Musan tekijät, löytyykö ketään?

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Enpä aiemmin huomannut että tällainen oli tullut ilmoille. Erittäin vahva paketti. Kuulen kovan työmäärän tässä ja satsaus on selvästi kannattanut. Varmasti vaikutteet kuuluu ja hyvä niin, en lähde luettelemaan mitä tulee omaan mieleen. Tykkään kitarasoundeista kovasti ja melankolisesta otteesta mikä kantaa hyvin loppuun saakka. En tiedä kaipaako tämmönen matsku edes mitään virtuositeettia lauluihin, minusta toimii tällaisenaan hyvin. Ehkä laulumelodioihin kaipais pikkasen lisää yllättävyyttä 30min mittaan nähden.

Miksauksesta sellainen huomio että muuten on hyvin kasassa mutta rummut hieman vaisut ja varsinkin snare jää turhan taustalle ja pehmeäksi. Mitä oot käyttänyt rumpujen efektoinnissa? Tähän vois panostaa seuraavalla kerralla. Sitten ollaan jo tod hyvän kynnyksellä.

Omat suosikit on raidat 5 ja 7.
Kiitos! Kritiikki osui mielestäni juuri oikeaan kohtaan. Snaren kanssa olikin eniten ongelmia miksauksissa. Tuntui ettei sitä saa kuulostamaan tarpeeksi tasapainoiselta missään. Päädyin kompromissiin. Rumpujen miksaukseen katselin inspiraatiota Youtubesta Nollyn ohjeistuksista, ja hain sitä pohjalta hyvät säädöt. Siinähän nakuttaa ihan Superior Drummer 2:n vakiorumpusetti.

Katsotaan missä vaiheessa saisi puristettua part 2:n ulos.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Kiitos! Kritiikki osui mielestäni juuri oikeaan kohtaan. Snaren kanssa olikin eniten ongelmia miksauksissa. Tuntui ettei sitä saa kuulostamaan tarpeeksi tasapainoiselta missään. Päädyin kompromissiin. Rumpujen miksaukseen katselin inspiraatiota Youtubesta Nollyn ohjeistuksista, ja hain sitä pohjalta hyvät säädöt. Siinähän nakuttaa ihan Superior Drummer 2:n vakiorumpusetti.

Katsotaan missä vaiheessa saisi puristettua part 2:n ulos.
Joo totahan se aina on, pitää jotenkin valita minkä haluaa kuulostaa hyvältä kun kaikkea ei tunnu saavan. Keskialueella on yleensä niin hirveä ruuhka että vaatii paljon kikkoja ja tupakkia että saa homman soimaan jotenkin balanssissa. Laulu, kitara ja rummut, ja niille equt, kompurat ja tasot. Lopuksi linttaan lytätty basso teipataan vaivihkaa sekaan ja katellaan ettei se syö kikkiä tullessaan. Koko orkesterin eequulla ja kompuralla liimataan ja korjataan sitten lopullinen komeus. Kuulostaa helpolta mutta eipä ole, ei yhtään. Olis kiva joskus viedä omat prujut jonnekin gurulle miksattavaksi ja seuraisi vierestä mitä kaikkea siinä tapahtuu. Ja tietysti masterointi myös.

Varmasti yksin tehdessä kuuroutuu pahasti kun jo kirjoitusvaiheessa biisin toistokertoja tulee niin julma määrä, puhumattakaan äänittämisestä, miksauksesta jne. Viimeistään videota editoidessa korvat vuotaa happamia kyyneliä. Siinä vaiheessa kun matskun on lopulta saanut jakeluun ei halua enää kuulla pihaustakaan siitä. Luulenpa että tästä syystä moni hätäilee musaprojektien kanssa kun käämi ei enää riitä keskittymään tietyn pisteen jälkeen, ja tuloksena puolivalmista jota maailmassa sitten riittää. Itse olen ainakin syyllistynyt tähän.

Metalli on kyllä erikoinen genre, sen perusta on aika jäykkä eikä siitä pysty paljoa poikkeamaan ilman sanomista. Soundi/miksausmielessä siis, ja nimenomaan verrattuna poppiin missä on reilusti enemmän hulluttelutilaa. Tuntuu että paska poppisoundi on helpompi hyväksyä kuin paska metallisoundi kun metallissa vaaditaan tietyt elementit ja jos ne menee metsään niin vaikeaa on.

Tutkailin tuota Path biisiä tarkemmin. Siinä vois testaa semmoista että ottaa low-pass filterillä kitaroista 4-5KHz kohdilta yläpäät veks. Ja kattoo mitä tapahtuu yleissoundille ja varsinkin niille rummuille. Metallikitarat on erikoistuneet syömään ilmaa ja happea kaikilta bändikaverelta joten niitä kannattaa pitää silmällä ja lyödä rajat niiden soinnille. Samalla voisi myöntää snarelle pientä eq kyttyrää 800Hz tietämille jotta siihen saisi vähän lisää läimettä. Biisihän on toki jo julkaistu mutta vois olla hyvä idea katsoa parannusmahdollisuuksia seuraavia keitoksia ajatellen. Ymmärrä kyllä hyvin jos ei enää kiinnosta :)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Joo totahan se aina on, pitää jotenkin valita minkä haluaa kuulostaa hyvältä kun kaikkea ei tunnu saavan. Keskialueella on yleensä niin hirveä ruuhka että vaatii paljon kikkoja ja tupakkia että saa homman soimaan jotenkin balanssissa. Laulu, kitara ja rummut, ja niille equt, kompurat ja tasot. Lopuksi linttaan lytätty basso teipataan vaivihkaa sekaan ja katellaan ettei se syö kikkiä tullessaan. Koko orkesterin eequulla ja kompuralla liimataan ja korjataan sitten lopullinen komeus. Kuulostaa helpolta mutta eipä ole, ei yhtään. Olis kiva joskus viedä omat prujut jonnekin gurulle miksattavaksi ja seuraisi vierestä mitä kaikkea siinä tapahtuu. Ja tietysti masterointi myös.

Varmasti yksin tehdessä kuuroutuu pahasti kun jo kirjoitusvaiheessa biisin toistokertoja tulee niin julma määrä, puhumattakaan äänittämisestä, miksauksesta jne. Viimeistään videota editoidessa korvat vuotaa happamia kyyneliä. Siinä vaiheessa kun matskun on lopulta saanut jakeluun ei halua enää kuulla pihaustakaan siitä. Luulenpa että tästä syystä moni hätäilee musaprojektien kanssa kun käämi ei enää riitä keskittymään tietyn pisteen jälkeen, ja tuloksena puolivalmista jota maailmassa sitten riittää. Itse olen ainakin syyllistynyt tähän.

Metalli on kyllä erikoinen genre, sen perusta on aika jäykkä eikä siitä pysty paljoa poikkeamaan ilman sanomista. Soundi/miksausmielessä siis, ja nimenomaan verrattuna poppiin missä on reilusti enemmän hulluttelutilaa. Tuntuu että paska poppisoundi on helpompi hyväksyä kuin paska metallisoundi kun metallissa vaaditaan tietyt elementit ja jos ne menee metsään niin vaikeaa on.

Tutkailin tuota Path biisiä tarkemmin. Siinä vois testaa semmoista että ottaa low-pass filterillä kitaroista 4-5KHz kohdilta yläpäät veks. Ja kattoo mitä tapahtuu yleissoundille ja varsinkin niille rummuille. Metallikitarat on erikoistuneet syömään ilmaa ja happea kaikilta bändikaverelta joten niitä kannattaa pitää silmällä ja lyödä rajat niiden soinnille. Samalla voisi myöntää snarelle pientä eq kyttyrää 800Hz tietämille jotta siihen saisi vähän lisää läimettä. Biisihän on toki jo julkaistu mutta vois olla hyvä idea katsoa parannusmahdollisuuksia seuraavia keitoksia ajatellen. Ymmärrä kyllä hyvin jos ei enää kiinnosta :)
Kyllä noita jaksaa vielä availla testailumielessä, ei siinä :D Itse asiassa Pathin kitarat taisi jäädä miksaukseen sellaisen IR:n kera jossa on aivan liikaa ylätaajuuksia. Mutta saundi sopi biisiin muuten niin hyvin etten jaksanut nähdä vaivaa korvata sitä jollain muulla, vaan koitin equtella piiloon sitä sun tätä. En riittävän hyvin. Välillä saattoi olla kyllä puolikin vuotta ettei kappaleisiin edes koskenut, koska motivaatio ehti laskea pohjalukemiin. Ja miksasin koko paskan lopulta kolmesti, ja vasta viimeisellä kerralla kaikki alkoi kuulostaa riittävän hyvältä. Harvemmin näitä tulee edes nykyään tehtyä, joten jokainen kappale ja miksaus on aina samalla treeniä :) Viimeisessä kappaleessa virvelisaundi oli ehkä parhain, mutta muissa kappaleissa ei ollut aivan niin paljon ilmaa, että se olisi kuulostanut täysin samalta identtisillä asetuksilla.

Kieltämättä olisi mielenkiintoista joskus katsella vierestä mitä oikeasti kokenut miksaaja saisi noille biiseille aikaan. Ja sanottakoon vielä, että en suosittele vastaavaa projektia kellekään tervejärkiselle. Tuli melkein mieleen ne ajat, kun miksasin ensimmäisen levyni - bändimme kahdeksan biisin demon. Kone oli Pentium 2 266 Mhz, ja työkaluna Fruity Loops. Kone oli niin hidas jo pelkästään projektien avauksessa, että siinä välissä ehti käydä kaupassa. Monesti teki mieli nakata kone parvekkeelta. Nyt ei menty ihan niin syvälle epätoivon syövereihin.

Seuraavaksi taidan tosin avata tuon konemusiikin pöytälaatikon, kun siellä odottelee myös kaikenlaista.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Minullakin on oma metalliprojekti sävellysvaiheessa ja itse pitää kaikki köyhän tehdä. Mitään bändihommia en tosin jaksa enää, mutta toki ammattimiksaaja kelpaisi aina.

Upeaa kuitenkin miten nykyään voi kotona tehdä hyvin ja toteuttaa itseään tällä saralla ilman ihan älytöntä panostamista. Tonneja on mennyt kyllä, mutta vähitellen ostaen ja priorisoiden.

Samalla oppinut paljon uusia tyylejä ja tapoja tehdä musiikkia aina black metallista synthwaven puolelle. Noin kaksi vuotta tullut itse kotona tehtyä eri biisejä. Aiemmin olin lähinnä sohvasoittaja plus jokunen vuosi bändihommia.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Minullakin on oma metalliprojekti sävellysvaiheessa ja itse pitää kaikki köyhän tehdä. Mitään bändihommia en tosin jaksa enää, mutta toki ammattimiksaaja kelpaisi aina.

Upeaa kuitenkin miten nykyään voi kotona tehdä hyvin ja toteuttaa itseään tällä saralla ilman ihan älytöntä panostamista. Tonneja on mennyt kyllä, mutta vähitellen ostaen ja priorisoiden.

Samalla oppinut paljon uusia tyylejä ja tapoja tehdä musiikkia aina black metallista synthwaven puolelle. Noin kaksi vuotta tullut itse kotona tehtyä eri biisejä. Aiemmin olin lähinnä sohvasoittaja plus jokunen vuosi bändihommia.
Juu on kyllä ajat muuttuneet surkeista neliraitureista aivan scifi-sfääreihin. Kamoista ja suorituskyvystä ei ole enää kiinni, pitäis vaan osata. Katsoin just että Cakewalk lataa 350 plugaria käynnistyksessä. Silti tulee hyörittyä plugarikaupoissa ihmettelemässä että mitäs kivaa vielä :cool:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Juu on kyllä ajat muuttuneet surkeista neliraitureista aivan scifi-sfääreihin. Kamoista ja suorituskyvystä ei ole enää kiinni, pitäis vaan osata. Katsoin just että Cakewalk lataa 350 plugaria käynnistyksessä. Silti tulee hyörittyä plugarikaupoissa ihmettelemässä että mitäs kivaa vielä :cool:
Tässä on minusta hyvä, kun ei voi jossitella juurikaan, että olisipa minulla sitä ja tätä hienoa niin minä alkaisin heti tekemään kaikkea. Omasta itsestä kiinni.

Sekin on hyvä, että miksaamiseen ym. löytyy eri kursseja sopuhintaan. Oikeaa vieressä olevaa mestaria ne ei korvaa, mutta auttavat silti paljon. :)
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
460
Miksi coveroida / tehdä käännösbiisejä muiden biiseistä, kun omien vanhojen bändien biisejäkin löytyy?. (Originaali on vuodelta 1991 ja jäljelle jäi lähinnä sointupohja. Sanojen kanssa meni ehkä ½ vuotta.)

Åboriginaalit: Ennen Kaikki Oli Paremmin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797

Järkyttävä määrä teknisiä ongelmia oli tuon kanssa lähes kaikessa, mitä tuohon liittyi. En tiedä, mikä helvetti oli, mutta runnoin ulos silti ja melkein hyppäsin ikkunasta alas. Tekniset ongelmat ovat kyllä kaikista ärsyttävimpiä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504

Järkyttävä määrä teknisiä ongelmia oli tuon kanssa lähes kaikessa, mitä tuohon liittyi. En tiedä, mikä helvetti oli, mutta runnoin ulos silti ja melkein hyppäsin ikkunasta alas. Tekniset ongelmat ovat kyllä kaikista ärsyttävimpiä.
Onpas hieno! Cinemaattista meininkiä ja soundi hivelee. En tiennyt että mun luurit toistaa noin alas :)
Milläs teit ja mikä siinä hankas?
Itse yritän tässä ottaa Logicia nyyppänä haltuun ja pääsen helposti samoihin fiiliksiin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
@lmu2002

Kiitos! Reaper on minulla dawina ja Arturian Pigments 3.5 on tuossa soundien päävastaava. Kovasti tykkään siitä, vaikka jotain bugia iski, kun kadotti soundeja. Reaper temppuili ja Soundcloud myös. Voi olla osittain myös user erroria ja nälkäkiukkua. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443


Kunnon kirjoittamisblokki menossa, niin piti kokeilla vähän eri genrejä jos sieltä kautta sais jotain uutta boostia, no nyt sitten tuli jonkinlaista drum'n'bassia. :D
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
79
Oon tosi aloittelija näissä musan teko hommissa. Sen verran taustaa että oon tehnyt dj-töitä vuodesta 2006, mutta oman musan tuottamisen aloitin vasta 2021 joulukuussa, eli reilun puoli vuotta treenannut biisin tekoa. Musatyyli on jotain electro-/hip hop painotteista. Tässä jotain mitä oon saanut aikaiseksi viime aikoina:



Coffee
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797

Kukon pierulta aloitin jotain soundtrackia. Arturian Analog Labista soundia.

Lisäys:


Tein toisen efektisirkuksen tuossa. Tuon kanssa oli hauskaa!

Lisäys2:


Sunnuntain kunniaksi vielä jotain ambient kokeellista pörinähauskuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Hissukseen tulee valmista tästä pajasta. Tuli hypättyä rohkeasti popin puolelle eikä harmita yhtään.

Tämähän toimi oikein mainiosti. Vaikka poppia olikin, niin tässä kuuli jotain samaa kuin mitä esim. Portisheadissa ja Kemopetrolissa ym. hieman vastaavissa on. Mielenkiintoinen yhdistelmä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
154
Oon tosi aloittelija näissä musan teko hommissa. Sen verran taustaa että oon tehnyt dj-töitä vuodesta 2006, mutta oman musan tuottamisen aloitin vasta 2021 joulukuussa, eli reilun puoli vuotta treenannut biisin tekoa. Musatyyli on jotain electro-/hip hop painotteista. Tässä jotain mitä oon saanut aikaiseksi viime aikoina:



Coffee
aivan mahtava! Sait yhen seuraajan lisää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
154
Itsellä puuttuu tällä hetkellä tietokone ja softat, että voisi musiikkiharrastusta jatkaa. Soittimia löytyy ja niitä olisi tarkoitus äänitellä sekä midinä että ihan instrumentteinä. Oon tehnyt biisejä 2000-luvun alusta asti trackereillä (impulse tracker, fast tracker yms) ja sittemmin Reasonilla.
Nyt arvelin että voisi pikku hiljaa taas käynnistellä harrastusta, onko vinkkejä hardwareen ja softaan millä pääsisi alkuun? Mieluiten sellainen softa missä oppimiskäyrä mahdollisimman pieni ja samalla myös hinta.
Arvelin että jos ostais jonkun vanhan thinkpadin, siihen kiinni focusriten äänikortti ja softaksi mahdollisesti joku VST-plugineita tukeva ohjelmisto. Kokemusta itsellä vain Reaperistä, eikä oikeastaan kovinkaan positiivisia. Vai pitäskö suoraan siirtyä omena-koneisiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Itsellä puuttuu tällä hetkellä tietokone ja softat, että voisi musiikkiharrastusta jatkaa. Soittimia löytyy ja niitä olisi tarkoitus äänitellä sekä midinä että ihan instrumentteinä. Oon tehnyt biisejä 2000-luvun alusta asti trackereillä (impulse tracker, fast tracker yms) ja sittemmin Reasonilla.
Nyt arvelin että voisi pikku hiljaa taas käynnistellä harrastusta, onko vinkkejä hardwareen ja softaan millä pääsisi alkuun? Mieluiten sellainen softa missä oppimiskäyrä mahdollisimman pieni ja samalla myös hinta.
Arvelin että jos ostais jonkun vanhan thinkpadin, siihen kiinni focusriten äänikortti ja softaksi mahdollisesti joku VST-plugineita tukeva ohjelmisto. Kokemusta itsellä vain Reaperistä, eikä oikeastaan kovinkaan positiivisia. Vai pitäskö suoraan siirtyä omena-koneisiin?
Sama kai se millä sitä tekee, kunhan tekee. Monet maksulliset sisältävät julmetun paljon kaikkea, millä varmasti pääsee alkuun (ja loppuun).
Koneen kun hankit ja laitat vaikka PreSonus Studio One 5 (400e) sekä vielä alessa oleva NI Komplete Standard (399e), niin luulisi niillä pääsevän alkuun.

Softiin uppoaa helposti enemmän kuin itse koneeseen. Riippuen millaista musaa tekee, niin mitä tarvitsee. Arturian V collectionia, Pigmentsiä tai muuta, Serum, Omnisphere, mitä näitä nyt onkaan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Itsellä puuttuu tällä hetkellä tietokone ja softat, että voisi musiikkiharrastusta jatkaa. Soittimia löytyy ja niitä olisi tarkoitus äänitellä sekä midinä että ihan instrumentteinä. Oon tehnyt biisejä 2000-luvun alusta asti trackereillä (impulse tracker, fast tracker yms) ja sittemmin Reasonilla.
Nyt arvelin että voisi pikku hiljaa taas käynnistellä harrastusta, onko vinkkejä hardwareen ja softaan millä pääsisi alkuun? Mieluiten sellainen softa missä oppimiskäyrä mahdollisimman pieni ja samalla myös hinta.
Arvelin että jos ostais jonkun vanhan thinkpadin, siihen kiinni focusriten äänikortti ja softaksi mahdollisesti joku VST-plugineita tukeva ohjelmisto. Kokemusta itsellä vain Reaperistä, eikä oikeastaan kovinkaan positiivisia. Vai pitäskö suoraan siirtyä omena-koneisiin?
Useimmilla softilla on ilmainen demo jota kannattaa käyttää hyväksi. Huomaat ehkä melko nopeasti onko oman tuntunen ja omiin tarpeisiin.
Itse käytän Cakewalkia joka on nykyään ilmainen. Perinteinen raituri ja mukavan selkeä. Sillä tekee kyllä kaiken musatuotannon mutta livelooppihommat sitten jollain muulla.
Tuossa yllä olikin hyvä huomio softasoittimista/plugareista. Niihin se raha menee jos on mennäkseen.
Läppärit pyörittää kyllä jos ei ihan juustomallia hanki. Pöytäkone olis kyllä hiljasempi.

Zemppiä musahommiin! Muista laittaa näytettä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Useimmilla softilla on ilmainen demo jota kannattaa käyttää hyväksi. Huomaat ehkä melko nopeasti onko oman tuntunen ja omiin tarpeisiin.
Itse käytän Cakewalkia joka on nykyään ilmainen. Perinteinen raituri ja mukavan selkeä. Sillä tekee kyllä kaiken musatuotannon mutta livelooppihommat sitten jollain muulla.
Tuossa yllä olikin hyvä huomio softasoittimista/plugareista. Niihin se raha menee jos on mennäkseen.
Läppärit pyörittää kyllä jos ei ihan juustomallia hanki. Pöytäkone olis kyllä hiljasempi.

Zemppiä musahommiin! Muista laittaa näytettä :)
Cakewalk on kyllä hyvä. Vaatii vain sitten niiden plugareiden ostamista, kun ei taida olla vst instrumentteja yhtään mukana. Hinta siis kuitenkin pompsahtaa muutamaan
sataan helposti. Siksi lähinnä mietin että joku paketti kehiin, missä on kaikkea.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Itse tässä enemmän ja enemmän kiinnostunut elektronisesta musiikista ja äänien suunnittelusta niin siirryin Reaperista Bitwigiin, joka soveltuu sellaiseen paremmin ja sisältää huikean läjän softaa ja samplea itsessään. Siihen ei välttämättä tarvitse ostaa mitään lisää ellei välttämättä halua. 300e oli juuri alennuksessa. Vaatii toki opettelua, mutta video-ohjeita löytyy ja Bitwigiin on rakennettu sisään interaktiivinen tutoriaali, jossa pystyy samalla itse säätämään, kun lukee mitä mistäkin tapahtuu.


Väkisellä rahaa menee ja aikaa opetteluun, mutta tarkkaan pohjustaa alkuun suunnitelmaa ja vähitellen. Ilmaisia syna plugareita on myös useita ja itselläni käytössä myös. Laitan muutamat:


Uhelta ilmaiset(kin) erinomaisia kuten tietty Vital ja Surge myös,
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Itse tässä enemmän ja enemmän kiinnostunut elektronisesta musiikista ja äänien suunnittelusta
Samaa vikaa vähän, mutta aivan alkutekijöissä mennään. Jotain aihioita tullut tehtyä mutta on tuo tosiaan iha eri maailma mitä aiemmin tehnyt.

Ostin alesta tosiaan Arturia Pigmentsin ja vetää kyllä aivot solmuun kun ymmärrys riittää ehkä 1% ominaisuuksista :p
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Toi onkin melko suo. En tiedä kumpaan hukkaantuu enemmän biisintekoaikaa, tuhansien presettien pläräämiseen vai äänisynteesin parissa räpläämiseen. Jälkimmäinen on ainakin kivempaa.
Mulla on esim. jotenkin suuria vaikeuksia löytää haluamaani soundia Arturian Analog Labista. Tulee lannistunut fiilis heti kun sen avaa, ja presetit vaihtuu just ärsyttävällä viiveellä vielä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Itsekin aiemmin ihan metallihommia vaan tehnyt. Syntikka ja elektroninen puoli ollut mukana kohta kolme vuotta. Kitara on kyllä valitettavasti jäänyt aika paitsioon.

Arturian Pigments on kyllä hyvä. Useammassa biisissä käyttänyt sitä. Sen kanssa olen vielä suosiolla ollut muutamien preset pankkien varassa. Ostanut jokusen cinematic/ambient jne. setin. Presettejä toki tulee muokkailtua tilanteen mukaan, mutta en itsekään Pigmentsin kanssa ole vielä ainakaan tarkempaan perehtymiseen lähtenyt. Analog Labsin presetit eivät minulla viiveellä tule. Nopea nvme-levy auttaa varmaankin.


Tal Softwaren ilmaisilla opetellut nyt soundien luomista. Erinomaisia aloittamiseen ja kaikessaan hyviä vielä. Tulee biisiä vielä niillä.

Presettien plärääminen on välillä hauskaa ja sieltähän kaikkea kivaa löytää, mutta joskus menee hakuammuntaan, kun haluaisi vain tehdä musiikkia niin siksikin opettelen itse nyt niin voi sitten tehdä itse tarvitsemaansa. Bitwigissä vielä erityisen hauskaa ja suorastaan seikkailullista, kun voi moduloida ihan kaiken. Pyrin välillä pitämään tarkemman fokuksen jonkin tietyn jutun esim. vaikka bassosoundien teossa ja sitten toisella hetkellä hyvin kokeiluluontoista ihmettelyä.


Tuossa vielä huikeaa ilmaista lisää. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Toi onkin melko suo. En tiedä kumpaan hukkaantuu enemmän biisintekoaikaa, tuhansien presettien pläräämiseen vai äänisynteesin parissa räpläämiseen. Jälkimmäinen on ainakin kivempaa.
Mulla on esim. jotenkin suuria vaikeuksia löytää haluamaani soundia Arturian Analog Labista. Tulee lannistunut fiilis heti kun sen avaa, ja presetit vaihtuu just ärsyttävällä viiveellä vielä.
Analog Lab sinänsä ei ole kuin presettejä muista arturian tuotteista. Eli jos haluaa muokkaussuohon upota, niin hommaa ne yksittäiset synat. Kylmä hiki valuu heti kun aukaisee Moog Modularin tai ARPin.

Ja soundit vaihtuu samantien. Painamalla synan nappia.

Mulla on arturia keylab mk2 49 kosketinta jaan oikein hyvin toimii. Kun vaan osaisi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
326
Nyt arvelin että voisi pikku hiljaa taas käynnistellä harrastusta, onko vinkkejä hardwareen ja softaan millä pääsisi alkuun? Mieluiten sellainen softa missä oppimiskäyrä mahdollisimman pieni ja samalla myös hinta.
Arvelin että jos ostais jonkun vanhan thinkpadin, siihen kiinni focusriten äänikortti ja softaksi mahdollisesti joku VST-plugineita tukeva ohjelmisto.
Samaa vikaa vähän, mutta aivan alkutekijöissä mennään. Jotain aihioita tullut tehtyä mutta on tuo tosiaan iha eri maailma mitä aiemmin tehnyt.

Ostin alesta tosiaan Arturia Pigmentsin ja vetää kyllä aivot solmuun kun ymmärrys riittää ehkä 1% ominaisuuksista :p
Yhdellä eurolla softasynaa ostoslistalle Genesis Pro

Soundidemo
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Analog Lab sinänsä ei ole kuin presettejä muista arturian tuotteista. Eli jos haluaa muokkaussuohon upota, niin hommaa ne yksittäiset synat. Kylmä hiki valuu heti kun aukaisee Moog Modularin tai ARPin.

Ja soundit vaihtuu samantien. Painamalla synan nappia.

Mulla on arturia keylab mk2 49 kosketinta jaan oikein hyvin toimii. Kun vaan osaisi...
Joo se oli esimerkki presettipaljoudesta. En ole vielä löytänyt sitä nappia jolla presetit vaihtuu äkkiä. Ehkä essential mallissa ei vaihu.
Mulla on ollut muutama rautasynakin mutta alun innostuksen jälkeen ei jaksanut niiden kanssa liikaa viettää aikaa.
Nyt on eniten ollut käytössä Loom, Spire ja Serum.
Pitäis löytää jostain semmonen missä on vaan hyviä soundeja jotka sopii just mun biiseihin :D
 

DaNightlander

Powered by 3dfx Voodoo
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
902
Itsellä puuttuu tällä hetkellä tietokone ja softat, että voisi musiikkiharrastusta jatkaa. Soittimia löytyy ja niitä olisi tarkoitus äänitellä sekä midinä että ihan instrumentteinä. Oon tehnyt biisejä 2000-luvun alusta asti trackereillä (impulse tracker, fast tracker yms) ja sittemmin Reasonilla.
Nyt arvelin että voisi pikku hiljaa taas käynnistellä harrastusta, onko vinkkejä hardwareen ja softaan millä pääsisi alkuun? Mieluiten sellainen softa missä oppimiskäyrä mahdollisimman pieni ja samalla myös hinta.
Jos ajatus toimii automaattisesti Hexana, niin Renoisea voisi kokeilla. Moderni trackeri, josta löytyy plugari- ja midituki ja trackereiden tapaan melko monipuolinen samplejen käsittely. Demoversiota voi kokeilla loputtomiin ja täysversio maksaa 68€ +VAT. Paketissa tulee mukana demoja ja sampleja, joilla voi kokeilla omia ja softan rajoja. Mitä plugareihin tulee, niin ne ovat ainoa asia, joka asettaa omat vaatimuksensa koneen tehoille. Muuten melkein mikä tahansa peruna riittää jos käsittelee etupäässä sampleja softan omilla plugareilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Joo se oli esimerkki presettipaljoudesta. En ole vielä löytänyt sitä nappia jolla presetit vaihtuu äkkiä. Ehkä essential mallissa ei vaihu.
Eikös essentialissa ole myös sen rullan molemmin puolin ne nuolinapit? Toki presettien vaihtoon vaikuttaa varmaankin koneen ripeys.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
On napit joo. Niistä ei vaan tapahdu mitään. Ehkä vielä joku päivä avaan manuaalin.
Ai että itse kiroilen tätä omaa ''minähän en manuaaleja lue'' -mentaliteettia. Ihan väkisellä joutunut alkamaan lukemaan ja muuttamaan tapojaan. Mikähän psykologinen syy tuonkin takana on..

Arturian synien käsittääkseni pitäisi aika saumattomasti alkaa toimimaan niiden softien kanssa. Ihan varma en ole kuitenkaan. Arturialta itselleni tulossa syksyn aikana Microfreak ja ehkä Keylab Mk2 61.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
79
Itse käytän tilanteesta riippuen joko Reasonia, Ableton Livea tai FL Studiota. Hyviä musanteko-ohjelmia kaikki.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Itse käytän tilanteesta riippuen joko Reasonia, Ableton Livea tai FL Studiota. Hyviä musanteko-ohjelmia kaikki.
On ja kysehän on siitä oman löytämisestä. Vähän eri työskentelytapoja ja rutiineja saa eri daweilla kunkin makuun. Minulle Bitwig (Abletonin tyylinen) tarjoaa hyvää alustaa improvisoida ja antaa hetken viedä. Tämä onnistui toki Reaperissa myös, mutta Bitwig palvelee selkeästi paremmin.

Reaperin edullisen hinnan (60e) ei pidä kuitenkaan antaa säikäyttää. Kyseessä on erinomainen daw, joka on alustana ihan pro-nauhoituksissa/miksauksissa esim. metallin saralla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
On ja kysehän on siitä oman löytämisestä. Vähän eri työskentelytapoja ja rutiineja saa eri daweilla kunkin makuun. Minulle Bitwig (Abletonin tyylinen) tarjoaa hyvää alustaa improvisoida ja antaa hetken viedä. Tämä onnistui toki Reaperissa myös, mutta Bitwig palvelee selkeästi paremmin.

Reaperin edullisen hinnan (60e) ei pidä kuitenkaan antaa säikäyttää. Kyseessä on erinomainen daw, joka on alustana ihan pro-nauhoituksissa/miksauksissa esim. metallin saralla.
Reaperia joskus kokeilin, mutta ei lähtenyt ollenkaan. Sonaria käytin pitkään ja loppujen lopuksi päädyin Studio Oneen. Se on sillai intuitiivinen, että melkein kaikki onnistuu drag and drop tyylillä.
Ja hinnathan monissa pyörii siinä 300e ylöspäin, mutta se mistä maksetaan on se mitä tulee mukana. Reaperissa ahdisti 25v vanhan näköinen käyttöliittymä :p muunmuassa.

Toki voi jonkun pelkistetyn DAWin ostaa, mutta sitten pitää hankkia jotain muutakin siihen päälle. Toki ilmaisia/halpoja löytyy, mutta niitä pitää kaivaa erikseen.

Vrt. esim Studio One. Jos jotain rokkia tekemään, niin löytyy rummut, Ampire XT kitaralle, löytyy vst instumenttia perustarpeisiin, suht hyvä nuotinnos jne.
Ja jos MIDI juttuja touhuaa, niin suosin kääntymään mihin tahansa muualle kuin Reaperiin.

Facessa kannattaa liittyä Audio Plugin Sales, Deals and Freebies -ryhmään. Sieltä löytää hyviä juttuja tarpeeseen ja ei-tarpeeseen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Jokaisen tarpeeseen eri juttuja onneksi. Yhtään en ihmettele kuitenkaan, että esim. Youtubessa Reaper on käytössä melkein kaikilla kotinauhottelijoilla ja vähän enemmän prookin puolella, kun puhutaan metallista.

Tyytyväisenä aloitin Reaperilla, jonka kanssa pari vuotta meni. :)

Studio One on kyllä varmasti myös hyvä! On tullut videoita katsottua siitäkin. Bitwig vaikutti olevan kuitenkin minulle niin sillä mennään nyt sitten kuuhun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Konemusiikkiakin tuli julkaistua pitkästä aikaa, tällä kertaa hieman eri formaatissa tosin :)
Nyt oli niin komea video että oli vaikeuksia kuunnella musaa. Mutta tyylikkäästi virtailevaa musaa komeilla soundeilla. Drumnbass kohta hieman särki sileää yleissoundia. Varmaan sitä haettiinkin.
LUFSit vissiin hyvin zonessa tuubiin kun soi noin tanakasti :thumbsup:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Nyt oli niin komea video että oli vaikeuksia kuunnella musaa. Mutta tyylikkäästi virtailevaa musaa komeilla soundeilla. Drumnbass kohta hieman särki sileää yleissoundia. Varmaan sitä haettiinkin.
LUFSit vissiin hyvin zonessa tuubiin kun soi noin tanakasti :thumbsup:
Juu, kontrasti oli tarkoituksellista :) Täytyy vähän rikkoa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797

Viikonlopun tekele. Jotain soundtrack/elektro/ambient settiä. :)

Edit: Uusiksi laitettu. Väsyneillä korvilla rummut oli epäsynkassa. Poistin kokonaan, kun jokin bugi plugissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797

Tein tuollaisen teknoryskeen. Ei minun genreä, mutta oli oikein hauska pari tuntinen räplätä. :)



Edellisen biisin vähän rukkasin eri tavoin ja laitoin simppelin videon. Vähän eri tyylisiä biisejä saman päivänä aikana tullut säädettyä. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10


Edellisen biisin vähän rukkasin eri tavoin ja laitoin simppelin videon. Vähän eri tyylisiä biisejä saman päivänä aikana tullut säädettyä. :D
Isosti tykkään Midnight Mysteriesin soundista ja fiiliksestä. Itselleni kolisee utuiset ja melankoliset teemat. YouTuben versiossa on mielestäni parannuksia miksauksessa; taisit jonkin verran kuivattaa ja lyhentää reverbejä? Toimii. :)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Isosti tykkään Midnight Mysteriesin soundista ja fiiliksestä. Itselleni kolisee utuiset ja melankoliset teemat. YouTuben versiossa on mielestäni parannuksia miksauksessa; taisit jonkin verran kuivattaa ja lyhentää reverbejä? Toimii. :)
Kiitos! Samoin minä tykkään tuollaisten teemojen parissa olemisesta ja kyllä reverbeihin tuli säätöä ja vähän equtusta myös eri tavoin. Kiva, että huomasit. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10
Laitetaan jonon jatkoksi poimintoja OST:stä jota teen Skyrim-modiprojektiin Beyond Skyrim: Atmora. Soundipaletti kimpoilee synkän, melankolisen ja tribaaliperkussioiden siivittämien tekstuurien välillä.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
79
Didon White Flagia samplaamalla löytyi täysin uusia äänimaailmoja, käytössä oli Ableton Live ja M-audio Keystation Mini32 MK3.

Touch
 

mxb

Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
194
Laitetaanpa tännekin, kun saattaisi sisällön puolesta upota tänne. Toki jos ei räppi nappaa niin sitten tuskin maistuu. :D

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom