Onhan meillä maailmansivu esimerkkejä kun tunnetut valmistajat tekee sutta ja sekundaa.
Kuulostaa siltä, ettet edes halua uusia merkkejä kilpailemaan "oikeiden merkkien" kanssa, kun kuitenkin erikseen mainitsin että kunhan joku asiansa osaava vertailee ei kannata huudella kumpaankaan suuntaan, tai sitten mennään "mun tapa on oikee muut väärin" -linjalle.
Edit:
TLDR, se mitä
@moukula tuossa ylempänä kirjoitti
Pidempi versio:
Kilpailu on aina hyvästä, vaan uutena tekijänä oikeasti kilpailukykyisen tuotteen suunnittelu vaatinee melkoisesti r&d-rahaa ja päteviä insinörttejä, joita HyperX:llä audiopuolellakin toki onkin, mutta tuskin kuitenkaan ihan kamalasti, kun tuo on niille kuitenkin ”sivubisnes” ja tarvinnee vähän erilaista osaamista kuin muut heidän pelituotteensa.
Vilkuilin nyt huvikseni valmistajan ilmoittamaa spec sheettiä ja verrattuna nyt vaikka minun henk. koht. suosikkibudjettikonkkaan eli Roden NT1a:han (199$ Amazon.comissa, Suomihinta 179€) niin tuon perusteella eroja tulee eniten herkkyydessä (NT1A -31.9dB +-2dB, ProCast 38dB +-3dB, eli NT1A kaipaa vähemmän vahvistusta) sekä signaali-kohinasuhteessa (NT1A 88 dB, ProCast 75dB eli ProCast suhisee enemmän). Tuo huonompi snr voi kertoa esimerkiksi siitä, että sähkökomponenteissa lienee pyritty kustannustehokkuuteen.
Pikasilmäyksen perusteella tuo ProCast ei ainakaan valmistajien tietojen perusteella tuo mitään sellaista, joka perustelisi korkeamman hintalapun.
Eli vaikka sinänsä tuo snr ei ole mahdottoman huono (en mä tota studioon veisi, ellei se sitten olisi muilta ominaisuuksiltaan tosi hyvä jonkin äänekkään kuten vaikka rumpujen mikittämiseen, jossa snr ei merkitse niin paljoa) niin pikasilmäyksen perusteella tuo ProCast ei ainakaan valmistajan tietojen perusteella tuo muuten mitään sellaista, joka toisi lisäarvoa vs NT1A juuri vaikka streamukseen tai podcasteihin ja siten perustelisi korkeamman hintalapun.
Vielä kun ottaa huomioon, että tämän ostajalla mitä todennäköisimmin on myös budjettiluokan esivahvari, jota pitää vielä ajaa kovemmalla kuin esim. tuon NT1A:n kanssa, (eli sekin lisää omalta osaltaan signaaliketjuun enemmän kohinaa) on tämä aika turha julkaisu tällä hinnalla.
Ainoat seikat/ominaisuudet, jotka voisivat tulla mieleen ja teoriassa voisivat tehdä tuosta ProCastista paremman valinnan siihen käyttöön, mihin sitä markkinoidaan olisivat ehkä ensinnäkin jokin erityisen hyvin puheääntä miellyttävästi värittävä taajuusvaste (NT1A on suhteellisen neutraali) tai poikkeuksellisen hyvin sivuääniä vaimentava suuntakuvio (NT1A on tässä ihan ”normaali”). Näistä HyperX ei ole julkaissut mitään graafeja, joten villi veikkaus on, että tälläisiin ominaisuuksiin, jos olisi suunnittelussa panostettu erityisen paljon niin siitä myös markkinointi ottaisi kaiken ilon irti.
Olisivat lätkineet tohon sitten edes jotkin rgb:t jonnekin tai tehneet siitä selkeästi vielä enemmän ”pelituotteen” näköisen niin olisi sitten edes jokin muu syy ostaa tuo kuin se, että ei satu olemaan niin kauheasti tietämystä aiheesta, että esim. speksien vertailu sujuisi ja että ymmärtäisi lähdekritiikin myös arvosteluja lukiessa/katsoessa. (Keskiverto pelituotteiden arvostelija harvemmin on audioammattilainen ja ei välttämättä omaa tietotaitoa verrata mikrofoneja myös ”ei pelimikkeihin”)