Mosquito magnet -keskustelu ja kokemukset (kaikki mallit)

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
18
Vastaanpa itselleni... Vikaa ei enää ollut. Syy oli siinä, että kuoret olivat auki, kun testailin. Se saa liikaa ilmaa tai jäähtyy liikaa, kun kuoret ovat auki. Testimielessä peitin pahvin palalla puolet tuulettimen pinta-alasta, niin lähti päälle ilman kuoria. Se myös pysyi päällä toista tuntia, kunnes sammutin. Siinähän on itse asiassa kasattuna aika paljonkin jarrua ilman kierrolle. Kasasin laitteen, niin näyttää toimivan kuten pitääkin. (Kolmisen tuntia houkutteli sääskiä autotalliin ja yhden sai ansoitettua.)
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Kuuluuko kaasun syttymisen ääni kun koneen käynnistää ja solenoidi avautuu? Sellainen "whump".

Edit hyvä homma että toimiikin
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
122
Ei olisi vinkki vitosia heittää, että mistä löytyisi Mosquito magnet pioneer? Tyhjää täynnä nettikaupat, mistä oon katellut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
349
Ei olisi vinkki vitosia heittää, että mistä löytyisi Mosquito magnet pioneer? Tyhjää täynnä nettikaupat, mistä oon katellut.
Haastavaa oli kun reilu viikko sitten naapurin kans moista metsästettiin. Pienen paikkakunnan Tokmannilta sattumalta irtosi. Jos satut Oulun seudulla asumaan, Kärkkäisen puutarhamyymälä kannattaa tsekata. Vino pino oli viikko sitten, vaikkei mielestäni näkynyt nettikaupan saldoilla..
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Myöhässä olet tältä kesäkaudelta, tuskinpa liikkeet edes täydentää ennen ensi kevättä, koska kuitenkin sesonkituote. :/
 

sauron

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.06.2021
Viestejä
65
Kommenteista päätellen aivan susipaskoja laitteita. Eikö tästä ole mitään helvempia kopioita markkinoilla? Voisi tämmöisenkin hankkia, jos tosihalvalla saa.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Kommenteista päätellen aivan susipaskoja laitteita. Eikö tästä ole mitään helvempia kopioita markkinoilla? Voisi tämmöisenkin hankkia, jos tosihalvalla saa.
Kyllähän se huoltoa vaatii laite kuin laite. Jos uutena ostat bensa-ruohonleikkurin, niin ei se montaa vuotta kulje jos et siihen öljyjä vaihda. Toimii tämäkin sääskilaite pari-kolme vuotta ilman huoltoa, mutta sitten kun se prakaa, niin on se 3 vuoden huoltamattomuus edessä. Ei kai semmoista ikiliikkujaa ole vielä keksitty, että se ilman minkäänlaista huoltoa tai polttoaineen lisäystä toimisi. Eihän thermaCELL toimi odotetusti jos siihen ei kaasua ja mattoa vaihda. Ei ne itikat pelkkää laitetta pelkää.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
127
Kaikille tiedoksi, että ainakin itse olen kokenut nuo Quick clear-patruunat täysin turhiksi kun koneessa kaasulinjassa oleva sieni mustuu tukkoon parissa vuodessa teki mitä tahansa. Anopin koneessa ovat käyttäneet joka kaasun vaihdossa sellaisen ja itse en käytä ollenkaan - molemmat koneet tukkiutuvat noin kerran / 2v teki mitä hyvänsä.

Kaasulinjassa on siis ennen suutinta josta liekki tulee sisässä messinkinen tai Kuparinen sieni joka täytyy purkaa ihan tavallisilla hylsyavain+meisseli jne työkaluilla (tietenkin ensin kone avaten ph2 meisselillä) esiin ja puhdistaa kaasarinpuhdistusaine+ultraäänipesuri-combolla kirkkaaksi.

Jos ei ole Onnellinen Ultraäänipesukoneen omistaja, riittävän pitkä liotus kaasariputsarissa ja paineilmalla puhallus huoltsikalla voisi toimia myös?

Kannattaa ottaa kananmunakenno taas kaveriksi purkaessa ruuveja, että saa kaikki paikoilleen kasatessa. Patriot kaipaa myös alumiiniteipin palan joskud kasatessa, ainakin anopin koneessa sellainen on tiivistämässä konetta(?)

Koneen huolto kannattaa opetella ja ehkä joka syksy, tai joka toinen olisi sopiva huoltoväli. Itse yleensä odotan että vika ilmenee ja huollan silloin.

Meinaatko että tämän osan pystyy vielä purkamaan?


Itsellä toi on sellainen violetin kirjava, olisiko siinä syy kun ei pysy päällä?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Joo, jakarilla ton "sienen" juuresta kiinni ja se lähtee auki. Sisällä on vielä talttapääruuvimeisseliä vaativa venttiilin kiinnike. Kaikki vaan auki, carb cleaneriin uimaan vaikka 30min ja paineilmalla puhtaaksi. Ultraäänipesuri toimii myös.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Kommenteista päätellen aivan susipaskoja laitteita. Eikö tästä ole mitään helvempia kopioita markkinoilla? Voisi tämmöisenkin hankkia, jos tosihalvalla saa.
Ei ole vielä, patentti lienee aika pitkäikäinen? Nämä kyllä kaipaisivat kilpaillun markkinan.
 
Liittynyt
24.06.2021
Viestejä
1
Meillä kuusiaita kiertää tontin ja muutenkin taitaa olla aika paljon hyttysiä alueella. Patriot malli ollut useamman vuoden, ja tuntuu että se kyllä houkuttaa paljon hyttysiä paikalle, muttei kuitenkaan kerää niin valtavia määriä mitä kuvittelisi. Nyt sitten otin kovemmat aseet käyttöön ja laitoin puruimurin imemään kaverina aivan koneen vierestä. Onkohan tuossa mitään järkeä?

Hyttysiä pyörii siis laitteen ympärillä paljon ja puruimurilla ne pystyy tyhjentään ilmasta hetkellisesti noin vartissa, kun letkun kanssa jahtaa niitä.
Saman mallin kanssa vastaavaa haastetta. Houkuttelee hyvin hyttysiä, mutta ei kerää kunnolla, vaikka laite on putsattu ja toimii hyvin. Itse laitoin kärpäspaperin avuksi ja se näyttää keräävän hyttysiä hyvin. Kerääkö uudet mallit vanhoja malleja paremmin hyttysiä. Löytyykö kokemus aiheesta?
 
Liittynyt
25.06.2021
Viestejä
6
Ei ole vielä, patentti lienee aika pitkäikäinen? Nämä kyllä kaipaisivat kilpaillun markkinan.
On noita muitakin merkkejä, esim. SkeeterVac, Coleman (Mosquito Deleto), Mega-Catch, Predator Dynamic ja Bite Shield. Ja paljon muita, jotka eivät käytä hiilidioksidia houkutteluun. Hinnoista en tiedä, mutta MM:llä on muistaakseni 65% markkinaosuus kotitalouskoneissa eli ihan surkea sen hinta-laatusuhde ei voi olla kilpailijoihin verrattuna. Huoltoa laitteet toki vaativat, mutta vaikea uskoa muidenkaan merkkien olevan täysin huoltovapaita.

Meillä on nyt kolme Independenceä, joista ensimmäinen on varmaan jo viitisentoista vuotta vanha eli ajalta jolloin noita sai vain itse jenkeistä maahantuomalla. Noin kolmen vuoden välein pitää kustakin uittaa suuttimen suodatin asetonissa (tai ksyleenissä, mikä tahansa liuotin toimii), ehkä viiden vuoden välein pyyhkäisen sytkän kärjen hiekkapaperilla. Imuroin tietysti samalla sisältä kun avaan koneita. Yhdestä paloi patteritulon sulake kun ajoin jollain random-muuntajalla jossa ilmeisesti oli liian matala ulostulojännite, mikä johti MM:n horimaan liikaa virtaa. Muuten ei ole kummoisia ongelmia noiden kanssa ollut.

Käynnistän muuten aina koneet verkkovirralla patterien säästämiseksi. Sähköä annan noin 8V, jolla koneet käynnistyvät varsin helposti (mm. paljon vahvempi ja tiheämpi sytytys). Patterit vaihdan kiinni lennosta sitten kun vihreä palaa. Itse asiassa kaasupullonkin voisi vaihtaa lennosta, mutta ajan aina tyhjäksi asti. Kulahtaneet (ja kalliit) NiMH-akut vaihdoin 4xAAA-pattereihin, joita joskus lataan jos viitsin. Vaikka halpojahan paristot nykyään ovat. Yhteen tein kahdesta vanhasta läppärin 18650-kennosta akkupaketin, jolla kanssa käynnistyy mukavasti kun täytenä on napajännite 8.4V.

BTW, Octenolia olen ostanut eBaysta. Ruåtsista saa 50ml posteineen 40 taalalla (~33.5eur).

Eilen naapurin ostamaa defenderiä ihmeteltiin, ohjainkortilta jostain vuotaa vaihtovirtaa termistorin navoille ja kortti ei saa lukemia kunnolla ja ei lähde käymään.
Eiköhän tuo ole ihan normaali anturin lukusykli. MM:ssähän on kämäinen PIC, jossa ei ole ADC:tä eli termistorin luku joudutaan tekemään pieni konkka varaamalla ja laskemalla aika, joka menee termistorin syödessä varauksen tietylle jännitetasolle asti. En ole tuota kyllä itse koskaan skoopilla katsonut, mutta kolmioaaltoa varaus-purkusykli varmaan muistuttaisi. Ja jos mitään järkeä on suunnittelijoiden päässä ollut, anturi luettaisiin vain esim. kerran sekunnissa. Vaikka niin surkeaa on tehonkulutuksen minimointi kyllä näissä etten ihmettelisi vaikka sähköä tähän(kin) hassattaisiin täysin tauotta...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
35
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
IMG_20210707_115114.jpgIMG_20210707_115107.jpg
Piirsin pari koukkua ja tulostin PETG:sta koneen poskiin kärpäspaperille koukut, joka päivä nyt 4-5 päivää ollut tollanen lasti paarmoja. Nyt oli eka yöperhonen kanssa harmillisesti tarttunut mutta jumalauta tuota paarmojen määrää. Maalarinteippi näillä helteillä ei pitänyt. Kannattaa putsata isopropanolialkoholilla koneen kyljistä sit liimat pois jos teippejä käyttää....
 

Liitteet

  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
45
Miten pitkälle jatkatte Mosquito Magnetin käyttöä syksyllä? Oli nyt kaasu loppunut ja houkutusainepatruunakin pitäisi vaihtaa. Pohdin tässä olikohan pyydystäminen tässä tälle kesälle... Ei noita elukoita tällä hetkellä riesaksi asti enää ole.
 
Liittynyt
25.06.2021
Viestejä
6
Miten pitkälle jatkatte Mosquito Magnetin käyttöä syksyllä?
'Korvakuulolla' mennään (ja mielestäni kaikkien kannattaa aina mennä) joka kesä. Nyt varmaan jo kk sitten loppui kaasu kahdesta viimeisestäkin MM:sta, ja kun saalista ei vain enää tullut, laitettiin pöntöt naftaan.

AFAIK paljon tärkeämpää on MM:n käynnistys jo keväällä (toukokuussa?) kuin myöhäiseen syksyyn asti ajaminen. Vaikka toki on myös heeboja, jotka (vain muutamia kertoja kesässä mökkeillessään) käynnistävät MM:n vasta mökille tullessaan. Doesn't work like that.

Vara/extrapussin ostoa muuten kyllä suosittelen. Vaihto menee lennosta ja saaliin kertymistä on paljon helpompi havainnoida ja koneen optimaalista paikkaa hakea kun verkossa ei jatkuvasti ole 10-40k perseilijää. Puhumattakaan raatojen haittavaikutuksesta ilmavirtaan.

... houkutusainepatruunakin pitäisi vaihtaa.
Toivottavastihan kaikki jo tietävät, että Octenolia (jota voi itse ruikkia vanhoihin 'patruunoihin') saa tilattua netistä murto-osalla kivijalkakauppojen hinnoista.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Toivottavastihan kaikki jo tietävät, että Octenolia (jota voi itse ruikkia vanhoihin 'patruunoihin') saa tilattua netistä murto-osalla kivijalkakauppojen hinnoista.
Onko muuten paras paikka hinnan puolesta ostaa octenol.fi nesteet kärkkäiseltä tms vai saako muualta?
Kärkkäiseltä ei ostaisi mielellään yhtään mitään kun omistaja on ihan kevyesti sekaisin, viitaten uutiset nyt viikolta jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
156
AFAIK paljon tärkeämpää on MM:n käynnistys jo keväällä (toukokuussa?) kuin myöhäiseen syksyyn asti ajaminen.
Tämä on omakin taktiikka ensi kesälle. Ajattelin ostaa toisen laitteen ja laittaa molemmat ajoissa päälle. Nyt koko kesän ajalta 2-3 ekaa viikkoa tuotti paremman saaliin kuin loput 3kk.
 
Liittynyt
25.06.2021
Viestejä
6
Onko muuten paras paikka hinnan puolesta ostaa octenol.fi nesteet kärkkäiseltä tms vai saako muualta?
Itse olen ostanut eBay:stä (.com), jo muutaman vuoden ajan myyjältä zitz_1. Ruotsissa, viimeisin pullo oli 50ml @ 39.90USD (~33.5eur) posteineen. Tällä hetkellä tosin näemmä tyypillä ei ole litkua kaupan. Ilmeisesti vähän sesonkituote.

EDIT: Halvin diili näyttäisi nyt (26.8.) olevan 40ml @ 39.7USD posteineen (myyjältä chuch8752), mutta tähän tulee tulli ja ALV päälle eli hinnaksi tullee vajaa 42eur. Itse en nyt litkua ostaisi ellei olisi aivan pakko. Odottaisin mieluummin kesän pohjoiselta pallonpuoliskolta loppuessa mahdollisesti ilmaantuvia tarjouksia tai ensi keväänä todennäköisesti lisääntyvää tarjontaa / hintakilpailua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Itse olen ostanut eBay:stä (.com), jo muutaman vuoden ajan myyjältä zitz_1. Ruotsissa, viimeisin pullo oli 50ml @ 39.90USD (~33.5eur) posteineen. Tällä hetkellä tosin näemmä tyypillä ei ole litkua kaupan. Ilmeisesti vähän sesonkituote.
saa vinkkailla tänne jos 50ml putelia tms löytyy tuolla hinnalla. Suomessa 20ml pullo saman hintainen - toisaalta tuo oma on kestänyt jo 3 vuotta että eipä tässä vararikkoon noilla päästä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
122
Ei taida tuota Mosquito Magnet Pioneeria pahemmin olla tarjouksessa? Noin 550e hintaan noita löytyy ja varmaan kantsii tuohon hintaan poistaa ennen kuin loppuu.
Sitten tuo lisäaine, onko huomattavaa eroa tuon Mosquito Magnet R-Octenol ja Octenol Finland välillä? Täyttöpullon meinasin hankkia tuohon.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
127
Ei taida tuota Mosquito Magnet Pioneeria pahemmin olla tarjouksessa? Noin 550e hintaan noita löytyy ja varmaan kantsii tuohon hintaan poistaa ennen kuin loppuu.
Sitten tuo lisäaine, onko huomattavaa eroa tuon Mosquito Magnet R-Octenol ja Octenol Finland välillä? Täyttöpullon meinasin hankkia tuohon.
Ei varmaankaan, todella harvoin tarjouksessa. Ehkä jonkun kaupan tarjouskampanjassa jossa joku kiinteä alennus. Esim Tokmannissa oli kuunvaihteessa "yötarjous" -15% kaikki tuotteet. Eri asia onko silloin saatavuutta tuotteessa..
 
Liittynyt
25.06.2021
Viestejä
6
Ei taida tuota Mosquito Magnet Pioneeria pahemmin olla tarjouksessa?
Kerran muistan nähneeni, en muista missä firmassa. Kyseessä tosin oli "erä" ja vehkeet oli heti loppuunmyyty ainakin edes vähän ihmisasutusta muistuttavilta paikkakunnilta. Ja viime kesänähän ei-oota myytiin normihinnoillakin kun hyttysiä oli aivan sikana.

Sitten tuo lisäaine, onko huomattavaa eroa tuon Mosquito Magnet R-Octenol ja Octenol Finland välillä?
Octenol on kemiallinen yhdiste 1-Octen-3-ol 1-Octen-3-ol - Wikipedia, 1-Octen-3-OL, jota on kaikissa houkutinaineissa. Octenol on tietysti puhdasta itseään ja R-Octenolissa on ilmeisesti jotain hien hajua emuloivaa hajuainetta lisänä. En löytänyt tietoa mitä ja paljonko, mutta foorumeilla joku epäili maitohappoa. MM:n mukaan R-Octenol kestää tavallista Octenolia 40% pitempään, 'jopa 30 päivää'. Octenolille tosin yleensä luvataan 21-28pv, joten matematiikka on, sanotaanko optimistisesti ilmaistu. En sinänsä yhtään epäile, etteikö alkoholi (octenol) haihtuisi (varsinkin kuumassa ilmastossa) maitohappoa nopeammin.

Joka tapauksessa, eri hajuaineet on tarkoitettu eri hyttyslajeille. Hyttyslajien elinalueet taas määräytyvät suurelta osin ilmaston perusteella, mutta jako ei mene suoraan leveysasteiden mukaan. Jopa MM:n omilla sivuilla on ristiriitaista tietoa eri houkutusaineiden käyttöalueista. Esim. sivulla What Attracts Mosquitoes | How To Use Attractants on R-O tai O / O-jako kartassa suoraan US/Ca eli Alaskakin on etelän alueessa mukana (heh!). Sivulla No Catch | Mosquito Magnet® Support taas kartta näyttää järkevämmältä ja mukana on uudempi, joskin jo pari vuotta sitten lakkautettu houkutusaine Lurex3, joka ilmeisesti sisälsi maitohappoa ja ruokasoodaa (natriumbikarbonaatti). Lurex3:n korvaava, kuuman ilmaston houkutusaine ATRAKTA sisältää maitohappoa ja hirvensarvisuolaa (ammoniumvetykarbonaatti).

Houkutusainekartoista on erilaisia versioita kuten esim. Mosquito Magnet® | Attracts, Captures, Kills Mosquitos ja https://pestrepellercenter.com/best...ito_Trap_Effectiveness_during_Breeding_Cycles. Euroopasta löysin pikahaulla vain tämän, omaan silmääni täysin epäuskottavalta vaikuttavan kartan Recharge antimoustique piege Mosquito Magnet Octenol.

Itse stipuloin joskus aikoinaan, että kuumissa ja varsinkin kosteissa ilmastoissa on ihmisten voimakkaamman hikoilun (kenties myös laiskemman peseytymisfrekvenssin) ansiosta hyttyskanta herkistynyt havaitsemaan hiilidioksidin ja lämmön lisäksi tehokkaasti myös hienhajun, ja tästä syystä houkutusaineeseen kannattaa lisätä jotain hienkaltaista aromia. Ainakin maalaisjärjellä ajatellen jossain Louisianan suoalueella 100% ilmankosteudessa keskiverron puoleen selkään asti ylettyvän mulletin alla muhiva testosteronin, Bud Liten, moottoriöljyn ja pseudoefedriinihöyryjen höystämä 'bukee' on ehkä melkein mutta ei täysin erilainen kuin vaikkapa Bostonilainen soijan, artesaaniviinin, partaöljyn ja hiustuotteiden aromi...

Itse varmaan tulevalla kaudella kokeilen lisätä octenolia jo ennen kaasupullon tyhjenemistä. Tähän asti olen aina lisännyt litkua vasta kaasun vaihdon yhteydessä, mutta muistaakseni 10/11kg-pullo kestää selvästi yli kuukauden. Senkin kai voisi kellottaa, jos muistaisi.

saa vinkkailla tänne jos 50ml putelia tms löytyy tuolla hinnalla.
Nyt on taas tarjolla Octenol Refill bottle - 50 ml - Mosquito lure Attractant | eBay. Sama hinta eli 50ml @39.90usd posteineen, mutta euro näemmä melkein 10% heikentynyt taalaan nähden.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
75
Ei taida tuota Mosquito Magnet Pioneeria pahemmin olla tarjouksessa? Noin 550e hintaan noita löytyy ja varmaan kantsii tuohon hintaan poistaa ennen kuin loppuu.
Tokmannilta saa yhdestä kertaostoksesta 10% alennuksen jos liittyy siihen Tokmannin junttiklubiin. 503 euroa tuli kotiinkannettuna maksamaan kun tilasin sieltä itse.

Pitää vielä octenolit tilata tuolta ebaysta. Tuleekohan laitteen mukana yhtään kapselia, vai pitääkö hakea erikseen edes yksi paketti noitakin?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461

Piirsin pari koukkua ja tulostin PETG:sta koneen poskiin kärpäspaperille koukut, joka päivä nyt 4-5 päivää ollut tollanen lasti paarmoja. Nyt oli eka yöperhonen kanssa harmillisesti tarttunut mutta jumalauta tuota paarmojen määrää. Maalarinteippi näillä helteillä ei pitänyt. Kannattaa putsata isopropanolialkoholilla koneen kyljistä sit liimat pois jos teippejä käyttää....
tähän lisätäkseni, että taisin koko kauden käyttää tätä samaa konstia ja parin päivän välein oli valehtelematta täynnä paarmoja nuo kärpäspaperit - vahva suositus jos pihassa on paarmoja.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
949
tähän lisätäkseni, että taisin koko kauden käyttää tätä samaa konstia ja parin päivän välein oli valehtelematta täynnä paarmoja nuo kärpäspaperit - vahva suositus jos pihassa on paarmoja.
Vaikuttaa muuten ihan hyvältä idealta, mutta onkohan tuossa vaarana että linnut sotkeentuu kärpäspapereihin? Laitteen ympäristö on oletettavasti kohtuullinen apaja linnuille ötökkäkeskittymän takia.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Vaikuttaa muuten ihan hyvältä idealta, mutta onkohan tuossa vaarana että linnut sotkeentuu kärpäspapereihin? Laitteen ympäristö on oletettavasti kohtuullinen apaja linnuille ötökkäkeskittymän takia.
Onhan tuo varmasti riski mutta jos tässä riskianalyysia tekisi, niin linnun saa irti varmaan aika vahingoitta ja pitkään kitumatta, mutta todennäköisyys tuolle lienee aika minimaalinen. Riippunee paikasta.

Marjaverkoistakaan ei pitänyt viime kesänä irroittaa lintuja, mutta tämä nyt ei ole tietenkään relevantti seikka tässä.
 
Liittynyt
12.05.2022
Viestejä
3
Täälläkin aloitettu huolto, mallina Mosquito Magnet Executive. Tällä hetkellä vaikuttaa ettei magneettiventtiili siis solenoidiventtiili aukea, pitäisikö sen aueta heti kun laite laitetaan pyörimään? Just menossa mittailut että tuleeko sähköä vai onko piirikorttivika.

Mosquito Magnet varaosat ja tarvikkeet
Tuolta olen varaosia katsellut, en löydä Executive malliin kuin yhden piirikortin, onko tuo INDEPENDENCE sitten eri malli ja sen piirikortit ei käy tähän Executiveen?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Täälläkin aloitettu huolto, mallina Mosquito Magnet Executive. Tällä hetkellä vaikuttaa ettei magneettiventtiili siis solenoidiventtiili aukea, pitäisikö sen aueta heti kun laite laitetaan pyörimään? Just menossa mittailut että tuleeko sähköä vai onko piirikorttivika.

Mosquito Magnet varaosat ja tarvikkeet
Tuolta olen varaosia katsellut, en löydä Executive malliin kuin yhden piirikortin, onko tuo INDEPENDENCE sitten eri malli ja sen piirikortit ei käy tähän Executiveen?
Jos solenoidi ei vedä kun laitat oikean DC jännitteen niin se on rikki. Testaa vaikka rautanaulalla. Jos solenoidi rikki, mulla on käyttämätön exe solenoidi sulle jos tarvit. Myin oman pois kun oli ohjelmakortti rikki, solenoidissa ei ollut vikaa.
 
Liittynyt
12.05.2022
Viestejä
3
Jos solenoidi ei vedä kun laitat oikean DC jännitteen niin se on rikki. Testaa vaikka rautanaulalla. Jos solenoidi rikki, mulla on käyttämätön exe solenoidi sulle jos tarvit. Myin oman pois kun oli ohjelmakortti rikki, solenoidissa ei ollut vikaa.
Solenoidille ei tule mitattavaa jännitettä. Piirikortilta mitattu 9,8v mutta mistään ei löydy 12v. Mitähän vikaa tässä osais epäillä? Piirikortti vai tuota thermoelementtiä?
 
Liittynyt
25.06.2021
Viestejä
6
Täälläkin aloitettu huolto, mallina Mosquito Magnet Executive. Tällä hetkellä vaikuttaa ettei magneettiventtiili siis solenoidiventtiili aukea, pitäisikö sen aueta heti kun laite laitetaan pyörimään? Just menossa mittailut että tuleeko sähköä vai onko piirikorttivika.
Ainakin vanhassa lippulaivamallissa (Independence) kaasuventtiili EI aukea heti kun koneen käynnistää. Ensin kone pyörittää jonkun aikaa ropellia normaalinopeudella, sitten nopeammin (ilmeisesti putsaa palopesää), sitten palataan normaalinopeuteen, minkä jälkeen alkaa kipinä, ja vasta sitten aukeaa venttiili. Eli jos kipinä ei jostain syystä toimi, kone ei (oletettavasti kaasun kertymisestä aiheutuvan räjähdysvaaran vuoksi) suostu avaamaan venttiiliä. Varmaankin myös lämpötila-anturin lukemia tutkitaan ennen käynnistyssykliä.

En itse ole koskaan Executivea nähnytkään, mutta käsittääkseni se on vain 'facelift' Independence, plus joitain (lähinnä kaasunsäästöön liittyviä) lisäfeatureita.

<stipulointia> Itse muuten olisin varovainen DC:llä solenoidin ajamisen kanssa. EN ole mitannut käämiä, enkä katsonut MM:n aaltomuotoa skoopilla, mutta on täysin mahdollista että esimerkiksi venttiili avataan (hyvin) lyhyellä DC-pulssilla, minkä jälkeen se pidetään auki PWM-aallolla. Ts., käämin resistanssi saattaa olla niin pieni että virtarajoittamaton DC polttaa sen. </stipulointia>
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
Mökiltä vietiin laite huoltoon kun ei pysy päällä ja korjaukselle olisi tullut hintaa 300€. Joku piirilevy ja hehkutulppa menisi vaihtoon.

Vähän kyllä tuntuisi fiksummalta ostaa kokonaan uusi. Tai olisiko tästä tullut mitään kilpailevien valmistajien vastaavan tehokkaita laitteita?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Mökiltä vietiin laite huoltoon kun ei pysy päällä ja korjaukselle olisi tullut hintaa 300€. Joku piirilevy ja hehkutulppa menisi vaihtoon.

Vähän kyllä tuntuisi fiksummalta ostaa kokonaan uusi. Tai olisiko tästä tullut mitään kilpailevien valmistajien vastaavan tehokkaita laitteita?
se hehkutulppa on todella ez vaihtaa itse jos pysyy meisseli kädessä ja ei riko sitä nylonmutteria kiristäessä sitä takaisin. Ohjainkortin vaihtaminen myös onnistuu jos ottaa kuvan johdoista vanhalla kortilla, irroittaa johdot ja vanhan kortin ja vaihtaa uuden tilalle ja lunttaamalla valokuvasta laittaa johdon paikoilleen...

Eli siis jos osaa tulla ovesta saranan oikealta puolelta huoneeseen niin näitä MM koneita osaa myös huoltaa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Jahas, kaksi kesää vanha pioneer ei lähde käyntiin. Kaasupullo on uusittu ja suhahdus kuuluu letkusta kun hanan avaa. Hurisee aikansa jonka jälkeen sammuu välkyttäen punaista valoa. Mistä näistä kannattaisi ensimmäisenä lähteä vikaa etsimään?
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Jahas, kaksi kesää vanha pioneer ei lähde käyntiin. Kaasupullo on uusittu ja suhahdus kuuluu letkusta kun hanan avaa. Hurisee aikansa jonka jälkeen sammuu välkyttäen punaista valoa. Mistä näistä kannattaisi ensimmäisenä lähteä vikaa etsimään?
Sillä puhdistushylsyllä olen saanut tuossa tilanteessa pari kertaa toimimaan.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
949
Tuotapa en tiennytkään, tänään varmaan olikin liian kylmä mutta lauantaina kun koitin tuota starttailla oli +17⁰c
Lisäksi noista "punaisen välkytyksistä" : kannattaa määritellä tarkemmin kuinka kone vilkuttaa vikakoodia. Linkin takaa referendum minkälaisia erilaisia vikakoodeja laitteissa on: MM3200 Fault Codes Troubleshooting | Mosquito Magnet® Support
Tuo käyttölämpötila oli hyvä muistutus. Toinen asia mikä mainitaan nimim. taeraeyttaejae:n linkkaamilla "troubleshooting" sivuilla on että kaasupullon venttiili tulisi avata hitaasti:
Turn on the valve on the propane tank slowly and all the way. If you turn the propane tank valve on too quickly, the valve in the regulator and in the OPD valve can become locked out.
 
Liittynyt
23.05.2022
Viestejä
5
Terve!

Löysin googlen kautta tämän erinomaisen sivuston! Rassaajan Youtuben löysin ja sieltä sain rohkeutta avata oman masiinani.

Oli taas aika kaivaa kone käyttöön eikä lähtenyt. Samoin kävi ekan kesän jälkeen noin vuonna 2018 ja putsaus meni takuuseen. Nyt kaikkien neuvojenne ansiosta avasin itse ja suutin on aika synkän värinen (kuva). Linkissä kuva uudesta vastaavasta.

Illalla saan putsausaineet ja sitten kiinni. Kaulusruuvi, jolla suutin oli kiinni, putosi jonnekin kopan syövereihin. Saapa nähdä tippuuko ulos vai pitääkö purkaa vielä lisää.

Aika on kohdillaan, ekoja hyttysiä näin tänä aamuna, vaimo eilen jokusen.
suutin.jpg
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Itsekin käytin omani auki enkä mitään varsinaista vikaa löytänyt. Kaasusolenoidi napsahtaa ja suhina alkaa kuulua mutta ei syty. Tämän jälkeen yrittää vielä lämmittää(harva vilkunta) mutta lopulta sammuu ja valo alkaa vilkkua nopeasti(vikatila)

Uusi kaasupullo ja suutin putsattu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 509
Viestejä
4 164 673
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom