Mopokuumetta

Mulla joku Nolanin avattava kypärä, ei tarvitse laseja ottaa missään vaiheessa pois.
Mulla on avattava X-Lite eli käytännössä Nolan; kypärä menee näppärämmin aukinaisena lasien kanssa päähän kuin silmälasien työntäminen "jälkikäteen" kypärän pukemisen jälkeen. Tässä oli myös pienet poistettavat vaahtomuovipalat sankojen kohdalla. Integroitua aurinkosuojaa en kyllä voi käyttää kun osuu laseihin...

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko tällaisesta pukista apua renkaan vaihdossa?
Eikös tämä tule akseliin kiinni?

Lähes joka ajokerralla tulee tilanteita missä joudun väistämään autoilijan tms. töppäilyä ja kerran pari kesässä tulee näitä oikeasti läheltä piti tilanteita.
Tänäänkin taas tämmänen. Olin kaupan pihalta kääntymässä vasemmalle ja vasemmalta tulee joku auto hiljaa, mikä vilkuttaa siten oikealle, että kääntyisi kaupan pihaan. Katoin varovasti että ok, meenkin tästä ollen kuitenkin valmiudessa, ja sitte jarrutinkin aika äkkiä kun auto ei pysääkkään. Kuski vaan kyttää aika lasittuneella katseella samalla kun ajaa ohi. oli varmaan kännissä mikä näistä nykyajan ajosuorituksista päätellen on aika arkipäivästä kun poliisiakaan ei enää ole puhalluttamassa. Ei tommosia yhtä paljon ollu vaikka 15 vuotta sitten missä ajetaan 30kmh ja auto hallintalaitteineen ei ole kuskin hallinnassa kun 2.5prom järki ei sano enää mitään.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko tällaisesta pukista apua renkaan vaihdossa?
Eikös tämä tule akseliin kiinni?
Haarukasta nostaa, joten saat renkaat vaihdettua. Jos ei vielä mitään pukkia ole, niin suosittelen ennemmin satsaamaan tämmöiseen:

Helpottaa huomattavasti etenkin kaikkia alustaan liittyviä huoltoja vs. noi haarukasta nostavat. Vastaavia saanee kiinasta tai motealta hieman halvemmalla, jos kotimaisen liikkeen hinta hirvittää.

Nolan ja HJC taitavatkin olla ainoat merkit joita omalta paikkakunnalta löytyy. Pitää käydä kokeilemassa miten ne istuvat omaan päähän. Jos ei sovi niin sitten pitää matkata vähän kauemmaksi muita merkkejä kokeilemaan.

Pitää myös miettiä tuota kypärä puhelimen sopivuutta. Vaimo nimittäin ilmoitti että aikoo ajaa kortin myös
Täällä pari viikkoa sitten kun oltiin vaimon kanssa ajelulla, niin sanoi että mitä hän täällä kyydissä istuu kun voisi itse ajaa.

No nyt on sitte kortti taskussa ja moottoripyörä hommattuna.

Nuo kypäräpuhelimet on kyllä mukava lisä tuohon ajeluun. Täytyisi itsekin päivittää seuraaviin. Tällä hetkellä on intercomin vanhat, mitkä kyllä vielä toimii.

Ensi pyöräksi hänelle haettiin CBF500.

32213.jpg

On nää välillä humoristisia nää vehkeet. Pirkko Piaggio oli keksinyt etä tulee toosi halvaksi kun käytetään monikäyttö-öljytikkuja, ni ei kukaan enää tiää mistä kohtaa pitäs katsoa pinta, ja paljonko lientä pitäisi olla! Jipii!

Vespa gts:n vaihteistossa pitäisi olla lähteestä riippuen 150 tai 250ml lientä, ja tikussa pinta on joko dot, 1. viiva, tai toinen viiva! Youtubessa suosituin on 1. viiva, sitten 2. viiva ja vain "robot" taitelijaniminen skotterikauppias suosiin dot-kohtaa, ja hän puhuu 150 millilitrastaq, joka ei mahdu tuohon merkkiin, 1. viivan fanit usein puhuvat 150 mililitrasta, joka aika hyvin siihen osuukin ja sitten vähemmistössä on 250ml porukka 2. viivansa kanssa. uolto-oppaissa on sekä 1. että 2. viivaa, ja aina 250ml, joka ei 1. viivaan mahdu. ;-D

viivat.jpg

On nää välillä humoristisia nää vehkeet. Pirkko Piaggio oli keksinyt etä tulee toosi halvaksi kun käytetään monikäyttö-öljytikkuja, ni ei kukaan enää tiää mistä kohtaa pitäs katsoa pinta, ja paljonko lientä pitäisi olla! Jipii!

Vespa gts:n vaihteistossa pitäisi olla lähteestä riippuen 150 tai 250ml lientä, ja tikussa pinta on joko dot, 1. viiva, tai toinen viiva! Youtubessa suosituin on 1. viiva, sitten 2. viiva ja vain "robot" taitelijaniminen skotterikauppias suosiin dot-kohtaa, ja hän puhuu 150 millilitrastaq, joka ei mahdu tuohon merkkiin, 1. viivan fanit usein puhuvat 150 mililitrasta, joka aika hyvin siihen osuukin ja sitten vähemmistössä on 250ml porukka 2. viivansa kanssa. uolto-oppaissa on sekä 1. että 2. viivaa, ja aina 250ml, joka ei 1. viivaan mahdu. ;-D

viivat.jpg
Piaggion alainen taitaa moto-guzzikin olla nykyisin ja vähän samaa sekoilua siinäkin. Pyörässä ei ole keskiseisontatukea vaan pelkkä jalka ja kysymys onkin pitääkö öljymäärä koneesta katsoa siten, että joku pitää pyörää suorassa vai siten että pyörä on kenossa jalkaa vasten. Ohjeet on aika ristiriitasia ja ihmisten "yleinen" ohje tuntuu olevan että jos tuuppaa öljyt huohottimesta putsariin niin sillon kannattaa kattoa pyörä kenossa ja täyttää sen mukaan, jos taas ei niin pyörä suorassa (jollon öljyä menee enemmän).

@3dfx @OskuK Grande Italia! Giorgit ja Luigit vetää vähän sinnepäin tai tänne. Oma Aprilia ei tällä hetkellä enää käynnisty :beye: :rofl2: :facepalm::cry:👍

Onkos porukalla heittää suosituksia ajokengistä jossa olisi leveämpi lesti, kun näissä mitä yleensä on? Nyt käytössä Sweep Chase kengät ja rupeavat puristaa pitkillä lenkeillä tai jos vaan ajelee paljon. Muuten käytän paljasjalkakenkiä, mut ajokenkiä jalkaan laittaminen on aivan perseestä. Sporttinen ulkonäkö, ei saapas ja jos PK-seudulla pääsis kokeilemaan plussaa. Hinnalla ei väliä.

Onkos porukalla heittää suosituksia ajokengistä jossa olisi leveämpi lesti, kun näissä mitä yleensä on? Nyt käytössä Sweep Chase kengät ja rupeavat puristaa pitkillä lenkeillä tai jos vaan ajelee paljon. Muuten käytän paljasjalkakenkiä, mut ajokenkiä jalkaan laittaminen on aivan perseestä. Sporttinen ulkonäkö, ei saapas ja jos PK-seudulla pääsis kokeilemaan plussaa. Hinnalla ei väliä.
Itsellä vähän samaa ongelmaa useimpien kenkien kanssa, mutta Alpinestar CR-X istuu hyvin ja ovat kyllä muutenkin erityisen mukavat kengät. Motonetissä pääsee sovittamaan, mutta puolikkaat koot joutuu tilaamaan ulkomailta.

Haarukasta nostaa, joten saat renkaat vaihdettua. Jos ei vielä mitään pukkia ole, niin suosittelen ennemmin satsaamaan tämmöiseen:

Helpottaa huomattavasti etenkin kaikkia alustaan liittyviä huoltoja vs. noi haarukasta nostavat. Vastaavia saanee kiinasta tai motealta hieman halvemmalla, jos kotimaisen liikkeen hinta hirvittää.
Kiitos kommentista, tilaan tuon XLMoton testiin. Tuo sinun ehdotus on varmasti parempi, mutta kun pihalla touhuaa (nurmikolla/soralla) niin tuo ei välttämättä oikein toimisi. Ja kun säilytystilaa on rajallisesti niin tuo XLMoton kampe menee pienempään tilaan.
Viimeksi renkaan irrotus vanteelta jäi haaveeksi kun oli niin tiukassa, katsotaan miten nyt käy :) Tilasin yhden työkalun siihen, laitan tänne vinkin jos se toimii.

• Tykkää
Reactions: uce
Alpinestars Faster 4 yllätti mukavuudella ja on mielestäni hyvän näköinen kenkä. Itselläni on kohtuu leveä jalka.

Kiitos kommentista, tilaan tuon XLMoton testiin. Tuo sinun ehdotus on varmasti parempi, mutta kun pihalla touhuaa (nurmikolla/soralla) niin tuo ei välttämättä oikein toimisi. Ja kun säilytystilaa on rajallisesti niin tuo XLMoton kampe menee pienempään tilaan.
Viimeksi renkaan irrotus vanteelta jäi haaveeksi kun oli niin tiukassa, katsotaan miten nyt käy :) Tilasin yhden työkalun siihen, laitan tänne vinkin jos se toimii.
Tasapainotukseen sitten pukki hommattava tai jostain lainaan. Itse pärjännyt ihan hyvin motonetin halpispukilla.

Renkaan saamiseen vanteelta ja vanteelle auttaa lämpö jonkin verran. Etenkin vanhaa rengasta voi ihan surutta kuumentaa kuumailmapuhaltimella. Uusi sitten vähän hillitymmin lämmitettävä eli esim. aurinkoon tai saunaan lämpenemään ennen asennusta.

Renkaanvaihtopukki helpottaa hommaa huomattavasti. Pari rengasta jakosoin erilaisilla itse kyhätyillä viritelmillä vaihtaa ja sitten hankin tämän tapaisen.

Parempiakin saa (rabacondat ym.), mutta hinta karkaa + vaatisi enemmän säilytystilaa.

Rengasrasva ja hyvät rengasraudat ovat erittäin suositeltavat välineet myös.

Jos haluaa säästää vanteet naarmuilta, niin rengasraudan ja vanteen väliin tarvitsee suojan. Jostain ohuehkosta muovista helpoin leikata. Itsellä taitaa olla jäätelöpurkista leikattu pala, jonka saa helposti työnnettyä raudan ja vanteen väliin.

Itsellä vähän samaa ongelmaa useimpien kenkien kanssa, mutta Alpinestar CR-X istuu hyvin ja ovat kyllä muutenkin erityisen mukavat kengät. Motonetissä pääsee sovittamaan, mutta puolikkaat koot joutuu tilaamaan ulkomailta.

Vinkkiä saappaista jotka voisivat sopia leveämpään jalkaan?

Onko vinkkejä kypäristä jotka toimivat hyvin silmälasien kanssa?
Nolanin kypäriä on nyt motonet outletissa -50%, kannattaa ainakin käydä kokeilemassa jos sopii. Itsellä linkin malli ja sopii ihan OK lasien kanssa.

Tuossa mallissa tuntuu M koko 58 = muiden kypärien L koko (60) kun vertaillut. L-XXL käyttää samaa ulkokuorta joten kompromissi painossa isommissa malleissa.

Tasapainotukseen sitten pukki hommattava tai jostain lainaan. Itse pärjännyt ihan hyvin motonetin halpispukilla.

Renkaan saamiseen vanteelta ja vanteelle auttaa lämpö jonkin verran. Etenkin vanhaa rengasta voi ihan surutta kuumentaa kuumailmapuhaltimella. Uusi sitten vähän hillitymmin lämmitettävä eli esim. aurinkoon tai saunaan lämpenemään ennen asennusta.

Renkaanvaihtopukki helpottaa hommaa huomattavasti. Pari rengasta jakosoin erilaisilla itse kyhätyillä viritelmillä vaihtaa ja sitten hankin tämän tapaisen.

Parempiakin saa (rabacondat ym.), mutta hinta karkaa + vaatisi enemmän säilytystilaa.

Jos haluaa säästää vanteet naarmuilta, niin rengasraudan ja vanteen väliin tarvitsee suojan. Jostain ohuehkosta muovista helpoin leikata. Itsellä taitaa olla jäätelöpurkista leikattu pala, jonka saa helposti työnnettyä raudan ja vanteen väliin.
Eipä paljoa maksa renkaan vaihto irtovanteelle tasapainotuksineen, ~35€ Tampereen seudulla. Toki jos usein joutuu vaihtamaan tai on hyvin tilaa ylimääräisille työkaluille, niin asia eri.

Kiitos paljon vinkeistä! Hain Puuilosta rasvaa. Melkein samaan rahaan olisi saanut 5 kilon pöntön, mutta kun en tarvitse kuin tämän kerran niin tämä vaikutti viisaammalta ostokselta.
Tasapainotus voi olla tosiaan aika haaste kotikonstein. Enkä tiedä muutenkaan tuleeko koko hommasta mitään, mutta sitten kiikutan renkaat ammattilaiselle :) Kaikkea pitää kuitenkin kokeilla!

Kiitos paljon vinkeistä! Hain Puuilosta rasvaa. Melkein samaan rahaan olisi saanut 5 kilon pöntön, mutta kun en tarvitse kuin tämän kerran niin tämä vaikutti viisaammalta ostokselta.
Tasapainotus voi olla tosiaan aika haaste kotikonstein. Enkä tiedä muutenkaan tuleeko koko hommasta mitään, mutta sitten kiikutan renkaat ammattilaiselle :) Kaikkea pitää kuitenkin kokeilla!
Ei se tasapainotus aina niin justiinsa. Nyt alla olevaa sarjaa en tasapainottanut ollenkaan. Tietysti riippuu renkaasta.

aika yksinkertasen nk. staattisen tasapainotuksen voi tehdä jos pyörä tulee kiinni haarukkaan, dynaaminen tarttis olla jos pyörä ei tule haarukkaan vaan johonkin laippaan tms. kiinni.

Lähes joka ajokerralla tulee tilanteita missä joudun väistämään autoilijan tms. töppäilyä ja kerran pari kesässä tulee näitä oikeasti läheltä piti tilanteita.
Paras oli aikoinaan kun ruuhkassa ajelin, 3 kaistaa ja itse keskellä, ei tilaa missään päin. Auto oikealta alkoi vaihtaa mun kylkeen kaistaa, eikä tilaa väistää, niin kenkäsin kuskin ovea aika reippaasti, niin nopeasti palasi omalle kaistalleen :D

Eipä paljoa maksa renkaan vaihto irtovanteelle tasapainotuksineen, ~35€ Tampereen seudulla. Toki jos usein joutuu vaihtamaan tai on hyvin tilaa ylimääräisille työkaluille, niin asia eri.
Juu, eihän näitä kannata katupyörään itse tehdä muuten kuin harrastamisen ilosta, jos on järkevän matkan päässä palveleva motoliike ja pystyy ennakoimaan vaihtoajat.

Aloin itse rengashommiin vasta enduro- ja ratapyörien kanssa. Enskaan kesä- ja talvirenkaiden vaihto + 1 kesätakanen vähintään lisäks vuodessa = 5 rengasta. Ratamopoon sit takarengas kestää vähän alle ja etunen vähän yli kauden mun vähillä ajoilla, eli siihen tyyliin 2-3 rengasta per vuosi. Sen verran kallis harrastus, että pitää edes jossain kohtaa koittaa säästää.

Renkaanvaihtotykötarpeet eivät juuri kulu käytössä eli käytettynä ostaminen ihan hyvä vaihtoehto myös.

Vinkkiä saappaista jotka voisivat sopia leveämpään jalkaan?
Saksalaisella Daytonalla on ainakin ennen ollut useampaa eri lestin leveyttä tarjolla tyyliin kapea, normi ja leveä. Perusmallin Saksalainen lesti istuu hyvin perusmallin Suomalaiseen jalkaan.

Viimeksi muokattu:
Ketjussa alkaa olemaan vähän jäykkiä kavereita. Päättymätön o/z/x-rengasketju eli pieni säheltäminen olisi irroittaa haarukka tai katkaista/niitata.

Onko kokemusta esim. Motulin sarjasta jossa harja, puhdistusaine ja rasva? 20€ näyttäisi motonetissa olevan. Jos pienellä elvytyksellä tämän vuoden ajot vielä saisi menemään.

Ketjussa alkaa olemaan vähän jäykkiä kavereita. Päättymätön o/z/x-rengasketju eli pieni säheltäminen olisi irroittaa haarukka tai katkaista/niitata.

Onko kokemusta esim. Motulin sarjasta jossa harja, puhdistusaine ja rasva? 20€ näyttäisi motonetissa olevan. Jos pienellä elvytyksellä tämän vuoden ajot vielä saisi menemään.
Ikinä en 40v harrastuksen aikana ole nähnyt ns jäykkiä lenkkejä, joista monet puhuvat. Yleensä ketju kuluu jostakin kohdalta epätasaisesti ja tiukkuus vaihtelee sen takia.

Tiivistettyä kulunutta ketjua ei pysty mitenkään elvyttämään. Suosittelen kyllä lämpimästi ketjun vaihtoa, jos siinä on jo ongelmia.

Itse katkaisen niitatun ketjun siten, että takarattaan kohdalla rälläkällä kahden tapin päästä niittaus pois ja tuurnalla ja vasaralla lyön tapin pois. 30s homma. Mitään erikoistyökaluja ketjun katkaisuun on turha ostaa.

Motonet ainakin ennen möi did-ketjuja sopuhintaan. Sen olen uran varrella oppinut, että en enää osta mitään muuta merkkiä. Jt-rattaat ovat ihan ok ja niitä on joka putiikissa.

Ikinä en 40v harrastuksen aikana ole nähnyt ns jäykkiä lenkkejä, joista monet puhuvat. Yleensä ketju kuluu jostakin kohdalta epätasaisesti ja tiukkuus vaihtelee sen takia.

Tiivistettyä kulunutta ketjua ei pysty mitenkään elvyttämään. Suosittelen kyllä lämpimästi ketjun vaihtoa, jos siinä on jo ongelmia.

Itse katkaisen niitatun ketjun siten, että takarattaan kohdalla rälläkällä kahden tapin päästä niittaus pois ja tuurnalla ja vasaralla lyön tapin pois. 30s homma. Mitään erikoistyökaluja ketjun katkaisuun on turha ostaa.

Motonet ainakin ennen möi did-ketjuja sopuhintaan. Sen olen uran varrella oppinut, että en enää osta mitään muuta merkkiä. Jt-rattaat ovat ihan ok ja niitä on joka putiikissa.
Joskus kun oli enemmän aikaa harrastaa olen dieselillä + pensselillä pessyt irtonaiset ketjut ja laittanut takaisin. Kyllä muistaakseni nuo A tai V muodostelmassa menevät lenkit sillä oikeni ainakin hetkeksi. Mutta se on totta että tuskin pitkäikäinen ratkaisu sekään.

Itse olen nykyään itse niitattuja hiukan varonut. Kertaalleen kesken euroopan reissun huomasin että niitistä oli päästä murtunut palanen ja ihan viittä vaille irtoamassa. Mistään ei löytynyt sopivaa niittiä, sitten vaihdettin Itävallassa Lousin parkkipaikalla suorassa auringossa päättymätöntä DID tilalle. Nahka paloi ja kaikkia vitutti paitsi paikallisia jotka kävi touhua nauramassa.

Pitää vilkaista mitä sopiva kettinki maksaisi, ei tuossa varmaan tuntipalkalle pääse jos vanhaa yrittää elvyttää.

Piti palata eilen Raumalta Saloon, mutta ennusteltiin sateita, siirsin tälle päivälle kun oli kivampi ennuste.
Nno: ei satanut. Ensin vedin farkkujen päälle kartankatsomistauolla tuulipöksyt, seutraavalla vaihdoin tuulitakin talvitakiksi, ja teki mieli kolmannella vaihtaa vielä toppahaalarpöksytkin päälle... hrr...

Näin tänään Raahen Prismalla Livewiren latauksessa. Aika pieni pyörä tuo on. Muutaman sanan vaihdoin kuskin kanssa, sanoi että 150 km menee kerralla. Ihan tuttu juttu itselle kun ajelen 28 kWh Ioniqillä :D Livenä hieno pyörä! Ja oli se hieman outo näky nähdä moottoripyörä pikalatauksessa :)

Itse olen nykyään itse niitattuja hiukan varonut. Kertaalleen kesken euroopan reissun huomasin että niitistä oli päästä murtunut palanen ja ihan viittä vaille irtoamassa. Mistään ei löytynyt sopivaa niittiä, sitten vaihdettin Itävallassa Lousin parkkipaikalla suorassa auringossa päättymätöntä DID tilalle. Nahka paloi ja kaikkia vitutti paitsi paikallisia jotka kävi touhua nauramassa.
Niitattu ketju on ihan hyvä niin kauan kuin se on oikein niitattu. Monessa merkissä DID mukaanlukien on nykýisin reikäpäinen niitti. Se niitataan kerralla puristamalla ja halkaisijalle on ihan lukemat mihin se pitää puristaa.

Vanha tapa niitata pallopäävasaralla naputtelemalla on juuri se, joka tekee huonolla tuurilla säröjä tapin päähän, sillä naputtelu on hallitsematon prosessi. Toinen tapa on puristaa reikäpäätä liikaa ja halkaista tapin pää. Niittaus on hyvä ja varma, mutta sen saa ryssittyä monellakin eri tavalla, jolloin siitä tulee hazardi.

Tehdasniitattu päättymätön ketju on hyvä toki, mutta monesti melko työläs asentaa haarukan irroituksineen. samalla kannatta sitten rasvata haarukan neulalaakerit ja linkut.

Itsellä nyt nautittavana kardaani BMW. Ketjujen kanssa turattu kymmeniä vuosia, joten ihan virkitävää vaihtelua olla turaamatta.

Näin tänään Raahen Prismalla Livewiren latauksessa. Aika pieni pyörä tuo on. Muutaman sanan vaihdoin kuskin kanssa, sanoi että 150 km menee kerralla. Ihan tuttu juttu itselle kun ajelen 28 kWh Ioniqillä :D Livenä hieno pyörä! Ja oli se hieman outo näky nähdä moottoripyörä pikalatauksessa :)
Livewirellä myös 151km ajot tänään (eri paikassa). Kotona oli 8%. Esim ilman lämpötila vähän vaikuttaa, eli mitä lämpimämpi, niin sitä ohuempi ilma?

Latasin kyllä välillä huimat 4% pikalaturista ja se maksoi näköjään 0.23€ 😅

IMG_20260713_161039~2.jpg
Screenshot_2026-07-13-13-38-28-319_com.google.android.apps.photos~2.jpg

Screenshot_2026-07-13-22-18-32-175_com.google.android.apps.photos.jpg

On joo aika pieni pyörä. Toki painoa akun takia on jotain 250kg.

En löytänyt nappikuulokkeita matkalle mukaan, mutta täytyy korvatulpat ostaa, että ei tuuli niin humisisi.

Oli kanssa jotain juttelua viereisen auton porukan kanssa. Taisi olla eka mopo laturilla minkä olivat nähneet. Ja että mihin se CCS2 tulee kiinni (pojan kysymys). Ajot nyt vähän jääneet vähemmälle. Tämä kesä 2900km.

1000039289.jpg
Varikkotuki tuli mutta ei saa rengasta irti.. Ei taida pyörä enää pysyä pystyssä jos tuohon väliin laittaisi palikat
1000039290.jpg

Viimeksi muokattu:
Kiitos tästä vinkistä. Kävin hakemassa motonetistä viime viikolla tuollaiset. Käytin niitä aluksi kotona jalassa joku 6 tuntia ja eivät puristaneet mistään. Tänään kävin useamman tunnin mopoilemassa ja eivät puristaneet mopon päälläkään. Muutenkin todella mukavan tuntuiset kengät, eli noilla pystyy vähän enemmänkin talsimaan jos tarvetta on.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 710
Jäsenet
83 899
Uusin jäsen
Veikko.T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom