Myös HyperX hyppää mukaan XLR-mikrofonien markkinoille

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 232
Procast_PR_1_1120x592_red_backgnd_1120x.jpg


HyperX on julkaissut uuden ProCast XLR -mikrofonin, joka luottaa nimensä mukaisesti valmistajan aiemmista USB-mikrofoneista poiketen XLR-liitäntään. Kyseessä on kondensaattorimikrofoni kardioidi-suuntakuviolla ja se on suunniteltu valmistajan mukaan erityisesti striimaajille ja sisällöntuottajille. Mikrofonissa itsessään on mahdollisuus asettaa päälle -10 dB PAD, jolla sisääntuloa voidaan hiljentää sekä 80 Hz:n alapääsuodatin.

HyperX ProCast -mikrofoni saapuu myyntiin Yhdysvalloissa lokakuun aikana 249,99 dollarin suositushintaan. Euroopan saatavuudesta ei vielä toistaiseksi ole tietoa.

Lähde: HyperX
 
Näitä striimaajille suunnattuja XLR-mikkejä on viime aikoina alkanut näkyä useammaltakin valmistajalta, ihan kiva.

Tosin äkkiseltään hinta kuulostaa suolaiselta tai ainakin on kova työ perustella se kun vaikkapa Shure MV7X MSRP on ‎US$179.00, tarjouksissa vielä vähemmän.
 
Näitä striimaajille suunnattuja XLR-mikkejä on viime aikoina alkanut näkyä useammaltakin valmistajalta, ihan kiva.

Tosin äkkiseltään hinta kuulostaa suolaiselta tai ainakin on kova työ perustella se kun vaikkapa Shure MV7X MSRP on ‎US$179.00, tarjouksissa vielä vähemmän.

Perus striimailukäyttöön luulisi riittävän myös esim. Audio-Technica AT2020 Kardioidi kondensaattorimikrofoni 89,00 Tuo on itsellä käytössä Focusriten Scarlettin kaverina ja kuulostaa hyvältä. Löytyy myös pakettina audio interfacen kanssa:
 
Sinänsä vähän erikoinen tuote, kun tuolla hinnalla tai halvemmalla saa jo kuitenkin "oikean" ja hyvän konkkamikin. Noi usb-viritykset vielä jotenkin ymmärtää, kun niihin ei tarvitse erillistä audio interfacea.
 
Sinänsä vähän erikoinen tuote, kun tuolla hinnalla tai halvemmalla saa jo kuitenkin "oikean" ja hyvän konkkamikin. Noi usb-viritykset vielä jotenkin ymmärtää, kun niihin ei tarvitse erillistä audio interfacea.
No mutta tekeekö jokin noista vähemmän "oikeita"? Ennen kuin joku asiansa osaava on vertaillut noita lienee liian aikaista huudella mitään suuntaan tai toiseen.
 
No mutta tekeekö jokin noista vähemmän "oikeita"? Ennen kuin joku asiansa osaava on vertaillut noita lienee liian aikaista huudella mitään suuntaan tai toiseen.

Totta tuokin, vaan tämänkaltaiset tuotteet (eli siis peli/streamausbrändätyt mikrofonit/muut audiohärpäkkeet) harvemmin päätyvät asiansa osaavien (mikrofoni/audio) testaajien käsiin.

Tuo ”oikea” oli ehkä vähän huono termi, mutta pointti oli, että tuossa hintaluokassa saa jo ihan ammattikäyttöön suunniteltuja hyväksi havaittuja kapuloita yrityksiltä, jotka ovat valmistaneet ja suunnitelleet mikrofoneja ikuisuuden. Vaan mistäs sitä tietää vaikka HyperX olisikin saanut jäätävän hyvän tuotteen taiottua ja vie esimerkiksi tässä langassa mainittuja sekä muita saman hintaluokan mikrofoneja kuin litran mittaa.

Yleisesti ottaen pelibrändätyt audiotuotteet kuitenkin ainakin kuulokkeiden sekä kaiuttimien osalta ovat olleet perinteisesti hinta/laatu -suhteeltaan melko kehnoja, kun äänenlaatua verrataan vastaavan hintaluokan hifi/pro audio -tuotteisiin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. (Tosin on niissä sitten yleensä sentään led-valoa, jonneihin vetoava muotoilu ja ne on tarkoitettu PELAAMISEEN, eli kai se on vaan kyse siitä, mitkä ovat kenenkin prioriteetit ostopäätöksiä tehdessä.. ‍)

”Pelimikrofoneista” on kieltämättä paha sanoa, kun omat kokemukset ovat enemmän musiikin ja puheen mikittämisessä, mutta äkkiseltään tästä tuotekategoriasta on jäänyt vaikutelma, että ne ovat tyyliin uudelleenbrändättyjä bulkkimikkejä ja laatuunsa nähden ylihintaisia.

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä vertailua näistä joihinkin perushyviin budjettistudiokonkkiin, kuten esim. Roden nt1a tai noihin aiemmin tässä langassa mainittuihin.
 
No mutta tekeekö jokin noista vähemmän "oikeita"? Ennen kuin joku asiansa osaava on vertaillut noita lienee liian aikaista huudella mitään suuntaan tai toiseen.
Jos haluaa hyvän mikrofonin, sellaisen saa aivan taatusti varmemmin hankkimalla tunnetun valmistajan tunnetun ammattilaistuotteen ja jättämällä minkä lie firman tekeleen. Toki voi olla hyvä mutta aivan yhtä hyvin täysin kuraa. Eli miksi edes ottaa riskiä, sen varmasti hyvän kun saa samalla hinnalla.

Ja jos sitä tunnetun valmistajan mikkiä ei saa omaan koneeseen suoraan kiinni, voi käyttää esim the t.bone USB 1X
Tai sitten laadukasta äänikorttia, josta löytyy phantom suoraan jne.
 
Jos haluaa hyvän mikrofonin, sellaisen saa aivan taatusti varmemmin hankkimalla tunnetun valmistajan tunnetun ammattilaistuotteen ja jättämällä minkä lie firman tekeleen. Toki voi olla hyvä mutta aivan yhtä hyvin täysin kuraa. Eli miksi edes ottaa riskiä, sen varmasti hyvän kun saa samalla hinnalla.

Ja jos sitä tunnetun valmistajan mikkiä ei saa omaan koneeseen suoraan kiinni, voi käyttää esim the t.bone USB 1X
Tai sitten laadukasta äänikorttia, josta löytyy phantom suoraan jne.
Onhan meillä maailmansivu esimerkkejä kun tunnetut valmistajat tekee sutta ja sekundaa.
Kuulostaa siltä, ettet edes halua uusia merkkejä kilpailemaan "oikeiden merkkien" kanssa, kun kuitenkin erikseen mainitsin että kunhan joku asiansa osaava vertailee ei kannata huudella kumpaankaan suuntaan, tai sitten mennään "mun tapa on oikee muut väärin" -linjalle.
 
Onhan meillä maailmansivu esimerkkejä kun tunnetut valmistajat tekee sutta ja sekundaa.
Aivan. Siksi kirjoitinkin "tunnetun valmistajan tunnettu ammattilaistuote". Missään kohdassa en kehottanut hankkimaan pelkästään valmistajan perusteella mitään.

Kuulostaa siltä, ettet edes halua uusia merkkejä kilpailemaan "oikeiden merkkien" kanssa,
Hienosti laitetaan sanoja suuhun ihan moden toimesta...

kun kuitenkin erikseen mainitsin että kunhan joku asiansa osaava vertailee ei kannata huudella kumpaankaan suuntaan, tai sitten mennään "mun tapa on oikee muut väärin" -linjalle.
Perustelit oikein hyvin, miksi tuollaista ei kannata ostaa. Vaaditaan testaamista ja testaajan luotettavuuskin voidaan kyseenalaistaa jne. Kun toinen vaihtoehto on hankkia se tunnettu ja hyväksi aikoja sitten havaittu tuote niin on todella vaikea nähdä, mitä parempaa uuden tuttavuuden tuote edes voisi tämänkaltaisessa tuoteryhmässä tarjota.
Mutta tottakai, jokainen laittaa rahansa aivan mihin tahtoo.
 
Jos tämä on tulossa joskus testiin, niin toki kilpakumppaneiksi varmasti asetettaisiin AT:n, Shuren, Roden ja Sennheiserin vastineet. Vaikea kyllä on uskoa että "pelimikrofoni" voisi olla missään suhteessa parempi, jos nyt ei ärhäkämpää ulkonäköä ja gamer-brändiä lasketa.
 
Onhan meillä maailmansivu esimerkkejä kun tunnetut valmistajat tekee sutta ja sekundaa.
Kuulostaa siltä, ettet edes halua uusia merkkejä kilpailemaan "oikeiden merkkien" kanssa, kun kuitenkin erikseen mainitsin että kunhan joku asiansa osaava vertailee ei kannata huudella kumpaankaan suuntaan, tai sitten mennään "mun tapa on oikee muut väärin" -linjalle.

Edit:
TLDR, se mitä @moukula tuossa ylempänä kirjoitti

Pidempi versio:

Kilpailu on aina hyvästä, vaan uutena tekijänä oikeasti kilpailukykyisen tuotteen suunnittelu vaatinee melkoisesti r&d-rahaa ja päteviä insinörttejä, joita HyperX:llä audiopuolellakin toki onkin, mutta tuskin kuitenkaan ihan kamalasti, kun tuo on niille kuitenkin ”sivubisnes” ja tarvinnee vähän erilaista osaamista kuin muut heidän pelituotteensa.

Vilkuilin nyt huvikseni valmistajan ilmoittamaa spec sheettiä ja verrattuna nyt vaikka minun henk. koht. suosikkibudjettikonkkaan eli Roden NT1a:han (199$ Amazon.comissa, Suomihinta 179€) niin tuon perusteella eroja tulee eniten herkkyydessä (NT1A -31.9dB +-2dB, ProCast 38dB +-3dB, eli NT1A kaipaa vähemmän vahvistusta) sekä signaali-kohinasuhteessa (NT1A 88 dB, ProCast 75dB eli ProCast suhisee enemmän). Tuo huonompi snr voi kertoa esimerkiksi siitä, että sähkökomponenteissa lienee pyritty kustannustehokkuuteen.

Pikasilmäyksen perusteella tuo ProCast ei ainakaan valmistajien tietojen perusteella tuo mitään sellaista, joka perustelisi korkeamman hintalapun.

Eli vaikka sinänsä tuo snr ei ole mahdottoman huono (en mä tota studioon veisi, ellei se sitten olisi muilta ominaisuuksiltaan tosi hyvä jonkin äänekkään kuten vaikka rumpujen mikittämiseen, jossa snr ei merkitse niin paljoa) niin pikasilmäyksen perusteella tuo ProCast ei ainakaan valmistajan tietojen perusteella tuo muuten mitään sellaista, joka toisi lisäarvoa vs NT1A juuri vaikka streamukseen tai podcasteihin ja siten perustelisi korkeamman hintalapun.

Vielä kun ottaa huomioon, että tämän ostajalla mitä todennäköisimmin on myös budjettiluokan esivahvari, jota pitää vielä ajaa kovemmalla kuin esim. tuon NT1A:n kanssa, (eli sekin lisää omalta osaltaan signaaliketjuun enemmän kohinaa) on tämä aika turha julkaisu tällä hinnalla.

Ainoat seikat/ominaisuudet, jotka voisivat tulla mieleen ja teoriassa voisivat tehdä tuosta ProCastista paremman valinnan siihen käyttöön, mihin sitä markkinoidaan olisivat ehkä ensinnäkin jokin erityisen hyvin puheääntä miellyttävästi värittävä taajuusvaste (NT1A on suhteellisen neutraali) tai poikkeuksellisen hyvin sivuääniä vaimentava suuntakuvio (NT1A on tässä ihan ”normaali”). Näistä HyperX ei ole julkaissut mitään graafeja, joten villi veikkaus on, että tälläisiin ominaisuuksiin, jos olisi suunnittelussa panostettu erityisen paljon niin siitä myös markkinointi ottaisi kaiken ilon irti.

Olisivat lätkineet tohon sitten edes jotkin rgb:t jonnekin tai tehneet siitä selkeästi vielä enemmän ”pelituotteen” näköisen niin olisi sitten edes jokin muu syy ostaa tuo kuin se, että ei satu olemaan niin kauheasti tietämystä aiheesta, että esim. speksien vertailu sujuisi ja että ymmärtäisi lähdekritiikin myös arvosteluja lukiessa/katsoessa. (Keskiverto pelituotteiden arvostelija harvemmin on audioammattilainen ja ei välttämättä omaa tietotaitoa verrata mikrofoneja myös ”ei pelimikkeihin”)
 
Jos nyt tuon hintaista mikrofonia etsisin pelkästään tietokonekäyttöön, niin miettisin mitkä ovat pelikäyttöön suunnitellun mikrofonin jälkimarkkinat. Käytetty Rode tai Shure pitää tosi hyvin hintansa. 5 tai 10v mikki ovat hyväkuntoisina käytännössä saman hintaiset. Ellei tuosta HyperX:stä tule joku tubettajien uusi standardi, niin vaikea kuvitella, että sille olisi jonoksi ostajia.
Tämänkin voi toki kuitata, että mitä väliä, itsellehän näitä hankitaan, mutta kuitenkin.

Ihan yleisesti itseä vähän ihmetyttää nämä peli/streamauskäyttöön tarkoitetut XLR-mikit. Käyttäjälle se tarkoittaa monimutkaisempaa setuppia, kun pitää olla käytännössä ulkoinen interface, johon sen mikin saa kiinni, gain-säädöt ja niiden riittävyys on sitten ihan systeemikohtaista, eikä itse mikkiin voida sisällyttää mitään älyä. Kaikki on tehtävä softan päässä, joka taas ei voi vaikuttaa analogiseen osaan signaaliketjua. USB-mikkeihin voi tehdä yhtä jos toista DSP-ominaisuutta, tai toteuttaa kaikki softan päästä, mutta sillä erolla, että softa voi hallita mikrofonin gainia ja paritus on huomattavasti ennakoitavampi. Ongelmaksi jää lähinnä monitorointi, joka joudutaan toteuttamaan softalla tai mikrofoniin liitettävillä kuulokkeilla. Pelkässä puhekäytössä softamonitorointi tuskin muodostuu ongelmaksi.
Toki, jos sitä sitten hankkii sen ulkoisen äänikortin kuulokevahvistimeksi ja siinä on XLR-liittimet phantom-syötöllä, niin mikäs siinä. Itse suosin puhekäyttöön tarkoitettuja joutsenkauloja, jotka voi laittaa kiinni suoraan äänikorttiin tai pöytätelineeseen. Ei tule samalla tapaa eteen, kuin iso konkkamikki.
 
Jos nyt tuon hintaista mikrofonia etsisin pelkästään tietokonekäyttöön, niin miettisin mitkä ovat pelikäyttöön suunnitellun mikrofonin jälkimarkkinat. Käytetty Rode tai Shure pitää tosi hyvin hintansa. 5 tai 10v mikki ovat hyväkuntoisina käytännössä saman hintaiset. Ellei tuosta HyperX:stä tule joku tubettajien uusi standardi, niin vaikea kuvitella, että sille olisi jonoksi ostajia.
Tämänkin voi toki kuitata, että mitä väliä, itsellehän näitä hankitaan, mutta kuitenkin.

Ihan yleisesti itseä vähän ihmetyttää nämä peli/streamauskäyttöön tarkoitetut XLR-mikit. Käyttäjälle se tarkoittaa monimutkaisempaa setuppia, kun pitää olla käytännössä ulkoinen interface, johon sen mikin saa kiinni, gain-säädöt ja niiden riittävyys on sitten ihan systeemikohtaista, eikä itse mikkiin voida sisällyttää mitään älyä. Kaikki on tehtävä softan päässä, joka taas ei voi vaikuttaa analogiseen osaan signaaliketjua. USB-mikkeihin voi tehdä yhtä jos toista DSP-ominaisuutta, tai toteuttaa kaikki softan päästä, mutta sillä erolla, että softa voi hallita mikrofonin gainia ja paritus on huomattavasti ennakoitavampi. Ongelmaksi jää lähinnä monitorointi, joka joudutaan toteuttamaan softalla tai mikrofoniin liitettävillä kuulokkeilla. Pelkässä puhekäytössä softamonitorointi tuskin muodostuu ongelmaksi.
Toki, jos sitä sitten hankkii sen ulkoisen äänikortin kuulokevahvistimeksi ja siinä on XLR-liittimet phantom-syötöllä, niin mikäs siinä. Itse suosin puhekäyttöön tarkoitettuja joutsenkauloja, jotka voi laittaa kiinni suoraan äänikorttiin tai pöytätelineeseen. Ei tule samalla tapaa eteen, kuin iso konkkamikki.
Olen kuullut perusteluna, että noiden xlr+audio interface - kombojen idea on, että niillä voi tehdä raudalla mahdollisimman paljon niin ei kulu tietokoneen resurssit softan pyörittämiseen.

En kyllä tiedä kuinka validi argumentti tuo on, kun eipä dsp:n pyörittäminen käsittääkseni ihan kamalan raskasta nykypäivän prosessoreille ole.

Itsekin tämänlaisessa käyttötapauksessa suosisin USB-mikkiä, ellei myös kuulokevahvarille ole käyttöä.

En tiedä lieneekö tuossa xlr:ssä vähän myös uskottavuusaspekti siinä, että ”näyttää prolle”, kun on ”pro-liitännät” tai jotain.
 
Minulla on AKG P120, Focusrite Scarlett Solo ja K&M pöydänreunaan ruuvattava teline. Hienosti on toiminut ja Scarlettin ymppä riittää AKG K712 luureille hyvin. Olen saanut äänenlaadusta yksinomaan kehuja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 626
Viestejä
4 494 013
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom