Mopokuumetta

Nyt osui kyllä kohdalle aivan uskomaton tapahtuma..

Oltiin kavereiden kanssa lauantaina ajamassa. Loppumatkasta kun olimme tulossa takaisin, niin kaveri yhtäkkiä huutaa kypäräpuhelimeen että multa meni käsi! Kysyin että niin mitä? Multa meni käsi, pysähdy, pysähdy!

Vedettiin pyörät sivuun ja katson kun kaverilla vasemmassa kädessä metallin kappale kiinni. Ensimmäisenä ajattelen että onko se minun pyörästäni peräisin..

Hetken palasta katseltuani tajusin että se on läheiseltä pellolta traktorin perässä olevasta niittokoneesta terä!

Luojan kiitos ei osunut kaulaan eikä päähän, eikä kaveri päästänyt sarvista irti ettei painanut mutkaa suoraksi.. Minä olin ensimmäisenä, kaveriin johon osui tuli toisena ja hänen perässään vielä yksi..

20260808_175638.jpg

Oltiin kavereiden kanssa lauantaina ajamassa. Loppumatkasta kun olimme tulossa takaisin, niin kaveri yhtäkkiä huutaa kypäräpuhelimeen että multa meni käsi! Kysyin että niin mitä? Multa meni käsi, pysähdy, pysähdy!

Vedettiin pyörät sivuun ja katson kun kaverilla vasemmassa kädessä metallin kappale kiinni. Ensimmäisenä ajattelen että onko se minun pyörästäni peräisin..

Hetken palasta katseltuani tajusin että se on läheiseltä pellolta traktorin perässä olevasta niittokoneesta terä!

Luojan kiitos ei osunut kaulaan eikä päähän, eikä kaveri päästänyt sarvista irti ettei painanut mutkaa suoraksi.. Minä olin ensimmäisenä, kaveriin johon osui tuli toisena ja hänen perässään vielä yksi..

20260808_175638.jpg

Hieman sama kuin itsellä muutama vuosi sitten kehällä olin rekan rinnalla menossa ohi kun se rengas siinä metrin päässä räjähti ja sylki kaiken paskan mun päälle! Ei onneksi käynyt mitään vakavaa enkä kaatunut vaikka isoja paloja renkaita tuli päin.

Hyvät muistutukset taas että peltilehmän sisällä on ihan erilailla turvassa kuin mopon selässä. Onneksi kummassakaan tapauksessa ei sattunut mitään.

Kuulosuojaimia suositellaan käyttämään aina kun on riski, että äänenpaine on 80db ja yli. Kuulo on myös siitä hankala asia, että se +80db voi pitkäaikaisena altistaa myös kuulovauriolle vaikka se ei kuulosta kovalta + yksilölliset erot.

Moottoripyöräilyssä myös se äänenvoimakkuus ei ole koskaan vakio, tuuli, nopeus ym. vaikuttaa äänen voimakkuuteen. En minäkään ole aina käyttänyt kuulosuojaimia, enkä vieläkään aja aina kuulosuojaimien kanssa, mutta tiedostan riskit ja herkemmin sitä tulee nykyään ne suojat laitettua, varsinkin jos lähden ihan ajamalla ajamaan.

Tuo uusi pyörä nyt on niin hiljainen, että ainoa asia mitä 80 vauhdissa kuulen on tuulen suhina.
Pitäskö nyt tästä selityksestä sitten tulkita (kun vastausta en saa kysymykseeni), että sulla ei ole mitään henkilökohtasta referenssiä johonkin 90+db meteliin ja sellasessa olemiseen? Tämä melutaso siis oli referoituna lainaamassasi artikkelissa.

Melussa töitä aikanaan vuosia tehneenä nämä jutut kuulostaa aika huvittavalta, missä tollasiin meteleihin vaan mukamas "totutaan" ja ajaminen sellasessa älämölössä ylipäätään olisi jotenkin siedettävää yhtään pidemmältä ajalta. Numeroita on helppo heitellä ilman että ymmärtää mitä niiden takana käytännössä on. Olen itsekkin nuorempana "vaan äkkiä" käynyt metelissä suojaamatta, mutta kun korvien kiljuminen alkoi kestämään minuutin sijaan tunteja "äkkiä käymisen" jälkeen, lopetin siihen. Mukavaa se melu ei sillonkaan ollut saati mitenkään siedettävää pidemmällä ajalla.

Pitäskö nyt tästä selityksestä sitten tulkita (kun vastausta en saa kysymykseeni), että sulla ei ole mitään henkilökohtasta referenssiä johonkin 90+db meteliin ja sellasessa olemiseen? Tämä melutaso siis oli referoituna lainaamassasi artikkelissa.

Melussa töitä aikanaan vuosia tehneenä nämä jutut kuulostaa aika huvittavalta, missä tollasiin meteleihin vaan mukamas "totutaan" ja ajaminen sellasessa älämölössä ylipäätään olisi jotenkin siedettävää yhtään pidemmältä ajalta. Numeroita on helppo heitellä ilman että ymmärtää mitä niiden takana käytännössä on. Olen itsekkin nuorempana "vaan äkkiä" käynyt metelissä suojaamatta, mutta kun korvien kiljuminen alkoi kestämään minuutin sijaan tunteja "äkkiä käymisen" jälkeen, lopetin siihen. Mukavaa se melu ei sillonkaan ollut saati mitenkään siedettävää pidemmällä ajalla.

Minulla on paljon kokemusta tiloista, missä pitää käyttää kuulosuojaimia ja en ole tietääkseni missään sanonut, että meteliin "totutaan"!?

Ainoa asia mitä olen koko ajan painottanut on se, että jos on tiedossa kovaa ääntä (+80db) pidemmäksi aikaan, niin kannattaa käyttää suojaimia vaikka ääni ei kovalta kuulostaisi ja että kypärän sisällä se äänenvoimakkuus voi helposti olla yllättävän kova.

Mulla on vasemmassa korvassa lievä kuulon heikentyminen. Uskon että se on tullut kun olin nuorempana töissä melkein puoli vuosikymmentä moottoriradalla jossa pääasiassa seisoin vasen korva rataa kohden. Eihän silloin nuorena mitään kuulosuojaimia käytetty. Ei se tuntunut mitenkään erityisen epämiellyttävältäkään paitsi pitkän päivän jälkeen ehkä vähän jotain alkoi tuntua. Muistaakseni aloin käyttämään kuulosuojaimia viimeisinä vuosina kun silloin jo vähäinenkin pörinä alkoi tuntua epämiellyttävältä.

Aika hiipien se pitkään jatkuva melu tekee tuhoa.

20260808_175638.jpg
Hyvä ettei käynyt pahemmin.
Kaikennäköistä moskaa tuolta teiltä tosiaan löytyy ja usein keskeltä tietä, kun autojen renkaat ei siitä aja. Aina kun mahdollista, tulee pysähdyttyä ja siirrettyä tielle kuulumattomat tavarat sivuun, juurikin motoristeja ajatellen ja miksei muutenkin. Kuormaliina, jarrusatulan puolikas, auton jousen palanen ja nyrkin kokoisia kiviä nyt ainakin löytynyt.

Minulla on paljon kokemusta tiloista, missä pitää käyttää kuulosuojaimia ja en ole tietääkseni missään sanonut, että meteliin "totutaan"!?

Ainoa asia mitä olen koko ajan painottanut on se, että jos on tiedossa kovaa ääntä (+80db) pidemmäksi aikaan, niin kannattaa käyttää suojaimia vaikka ääni ei kovalta kuulostaisi ja että kypärän sisällä se äänenvoimakkuus voi helposti olla yllättävän kova.
Ok. Tänään ajelin n. 100km ja kiinnitin tuohon meteliin enemmän huomiota. Omassa pyörässä imuäänet tulee tuon tuuliälämölön yläpuolelle kun ajaa 100+ nopeuksia, mutta 80 taas ei. Tuo 80db tienoilla voisi olla aika uskottava melutaso kyllä kypärän sisään.

Laitoin tommosen mikin tilaukseen niin pääsee mittaamaan omalla varusteilla ja pyörällä melua.

Tekis mieli ostaa talliin seisoo ja vähäiselle käytölle joku enduro mallinen pyörä mihin menis tämmönen 188cm 100kg poika hyvin.. mul on ollu klr600 joskus 90luvulla ja joku duke joskus niin mikä ois nykyään semmonen ajaton pyörä jollaisia kandeis ruveta kattoo eli hinta/laatu kohillaann. Ite osaan kyl niit korjata.. kai se kone saa olla 300-1000cc.. ja ruisku mieluiten mut ei kaasarikaan mahoton.. ehdotuksii

Tekis mieli ostaa talliin seisoo ja vähäiselle käytölle joku enduro mallinen pyörä mihin menis tämmönen 188cm 100kg poika hyvin.. mul on ollu klr600 joskus 90luvulla ja joku duke joskus niin mikä ois nykyään semmonen ajaton pyörä jollaisia kandeis ruveta kattoo eli hinta/laatu kohillaann. Ite osaan kyl niit korjata.. kai se kone saa olla 300-1000cc.. ja ruisku mieluiten mut ei kaasarikaan mahoton.. ehdotuksii
KTM 950 tai 990? Mutta ei taida olla enduro malli ollenkaan, niin tuskin kävisi?

Tuossa 950:

Mielestäni noissa olisi hinta/laatu ainakin kohtalainen, jos löytyy ehjä pyörä.

Onko noi sit kaikki rikki vai mitä tuo tarkoittaak
Mulla on ollut kaksi ktm 990 mopoa. Ne toimi. Paitsi toisessa ehkä starttimoottori "löi tyhjää" joskus. Toinen oli täysin kunnossa.

Uskoisin että nuo on siis ihan toimivia. Enkä muista enää, että mitä tyyppivikoja mahdollisesti on.

Lokarin pituudella ei ole mitään väliä, jalat "kastuu" aina, tuli taas todistettua.

1000023417.jpg

Ok. Tänään ajelin n. 100km ja kiinnitin tuohon meteliin enemmän huomiota. Omassa pyörässä imuäänet tulee tuon tuuliälämölön yläpuolelle kun ajaa 100+ nopeuksia, mutta 80 taas ei. Tuo 80db tienoilla voisi olla aika uskottava melutaso kyllä kypärän sisään.

Laitoin tommosen mikin tilaukseen niin pääsee mittaamaan omalla varusteilla ja pyörällä melua.
Ja kun lukemia vertailee niin kannattaa pitää mielessä asteikon logoritmisyys. 80dB saavutetaan helposti jo autonkin sisällä ja pidetään kohtuullisen turvallisena vähän pidemmässäkin altistuksessa. Jokin 110dB mihin pääsee helposti rälläkkää käyttämällä on kuitenkin tuota tuhat kertaa voimakkaampi ja kuulostaa ihmisen korvaan 8x kovemmalta.

Kypärissä (ja miten pyörissä ilmavirta tulee) on paljon eroja, mutta itselleni noin 60km/h alkaa olla sellainen raja. Noissa vauhdeissa huomaa että humina alkaa olla "kova"; ei vielä paha, mutta kuulee että melua on ja huomaa tuulessa/autojen pyörteistä ajaessa miten melu käy aika kovanakin. Jokin 80km/h on jo sellainen ettei edes halua ajaa ilman tulppia. Itselläni tosin pyörä melkein äänetön niin ehkä humina korostuu kokemuksena :whistling:

Millasia vakuutuamaksuja(pakollisia) nykyään on esim noin ktm 950/990 pyörillä jos vaan 1kk kesällä meinaa ajella

Millasia vakuutuamaksuja(pakollisia) nykyään on esim noin ktm 950/990 pyörillä jos vaan 1kk kesällä meinaa ajella

Riippuu aivan omista bonuksista, asuinpaikasta, iästä, pyörästä..

Ifillä ollut yleensä halvimmat omalla kohdalla. Käyt katsomassa vakuutusten tarjoajien sivut läpi, niin näet haarukan missä mennään.

No ikää 20v ja KTM. Varmasti löytyy erikuntoisia yksilöitä. Itsellä 690 endurokotarista 8v kokemus hyvässä ja pahjassa. Kevyt, tehokas ja kiva tykitellä soralla jne. Sitten johtosarjat ja muut vähän sätöksiä. Premium hinta ja vähän kiinalaisia laatuyksityiskohtia.

Vakuutusmaksuihin niin ota nettimotosta rekisterinumero ja sen kanssa vakuutusyhtiön sivuille. Ei sitä kukaan muu osaa sanoa kun riippuu monesta muuttujasta. IF omalla kohdalla aina halvin, kun tuota ikää kertyy, periferiassa asuu ja puhdas vakuutushistoria.

Viimeksi muokattu:
No ikää 20v ja KTM. Varmasti löytyy erikuntoisia yksilöitä. Itsellä 690 endurokotarista 8v kokemus hyvässä ja pahjassa. Kevyt, tehokas ja kiva tykitellä soralla jne. Sitten johtosarjat ja muut vähän sätöksiä. Premium hinta ja vähän kiinalaisia laatuyksityiskohtia.

Vakuutusmaksuihin niin ota nettimotosta rekisterinumero ja sen kanssa vakuutusyhtiön sivuille. Ei sitä kukaan muu osaa sanoa kun riippuu monesta muuttujasta. IF omalla kohdalla aina halvin, kun tuota ikää kertyy, periferiassa asuu ja puhdas vakuutushistoria.
Liekkö 20 vuotta vanhoisa kotareisa kiinalista osaa juurikaan. Mutta nyt kun ostat uutta alkuperäistä osaa siihen niin saat kiinalaista. Esim. syylärin korkki oli erilaisessa paketissa ja tehty kiinassa.

Mulla on nyt 11 kesä 990 kams menosa. Kilsoja siihen on tullu mun ajamana 78 tuhatta. Tosi paljo vähemmän on ollu laittamista kun oli luulosa. Huoltaminen ottaa vieläkin hermoon kun kaikki osat on niin syvällä piilossa.

Liekkö 20 vuotta vanhoisa kotareisa kiinalista osaa juurikaan. Mutta nyt kun ostat uutta alkuperäistä osaa siihen niin saat kiinalaista. Esim. syylärin korkki oli erilaisessa paketissa ja tehty kiinassa.
Tarkoitin vertauskuvallisesti. Johtosarja esim on kuin kiinalaisessa mönkijässä, joka minulla oli aikoinaan. Kotarissa saanut parsia poikki menneitä johtoja jo useamman kerran, kun mittarissa reilu 30000km. Flektin liitin hankasi syylärin puhki jne ihan tyyppivikoja. Kone ollut auki pari kertaa jne. Taasen Ducatin johtosarjat olivat kuin lentokoneessa viimeisen päälle mietitty ja tehty. Kuten sanottua premium hinta ja vähän huolimattomasti sätösteltyjä kohtia löytyy.

Kotarissa on omat viehätyksensä, mutta minkään luotettavan merkin maineessa se ei kyllä ole esim japseihin tai johonkin bemariin verrattuna.

Tarkoitin vertauskuvallisesti. Johtosarja esim on kuin kiinalaisessa mönkijässä, joka minulla oli aikoinaan. Kotarissa saanut parsia poikki menneitä johtoja jo useamman kerran, kun mittarissa reilu 30000km. Flektin liitin hankasi syylärin puhki jne ihan tyyppivikoja. Kone ollut auki pari kertaa jne. Taasen Ducatin johtosarjat olivat kuin lentokoneessa viimeisen päälle mietitty ja tehty. Kuten sanottua premium hinta ja vähän huolimattomasti sätösteltyjä kohtia löytyy.

Kotarissa on omat viehätyksensä, mutta minkään luotettavan merkin maineessa se ei kyllä ole esim japseihin tai johonkin bemariin verrattuna.
950 sm ja 990 smt molemmat olivat aika pomminvarmoja pelejä eikä yhtään mitään outoa vikaa ollut kummassakaan. Käsittääkseni noita isompia ei monet pienempien mallien murheet koske, tärinä jo pelkästään tuhoaa paikkoja yksipyttyisissä.
Kaasarikoneinen oli aika janoinen eikä tuo uudempi ruiskupelikään ihan höyryillä kulkenut, kulutuksen lisäksi en kyllä oikein osaa pahaa sanoa kummastakaan. Kilometrejä nuo LC8 koneet ainakin kestävät, vesipumppu ehkä ainoa heikkous.

Eikö nuo johtosarjan ongelmat olleet vaan noiden ensimmäisten vuosien ongelmia. Lisäksi oli niitä mittariston lahoamista. Myöhemminkin korjasivat paremmiksi.

Bemarin luotettavuus on kyllä tuttua :srofl:

Jospa se 690 on jo niitä halpuutus vehkeitä. Ite ei voi moittia luotettavuutta.

950 sm ja 990 smt molemmat olivat aika pomminvarmoja pelejä eikä yhtään mitään outoa vikaa ollut kummassakaan. Käsittääkseni noita isompia ei monet pienempien mallien murheet koske, tärinä jo pelkästään tuhoaa paikkoja yksipyttyisissä.
Kaasarikoneinen oli aika janoinen eikä tuo uudempi ruiskupelikään ihan höyryillä kulkenut, kulutuksen lisäksi en kyllä oikein osaa pahaa sanoa kummastakaan. Kilometrejä nuo LC8 koneet ainakin kestävät, vesipumppu ehkä ainoa heikkous.
Alkuperäinen vesipumppu on nyt 20 synttäreitä viettämäsä. Toinen perusvika "ominaisuus" on kytkimen pääsylkkä ja työsylkkä kans. Kerran oon tiivisteet uusinu pääsylkkään. Keviällä pidolla tuo mulla toki jo on kun vanha ukko.

Alkuperäinen vesipumppu on nyt 20 synttäreitä viettämäsä. Toinen perusvika "ominaisuus" on kytkimen pääsylkkä ja työsylkkä kans. Kerran oon tiivisteet uusinu pääsylkkään. Keviällä pidolla tuo mulla toki jo on kun vanha ukko.
Kytkimen työsylinteri meni 990 smt kotarissa, se on onneksi tosi helppo vaihtaa ja vaikka sigutech parannetun mallin kun laittaa niin tod.näk. kestää +10v. Tuskin kovin monessa noissa on enää alkuperäinen työsylkkä jäljellä, aika suurella todennäköisyydellä se on jo vaihdettu kertaalleen.

Erikoinen ilmiö havaittu, kaikkien kypärä, korvatulppa ja ajoasutärkeyden seassa: ilman hanskoja ajavat mp-kuskit! En ollut koskaan tullut huomanneksi, mutta ällistyttävän moni vetelee pajain käsin, varmaan joka viides vastaantulija maantiellä! Ihan sama toki minulle. Eikä puhuta nyt mopotytöistä keskustassa.

Kytkimen työsylinteri meni 990 smt kotarissa, se on onneksi tosi helppo vaihtaa ja vaikka sigutech parannetun mallin kun laittaa niin tod.näk. kestää +10v. Tuskin kovin monessa noissa on enää alkuperäinen työsylkkä jäljellä, aika suurella todennäköisyydellä se on jo vaihdettu kertaalleen.
Joo on se aika yleisesti purkautuva osa. Sille mulla ei oo tehty yhtään mitään. Pl. Motorexin öljyä vaihettu vähintään joka toinen vuosi. Ei voi moittia heikoksi sitäkään.

Täytyyhän sitä nyt olla ruuvattavaa talveksi.

Kyseessä -87 vuoden Yamaha XJ600.

Edellinen omistaja oli purkanut ja ajatellut rakentaa cafe racerin mutta into loppunut kesken.

Tällä viikolla pitäisi tulla osia että pääsee etenemään.

20260804_171937.jpg

20260812_185328.jpg
Tuon ikäinen ilmajäähdytetty on aika mukava aihio kun sähköt ovat hyvinkin yksinkertaiset eikä ole letkuja ja jäähäreitä pilaamassa visiota. Juuri viime talvena itse tein vastaavan projektin kun joku oli aloittanut eikä jaksanut loppuun. Tämän keskustelun sivulla 123 on kuva lopputuloksesta.

Sulle on näköjään joku sovittanut jo vähän tuoreemman ja jykevämmän keulan siihen :tup:

Tuon ikäinen ilmajäähdytetty on aika mukava aihio kun sähköt ovat hyvinkin yksinkertaiset eikä ole letkuja ja jäähäreitä pilaamassa visiota. Juuri viime talvena itse tein vastaavan projektin kun joku oli aloittanut eikä jaksanut loppuun. Tämän keskustelun sivulla 123 on kuva lopputuloksesta.

Sulle on näköjään joku sovittanut jo vähän tuoreemman ja jykevämmän keulan siihen :tup:
Sinänsä juu mukava tehdä kun on yksinkertaista.

Täytyypä käydä kurkkaamassa.

Herra antoi tuon keulan tuohon mukaan. Oli ohjainlaakerit olleet loppu ja oli purkanut tuon vakio keulan tuosta pois. Ei löytäny putkia mistään kun olin menossa ostamaan ja kysyi että haluatko tuon gixxerin keulan siihen mukaan.

Sanoin että tottakai sen siihen mukaan voin ottaa. Eli sovitusta ei ole vielä tehtynä täydellisesti. Osat pitäisi tällä viikolla tulla. Tuo on nyt 3D-tulosteiden varassa että näin minkä paksuiset laakerit tuohon hommaan ja joudunko muuta mahdollisesti tekemään.

Nyt on ainakin kunnon keula, Suzuki gsx-r 750 1994 vuosimallista. Luulisi pysähtyvän 6 mäntäisillä sylintereillä.

Sattuuko kellään olemaan Porvoon lähimaastossa OBD-lukijaa Ducatin 4-pinnisellä adapterilla? 2015 vuotiselta Monsterilta pitäs päästä kyselee että mikä riepoo :<
Tai kai se pelkkä sopiva kaapelikin riittäisi, että saa tietokoneeseen kiinni ja kokeilla mitä JPDiag kertoo.

Sää oli harmaa ja vettä satoi välillä vaakatasossa, mutta 4h hiekkateitä ja olisin voinut olla vaikka 8h, mutta unohdin kännykän latausjohdon kotiin!

PXL_20260823_081055777-EDIT.jpg

Tonni tullut mittariin noin 3vko aikana, josta seisoi vielä viikon kun odotti pääsyä ensihuoltoon, toimii asfaltilla ja metsässä (ainoastaan renkaat rajoittaa). Tähän kauteen laitoin paremmat peilit (taitettavat), kahvasuojat ja korkeamman maskin. Talven aikana vaihdan sitten isomman muovitankin, moottorin paremmat suojat, kahvalämppärit, karkeammat renkaat, koko peräpää + satula vaihtuu ja muita pikku hipistelyitä.

Hauska pyörä

Meni se melki 4h heti aamusta ajellessa pikkuteitä. Harmi että sade loppui kesken kun sen takia just ajeleen lähdin.
No, saipahan uuteen X6 kameraan vähän matskua niin saa säädöt mieluisiks.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://i.imgur.com/oAPQZc6.jpg

Välillä piti puita väistellä, ja jossain oli katkenneita puita ja oksia tien yllä jne jotka luulis ennen iltaa olevan jo maassa asti.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://i.imgur.com/UOyIlUB.jpg

KTM 950 tai 990? Mutta ei taida olla enduro malli ollenkaan, niin tuskin kävisi?

Tuossa 950:

Mielestäni noissa olisi hinta/laatu ainakin kohtalainen, jos löytyy ehjä pyörä.
Juuri vähän aikaa sitten kattelin että pitäiskö ostaa toinen LC8 talliin mutta noissa on kyllä hinnat jämähtäneet. 10 v sitten kun toista olin hankkimassa niin maksoivat 6000 € ja edelleen pyydetään samaa tai enemmän. 990 ja tuoreempien 1090/1290 jne hintaero kaventunut aika rajusti.
Mulla tulee 990 adventurella kohta 120tkm täyteen. Kyllä siinä suuri osa muoveista ja kumeista on kohta kolmannella kierroksella mutta mitään älyttömän suurta ei ole tarvinnut tehdä. Nokat, nokkaketjut, vesipumppu, pakoputkisto nyt ehkä suurimmat. Nykyään en vie enää normaali metsäautotietä pahempaan maastoon.

KTM osien hinnoissa on kyllä tapahtunut jotain viimeisen 10-15V aikana. Oli aikanaan huomattavasti edullisempia marmorilta kuin moneen muuhun. Sellainen 100 - 150% on tullut lisää hintaa osiin tuona aikana.

Erikoinen ilmiö havaittu, kaikkien kypärä, korvatulppa ja ajoasutärkeyden seassa: ilman hanskoja ajavat mp-kuskit! En ollut koskaan tullut huomanneksi, mutta ällistyttävän moni vetelee pajain käsin, varmaan joka viides vastaantulija maantiellä! Ihan sama toki minulle. Eikä puhuta nyt mopotytöistä keskustassa.
Sama tuli joskus havaittua ja ääneen ihmeteltyä. Itselläni hanskat on kypärän jälkeen ajovarusteista seuraava prioriteettijärjestyksessä. On tullut joskus ajettua taajamassa lyhyt matka ilman takkia jätskille, mutta tällöinkin hanskat poikkeuksetta kädessä.

Juuri vähän aikaa sitten kattelin että pitäiskö ostaa toinen LC8 talliin mutta noissa on kyllä hinnat jämähtäneet. 10 v sitten kun toista olin hankkimassa niin maksoivat 6000 € ja edelleen pyydetään samaa tai enemmän. 990 ja tuoreempien 1090/1290 jne hintaero kaventunut aika rajusti.

Mulla tulee 990 adventurella kohta 120tkm täyteen. Kyllä siinä suuri osa muoveista ja kumeista on kohta kolmannella kierroksella mutta mitään älyttömän suurta ei ole tarvinnut tehdä. Nokat, nokkaketjut, vesipumppu, pakoputkisto nyt ehkä suurimmat. Nykyään en vie enää normaali metsäautotietä pahempaan maastoon.

KTM osien hinnoissa on kyllä tapahtunut jotain viimeisen 10-15V aikana. Oli aikanaan huomattavasti edullisempia marmorilta kuin moneen muuhun. Sellainen 100 - 150% on tullut lisää hintaa osiin tuona aikana.
Itse maksoin vuonna 2018 2015 690 endurosta 8000km ajettuna suunnilleen saman mitä maksavat 40- 50tkm ajettuna tälläkin hetkellä.

KTM päivitti n. 5v sitten varaosahinnastoa kertalaakista kertoimella 2-3. Ennen olivat halpoja, nyt sikakalliita.

Täytyyhän sitä nyt olla ruuvattavaa talveksi.

Kyseessä -87 vuoden Yamaha XJ600.

Edellinen omistaja oli purkanut ja ajatellut rakentaa cafe racerin mutta into loppunut kesken.

Tällä viikolla pitäisi tulla osia että pääsee etenemään.

20260804_171937.jpg

20260812_185328.jpg
Teetkö alkuperäisen vision loppuun vai jonkun muun idean mukaan?

Nyt pari kesää kurvailtu tällä kauppakassilla, 5-6 tkm haarukassa kilsat.
Toisakseksi kerran per kesä joutunut viikoksi telakalle. Viime kesänä eteen laakerijumppa ja tänä kesänä öljynjäähdytin alkoi vuotamaan, niin uutta odotellessa meni tovi.
20260818_121126.jpg

Sama tuli joskus havaittua ja ääneen ihmeteltyä. Itselläni hanskat on kypärän jälkeen ajovarusteista seuraava prioriteettijärjestyksessä. On tullut joskus ajettua taajamassa lyhyt matka ilman takkia jätskille, mutta tällöinkin hanskat poikkeuksetta kädessä.
Mopolla tuli kerran käytyä ojan pohjalla (-90) ja toisesta kämmenestä lähti parin 50p kolikon kokoinen pala ihoa. Sitä parannellessa meni koko kesä. Sen jälkeen hanskat on aina pysyny käsissä.

Hitaasta vauhdistakin kun lähtee konttaamaan ja ottaa käsillä vastaan, niin ekat viikot saa pyytää jotakuta avuksi pyyhkimään ja ravistelemaan. Ei niin paha jos on itse vielä osastolla mutta vähän hankalampi esim. mc harrikkamiesten hallilla :)

Teetkö alkuperäisen vision loppuun vai jonkun muun idean mukaan?

Kyllä tässä olisi tarkoitus ihan omaa visiota toteuttaa.

Tänään saapui keulaan laakerit ja sain sen istutettua paikoilleen.

Kaasarit on ultraäänipesty ja vähän tiivisteitä vaihdettu. Nyt pitäisi istuttaa pakoputket paikoilleen, öljyt vaihtaa ja käyttää konetta vähän aikaa että näkee kuinka toimii.

20260824_182148.jpg

Kyllä tässä olisi tarkoitus ihan omaa visiota toteuttaa.

Tänään saapui keulaan laakerit ja sain sen istutettua paikoilleen.

Kaasarit on ultraäänipesty ja vähän tiivisteitä vaihdettu. Nyt pitäisi istuttaa pakoputket paikoilleen, öljyt vaihtaa ja käyttää konetta vähän aikaa että näkee kuinka toimii.

20260824_182148.jpg
Mutta cafe racer kuitenkin tulossa?

Itse maksoin vuonna 2018 2015 690 endurosta 8000km ajettuna suunnilleen saman mitä maksavat 40- 50tkm ajettuna tälläkin hetkellä.

KTM päivitti n. 5v sitten varaosahinnastoa kertalaakista kertoimella 2-3. Ennen olivat halpoja, nyt sikakalliita.
No on sielä edelleen moneen muuhun merkkiin verrattuna hämmentävän edukkaita osia. Esim. tiivistesarja venakop. makso jotain 30€ sis. pultjien tiivisteet, molemmat kopan tiivisteet ja tulpan tiivisteet. Samoin iskarin laakerit, swingin laak. ei ollu merkittävästi tarvikkeita kalliimpia. Hintaa isompi ongelma alkaa olla saatavuus.

No on sielä edelleen moneen muuhun merkkiin verrattuna hämmentävän edukkaita osia. Esim. tiivistesarja venakop. makso jotain 30€ sis. pultjien tiivisteet, molemmat kopan tiivisteet ja tulpan tiivisteet. Samoin iskarin laakerit, swingin laak. ei ollu merkittävästi tarvikkeita kalliimpia. Hintaa isompi ongelma alkaa olla saatavuus.
Tarkennuksena KTM nosti kaikkien sellaisten osien hintoja, joita ei saa tarvikkeena tai muualta. SKF laakereita, stefoja, tiivisteitä jne saa ja niiden hinta pysyi ennallaan. Uniikkien osien hinnat vähintään kaksinkertaistuivat. Esimerkkinä 690 rullakeinuvipu 80€->160€ yhdessä yössä. Samanlainen keinu 1200 Triumphiin maksaa 60€. Vaihdelaatikon ratas 40€->120€ jne. Nokkaketju 27€->100€

Toi saatavuus tuntuu elävän aika paljon. Viimevuonna ei omaan pyörään pakoputkea enää kotarilta saanut joten ostin tarvikkeen. Nyt on taas saatavilla.
Tarkennuksena KTM nosti kaikkien sellaisten osien hintoja, joita ei saa tarvikkeena tai muualta. SKF laakereita, stefoja, tiivisteitä jne saa ja niiden hinta pysyi ennallaan. Uniikkien osien hinnat vähintään kaksinkertaistuivat. Esimerkkinä 690 rullakeinuvipu 80€->160€ yhdessä yössä. Samanlainen keinu 1200 Triumphiin maksaa 60€. Vaihdelaatikon ratas 40€->120€ jne. Nokkaketju 27€->100€
Ite katsoin juuri jännitteensäädintä. Olen viimeksi maksanut 100€. Nyt 230€ taisi olla halvin mitä näin.

En tiedä, onko oikea osasto, mutta kokeillaan.

Eli, lapsella on mopokortti kohta kädessä ja skootteria tekee mieli. Suosikkina 4t joko Peugeot Kisbee tai Speedfight 4, ja mielelään valkoisena :D

Alustavasti olen tullut seuraavaan johtopäätökseen:
Ajettu mielellään alle 10 000km
Huollot tehty ajallaan
Ikää alle 6 vuotta
Ei pahoja naarmuja katteissa
Renkaat tulisi olla kunnossa

Mihin muuhun tulisi kiinnittää huomiota / mitä osata kysyä, kun menee mopoa katsomaan?

En tiedä, onko oikea osasto, mutta kokeillaan.

Eli, lapsella on mopokortti kohta kädessä ja skootteria tekee mieli. Suosikkina 4t joko Peugeot Kisbee tai Speedfight 4, ja mielelään valkoisena :D

Alustavasti olen tullut seuraavaan johtopäätökseen:
Ajettu mielellään alle 10 000km
Huollot tehty ajallaan
Ikää alle 6 vuotta
Ei pahoja naarmuja katteissa
Renkaat tulisi olla kunnossa

Mihin muuhun tulisi kiinnittää huomiota / mitä osata kysyä, kun menee mopoa katsomaan?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
315 281
Jäsenet
85 039
Uusin jäsen
jamppa82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom