Musiikki/peli-tietokone Ryzenistä!

Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
5
Hei kaikki! Minulla on viimeiset viikot ollut ongelmia osien valitsemisessa koska olen näissä asioissa melkoisen käpy! Suoraan asiaan elikkäs ongelmana tässä kokoonpanossa on että en tiedä toimivatko kaikki osat hyvin keskenään ja olen ensimmäistä kertaa käyttämässä amd prossua.

Budjettini on max. 1500 e kaikesta. Koneeni tulee 50% musantekoon (Maschine ja Reaper) ja 50% peleihin. (CS:GO, LOL, SIEGE + Ehkä vähän vaativempia pelejä)

Saamieni tietojen perusteella esimerkiksi RAMin kanssa voi tulla ongelmia(?)

Haluaisin kuitenkin jos täällä tietävä väki voisi avustaa minua pitäessä budjetin samana ellei alempana. Voitte siis halutessanne ehdottaa parempia osia tähän settiin ja lisäksi minulla on muutama kysymys.

1.Onko minulla mahdollista kiristää jostain (ei kasauksesta, eikä tilausta saksasta) että saisin paremman näyttiksen vai toimiiko kyseinen näyttis oikein hyvin tarpeisiini?
2. Toimivatko RAM, Emolevy ja R5 Keskenään hyvin?
3. Onko Virtalähteessä liikaa Watteja? ( saatan ostaa myöhemmin uuden näyttiksen jos päädyn 1050 ti:hin.
4. Onko koppa tarpeeksi hyvä?
5. Tarvitsenko noin hyvää SSD Levyä?
6. Pitäisikö minun sittenkin vain ottaa i5-4500? Ryzeniä suositellaan nyt aika paljon.

Kysymykset voi myös tottakai skipata ja kertoa vain lyhyesti mitä osia minun tulisi vaihtaa ja miksi!

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
1.Onko minulla mahdollista kiristää jostain (ei kasauksesta, eikä tilausta saksasta) että saisin paremman näyttiksen vai toimiiko kyseinen näyttis oikein hyvin tarpeisiini?

2. Toimivatko RAM, Emolevy ja R5 Keskenään hyvin?

3. Onko Virtalähteessä liikaa Watteja? ( saatan ostaa myöhemmin uuden näyttiksen jos päädyn 1050 ti:hin.

4. Onko koppa tarpeeksi hyvä?

5. Tarvitsenko noin hyvää SSD Levyä?
1. Vaikka kirjoitatkin noin, niin vastaan joka tapauksessa, että kiristäisin ehdottomasti nimenomaan käyttöjärjestelmän ja ajureiden asentamisesta, sekä kokoonpanosta ja testauksesta. (-114€) Lisäksi ostaisin windowsin lisenssin esimerkiksi tämän forumin myynti-osiolta noin 10€ hintaan. (-119€)

Tällä tavalla teet itse tunnin - kaksi hommia, jopa ensikertalaisena(?), opit ymmärtämään tietokoneesi perusasiat jne. Ajureita joudut joka tapauksessa päivittämään myöhemmin ja mahdollisen vikatilanteen tullessa kun tietokone on jo tuttu, on vika helpompi paikallistaa. Opit uutta ja säästät 233€ rahaa. Sijoittamalla tuon 233€ esimerkiksi näytönohjaimeen, saat yli kaksi kertaa nopeamman näytönohjaimen koneeseesi. (GTX 1070)

Vaihtoehtoisesti sijoittaisin tuon rahan laadukkaampaan muistisettiin (G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 3200 MHz, CL14, 1.35V, musta - 219,00€) ja joko RX580 tai GTX 1060 6Gb näytönohjaimeen.

Testissä: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (GP107) -näytönohjain | Page 4 of 7 | Muropaketti

RX580 = RX480 korkeammilla kellotaajuuksilla jne.

2. Muistit vaihtaisin samsungin b-piirejä käyttäviin (linkkasin ylle) koska ne ovat yhteensopivimmat ryzenin kanssa, sekä nopeimmat. Ryzen hyötyy valtavasti muistien nopeudesta.

3. Ei ole, siinä on sopivasti. Sijoittaisin silti osan noista em. "säästetyistä" rahoista hieman tuoreempaa tekniikkaa käyttävään virtalähteeseen: EVGA 650W SuperNOVA 650 G3, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 PLUS Gold - 129,00€ Parempi hyötysuhde jne.

4. Koppa on erittäin perusluokan verme, mutta ihan toimiva.

5. Tarvitset. Et siksi että se olisi mitenkään erityisen hyvä tms, mutta säästämällä pari euroa ei parempaakaan vaihtoehtoa ole tarjolla.


Lisään vielä, että tuo tietokoneen kokoonpano on hyvin yksinkertainen projekti. Youtubesta löytyy videon muodossa ohjeita kuinka kasata tietokone ja esimerkiksi tältäkin forumilta saat varmasti apua kysymällä. Omasta mielestäni 233€ on todella jo sen verran rahaa, että ko. työ kannattaa tehdä itse.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
5
1. Vaikka kirjoitatkin noin, niin vastaan joka tapauksessa, että kiristäisin ehdottomasti nimenomaan käyttöjärjestelmän ja ajureiden asentamisesta, sekä kokoonpanosta ja testauksesta. (-114€) Lisäksi ostaisin windowsin lisenssin esimerkiksi tämän forumin myynti-osiolta noin 10€ hintaan. (-119€)

Tällä tavalla teet itse tunnin - kaksi hommia, jopa ensikertalaisena(?), opit ymmärtämään tietokoneesi perusasiat jne. Ajureita joudut joka tapauksessa päivittämään myöhemmin ja mahdollisen vikatilanteen tullessa kun tietokone on jo tuttu, on vika helpompi paikallistaa. Opit uutta ja säästät 233€ rahaa. Sijoittamalla tuon 233€ esimerkiksi näytönohjaimeen, saat yli kaksi kertaa nopeamman näytönohjaimen koneeseesi. (GTX 1070)

Vaihtoehtoisesti sijoittaisin tuon rahan laadukkaampaan muistisettiin (G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 3200 MHz, CL14, 1.35V, musta - 219,00€) ja joko RX580 tai GTX 1060 6Gb näytönohjaimeen.

Testissä: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (GP107) -näytönohjain | Page 4 of 7 | Muropaketti

RX580 = RX480 korkeammilla kellotaajuuksilla jne.

2. Muistit vaihtaisin samsungin b-piirejä käyttäviin (linkkasin ylle) koska ne ovat yhteensopivimmat ryzenin kanssa, sekä nopeimmat. Ryzen hyötyy valtavasti muistien nopeudesta.

3. Ei ole, siinä on sopivasti. Sijoittaisin silti osan noista em. "säästetyistä" rahoista hieman tuoreempaa tekniikkaa käyttävään virtalähteeseen: EVGA 650W SuperNOVA 650 G3, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 PLUS Gold - 129,00€ Parempi hyötysuhde jne.

4. Koppa on erittäin perusluokan verme, mutta ihan toimiva.

5. Tarvitset. Et siksi että se olisi mitenkään erityisen hyvä tms, mutta säästämällä pari euroa ei parempaakaan vaihtoehtoa ole tarjolla.


Lisään vielä, että tuo tietokoneen kokoonpano on hyvin yksinkertainen projekti. Youtubesta löytyy videon muodossa ohjeita kuinka kasata tietokone ja esimerkiksi tältäkin forumilta saat varmasti apua kysymällä. Omasta mielestäni 233€ on todella jo sen verran rahaa, että ko. työ kannattaa tehdä itse.
Arvasin että tässä käy näin hahhah! Kyllä ensikertalainen olen ja siksi kasaaminen pelottaa. Ehkä vielä enemmän sitten itse ajurit sun muu säätö. Tein vasta äsken tänne käyttäjän joten saan siis ostettua täältä legitin(????) windowsin ja asennusohjelman voin siis ladata valmistajan sivuilta USB-tikulle?

Sait minua vähän vakuutettua ehdotukseesi ja aion päättää siitä tämän viikon aikana. Sitä ennen odottelen vielä mahdollisia uusia vastauksia tänne.
Vielä kyssärinä sen verran että onko tämä Ryzen touhu tämän arvoista vai pitäisikö minun tyytyä i5-4500 prossuun? Jos päädyn kasaamaan itse niin luuletko että olisit täällä kenties auttamassa hiukan jos en saa youtube videoista tarpeeksi selkoa?

Kiitoksia vastauksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Arvasin että tässä käy näin hahhah! Kyllä ensikertalainen olen ja siksi kasaaminen pelottaa. Ehkä vielä enemmän sitten itse ajurit sun muu säätö. Tein vasta äsken tänne käyttäjän joten saan siis ostettua täältä legitin(????) windowsin ja asennusohjelman voin siis ladata valmistajan sivuilta USB-tikulle?

Sait minua vähän vakuutettua ehdotukseesi ja aion päättää siitä tämän viikon aikana. Sitä ennen odottelen vielä mahdollisia uusia vastauksia tänne.
Vielä kyssärinä sen verran että onko tämä Ryzen touhu tämän arvoista vai pitäisikö minun tyytyä i5-4500 prossuun? Jos päädyn kasaamaan itse niin luuletko että olisit täällä kenties auttamassa hiukan jos en saa youtube videoista tarpeeksi selkoa?

Kiitoksia vastauksesta.
En usko että tällä forumilla kukaan tulee suosittelemaan sinulle oem-lisenssin ostamista 129€ hintaan ja kasaamisesta, käyttöjärjestelmän sekä ajureiden asentamisesta 114€ maksamista. Voin toki olla väärässäkin. :)

Olen itse ostanut täältä useamman lisenssin ja kyllä kaikki toimivat. Jos huijauslisenssejä joku täällä kauppaisi, niin kaupanteko loppuisi varmasti hyvin lyhyeen. Windowsin asennusmedian saa ladattua esimerkiksi usb-tikulle suoraan Windows media creation tool:lla.

Tässä hintaluokassa mielestäni Ryzen on aivan ehdottomasti "tämän arvoista". On todellakin aika päästää eläkkeelle jo nuo yli kymmenen vuotta sitten esitellyt 4-ydin prosessorit.

Sen verran aktiivisesti tulee tätä forumia luettua ja seurattua, että uskoisin kyllä olevani tavoitettavissa. YV:tä voi laittaa jos joku asia jää vielä mietityttämään pohjatyön (kasausoppaat/videot) jälkeen. Täällä on myös paljon muutakin porukkaa, jotka varmasti auttavat kysyttäessä.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
5
En usko että tällä forumilla kukaan tulee suosittelemaan sinulle oem-lisenssin ostamista 129€ hintaan ja kasaamisesta, käyttöjärjestelmän sekä ajureiden asentamisesta 114€ maksamista. Voin toki olla väärässäkin. :)

Olen itse ostanut täältä useamman lisenssin ja kyllä kaikki toimivat. Jos huijauslisenssejä joku täällä kauppaisi, niin kaupanteko loppuisi varmasti hyvin lyhyeen. Windowsin asennusmedian saa ladattua esimerkiksi usb-tikulle suoraan Windows media creation tool:lla.

Tässä hintaluokassa mielestäni Ryzen on aivan ehdottomasti "tämän arvoista". On todellakin aika päästää eläkkeelle jo nuo yli kymmenen vuotta sitten esitellyt 4-ydin prosessorit.

Sen verran aktiivisesti tulee tätä forumia luettua ja seurattua, että uskoisin kyllä olevani tavoitettavissa. YV:tä voi laittaa jos joku asia jää vielä mietityttämään pohjatyön (kasausoppaat/videot) jälkeen. Täällä on myös paljon muutakin porukkaa, jotka varmasti auttavat kysyttäessä.
Aivan aivan! Mitenkäs mietin vielä tuota kun emolevyn tiedoissa lukee "Muistituki:
- AMD Ryzen:
4 x DIMM DDR4, maks. 64GB
DDR4 2666 / 2400 / 2133 MHz" Eikös tuossa mainitsemassasi muistissa ole 3200 :eek:?
Kasaaminen alkaa tuntua jo hyvältä vaihtoehdolta mutta windowsista en vielä tiedä haluanko ostaa vain koodia jostain. :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
@DJ_JNR

Ei "ensikertalaisena" kannata murehtia siitä kasaamisesta jossei ole ketään asiantuntijaa pitämässä kädestä kiinni - se olisi paras ratkaisu että olisi joku joka voisi opettaa vaihe vaiheelta kasauksen salat. Ostat valmiiksi kasatun koneen nyt ja perehdyt asiaan sitten kaikessa rauhassa myöhemmin niin voit kasata seuraavan kokoonpanosi itse. Kasauksen hintaan en ota kantaa ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 610
1. Onko minulla mahdollista kiristää jostain (ei kasauksesta, eikä tilausta saksasta) että saisin paremman näyttiksen vai toimiiko kyseinen näyttis oikein hyvin tarpeisiini?
2. Toimivatko RAM, Emolevy ja R5 Keskenään hyvin?
3. Onko Virtalähteessä liikaa Watteja? ( saatan ostaa myöhemmin uuden näyttiksen jos päädyn 1050 ti:hin.
4. Onko koppa tarpeeksi hyvä?
5. Tarvitsenko noin hyvää SSD Levyä?
6. Pitäisikö minun sittenkin vain ottaa i5-4500? Ryzeniä suositellaan nyt aika paljon.
1. Minäkin suosittelisin kasaamaan itse ja harkitsemaan Saksasta tilaamista. Se raha minkä menetät kasaamispalvelun ostamiseen olisi hyvin käytetty nopeamman näytönohjaimen hankintaan (jos niitä vaativampia pelejä haluat) tai vaikka tilavampaan SSD-levyyn (250 gigaa menee aika nopsaan tyhjäksi)

2. Pitäisi toimia, Ryzen on pikkuhiljaa pääsemässä ylitse tästä betatestaus-vaiheesta ja muistituen pitäisi parantua huomattavasti tulevien kuukausien aikana. Muistien toimiminen Ryzenilla on pienin murheistasi, sitä ei kannata stressata.

3. Ei ole liikaa, sitäpaitsi määrä ei korvaa laatua.

4. Tuo on halvimpia koteloita, joita löytyy. Mieluusti laittaisin hieman enemmän rahaa koteloon, mutta hieman rajallisemmalla budjetilla jostain täytyy säästää. 60-80€ hintaluokasta löytyy mielestäni järkevimmät kotelot.

5. Mikä tuossa SSD-levyssä sitten on niin erityisen hyvää? Musta muovikuori ja Samsungin tarrako siitä tekee niin huippuhyvän? Ihan peruslättyhän tuo on ja vuonna 2017 yksi tietokoneen tärkeimpiä osia koneessa kuin koneessa, ehdottomasti pitää olla SSD mukana

6. Nyt ollaan jo menossa 7. sukupolvessa, Intelin puolella lähin vastaava olisi Core i5-7500 (tätä varmaan tarkoitit?). Ryzen 5-prossulla on tällä hetkellä parempi arvo, se on vain järkevämmin käytettyä rahaa ostaa 6-ytiminen prossu kuin pieni 4-ytiminen.

***

Pienenä sivuhuomiona, en voi suositella tuon 1050 Ti -näytönoohjaimen ostamista. Vajaa 200€ tuosta nuhapumpusta on karsea hinta. AMD RX 570 olisi 230€ hinnalla reilusti parempi ostos, mutta niitä ei nyt ole saatavilla. Katso foorumin kauppa-paikalta käytettyä GTX 970:a noin 160€, se on aivan toisen luokan näytönohjain ja jaksaakin pyörittää vaativampia pelejä 1080p60fps, toisin kuin tuo 1050 Ti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Aivan aivan! Mitenkäs mietin vielä tuota kun emolevyn tiedoissa lukee "Muistituki:
- AMD Ryzen:
4 x DIMM DDR4, maks. 64GB
DDR4 2666 / 2400 / 2133 MHz" Eikös tuossa mainitsemassasi muistissa ole 3200 :eek:?
Kasaaminen alkaa tuntua jo hyvältä vaihtoehdolta mutta windowsista en vielä tiedä haluanko ostaa vain koodia jostain. :)
Yllä tulikin paljon hyviä pointteja.

Nuo on viralliset tuetut muistinopeudet, mutta nopeammatkin muistikitit kyllä toimivat.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
5
Noniin nostin vähän budjettia laiskana miehenä joten tässä nyt olisi teidän ehdotuksia hiukan ja vähän omaa sovellusta. Tuo Kekettimen ram houkutteli mutta päädyin silti tähän. Sain myös tuohon ton 1060 näyttiksen ja tuosta kellotuksesta mitään haittaa on? On vähän kiire en ehdi juuri nyt enempää selitellä mutta haluaisin että tsekkaisitte vielä tämän setin että näyttääkö hyvältä :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 654
Viestejä
4 220 575
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom