Museoautoharrastajia, mitä tallista löytyy?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 182
Löytyykö Iotechista museoautoharrastajia? Olisi kiva kuulla minkälaista museovehjettä tallista löytyy ja hieman historiaakin jos tiedossa. Niin ja toki kokemuksia siitä omasta ajokista.

Itse en yllä edes keltanokkatasolle, koska liikun vasta suunnitelmatasolla ajoneuvon omistamisen kanssa. Haaveissa olisi tänä keväänä löytää budjetilla max.5000€ museorekisteröity ja mielellään 60-70 -luvulle ajoittuva kulkine. Ollaan pienen pojan kanssa kumpikin silmät pyöreinä käyty kokoontumisajoja reitin varrella katsomassa jo muutaman vuoden ajan ja kivahan se olisi itsekin jollakin tasolla harrastaa. Kotoolta löytyy lämmin talli, joten sen osalta puitteet olisivat kunnossa. Tekninen osaaminen niin ja näin, mutta toiveena olisi harrastuksen myötä oppia.

Museorekisteröidyt kiinnostaa itseä myös siitä syystä, että auto pyritään pitämään mahdollimman originaalissa kunnossa ilman mitään kammottavia tuunauksia. Kyynelsilmin nähnyt esim. muutaman Volvo PV:n jota on väkisin yritetty muuttaa hotrodiksi. Tai ne kuplat ja amazonit, joihin laitettu levikkeet.

Joka tapauksessa, mitä museo-ajokkeja Sinun tallistasi löytyy?
 
Itseltä löytyy b kadett -69 1.5 jonka ostin n.vuosi sitten. IMG_20180113_182639.jpg Auto on vielä ensi kesään museoleimassa mutta teen maailmalle palveluksen ja pelastan tämän yksilön muumioitumiselta. Muuttumisleikki on jo siinä vaiheessa että lukkoperä ja levyjarrut on asennettu joka nurkkaan ja uretaanipuslat on jokaisessa alustan paikassa. Myös moottori on vähän yli 2litrainen läppärungoilla varustettu ja moottoriohjausta pitäisi alkaa suunnittelemaan. Kesäksi olisi suunnitelmissa saada valmiiksi.IMG_20180822_204603.jpg vielä "vähän" olisi tehtävää.
 
Itseltä löytyy b kadett -69 1.5 jonka ostin n.vuosi sitten.IMG_20180113_182639.jpg Auto on vielä ensi kesään museoleimassa mutta teen maailmalle palveluksen ja pelastan tämän yksilön muumioitumiselta. Muuttumisleikki on jo siinä vaiheessa että lukkoperä ja levyjarrut on asennettu joka nurkkaan ja uretaanipuslat on jokaisessa alustan paikassa. Myös moottori on vähän yli 2litrainen läppärungoilla varustettu ja moottoriohjausta pitäisi alkaa suunnittelemaan. Kesäksi olisi suunnitelmissa saada valmiiksi.IMG_20180822_204603.jpg vielä "vähän" olisi tehtävää.

Hyvä että pelastat museolta, mutta noi vanteet:dead:
 
On hieno Kadetti! Jotain tuollasta pientä ja kaunista olisi kiva kyllä omistaa ja sen parissa harrastaa. Hifigurun tavoin olen myös Triumpheja katsonut. Vähän ehkä enemmän Heraldia, kun olisi kiva saada ajoihin mukaan joskus molemmat muksut ja jopa vaimo. :) Kaksipaikkaiset Triumphit olisi muuten kyllä ehdottoman hyvä vaihtoehto. On jotenkin näyttävän näköisiä ja jostain syystä kohtuuhintaisia. Liekö sitten koska brittiauto vai valmistusmääristä johtuen.
 
No ei nyt ihan museoauto, vaikka ikänsä ja oikeastaan kuntonsakin puolesta saisi museorekisteriin. Tykkään kuitenkin ajella enemmän kuin 30pv/vuosi. Eli -84 Alfa Romeo 33.
185406-a341ed96bee83a229f140e0d2fd439b4.jpg

Ulkoapäin muutettu alustan ja vanteiden osalta. Etsinnässä vielä tyyliin/aikakauteen sopivat vanteet. Tarkoituksena muutenkin pitää kasarityyli, katolta löytyy finlandia 2000 luukku, nähtävästi uutena asennettuna, ja cd-soittimen tilalle vaihtui JVC kasettisoitin erillisellä
vahvistimella :)
185409-bab3344ab876aa791ae560f0548f2edd.jpg


IMG_20180515_213619.jpg IMG_20180225_141600.jpg
 
Konservoituja : ) nämä:
-ford taunus transit -65
-fiat 850 -66
- jaguar xj6 -91

Nämä kesken
-triumph herald -69
-Triumph TR3 -61
 
Mulla oli heraldi yhdessä vaiheessa ja voin sanoa vaikka on sympaattinen auto katsella niin sitä se ei ainakaan ollut omasta mielestäni omistaa..runko on löysempi kuin lapsen kakka ja tuumakoon pultit tuottaa päänvaivaa. Pidin pukeilla autoa talven yli ja ihmettelin kun otin sen alas niin oli sentin rako lokasuojan ja oven välissä ylhäällä..runko oli vääntynyt talven aikana kun pukit oli pyörien takana. Kyllä otti päähän. Myin eteenpäin ja nykyään taitaa olla paalissa kun ei rek tunnusta löydy enää trafista. Jos tosiaan netistä kaivat herald/spitfire chassis kuvia niin ymmärrät ettei se alunperinkään ole voinut olla hyvä..
 
No ei nyt ihan museoauto, vaikka ikänsä ja oikeastaan kuntonsakin puolesta saisi museorekisteriin. Tykkään kuitenkin ajella enemmän kuin 30pv/vuosi. Eli -84 Alfa Romeo 33.

Niin eikös tolle voi hakea museoajoneuvo-statuksen, mutta sitten ottaa normaalin liikennevakuutuksen. Eikös tuolla säästäisi ainakin ajoneuvoveron. Mutta on komean näköinen peli tuokin ja ilmeisesti hyvässä kunnossa muutenkin.
 
Mulla oli heraldi yhdessä vaiheessa ja voin sanoa vaikka on sympaattinen auto katsella niin sitä se ei ainakaan ollut omasta mielestäni omistaa..runko on löysempi kuin lapsen kakka ja tuumakoon pultit tuottaa päänvaivaa. Pidin pukeilla autoa talven yli ja ihmettelin kun otin sen alas niin oli sentin rako lokasuojan ja oven välissä ylhäällä..runko oli vääntynyt talven aikana kun pukit oli pyörien takana. Kyllä otti päähän. Myin eteenpäin ja nykyään taitaa olla paalissa kun ei rek tunnusta löydy enää trafista. Jos tosiaan netistä kaivat herald/spitfire chassis kuvia niin ymmärrät ettei se alunperinkään ole voinut olla hyvä..

Sympaattisia ovat, juu. Tuumakoon pultteja saa onnesta vielä melkoisen monesta paikkaa. Itse en ole kokenut tätä vaikeaksi, mutta jos varastoa ei ole himassa ja aina joutuu metsästämään niin silloin toki.
Triumphit on ollut, tai on siis vieläkin, nopeita maatujia. Rungon kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota. Korin raot voi tutkia, mutta olen ymmärtänyt, ettei nää tehtaalta lähtiessäänkään olleet ihan täydellisiä.

Tuo spitti 1.2:lla koneella ei kyllä hirveesti singahtele, ainakaan jos vertaa ulkonäköön...
 
Itseltä löytyy b kadett -69 1.5 jonka ostin n.vuosi sitten.IMG_20180113_182639.jpg Auto on vielä ensi kesään museoleimassa mutta teen maailmalle palveluksen ja pelastan tämän yksilön muumioitumiselta. Muuttumisleikki on jo siinä vaiheessa että lukkoperä ja levyjarrut on asennettu joka nurkkaan ja uretaanipuslat on jokaisessa alustan paikassa. Myös moottori on vähän yli 2litrainen läppärungoilla varustettu ja moottoriohjausta pitäisi alkaa suunnittelemaan. Kesäksi olisi suunnitelmissa saada valmiiksi.IMG_20180822_204603.jpg vielä "vähän" olisi tehtävää.

Mä olisin kyllä jättänyt orggikseksi mikäli noin hyvässä kunnossa kuin kuvat antaa ymmärtää. Joskus vielä harmittaa. Vanteet tosin on molemmissa kuvissa rumat :D

Mutta hieno projekti joka tapauksessa.
 
Mä olisin kyllä jättänyt orggikseksi mikäli noin hyvässä kunnossa kuin kuvat antaa ymmärtää. Joskus vielä harmittaa. Vanteet tosin on molemmissa kuvissa rumat :D

Mutta hieno projekti joka tapauksessa.

No onneksi jokainen tekee omalleen mitä haluaa ja jokaisella on ollut suurinpiirtein samat mahikset ostaa auto kun se on myynnissä ollut. Se on vaan raaka tosiasia että tuollaisia hyväkuntoisia koreja ei ole enään hirveästi olemassa tai jos on niin ne ei ole myynnissä. Harrastajana pitää ottaa sieltä mistä saa..tämä pätee muuhunkin.
 
Mersun W123 200d on minulla museo rekisterissä. Pääasiassa tulee Kiinassa tehtyä töitä niin museorekistöröity auto on taloudellinen vaihtoehto vierailuja varten. Kilometrejä on vanhalla rouvalla jo kunnioitettavat 850tkm. Auto mätänee eripaikoista kun vertaa edellisiin autoharrastuksiini. Takatukivarret vaihtelin joululomalla kun olivat enää pyhällä hengellä kiinni. Kesällä sitten etupään puslia ja niveliä vaihtoon. Saa kohta maalatakkin yli kun edellisen maalarin virheet alkavat harmittamaan jo liikaa.

Mersun w124 300d 60tkm ajettuna odottaa minulla tallissa vuotta 2023 että saan 30v iän täyteen niin pääsee museokatsastamaan. Alkanut hiukan kyllä pelottamaan nykyinen diesel vastaisuus mutta niin kauan kuin ihmiset syövät ranskanperunoita ja työkoneisiin vaihdellaan hydrauliikka öljyjä niin saan kyllä itse tehtyä polttoaineeni.

8AEA13AB-9A9B-40FF-AA0D-D85348D48685.jpeg
 
No onneksi jokainen tekee omalleen mitä haluaa ja jokaisella on ollut suurinpiirtein samat mahikset ostaa auto kun se on myynnissä ollut. Se on vaan raaka tosiasia että tuollaisia hyväkuntoisia koreja ei ole enään hirveästi olemassa tai jos on niin ne ei ole myynnissä. Harrastajana pitää ottaa sieltä mistä saa..tämä pätee muuhunkin.

Kyllä. Ei tässä nyt ollut tarkoitus mitenkään loukata joten pahoittelut siitä.
 
Ainahan se kauneus on katsojan silmissä ja hyvä niin.
Moottoripyörät ketjuun vaan mukaan, mut kuvia olis kiva nähdä. Muistan kyllä ton pyörän Top Gunista, mutta jostain syystä muistan Hot Shots prätkäkohtauksen paremmin :D

Kiitos hyvästä infosta Triumphiin liittyen. Ehkä sitä kannattaa aloittelijana sitten välttää, ellei nyt superhyvä yksilö tulisi hyvään hintaan vastaan. Volvot kyllä kiinnostaisi. Nettiautossa valitettavasti hieman hiljaista vielä tämän suhteen, keväällä sitten ilmoituksia varmaan enemmän.

EDIT: On muuten hieno Taunus!
https://www.nettiauto.com/ford/taunus/9951431
 
Viimeksi muokattu:
Kupla on rakenneltu mutta warre on tätänykyä ilmeisesti museorekisterissä nykyisellä omistajallaan(möin kesä-18). Molemmat tuli raadosta rakennettua. Varsinkin tuo wartburg jätti hyvät muistot, jämäkkä ajettava ja ehkäpä automaailman parhaat äänet. 3 pyttyinen kaksitahti:hungry:

Noiden lisäksi on tullut omistettua jos jonkinmoista vanhaa kalustoa jenkeistä japseihin, mikä nyt vain sillä hetkellä on tuntunut hienolta.IMG_20160818_141718-1040x780.jpg IMG_20180720_211345-1040x780.jpg
 
Tallista löytyy farkku-Corolla vuodelta 1968. Jonkun verran olen jo tuolla Omat autot -threadissä esitellyt, mutta kertauksena: Tämä on Ukin vanha auto. Ukki ajeli tällä jonnekin 90-luvun vaihteeseen asti. Siitä asti seisoi tallissa kunnes otettiin iskän kanssa vuonna 2013 projektiksi palauttaa Corolla entiseen loistoonsa. 2017 syksyllä vihdoin saatiin ajokuntoon ja rekisteriin. Vielä olisi paljon pienempää ja isompaa viilausta että saa tästä oikein hyvän, ja lopulta sinne museorekisteriin.

Eyhnr25.jpg


Corolla olisi siis tarkoituksena pitää mahdollisimman orkkiskuntoisena historiansa takia. Mutta haaveissa on kyllä jossain vaiheessa hommata toinenkin "museoauto", jota voisi sitten viritellä, Alfa Romeon Spider lähinnä mielessä tällä hetkellä.
 
Mulla on vuosimallin 1961 Vanaja kuorma-auto. Moottori kyllä käy ja auto liikkuu, mutta yksi kansipulteista ei halua pysyä lohkossa, ja sitä ei taas kannentiiviste kestä. :(
 
Siihen oli tehty pre-helicoil ajan korjaus, eli sellainen holkkisysteemi, joka korkkasi myös, porasin sen seuraavaan kokoon ja tein kierteen, joka kesti kesän. Voisihan sitä tietysti kokeilla vielä pykälää isompaa helicoilia, mutta riskinä että pilaan sylinteriputket.

Pelkän lohkon rikkominen ei ihirveästi haittaisi koska voi lähteä siitä että uuden lohkon tarvii, mutta jos pilaan ne sylinteriputket, niin sitten siinä uudessä lohkossa pitäisi olla myös hyvät putket, ja se ei ole mitenkään itsestään selvää.
 
Oldsi on harrasteautona, en ole museoinut sitä kun tulee ajettua enemmän kuin sen 30-vuorokautta vuodessa.... :cool:
Tuossa kuva, huoltotiimin kanssa.... :vihellys:

HUOLTO TIIMI.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 014
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom