Muistit (DDR2, DDR3, DDR4) Kellotukset & kokemukset

Onkohan kukaan muu käyttänyt Topaz Video AI ohjelmaa muistin vakauden testaamiseen ?
Luulin että on vakaat muistit kun tuli ajeltua TM5 ja Prime95. Pelit, videon enkoodaus ynm ei mitään ongelmia ja tällä ohjelmalla heittää bluescreenin muutaman minuutin sisällä.

EDIT: Kyseinen ohjelma heittää blue screenin vakio asetuksillakin. Taitaa johtua uusimmista nvidian ajureista kun edellisillä ei ollut ongelmia eikä muita muutoksia ole ollut.

Viimeksi muokattu:
Mikä oli taajuus? 3800 ei toimi kaikilla 5800X prosessoreillakaan, yleensä siellä on aukko jollain taajuusalueella kuten omassakin.
No 3733 rullanu testmemiä jo yli 20min. Ois varmaan varaa nipistää kun en niistä 3800/16 asetuksista muuttanut kun taajuuden.

Tiedän todennäköisesti jo vastauksen (ei ole), mutta kysynpä kuitenkin...

Olen päivittelemässä vanhempien "toimistokonetta" vähän tehokkaammaksi (lähinnä itse varten, kun olen siellä vierailemassa kesällä).

Emona ASRock H110 -piirisarjallinen emolevy, ja siinä nyt kiinni Crucial 2x4GB DDR4-2133MHz CL15 -muistit ja Pentium G4560. Hankin tosin jo Pentiumin tilalle i5-7500:n, joka päivittyy ainakin.

Nyt vain mietin onko muistien päivittämisessä järkeä? Onko nopeammasta muistista mitään hyötä tai osaako tuo emo/prossu edes hyödyntää sellaisia? Vai riittääkö halvimmat mahdolliset 8GB kammat päivitykseksi, jos haluaa nostaa muistimäärän 16GB?

Tiedän todennäköisesti jo vastauksen (ei ole), mutta kysynpä kuitenkin...

Olen päivittelemässä vanhempien "toimistokonetta" vähän tehokkaammaksi (lähinnä itse varten, kun olen siellä vierailemassa kesällä).

Emona ASRock H110 -piirisarjallinen emolevy, ja siinä nyt kiinni Crucial 2x4GB DDR4-2133MHz CL15 -muistit ja Pentium G4560. Hankin tosin jo Pentiumin tilalle i5-7500:n, joka päivittyy ainakin.

Nyt vain mietin onko muistien päivittämisessä järkeä? Onko nopeammasta muistista mitään hyötä tai osaako tuo emo/prossu edes hyödyntää sellaisia? Vai riittääkö halvimmat mahdolliset 8GB kammat päivitykseksi, jos haluaa nostaa muistimäärän 16GB?
Ei taida olla paljon järkeä. H110:llä ja i5-7500:lla saa muistit maksimi 2400 nopeudelle. Ei paljon kannata 2133:sta nopeuden puolesta siihen päivittää.

Kun nyt sain kasaan koneen(ei vielä "käytössä" kun windows yms levyt vielä vanhassa kiinni) niin kun laitoin bioksessa G.Skillin 2x16Gb muistit 3600Mhz:iin kun muistit sille speksattu, niin pitääkö AM4-emoilla nyt sitten vielä huolehtia joistain muistien volteista/manuaalisesti säätää jos tarvitsee? En ainakaan vielä ottanut mitään XMP-asetusta muisteille(en tosin en edes tiedä missä se olisi, Intelin jälkeen nämä AMD:n biokset aika hepreaa).

Emo siis Asus ROG Strix B550 Gaming F ja 5800X3D-prossuna.

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
kun laitoin bioksessa G.Skillin 2x16Gb muistit 3600Mhz:iin kun muistit sille speksattu, niin pitääkö AM4-emoilla nyt sitten vielä huolehtia joistain muistien volteista/manuaalisesti säätää jos tarvitsee?
Lataa (ilmainen) ZenTiming ja katso mitä se näyttää, itselläni näyttää tältä:
ZenTimings_Screenshot_28066538.1053967.png

Jos suunnilleen samalta näyttää niin asia hyvä. (Varmaan jotain eroja tietysti löytyy) mutta jos esim. VDIMM kohdassa näyttää olevan jotain 1.500V on järkevää tehdä muutoksia manuaalisesti.

Noin ja esimerkin vuoksia ilman mitään muuta kuin "XMP" päälle omat muistini näyttivät tältä, joten käsin säätäminen voi olla ihan fiksuakin:
ZenTimings_XMP.png

Kun nyt sain kasaan koneen(ei vielä "käytössä" kun windows yms levyt vielä vanhassa kiinni) niin kun laitoin bioksessa G.Skillin 2x16Gb muistit 3600Mhz:iin kun muistit sille speksattu, niin pitääkö AM4-emoilla nyt sitten vielä huolehtia joistain muistien volteista/manuaalisesti säätää jos tarvitsee? En ainakaan vielä ottanut mitään XMP-asetusta muisteille(en tosin en edes tiedä missä se olisi, Intelin jälkeen nämä AMD:n biokset aika hepreaa).

Emo siis Asus ROG Strix B550 Gaming F ja 5800X3D-prossuna.
Varmaan emosta riippuu tarviiko säätää mutta kun laittat sen XMP(Asuksen emoilla DOCP):n päälle niin kannattaa tarkistaa VSOC ja CLDO VDDP, CLDO VDDG CCD ja CLDO VDDG IOD jännitteet kun monesti emot laittaa turhan korkeat jännitteet niille automaattisesti.

Tässä vakio arvot ja nämä voi hyvinkin riittää 3600 nopeuksille prossusta riippuen.
VSOC ~1000mV
CLDO VDDP 900mV (huom eri kuin CPU VDDP)
VDDG CCD 900mV
VDDG IOD 900mV

Jos ei riitä ja tulee WHEA virheitä tunnuksella 19(Bus/Interconnect Error) niin nostaa ensin VSOC 1025-1050mV. VDDG IOD ja CCD nosto auttaa myös kun aletaan olla IF väylän maksimi rajoilla.

Tässä minun nykyisten säätöjen Zen Timings
3600Cl14
1683992997623.png

3800CL15 vaatii jo enemmän VSOC ja VDDG jännitteitä tosin nämä säädöt kaipaisivat vielä muutoksia että oli täysin virheettömät.
1683993532702.png

Noniin toverit! Nyt tarvittaisiin viisaammilta jeesiä. Löysin hyvään rahaan ddr4 4400MHz CL17 kapulat, mutta kone ei suostu boottaamaan jos laitan xmp:n päälle.

Emolevynä toimii asus rog strix z690-a gaming wifi d4, prossuna I7 13700k täysin vakiona. Muisteina tosiaan G.skillin tridentZ rgb f4-4400c17d-32gtzr.

Kampojen pitäisi olla b-diet ainakin netin mukaan. Pitäisikö emosta säätää jotain muuta kuin dram asetuksia, jotta homma alkaisi rokkaamaan? Kokemusta ei tosiaan kellottelusta aivan kauheasti ole, jonka vuoksi ostinkin kohtuu ripeät kapulat jotta voisin vaan iskeä xmp:n päälle ja nauttia warzonesta :D

Sain koneen postaamaan laittamalla 4000MHz cl17-18-18-38, 1.5v, eli vakiolatensseilla ja jännitteellä. 400MHz kuitenkin uupuu ja ne on saatava, koska niistä on maksettu! :rofl: Kokeilin päivittää emon biosin uusimpaan 2305 versioon, mutta eipä ollut apuja.

Kertokaapa mitä kannattaisi kokeilla biosista säätää, niin minä alan resetoimaan cmosia :geek:

Noniin toverit! Nyt tarvittaisiin viisaammilta jeesiä. Löysin hyvään rahaan ddr4 4400MHz CL17 kapulat, mutta kone ei suostu boottaamaan jos laitan xmp:n päälle.

Emolevynä toimii asus rog strix z690-a gaming wifi d4, prossuna I7 13700k täysin vakiona. Muisteina tosiaan G.skillin tridentZ rgb f4-4400c17d-32gtzr.

Kampojen pitäisi olla b-diet ainakin netin mukaan. Pitäisikö emosta säätää jotain muuta kuin dram asetuksia, jotta homma alkaisi rokkaamaan? Kokemusta ei tosiaan kellottelusta aivan kauheasti ole, jonka vuoksi ostinkin kohtuu ripeät kapulat jotta voisin vaan iskeä xmp:n päälle ja nauttia warzonesta :D

Sain koneen postaamaan laittamalla 4000MHz cl17-18-18-38, 1.5v, eli vakiolatensseilla ja jännitteellä. 400MHz kuitenkin uupuu ja ne on saatava, koska niistä on maksettu! :rofl: Kokeilin päivittää emon biosin uusimpaan 2305 versioon, mutta eipä ollut apuja.

Kertokaapa mitä kannattaisi kokeilla biosista säätää, niin minä alan resetoimaan cmosia :geek:
Hieman ihmeelliseltä kuulostaa siihen nähden, että itse ajan b760 emolla ja 13500:lla 3600cl16 muisteja sujuvasti 4400cl19 nopeudella 1.35v jännitteellä. Se mikä tulee kuitenkin mieleen, että onko gear1 vai 2? Jos 1, niin kokeile 2.

Hieman ihmeelliseltä kuulostaa siihen nähden, että itse ajan b760 emolla ja 13500:lla 3600cl16 muisteja sujuvasti 4400cl19 nopeudella 1.35v jännitteellä. Se mikä tulee kuitenkin mieleen, että onko gear1 vai 2? Jos 1, niin kokeile 2.
Gear1 ei edes yritä postata :D Nyt hieman kokeillut näiden rajoja oman osaamiseni puitteissa (osaamista kun ei ole) niin ihan kohtuullisiin tuloksiin olen jo tietotaito huomioon ottaen päässyt. Sain muistit kulkemaan kohtuu vakaasti 4000MHz cl15-15-15-32, 1.5v 1T. Muut latenssiasetukset ovat vielä autolla.

Tarkoituksena ei tosiaankaan ole saada hiottua viimeistäkin pisaraa muistien latensseista pois peläten että pelatessa lämpötilat nousee ja muistit alkaa kippaamaan :geek: Tarkoitus oli päivittää 16GB->32GB ja ehkä samalla saada pieni parannus suorituskykyyn. Vaikuttaako noiden "toisio"latenssien pieni kiristys kuinka paljon suorituskykyyn?

Tuolla asuksen emolevyllä muistien säätäminen on vähän hankalaa jo senkin takia, että asus on päättänyt nimetä kaikki biosin muistikontrollerin säädöt omilla nimityksillään :lol: Esim VCCSA ja VCCIO ei oleeh :poop:

Kirjoitan oman kokemuksen RamAxel DDR4-muisteista. Noita tuli kannettavien mukana töihin 2 kpl. Kumpikin muistikampa on 16GB 3200MHz Micron E-die single rank ja siis kannettavien muisteja eli so-dimm. Tässä viikon aikana etsinyt muistiasetuksia näille Asrock x300 mini-pc:llä ja Ryzen 5 Pro 4650G:lla. Suurin yllätys itselle oli tuo kyky päästä 3800MHz nopeuteen(gear down päällä). Asetukset automaattisena oli hyvin mielenkiintoiset cl28-27-27-27-52.

Parhaat mitä tällä alustalla olen näillä tähän mennessä saanut 20-21-21-22-42 1t geardown päällä. Sen verran kaikki asetukset Primary:stä, Secondary ja Tertiary muistiasetuksista jo kokeillut ettei kauheasti ole enää kokeiltavaa ja Asrockin asetukset on vähäiset vaikka painamalla CRTL+Q UEFI:ssa saakin paljon lisää asetuksia auki. Mutta suurin osa asetuksista tuottaa joko muistiasetusten resetoinnin tai jumiutumisen bootissa. Toki en apua ole hakemassakaan näiden kanssa, halusin vaan kirjoittaa tämän viestin. Muistijännitehän tuossa X300:sssa on joko 1.25 tai 1.35 volttia.

Ryzen 4650G ei kauheasti enää tuosta 1900MHz isommalla Infinity Fabric clockilla toimi. Aikaisemmin oli 8GB x2 B-Die kammat ja niillä 3866MHz ei ollut vakaa, mutta tuo 3800MHz on aina toiminut näillä komponenteilla. Mutta näin kesäkoneeksi saa 32GB riittää. Jos vaikka uudet APU-piirit ja uudempi Asrock mini tulisi markkinoille lähiaikoina.

Saan Aida64:ssä tuloksiksi:
ediemicron2.png

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
206 145
Jäsenet
64 445
Uusin jäsen
Xeli

Hinta.fi