartte yrittää sitä ymmärtää :D niin ei nyt äkkiseltään tule mieleen että miten ottaisin IPv6 käyttöön kätevästi.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
En oikeastaan ymmärrä noista IPv6 jutuista mitään, mutta käsittääkseni Steamilla ainakin on joku perustavanlaatuinen ongelma IPv6 verkkojen suhteen. Siis lähinnä sillä tasolla ettei noissa peleissä vois sitä käyttää yhdistämiseen. Voin toki myös olla täysin hakoteillä.

Siksi toisekseen kysyin nyt yhdeltä verkkoasiantuntijakaverilta, ja se arveli että jos ongelma on tuossa subnetissä, tai siis että meidän iipeet on eri subneteissä niin politiikka lienee IPv6 puolella sama.

Ja eikös tuota tunnelia varten pitäis lähtökohtaisesti olla IPv4 yhteys niiden koneiden välillä joidenn väliin se IPv6 tunneli tehdään? Vai olenko tästäkin ihan hakoteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Natiivia IPv6:tta Elisa ei ole tainnut vielä tuoda kaapeliin, vai miten lienee
E: Elisan yhteisössä sanotaan, että Kokkolassa toimii ja tämän vuoden aikana Vaasassa sekä Seinäjoella. Ensi vuonna laajenee muualle. Foorumi on niin pasha, että parempaa linkkiä ei saa, 25.11.2022 postaus IPv6 Elisan kiinteisiin laajakaistoihin | OmaYhteisö
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
En oikeastaan ymmärrä noista IPv6 jutuista mitään, mutta käsittääkseni Steamilla ainakin on joku perustavanlaatuinen ongelma IPv6 verkkojen suhteen. Siis lähinnä sillä tasolla ettei noissa peleissä vois sitä käyttää yhdistämiseen. Voin toki myös olla täysin hakoteillä.

Siksi toisekseen kysyin nyt yhdeltä verkkoasiantuntijakaverilta, ja se arveli että jos ongelma on tuossa subnetissä, tai siis että meidän iipeet on eri subneteissä niin politiikka lienee IPv6 puolella sama.

Ja eikös tuota tunnelia varten pitäis lähtökohtaisesti olla IPv4 yhteys niiden koneiden välillä joidenn väliin se IPv6 tunneli tehdään? Vai olenko tästäkin ihan hakoteillä.
Siis ipv6 uhteys on monesti muodostettu käyttäen upv4 tunnelia kun operaattori ei tue ipv6:tta, mutta miksei tuo toimisi myös toisinpäin?

Tosin jos sitä ipv6 tukea ei ole, niin laiha lohtu tuo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Ongelma kait johtuu siitä että ne WAN asiakas IP:t on samassa aliverkossa jolloin periaatteessa liikenne voisi asiakkaiden välillä mennä suoraan L2:na ja jopa broadcastkin toimia asiakkaiden välillä, joka ei tietenkaan ole tarkoituksen mukaista. Olen käsittänyt että fiksu tapa hoitaa tuo olisi kierrättää kaikki asiakasliikenne runkoreitittimen kautta mutta ilmeisesti Elisa on tuohon jokun purkkavirityksen tehnyt mentaliteetillä "se on kuluttajille ihan sama, ei niiden tarvi kuitenkaan koskaan suoraan olla yhteydesä".
Onpas taas idioottimaista touhua, jos on tuollainen esto menty tekemään.

Viestintävirasto saisi antaa vähän keppiä tämmöisistä. :smoke:
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
215
Jos reititin tai modeemi on siltaavana, se ei tee muuta kuin antaa paketit eteenpäin. Ei estä siis mitään, vaan kaikki päästetään.

Subnetistä ei tarvi huolehtia, ne on Elisan päänvaiva, eikä pitäisi vaikuttaa näihin hommiin.

Ja joo käsittääkseni ei Elisa ja Steam tue IPv6:sta.

Ulkoista porttitesteriä kannattaa hyödyntää oman puhelimen lisäksi. (puhelimessa PingTools) ja selaimella IPV6 Scanner | Online Port Scan itse käytän tätä, sillä sillä voi kokeilla molempia puolia samaan aikaan (tai jompaakumpaa tietenkin).

Mielestäni aika poikkeuksellista että tälläinen tilanne olisi Elisan syytä.

Ei Edgerouter olisi tämän takana? En tunne laitetta itse.

Myös Windowsissa on palomuuri, joka voi myös olla syypää. Mutta sen saa kumottua jos sulkee sen hetkeksi.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
No voi se pingi olla estetty Edgerouterissakin, mutta en silti näe miten se vaikuttaa tähän ongelmaan. Mutta siis, minulla on tuolla palvelimella käytössä pelipalvelimen lisäksi webbipalvelin ja SSH auki ulospäin, ja niihin molempiin pääsee käsiksi miltä tahansa laitteelta mistä tahansa verkosta ulkoapäin, paitsi tämän kyseisen kaverin luota. Eli tarvittavat portit kyllä on auki.

Windowsin palomuuri on koetettu käyttää pois päältä eikä vaikuttanut mitenkään. Lisäksi kun kaveri laittoi selaimesta VPN:n päälle niin ongelma korjaantui, niin kyllä sekin kertoo jotain. Ja tosiaan tuo yksi kaveri, joka työkseen tekee julkiselle sektorille verkkoja tällä alueella sanoi, että Elisalla eri subnetien (=eri runkoreitittimen tms alueella olevien verkkojen) välillä liikenne on estetty, kaiketi juuri tuosta syystä mitä Algron28 sanoi.

Tänään oon kyllä menossa laneille tuon kyseisen kaverin luokse kun ei sitä Valheimia nyt päästä muuten pelaamaan, niin voin samalla testailla itte omalla koneella noita juttuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Ainakin yhden vastaavan tapauksen tiedän että ilman kikkailuja ei päässyt saman taloyhtiön sisällä toisessa asunnossa olevaan serveriin kiinni. Tuo ei varmaan olisi tullut koskaan muuten ilmi mutta kyseiseen taloyhtiöön sattui muutamaan jonakin vuonna kohtalainen määrä opiskelijoita ja yllättäen sitten ihmettelivät kun eivät voi pelailla keskenään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ainakin yhden vastaavan tapauksen tiedän että ilman kikkailuja ei päässyt saman taloyhtiön sisällä toisessa asunnossa olevaan serveriin kiinni. Tuo ei varmaan olisi tullut koskaan muuten ilmi mutta kyseiseen taloyhtiöön sattui muutamaan jonakin vuonna kohtalainen määrä opiskelijoita ja yllättäen sitten ihmettelivät kun eivät voi pelailla keskenään.
Muistaakseni tälläkin palstalla joku taloyhtiöyhteyksiä markkinoiva kehui estävänsä asukkaiden väliset yhteydet.
Ajatuksena samaa luokkaa kuin se että puhelinoperaattori estäisi naapureiden väliset puhelut, tai Elisan tapauksessa saman kylän asukkaiden väliset.

Mutta aloittajan osalta vikailmoitusta operaattorille, jos ei vielä ole tehty.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Tulipa mieleen että tuossa OPn tapauksessa voisi koittaa miten Zerotier systeemi toimii. Itse hostattu versio ei varmaan toimi, mutta tuo perusversio on maksuton yksityisille max 25 asti, mun mielestä sen pitäisi toimia.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
17
Ehkä tuohon voisi vähän laittaa analytiikkaa peliin. Eli onko mahdollista ajaa tcpdump tai wireshark tms., softia jotka nuuskivat liikenteen? Eli jos sanot että:
% sudo tcpdump -ni eth0 port $peliportti
ja ajat tuota kotonasi, ja synkkaat puhelimen kautta että kaverisi lähettää jonkin yhteyden sun suuntaan, ja jos se tulee näkyviin paketti-snifferiin niin tiedät missä ongelma on, tai ainakin tiedät vähän paremmiin. Jossei paketteja tule niin sitten ongelma on jossain kohtaa verkkoa, eli jos kaverisi voi myös ajaa paketti-snifferiä samaan tapaan, niin paketti lähtee uloos kaverisi netistä, mutta se ehkä palauttaa jonkun ICMP -viestin että port unreachable. Tällöin ongelma on ISP:ssä. Ja kun tähän analyysiin paneutuu niin saa selville missä kohtaa vika voi olla. Ei pitäisi olla kamalan hankalaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
448
Jos halu on nyt pelelailla kaverin kanssa ja puhelimen kautta mitään ei oo blokattu, niin kaveri voisi piuhalla laittaa luurin koneen perään ja käyttää sitä modeemina. Eli ohittaa ongelman.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Jos halu on nyt pelelailla kaverin kanssa ja puhelimen kautta mitään ei oo blokattu, niin kaveri voisi piuhalla laittaa luurin koneen perään ja käyttää sitä modeemina. Eli ohittaa ongelman.
Tällä tavoin on nyt pelattukin. Ja näköjään kun Valheimissa luo sen sisäisen serverin, eli ei erillistä pelipalvelinta vaan menee vaan itse pelaamaan, niin siihen pystyy liittymään vaikka molemmat käyttää Elisan nettiä. En osaa sanoa miksi, mutta toimiikohan tuo sisäinen serveri sitten jonkun Steamin palvelimen kautta tms. Tässä on vaan se ongelma, että sen servun alkuperäisen luojan pitää olla onlinessa että toinen pääsee pelaamaan, mutta tää välttää meille Valheimin osalta. Pitää paremmalla ajalla tutkailla itse ongelmaa lisää.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Eipä ole, kun ongelman kuvaaminen riittävän yksiselitteisesti edes tänne osoittautui suureksi haasteeksi. Ei jaksa käydä läpi sitä "Oletko kokeillut käynnistää sitä uudelleen? Oletko katsonut että ADSL on yhteydessä nettiin?" -tyyppistä kysymysrumbaa, varsinkaan kun jo sain kuulla että tää on Elisalla ihan normaali käytäntö.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Voi olla joku private vlan tyyppinen toteutus missä päätelaite pystyy juttelemaan vain operaattorin gatewaylle. Tuosta varmaan seuraisi ongelmia jos kaikki pystyy skannailee muiden käyttäjien liittymiä ja voi joku matokin päästä leviämään.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
9
Tarkistakaa oletteko samassa aliverkossa, eli molemmat suodattavat julkisista IPv4-osoitteistaan aliverkon peitteellä (subnet mask) esiin verkon osoitteen eli prefiksin (osoite bitwise AND mask) ja verratkaa lopputuloksia? Jos ne ovat samat, niin olette samassa ”lähiverkossa”, jolloin operaattorin määrittämä private vlan voi hyvinkin estää lähiverkon keskinäisen liikenteen linkkikerroksen tasolla. Oikea ratkaisu tähän olisi operaattorin proxy ARP, jolloin ISP:n gw vastaa omalla linkkikerroksen osoitteellaan lähiverkon IP-osoitteita selvitettäessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Voi olla joku private vlan tyyppinen toteutus missä päätelaite pystyy juttelemaan vain operaattorin gatewaylle. Tuosta varmaan seuraisi ongelmia jos kaikki pystyy skannailee muiden käyttäjien liittymiä ja voi joku matokin päästä leviämään.
Ihan yhtä lailla voi skannailla muualla sijaitsevia osoitteita ja mato voi levitä niistä tai niihin?

Ei tällaiselle typeryydelle ole mitään järkevää syytä. Jos Elisa rupeaa venkoilemaan, Viestintävirastoon kyselyä seuraavaksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Mun operaattorilla syyksi kerrotaan että esim windows jaot näkyivät pitkin naapurustoa kun tuo liikenne sallittiin.

Sinänsä järjetöntä että tuo tehdään asiakkaiden oman urpoilun takia, mutta moni muukin asia on tehty typeryksien takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Mun operaattorilla syyksi kerrotaan että esim windows jaot näkyivät pitkin naapurustoa kun tuo liikenne sallittiin.

Sinänsä järjetöntä että tuo tehdään asiakkaiden oman urpoilun takia, mutta moni muukin asia on tehty typeryksien takia.
Windows-jaot ja muut tietoturvan ongelmalliset erityistapaukset voisi varmaan estää erikseen, jos on ihan pakko? Jossain on käsittääkseni toimittukin näin.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Ihan yhtä lailla voi skannailla muualla sijaitsevia osoitteita ja mato voi levitä niistä tai niihin?
On se eri asia, jos modeemin wan interfacessa näkyy 4000 naapuriliittymän mac osoitteet ja pääsee layer2 tasolla riehumaan tuon kokoisessa "LANissa". Katoin että oman modeemin IP on /20 maskilla. Nettiskannaaja voi vaan koputella portteja ja jos muuri/modeemi ei vastaa niin ei se skannaaja pysty mistään näkemään onko osoite käytössä vai ei.

Parin kympin kuukausimaksuilla ei kustanneta asentajia jokaisen himaan fiksailemaan verkkoja, paljon halvempi ja vähätöisempi eristää toisistaan. Jos haluaa suoran yhteyden kaverin kanssa niin voi ottaa yritysliittymät missä saa palvelua ja suora liikenne liittymien välillä varmasti toimii.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
140
Tähän väliaikatietoja sen verran että tuo Elisan vikailmoitus on edennyt juuri niin kuin arvelinkin, eli ei juuri mitenkään. Eka soitti Elisan asiakaspalvelija, joka nopeasti totesi että ei osaa sanoa mitään ja että Omaguru voi vastata tähän. Sitten soitti omaguru, joka sanoi että ei tiedä mutta voi selvittää ja että laittaa sähköpostitse vastauksen saman päivän aikana (viime torstai). Vastausta ei tullut mutta sen sijaan tuli Elisan peruskyselyt että kuinka onnistuimme palvelemaan sinua. Jätin viikonloppuna uuden kyselyn että missä mennään, ja maanantaina soitti taas perus asiakaspalvelija joka ei ollut perillä aiemmasta vikailmoituksesta tai siitä mitä sen eteen oli tehty, ja sanoi laittavansa omagurulle kyselyn. Sen jälkeen ei taas ole kuulunut mitään.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
9
On se eri asia, jos modeemin wan interfacessa näkyy 4000 naapuriliittymän mac osoitteet ja pääsee layer2 tasolla riehumaan tuon kokoisessa "LANissa". Katoin että oman modeemin IP on /20 maskilla. Nettiskannaaja voi vaan koputella portteja ja jos muuri/modeemi ei vastaa niin ei se skannaaja pysty mistään näkemään onko osoite käytössä vai ei.

Parin kympin kuukausimaksuilla ei kustanneta asentajia jokaisen himaan fiksailemaan verkkoja, paljon halvempi ja vähätöisempi eristää toisistaan. Jos haluaa suoran yhteyden kaverin kanssa niin voi ottaa yritysliittymät missä saa palvelua ja suora liikenne liittymien välillä varmasti toimii.
Tässä on sellainen periaatteellinen seikka, että voiko ISP internet-liittymäsopimuksen perusteella määritellä mihin liikennettä välitetään ja mihin ei. Internetissähän on periaatteessa nettineutraliteetti, jolloin operaattorin pitäisi välittää kavereidenkin keskistä liikennettä samassakin aliverkossa ellei ole perusteltua estettä tälle, kuten että liikenne on haitallista. Muistuttaisin edelleen, että proxy-ARP onnistuu varmasti ilman, että varsinaista laajalähetystä samassa lähiverkossa sallittaan. Proxy-ARPilla paketit kulkevat lähiverkon gw-interfacen kautta kuten muukin liikenne.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Parin kympin kuukausimaksuilla ei kustanneta asentajia jokaisen himaan fiksailemaan verkkoja, paljon halvempi ja vähätöisempi eristää toisistaan. Jos haluaa suoran yhteyden kaverin kanssa niin voi ottaa yritysliittymät missä saa palvelua ja suora liikenne liittymien välillä varmasti toimii.
Tässä on sellainen periaatteellinen seikka, että voiko ISP internet-liittymäsopimuksen perusteella määritellä mihin liikennettä välitetään ja mihin ei. Internetissähän on periaatteessa nettineutraliteetti, jolloin operaattorin pitäisi välittää kavereidenkin keskistä liikennettä samassakin aliverkossa ellei ole perusteltua estettä tälle, kuten että liikenne on haitallista. Muistuttaisin edelleen, että proxy-ARP onnistuu varmasti ilman, että varsinaista laajalähetystä samassa lähiverkossa sallittaan. Proxy-ARPilla paketit kulkevat lähiverkon gw-interfacen kautta kuten muukin liikenne.
Siitä kyllä pitää lähteä ettei operaattori ala estää internetliikennettä tiettyihin osoitteisiin, ilman viranomaisten pakottavaa ohjeistusta.

Jos operaattori myy internetyhteyttä jossa pääsy vain osaan nettiä, estetty yhteydet oman kyllän kaverihin, niin kyse kyllä virheestä tuotteessa, eikä tämän tyyppisessä tuotteessa taida edes riittää se että markkinoinnissa kerrotaan suoraan ja selkeästi oleellisesta puutteesta. Ja kuten nimimerkki "perdu" kirjoitti internet yhteyksien osalta on ihan erityisesti säädelty sitä että operaattori EI SAA estää mielivaltaisesti, ei edes priorisoida mielivaltaisesti.

Vanha puhelinvertaus, toiminta yhtä käsittämätöntä kuin se että "puhelu" operaattori estäisi yhteydet oman kyllän sisällä, vain kaukopuhelut ja puhelut muiden operaattorin puhelimiin sallittuja.

Jos haluaa suoran yhteyden kaverin kanssa niin voi ottaa yritysliittymät missä saa palvelua ja suora liikenne liittymien välillä varmasti toimii.
Nyt kai olisi paikka sille käsinaamalle hymiölle.

Jos Elisa meinaa että perus nettipalveluita myydään vain yrityksille ja jos kuluttaja haluaa nettiyhteyden niin sen pitää hankkia y-tunnus (joka ei riitä), ja rekisteröidä kaupparekisteriin. jonka jälkeen voi sitten tilata kaapelimodeemiin yritysliittymän jolla saa yhteyden kaveriin...

Ei se nyt voi noin olla.



Edit:
Kommentit niin irallisia, mutta oletin että tämä edelleen liittyy tuohon Elisan kaapelimodeemi asiakkaaseen joka ei saa yhteyttä toiseen Elisan kaapelimodeemi asiakkaaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 418
Viestejä
4 160 576
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom