MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO tuuletin ongelma

Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
4
Osaisikohan auttaa minua ennenkuin teen mitään hätiköityjä ratkaisuja. Minulla on nyt reilun vuoden ollut kyseinen näytönohjain. Muutama viikko sitten huomasin, että yksi näytönohjaimen tuulettimista käyttäytyy todella erikoisesti.

Näytönohjaimen lämpöjen noustessa 77-79 asteeseen, pienin tuuletin rupeaa nostamaan kierrosnopeutta maksimiin ja sitten parin sekunnin jälkeen pudottaa takas n. 50%. Tätä jatkuu jatkuvasti kun taas muut tuulettimet pyörivät kyseiselle lämmölle jatkuvaa 40-50% pyörimisnopeutta. Tämä siis tapahtuu, vaikka näytönohjain ei ole vielä edes kovin merkittävän kuorman alla. Googlettelin aiheesta ja muillakin ihmisillä on ilmenny jonkun ajan käytön jälkeen samaa ongelmaa. Osa on avannu näytönohjaimen ja vaihtanut lämpötahnat sinne, koska ne ovat kuivuneet ja ongelma heillä korjaantunut sillä. Minulla on takuu vielä voimassa ilmeisesti niin en kehtais lähteä toistaiseksi saman rumbaan. Jos kahtoo MSI Afterburnerista niin huomaa, että yksi tuuletin tekee sahausliikettä, mutta erikoisesti kuitenkaan tuulettimen käyttö % ei liiku mihinkään. En tiedä onko tällä minkäänlainen yhteys asiaan. Nyt minä mietin, että onko tämä syy laittaa GPU takuuhuoltoon vai tuleeko se sitten bumerangina takas, että siinä ei ole mitään vikaa. Jonkin verran häiritsevää, että esim COD main menussa yksi tuuletin rupeaa huutamaan kuin hyeena.

Uusimmat ajurin asennettuna näytönohjaimeen. Uusin bios päivitys emolevyyn sekä näyttikseen. Kokeilin vanhallakin näyttiksen ajurilla, mutta mikään ei tunnu vaikuttavan.
Kokeilin myös afterburnerissa tehdä custom fan curven, mutta siitä huolimatta 79°C tuntumassa pienin tuuletin lähtee sahaamaan kierrosten osalta.

Tähän on vaikea omalta osalta ottaa kantaa, mutta GPU powerit nousevat heti pelin käynnistäessä 100% tai ylikin. Onko toi normaalia?




Liitteenä kuva, jossa Call Of Duty on vain main menussa ja toisella näytöllä näkyy kuvat afterburnerista ja siinä tuulettimen käyttäyminen sekä HWMonitor kuva:
RTX 2080 Ti Fan issue.jpg




Tässä on keskustelualusta, mistä luin aiheesta. Siinä kuvaillaan täysin sama oirehdinta kuin minulla:
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
51
Hep,

Samaa ongelmaa Asus 2080 Ti STRIX-kortissa. Huomasin että nostamalla korttia perästä, ikäänkuin "suoristamalla" sai lämmöt takaisin kuriin. Tein johtopäätelmän, että kortin koosta ja ennen kaikkea painosta johtuen tahnat ei ota kunnolla kontaktia ja ajansaatossa haihtuneet.

Takuuta oli jäljellä 2kk ja Asus ei alkanut vaihtamaan korttia. Otin backplaten irti ja vaihdoin tahnat. Kortti toimii nyt täysin normaalisti ja tuulettimet alkavat pörisemään kovilla kierroksilla vasta 85 asteen tuntumassa kuten kuuluukin. Epäilen hyvin vahvasti että tässä tapauksessa on sama ongelma. Toki tässä takuu evätään kun kortin avaa.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
403
Juu, tahnan vaihto saattaa auttaa.

Itseltä löytyy MSI RTX 2080 Ti Sea Hawk X, tahnat oli roiskittu GPU chipin ympärille.. Kortti kuulosti lehtipuhaltimelta kun mitään vähänkään raskaampaa pelasi, nyt kuuluu ainoastaan matala humina.
Pienestä on kiinni, eihän sitä voi olettaa että vajaan 1400€ kortissa olisi edes tahnat laitettu kohdilleen.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
4
Hep,

Samaa ongelmaa Asus 2080 Ti STRIX-kortissa. Huomasin että nostamalla korttia perästä, ikäänkuin "suoristamalla" sai lämmöt takaisin kuriin. Tein johtopäätelmän, että kortin koosta ja ennen kaikkea painosta johtuen tahnat ei ota kunnolla kontaktia ja ajansaatossa haihtuneet.

Takuuta oli jäljellä 2kk ja Asus ei alkanut vaihtamaan korttia. Otin backplaten irti ja vaihdoin tahnat. Kortti toimii nyt täysin normaalisti ja tuulettimet alkavat pörisemään kovilla kierroksilla vasta 85 asteen tuntumassa kuten kuuluukin. Epäilen hyvin vahvasti että tässä tapauksessa on sama ongelma. Toki tässä takuu evätään kun kortin avaa.
Käytitkös sä siis ihan takuuhuollossa sitä sun näyttistä? Mä nyt päätin, että lähetän sen takuuhuoltoon ja siellä se on kohta viikon ollu. Kuinka kauan nuissa verkkokaupan takuuhuolloissa yleensä menee aikaa näyttisten osalta? Pitääköhän tässä nyt varautua, että poika on takas kotona 2kk päästä.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
51
Käytitkös sä siis ihan takuuhuollossa sitä sun näyttistä? Mä nyt päätin, että lähetän sen takuuhuoltoon ja siellä se on kohta viikon ollu. Kuinka kauan nuissa verkkokaupan takuuhuolloissa yleensä menee aikaa näyttisten osalta? Pitääköhän tässä nyt varautua, että poika on takas kotona 2kk päästä.
Verkkiksessä kesti 2 viikkoa posteineen. Eipä siellä mitään kortille tehty, todettiin "toimivaksi kortiksi". Eli samanlaisena tuli takaisin.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
4
Verkkiksessä kesti 2 viikkoa posteineen. Eipä siellä mitään kortille tehty, todettiin "toimivaksi kortiksi". Eli samanlaisena tuli takaisin.
No mulle tuli nyt postiin ja olivat vaihtameet näyttiksen. Ilmeisesti siinä siis oli joku ihan oikee vika. Hyvä näin!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom