Muistikanava rikki?

Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
46
Prosessorin vaihdon jälkeen kone ei käynnistynyt, ja emolevyllä palaa DRAM-vikavalo. Sain koneen käynnistymään kun vaihdoin kammat A2 ja B2 paikoista A1 ja B1 paikkoihin. Kokeilin molempia 2.paikkoja yhdellä kammalla ilman vaikutusta. Mahtaako vika olla emolevyssä vai prosessorin muistiohjaimessa?

Speksit:
7700k
Strix Z270F
Kingston FuryX 2666MHz

E: Kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 527
Ei tuohon oikein varmuutta saa kuin kokeilemalla toisilla muisteilla, prossulla ja emolla. Todennäköisyys vikajärjestys omasta mielestäni isoimmasta pienimpään on emo->muistit->prossu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 750
Minä olen saanut yhden Z270F:n muistikanavan pimeäksi. Oireet olivat juuri nuo. Myin eteenpäin viallisena ja en osta enää STRIX-emolevyjä.

Kannattaa katsoa, josko sinullakin on pari pinniä taittunut prosessorikannan oikealta ylhäältä. Sanotaan, että olen parikymmentä LGA115x-prosessoria emolevyyn asentanut ja koskaan aikaisemmin ikinä ei moista ole sattunut. Kyllä ne on tuolla emolevyllä helppo ja huomaamaton rikkoa.

Minulla oli kyllä käytössä korkattu prosessori, jossa HS oli irti. Se on voinut vaikuttaa asennukseen, mutta minulla on niitäkin ollut 5-7, niin sanoisin, että tuo emolevy olisi vaan kannattanut jättää kauppaan...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 374
Komppaan että luultavasti kannasta pinnit solmussa, varsinkin kun olet juuri prossukantaa räpeltänyt. Ite en ole onnistunut (vielä) yhtään kantaa tuhoamaan, mutta käytettynä on tullut ostettua jokunen emo,prossu setti josta huomannut että toinen muistikanava sökö kun koittanut käyttää kaikkia muistislotteja = prossun alta löytynyt vinossa olleita pinnejä.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
46
Kiitokset vastauksista! Pitää katsoa huomenissa löytyykö vinoja pinnejä. Vanha prosessori on kyllä vielä tallessa millä testata, mutta kun sekin sattuu olemaan korkattu niin ei viitsisi aivan ensimmäisenä alkaa säheltämään pikaisen testin takia, mutta jos ei näy vinoja pinnejä niin sitten testaan sillä. Muistit tosiaan toimii aivan moitteettomasti näillä "1"-paikoilla, kellotukset mukaan lukien, mutta ei edes päästä BIOSiin kakkospaikoilla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 222
Viestejä
4 331 230
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom