Nyt on niin erikoinen ongelma, että en saa mitään otetta. Minulla on omassa verkossa NAS/palvelin, jolle olen nyt kokeilumielessä asentanut jotain pelipalvelimia, esim. Valheim. Erään kaverin kanssa oli tarkoitus noita pelejä pelailla, mutta hänen kotiverkostaan ei saa yhteyttä minun palvelimeen. Sinänsä tässä ei olisi mitään outoa, mutta kun:
Ainut skenaario, joka sopisi täysin kuvaan on se, että minun puolella ois kaverin IP bannattuna. Toki minulla on mm. fail2ban ja CrowdSec käytössä eri palvelimilla, mutta tuolla pelipalvelimella ei toistaiseksi ole mitään, edes palomuuria. Reitittimessä taas (Edgerouter X) ei ole tietääkseni mitään, mikä voisi tällaisen edes teoriassa aiheuttaa. Eli, jos vika ei ole minun päässä eikä kaverin päässä niin missä sitten? Voiko palveluntarjoaja eli Elisa jotenkin tällasen aiheuttaa?
- tarvittavat portit on todistetusti auki, koska mistä tahansa muualta (esim. minun tai kaverin puhelimen nettiä käyttämällä, tai minun työpaikan verkosta) palvelimelle pääsee
- kaveri ei kotiverkostaan saa yhteyttä mihinkään minun palveluun, oli se sitten pelipalvelin, SSH, HTTP tai HTTPS.
- kaverin kotiverkosta ei voi millään laitteella yhdistää minun verkkoon, eli vika ei ole esim. hänen tietokoneessaan
- ei ole eroa, käyttääkö yhdistämiseen domainia vai suoraa IP-osoitetta. Kummallakaan ei pääse läpi eli ei ole DNS-vika
Ainut skenaario, joka sopisi täysin kuvaan on se, että minun puolella ois kaverin IP bannattuna. Toki minulla on mm. fail2ban ja CrowdSec käytössä eri palvelimilla, mutta tuolla pelipalvelimella ei toistaiseksi ole mitään, edes palomuuria. Reitittimessä taas (Edgerouter X) ei ole tietääkseni mitään, mikä voisi tällaisen edes teoriassa aiheuttaa. Eli, jos vika ei ole minun päässä eikä kaverin päässä niin missä sitten? Voiko palveluntarjoaja eli Elisa jotenkin tällasen aiheuttaa?