Museosanasto...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Memory
  • Aloitettu Aloitettu
Kuten aiemmin sanottu 70-luvulla oli kivoja eroja sanoissa.
Meillä Hollolassa "Mika teki uudet revat (pelissä)".
Muualla revat on vagina juttuja :)

mietin tuossa puhekieltä nykyään.

TV-Uutisissakin on liian modernia kieltä.
Ei sitä wanhat ihmiset ymmärrä, jotain ihmettä diplomi-insinööri slangia :(

Kieli muuttuu sanotaan, minusta ei hyvää suuntaan. tässäkin lauseessa "ei hyvää"- itse laittaisin "ei hyvääN" suuntaan.

Wanhalla kansalla paljon kuvaannollis-sanoja.
"en nyt muista millään"
- en nyt muista kirveelläkään.
- en nyt hokase tätä juttua.
- alkaa dementia tulemaan.

jne.
Tuli tuosta revasta mieleen myöskin vähän vanhempi murresana temmi. Alkujaan vissiin tarkoittanut jonkun työkalun vartta, myöhemmin ns. miehistä vartta.
 
Noin puolet noista sanoista on ollut mun lapsuudenkodissa käytössä.
37/46. Varmaan melkein kolmeakymmentä saattaisin käyttää edelleen, jos ei muuten niin pilke silmäkulmassa. Ja, kuten eräässä tunnetussa suomalaisessa rock-klassikossa kysellään että kuka vei eteisestä sauvat... niin veikkaisin että aika monelle 80-luvun jälkeen syntyneelle tuon saisi selittää.
 
Viimeksi muokattu:
"toppaus" eli oletettevasti pullan kastaminen kahviin.

"toppaa, toppaa", eli ota sitä pullaa sen kahvin kanssa. Kaljun kahvin juominen oli lähes loukkaus :D

Tämä oli perussanastoa veteraanisukupolvea olleille isovanhemmilleni.

Myös "häätyy" eli täytyy.
 
"toppaus" eli oletettevasti pullan kastaminen kahviin.

"toppaa, toppaa", eli ota sitä pullaa sen kahvin kanssa. Kaljun kahvin juominen oli lähes loukkaus :D

Tämä oli perussanastoa veteraanisukupolvea olleille isovanhemmilleni.

Myös "häätyy" eli täytyy.

Tämä on aivan uusi ja todella hyvä :)

Sanan muunnokset-munan saannokset.
eli vanhassa vara parempi

"äijä veti homman himaan"
- poika teki työn hyvin.
- hyvin hoidettu työ/urakka.
 
Hokasin illalla rautatie sanaston:
"Seisake, junan seisake. pysäytä seuraavalla seisakkeella".

Kuten Saareke, Seisake-siellä seistään.
"Seisahdu tuohon linja-biili alueelle hetki" :)
 
Katsoin kevään ensimmäisiä kukkivia kasveja.
"Tuomi on Puu"

Vähän kirjoittaa väärin niin "TuomiON Puu" :)
on Suomenkieli kyllä vaikeeta :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 568
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom