Mopokuumetta

Itse onnistuin oikein puhkaisemaan helteellä Vespan pikkunakin. Onneksi rengasvirma oli sentään 20km päässä ja hakivat kuormurilla ääliön maantienvarresta ;-)

2_6_2016_rengas.jpg

En mä muistanut miltä sen ois pitänyt näyttää. Aika monessa renkaasa ei paljoa kuvioita ole ;-)

Luulisi olevan suhteellisen ikävä ajella tuollaisella jo pidemmän aikaa ennenkuin menee kankaille. 😅

Mulla oli yhdessä pyörässä metzelerin z6 ja luin joskus että kun pääsee tiettyyn kohtaan kulumaan, niin kuluu kankaille nopeaa. Olin 200km päässä kaverilla käymässä ja totesin että alkaa olemaan rengas vaihtokunnossa. Kotiin kun pääsin, niin näkyi kankaat jo osasta kohtaa. Se loppu kului kyllä todella hätäsesti.

Luulisi olevan suhteellisen ikävä ajella tuollaisella jo pidemmän aikaa ennenkuin menee kankaille. 😅

Mulla oli yhdessä pyörässä metzelerin z6 ja luin joskus että kun pääsee tiettyyn kohtaan kulumaan, niin kuluu kankaille nopeaa. Olin 200km päässä kaverilla käymässä ja totesin että alkaa olemaan rengas vaihtokunnossa. Kotiin kun pääsin, niin näkyi kankaat jo osasta kohtaa. Se loppu kului kyllä todella hätäsesti.
No eipä tuollainen Vespa nyt mitään erikoisia ajo-ominaisuuksia tarjoa ja rengas syvällä piilossa.

Tuo oma rengas meni juuri samalla lailla, kotoa lähdin niin näytti hyvältä ja 100km myöhemmin oli tuon näköinen kun kuvassa, 100km tuolla ei olisi enää ajanut kun olisi ollut ihan kankailla.

Tulipa ajettua rengas loppuun, ihmekkös alkoi olemaan liukas kiihdytyksissä.

1000022503.jpg

Katsotaanpa kestääkö misukka paremmin maantietä, ainakin muutaman kilometrin perusteella mukava rengas.

1000022538.jpg

Edit: eteen vaihtui myös sama rengas
Road 6 meni pari viikkoa sitten s1000r takaseksi kun aika samaan kuntoon pääsi vanhempi misukka. Huomasi kans että oli ihan finaalissa kun lähti epänormaalin herkästi piirtämään. Vähän mietitytti että pitäisikö kuitenkin poweri laittaa mutta parempi kesto käänsi roadiin, ainakin ~500km kokemuksella pitää kyllä roadikin kadulla ainakin todella hyvin. Ehkä karvan verran pehmeämpi rungoltaan kuin sporttisemmat renkaat, ei kuitenkaan niin iso ero että sillä mitään merkitystä olisi.

Road 6 meni pari viikkoa sitten s1000r takaseksi kun aika samaan kuntoon pääsi vanhempi misukka. Huomasi kans että oli ihan finaalissa kun lähti epänormaalin herkästi piirtämään. Vähän mietitytti että pitäisikö kuitenkin poweri laittaa mutta parempi kesto käänsi roadiin, ainakin ~500km kokemuksella pitää kyllä roadikin kadulla ainakin todella hyvin. Ehkä karvan verran pehmeämpi rungoltaan kuin sporttisemmat renkaat, ei kuitenkaan niin iso ero että sillä mitään merkitystä olisi.

Noi on Road 5, mietin myös Road 6, mutta hintaero ja tuohon pyörään riittää 100 varmasti tuo vitonen, paistoleima molemmissa 49/25 ja tosiaan mukavan oloinen rengas kun Trumpallakin on jopa mukavan pehmeä ajaa kovempaa vauhtia.

Kannattaa seurata niitä kulutusmerkkejä. Uran pohjasta kankaaseen ei ole monta kilometriä. Itselläkin meni kankaalle vahingossa pidemmässä reissussa.

Onko Jyväskylässä, Tampereella tai Turussa liikettä jolla olisi Continentalin mp-renkaita varastossa?

Kannattaa seurata niitä kulutusmerkkejä. Uran pohjasta kankaaseen ei ole monta kilometriä. Itselläkin meni kankaalle vahingossa pidemmässä reissussa.
Joo, nythän tuon tiedän ;-) Itsellä meni slik-renkaasta reikään 20km. Hellekeli ja pieni rengas niin nopeus kulumiseen oli taattua.

Vaikka olinkin aika pirun tyhmä -koskapa googlaus renkaan nimellä ja heti olisin nähnyt miltä renkaan pitäisi näyttää ja missä kulumismerkit, joiden olemassaolostakaan ei ollut mitään haisua. Niin: oli myös tuuria, monenlaistakin, ensinäkin rengas tyhjeni tikkusuoralla, ja sain kinni rengasvirman hakemaan, ja: koska haku oli aika pirun kallis, jouduin maksamaan haun ja renkaan, muta asenusta eivät veloittaneet, kun lasku oli jo aika hyvä. Konttorin naiset suorastaan säälivät minua.

Otin yhteyttä vakuutusyhtiöön tapauksesta ja sieltä tuli ilmoitus että kuljetus ja rengas korvataan, muttei työtä! ;-)

Pitihän tyypit käydä purkamisen jälkeen ottamassa ja sain tasasella 96kmh mittarin mukaan rullattua, eli kyllä näillä teillä tällä vielä liikenteen rytmissä pysyy... Ihan välittömästi kahvasta kääntäen niihin nopeuksiin ei tosin päästä, mutta mikäs kiire tässä on :D

IMG20260623091802.jpg

No ni, tuli sitten hukattua valetut korvatulpat:facepalm:

Onko nämä hintansa arvoiset?

Kyllä on. Itsellä ollut käytössä pitkän aikaa. Poistaa tuulen huminan mukavasti eikä hajoa pää ajojen jälkeen. 🫡

Noita ollut monta paria, sama ostaa pelkät punaiset. Jos on joku täyskatettu matkalehmä niin sitten ehkä mustatkin ovat käyttökelpoiset.

Testasin kuukausi sitten ainaisen "kertakäyttö"tulppien käytön jälkeen.

Plussia:
Istuu mukavasti omiin korviini ja pysyy hyvin paikoillaan.

Miinuksia:
Vaimentaa aivan liian vähän, minun tarpeisiini ainakin. Siis toi Racekin.

Palasin 3M 1100 ja kuulo kiittää.
Pysyy paikoillaan ja on mukavat kunhan osaa asentaa korviinsa. Eikä haittaa jos hukkuu kun taskussa kulkee useampi pussukka uusia.

Motosafe Race vaimentaa 20dB, 3M 1100 vaimentaa 37dB.

Ekaa kaduille sopivaa pyörää katsellut jo tovin enska hommien rinnalle.. sport/matkapyörä. Vielä pitää joitain käydä koeajamassa, kun päätös on todella vaikea saada muodostettua.. mutta kysymys raadille..
Vakuutukset: niissä ei ole mun mielestä mitään järkeä. 500cc pyörässä voi olla kovemmat vakuutukset kuin 1000cc CBR:ssä.. Ilmeisesti tehopaino suhteella ei nykypäivänä ole merkitystä vakuutusten osalta?
Tällä hetkellä katsomani pyörien perusteella halvin on ollut n. 1000€ ja kallein jotain +2400€ (Pelkkä liikennevak. 30% bonuksilla, kaskot vielä päälle niin aika suolaista).

Onkohan tuo nyt se leikkikenttä vai onko joitain malleja, jotka ovat selvästi edullisempia pitää?

Testasin kuukausi sitten ainaisen "kertakäyttö"tulppien käytön jälkeen.

Plussia:
Istuu mukavasti omiin korviini ja pysyy hyvin paikoillaan.

Miinuksia:
Vaimentaa aivan liian vähän, minun tarpeisiini ainakin. Siis toi Racekin.

Palasin 3M 1100 ja kuulo kiittää.
Pysyy paikoillaan ja on mukavat kunhan osaa asentaa korviinsa. Eikä haittaa jos hukkuu kun taskussa kulkee useampi pussukka uusia.

Motosafe Race vaimentaa 20dB, 3M 1100 vaimentaa 37dB.

Kertakäyttötulppia yleensä kaupunkialueella tulee käytettyäkin, kuten silloinkin kun työmatkalla hukkasin ne valetut tulpat, mutta aika usein ajellessa on 13v muksu kyydissä ni pitäisi myös vähän kuulla jos sillä on jotain asiaa.
Nuo kertistulpat mitä mulle on jostain siunaantunut vaimentaa puheen tehokkaasti, mutta ei kyllä tuulen melua matkanopeuksissa.

Kertakäyttötulppia yleensä kaupunkialueella tulee käytettyäkin, kuten silloinkin kun työmatkalla hukkasin ne valetut tulpat, mutta aika usein ajellessa on 13v muksu kyydissä ni pitäisi myös vähän kuulla jos sillä on jotain asiaa.
Nuo kertistulpat mitä mulle on jostain siunaantunut vaimentaa puheen tehokkaasti, mutta ei kyllä tuulen melua matkanopeuksissa.
Juu kertistulpat päässä ei puhuta muuten kuin kypäräpuhelimen kanssa edes kasvotusten. Nuo Alpinet ei paljoa puhetta(kaan) vaimenna ja keskustelu onnistuu hyvin, ainakin kasvotusten, kypäräkin päässä.

Kokeile. Itsekin ton Pro-tuplapakkauksen ostin mutta äkkiäkin silti suosittelisin muille pelkkiä Raceja jos jotain.

Ekaa kaduille sopivaa pyörää katsellut jo tovin enska hommien rinnalle.. sport/matkapyörä. Vielä pitää joitain käydä koeajamassa, kun päätös on todella vaikea saada muodostettua.. mutta kysymys raadille..
Vakuutukset: niissä ei ole mun mielestä mitään järkeä. 500cc pyörässä voi olla kovemmat vakuutukset kuin 1000cc CBR:ssä.. Ilmeisesti tehopaino suhteella ei nykypäivänä ole merkitystä vakuutusten osalta?
Tällä hetkellä katsomani pyörien perusteella halvin on ollut n. 1000€ ja kallein jotain +2400€ (Pelkkä liikennevak. 30% bonuksilla, kaskot vielä päälle niin aika suolaista).

Onkohan tuo nyt se leikkikenttä vai onko joitain malleja, jotka ovat selvästi edullisempia pitää?
Kun tätä samaa ihmettelin erään vakuutusmyyjän kanssa, niin mulle jäi sellanen käsitys että kaavamaisesti lasketaan hinta mallikohtaisen vahinkohistorian perusteella. Eli boutique-valmistajan pyörämalliin X vakuutus maksaa 500€ yhtiössä 1, kun vahinkoja ei ole juuri sattunut ja yhtiössä 2 1500€ koska joku hurautti samanmallisella pyörällä itsensä vihannekseksi sairaalasänkyyn.

Mopovakuutusten (pelkkien liikennevakuutusten) hinnathan tuntuu ihan tikkatauluun heitetyiltä kun pyörämallien, vuosimallien ja yhtiöiden välillä hinnoissa on helposti eroa +1000€.

Mut eipä tuo oman kokemuksen mukaan vaikuta juurikaan onko kyseessä enduro vai katupyörä. Nykyisessä 2-tahti 300cc enskassa liikennevakuutus halvimmassa yhtiössä alle 400 vuodessa ja muutama vuosi taaksepäin Yamaha Thunderacessa oli liikennevakuutus n. 300€. Tehoero papruissa 15hp vs 150hp.

Siksi mä ajan edelleen Trumpalla, 800cc, paperilla 60hv ja 240kg, vakuutukset 190€/v osakaskolla.

Meinasin jo ostaa Royal Enfieldin Himalayan 450cc, 40hv ja 200kg, mutta vakuutukset olisi ollut +700€ osakaskolla

Mun ensipyörässä oli 36hv, ja seuraavassa 49 hp, enkä siinä koskaan tullut koittaneeksi miten lähtee tai kulkee....riitti komeasti kaksi päällä rojut mukana Pariisiin...
Joo tehot ovat hiukan toissijaisia useimmille, joku 50 heppaa siirtää suurinta osaa ihan iloisesti. Mielenkiintoisesti autoissa lähtenyt homma hieman lapasesta sähkömoottoreiden myötä, joku autotoimittajakin moittii uutta pikkuautoa tehottomaksi kun perusmallissa on vain 150kW :btooth:

Itse kävin Triumph Speed 400:n koeajamassa sen tullessa ja sinänsä vaikka tehot riittäisivätkin niin huomaa että on "halpismalli": yli satasen nopeuksissa huomaa värinän ja tärinän olevan ihan eri luokkaa kuin isommissa malleissa. Eihän vaikka tuplakokoinen moottori itsessään paljoa enempää maksaisi valmistaa, mutta samalla pyörään yleensä päivittyy jousitus, jarrut yms. niin isomman koneen mukana saa muutakin kuin tehoa. Toisaalta vaikea kuvitella että olisi markkinoita vaikka 400 ja 800 kuutioisille moottoreille identtisissä pyörissä jos hinnat olisi vaikka 13 ja 15 tonnia...

Meinasin jo ostaa Royal Enfieldin Himalayan 450cc, 40hv ja 200kg, mutta vakuutukset olisi ollut +700€ osakaskolla
Itellä ny 60/70 bonareilla ~750 eur vuosi isokaskkolla OP'ssa. Näkys nyt antavan 709 euroon kun sanoo nyt että bonarit 60->64
IFfillähän oli helvetin kallis, lähdöltään hinta oli lähes koko pyörän arvo uutena, eikä se bonareillakaan kovin edullinen ollu.

edit:
Ja prätkää mulla ei oo ollu omissa nimissä tätä ennen koskaan.

Viimeksi muokattu:
Kyllä historia vaikuttaa vakuutukseen paljon. Itsellä ollut 16vuotiaasta asti prätkävakuutus, eli reilu 16vuotta. Viime kesänä ostin uuden V-Strom 800DE, IF:iltä ympärivuotinen täyskaskolla 570€/vuosi. Täydet bonukset varmasti.
IF ei antanut netistä tarjousta Royal Enfieldin Himalayan (tuo rintajoupin 65-ANX vm. 2023), mutta OP:lta näyttäisi 468€/vuosi täyskasko, 260€/vuosi osakasko. V-strom OP:lla reilu satasen kalliimpi mitä IF:illä.

Kyllä historia vaikuttaa vakuutukseen paljon. Itsellä ollut 16vuotiaasta asti prätkävakuutus, eli reilu 16vuotta. Viime kesänä ostin uuden V-Strom 800DE, IF:iltä ympärivuotinen täyskaskolla 570€/vuosi. Täydet bonukset varmasti.
IF ei antanut netistä tarjousta Royal Enfieldin Himalayan (tuo rintajoupin 65-ANX vm. 2023), mutta OP:lta näyttäisi 468€/vuosi täyskasko, 260€/vuosi osakasko. V-strom OP:lla reilu satasen kalliimpi mitä IF:illä.
Katsot liian vanhaa. 2024 -> on 450.
Ja ei, sillekkkään ei if anna suorilteen mitään.

Mulla oli pyörä monta vuotta niin ettei ollut vakuutuksissa. IF oli nostanut hinnan johonkin 750 € huomaamattani kun otin pyörän taas ajoon. Onneksi puhelimessa sai uuden tajouksen noin 230 € ympärivuotinen liikenne + osakasko. KTM 990 adventure 2006.

Sellaista muistelen että vielä seisonnassa olevan ZX-12R oli noin 3 x kalliimpi. Jos sen saa ajoon niin vähän jo jännittää mitä maksaa. Ehkä siihen sitten seisontajallinen ja ajelee vain heinä-elo tms.

Itellä ny 60/70 bonareilla ~750 eur vuosi isokaskkolla OP'ssa. Näkys nyt antavan 709 euroon kun sanoo nyt että bonarit 60->64
IFfillähän oli helvetin kallis, lähdöltään hinta oli lähes koko pyörän arvo uutena, eikä se bonareillakaan kovin edullinen ollu.

edit:
Ja prätkää mulla ei oo ollu omissa nimissä tätä ennen koskaan.

Ifillä täydet bonukset, prätkiä ollut joku 30v, kerran olen vakuutusta joutunut käyttämään kun trumpasta meni 10v sitten jousi poikki 100km päässä kotoa ja vakuutuksen piikkiin tuli hinurin lavalla kotiin.

Itelläkin tuo paketti. Muista poiketen olen pelkkiä mustia käyttänyt, eli vähemmän vaimenavia, mutta ehkä pidemmälle matkalle voisi laittaa punaiset. Mukavat ainakin omin korviin ja hyvin pysyneet paikoillaan. Aika helppo laittaa korviin ja ottaa pois, myös ilman mukana tulevaa apuvälinettä.

Tässä nyt pari vuotta ajeltuna tuolla VFR 750:llä. Ostin tuon ihan vain moottorinsa takia. Tykkään tuosta v-moottorin maailmasta, niin väännön kuin äänien takia.

Nyt tuli sitten haettua pyörä mitä pidempään ajatellut. Yamaha BT, Iso v-moottori kardaanilla. Voi että kun on kiva ajella. On itselle kyllä aivan mahtava pyörä, mulla kun ei oo tarvetta ajella lujaa vaan nopeusrajoitukset riittää. Nyt on hyvä ajaa myös kaksi päällä, kun ajoasento on pysty sekä takana on mukava istua.

20260617_160857.jpg

Onnittelut hyvästä valinnasta, itselläni oli tuollainen Bulldog jonkun 7-8 ajokautta ja tykkäsin siitä eniten tähän mennessä omistamistani pyöristä. Oli mielestäni oikein hieno kruisailupyörä, jolla tarvittaessa teki myös matkaa eikä se pelännyt mutkateitäkään, monipuolinen laite siis.

Möin sitten jossain kohtaa pois, kun ajokilometrejä tuli vain vähän ja säilytys kerrostalon pihalla alkoi olla vähän ongelmallista. Olen jopa harkinnut ostavani samanlaisen uudelleen, jos sopiva tilaisuus tulee.

Onnittelut hyvästä valinnasta, itselläni oli tuollainen Bulldog jonkun 7-8 ajokautta ja tykkäsin siitä eniten tähän mennessä omistamistani pyöristä. Oli mielestäni oikein hieno kruisailupyörä, jolla tarvittaessa teki myös matkaa eikä se pelännyt mutkateitäkään, monipuolinen laite siis.

Möin sitten jossain kohtaa pois, kun ajokilometrejä tuli vain vähän ja säilytys kerrostalon pihalla alkoi olla vähän ongelmallista. Olen jopa harkinnut ostavani samanlaisen uudelleen, jos sopiva tilaisuus tulee.

Kiitos. Yllätyin itsekkin hiukan että kuinka ketterä tuo olikaan. Jotenkin ajattelin sitä paljon kankeammaksi, mutta kun pääsin ajamaan niin jotenkin tuntuu jopa mukavammalta ajaa mutka pätkää kuin vfr:llä. Onko se sitten ajoasento vai mikä siihen vaikuttaa.

Matkaahan tuolla on myös mukava taittaa, eihän se tosiaan mikään raketti ole vaikka käännät kahvan tappiin mutta itselle tosiaan riittää ajot noiden rajoituksien mukaan.

Onkohan nämä sisäkäyttöön tarkotetut peitteet miten kestäviä?

Eihän nuo kalliita ole, mutta jos sais panostamalla laadukkaamman niin saa suositella jotain.
Tärkeintä nyt olis että kestää ja kosteus ei oikeesti jää peitteen alle.

Onkohan nämä sisäkäyttöön tarkotetut peitteet miten kestäviä?

Eihän nuo kalliita ole, mutta jos sais panostamalla laadukkaamman niin saa suositella jotain.
Tärkeintä nyt olis että kestää ja kosteus ei oikeesti jää peitteen alle.
Hommasin syksyllä pari talliin mopojen pölysuojiksi ja ovat siinä toimineet. Vähän sen tuntuinen ettei kauheasti kannata riuhtoa päälle laittaessa, mutta ei ole vielä alkanut repsottaa mistään. Muuten kangas tuntuu hyvin hengittävältä. Muoto on vähän hölmö kun on tasapaksu molemmista päistä eikä ole tangon kohdalla levennystä. Kuten yleensä vastaavissa, joten istuu vähän miten sattuu, mutta riippuen toki pyörästä. 690 SMC-R:n ja motocrosspyörien kanssa koko on aika sopiva, isompaan pyörään voi äkkiä olla tiukka.

Motskarin rassailuun liittyvä kyssäri, etupukin sijaan jos laittaisikin autotallin kattoon nostolenkin ja ketjutaljan? Eli 2 kerroksinen talo, ala ja yläkerran välinen lattia betonista, niin tuo kestänee vetää parilla kiila ankkurilla jonkun raudan jossa kiinni hitsattu lenkki parissa eri kohtaa? Voisihsn tuohon jopa hifistellä kiskon, jonka varassa tuo nostin rullaa, mutta ehkä se on jo liikaa hifistelyä.
Tolla taljallakin tekisi tarvittavat rempat ja muut varmaan ihan tarpeeksi kätevästi? Saispa tuolla tarvittaessa jotain muutakin kevyttä nostettua riippumaan.

Motskarin rassailuun liittyvä kyssäri, etupukin sijaan jos laittaisikin autotallin kattoon nostolenkin ja ketjutaljan? Eli 2 kerroksinen talo, ala ja yläkerran välinen lattia betonista, niin tuo kestänee vetää parilla kiila ankkurilla jonkun raudan jossa kiinni hitsattu lenkki parissa eri kohtaa? Voisihsn tuohon jopa hifistellä kiskon, jonka varassa tuo nostin rullaa, mutta ehkä se on jo liikaa hifistelyä.
Tolla taljallakin tekisi tarvittavat rempat ja muut varmaan ihan tarpeeksi kätevästi? Saispa tuolla tarvittaessa jotain muutakin kevyttä nostettua riippumaan.
Taitaa aika yleinen tapa olla ainakin silloin, kun pitää isompaa keularemonttia tehdä eikä voi nostaa alakolmiosta.

Asiaan liittyen, XLMOTOn edullisia ja ilmeisesti ihan ok-laatuisia alakolmiosta nostavia etupukkeja näyttäisi taas olevan saatavilla. Cebarin USD-putket ajattelin talvella irroittaa ja huoltaa tai viedä huolettavaksi, kun ilmeisesti ei ole 15 vuoden aikana tehty kertaakaan.

Taitaa aika yleinen tapa olla ainakin silloin, kun pitää isompaa keularemonttia tehdä eikä voi nostaa alakolmiosta.

Asiaan liittyen, XLMOTOn edullisia ja ilmeisesti ihan ok-laatuisia alakolmiosta nostavia etupukkeja näyttäisi taas olevan saatavilla. Cebarin USD-putket ajattelin talvella irroittaa ja huoltaa tai viedä huolettavaksi, kun ilmeisesti ei ole 15 vuoden aikana tehty kertaakaan.
Noita silmäilinkin jo aiemmin, mutta nyt näytti olevan parempi ale. Pistin tulemaan tuon, niin ei tarvii kikkailla!

Taidan ehkä kaasariremppaa varten tuonkin hankkia, ei tarvitse alkaa askartelemaan itse letkusta vaikka aika paljon halvempi siitä tulisi. Varmaan ihan toimiva tuo motion pro?

Minulla on autotallissa 1000kg Motonetin ketjutalja ja en luopuisi enää. peittoaa pukit 100-0.

Maksoin Vespani viimeisen osamaksuerän pois!
-tosin nollakorkoinen soppari, joten ei olisi "kannattanut" mutta on se silti kiva
😉

Tuo on ihan ookoo tapa, mutta siitä voi tulla hieman kiikkerä. Kannattaa testata renkaat kiinni, että kaatuuko pyörä ja pääsetkö joka paikkaan käsiks. Kannattaa sijoittaa lenkit siten, että saat pyörän nousemaan tukevasti ylös. Joskus pyörä vähän keikahti, kun liina lusui reunaan. Silloin keulaputket ja eturenkaan sai asetella paikalle vinossa ja jarrupalojen aukipito oli haasteellista. Ainakin sai kokea niitä "suuria tunteita", joita moottoripyöräily herättää. Oma purkkaviritys 2.0 on ollut käyttää keskeltä nostavaa pukkia ja vetää liinoilla takarunko kiinni johonkin painavaan, jolloin keula pysyy ylhäällä kun ottaa keulan/T-palat irti. Omassa tallissa on moottoripyörälle puusta väkerretty huoltoalusta, jossa nurkissa on lenkkipaikat liinoille jolloin pärjään omien pyörien kanssa pelkällä keskeltä nostavalla pukilla. Omissa pyörissä runko tulee moottorin alle, eikä ole katteita tiellä.

Eilen oli pieni vaaratilanne. 80km/h tie ja oikella puolella liittymä, jossa kolmio. Vastaan ajoi pakettiauto, joka kääntyi minusta katsottuna oikealle (eli käänty vasemmalle).

Mutta heti kun pakettiauto oli siitä ajanut, niin oikealta kolmion takaa tuli valkoinen Nissan Leaf. En tiedä minne se oli ajamassa, mutta kääntyi ehkä vasemmalle (jos enää muistan oikein ja näinköhän vilkkua).

Jarruttaa en edes ehtinyt, mutta sain aika helposti väistettyä vastaantulijoiden kaistalle. Tilanne tuli siis itsellekin aika yllättäen, koska se pakettiauto peitti Nissan Leafin niin hyvin, enkä nähnyt oikein mitään. Hyvää tuuriakin siis matkassa, kun selvisi pienellä väistämisellä. Jos olisin ajanut lähes 80km/h Nissanin keulaan, niin erittäin pahaa jälkeä olisi tullut.

Omaakin vikaa oli, koska en osannut lukea liikennettä kunnolla. Eli hiljensin kyllä vauhtia reilusti, että pakettiauto pääsee hiljaa kääntymään pois edestä. Mutta ehkä sitten jo olin kiihdyttämässä vaihtia sinne 80km/h lukemiin takaisin jo. Olisi siis kannattanut ajaa vielä paljon hiljempaa tai siis pitemmän aikaa. Koska ei siinä ollut kuin minä ja nuo kaksi autoa.

Muutaman päivän vanha kuva eri paikasta. Tarkkana saa olla 🙂 Ja ajella vain hiljaa.
Screenshot_2026-07-07-11-38-29-902_com.google.android.apps.photos~2.jpg

Itse MP kuskina yritän ajaa nuo kolmio kohdat erittäin tarkasti ja hiljaa. Samoin autolla. Jos siis täytyy itse väistää. Kun aina ei kunnolla näe, jos ajaa väistämis velvolliset kohdat liian nopeasti. Samoin MP kuskina hiljennän, jos nään muuta liikennettä (vähemmän tilaa?). No sama toki autolla. Nyt on tainnut 25 vuotta olla kortti ja vielä saa odotella sitä eka kolaria (toivottavasti ei tulisi).

Yksi autoilia on kyllä ajanut perään, mutta onneksi oli auto silloin alla, eikä ollut minun vika. Edellä oleva auto pysähtyi, niin en päässyt minnekään itse ajamaan. Kuulemma kuski oli käyttänyt puhelinta ajaessa ja huomio oli siksi nollissa. Mutta tuo oli hyvin kevyt osuma ja selvisi takapuskurin vaihdolla.

Eilen oli pieni vaaratilanne. 80km/h tie ja oikella puolella liittymä, jossa kolmio. Vastaan ajoi pakettiauto, joka kääntyi minusta katsottuna oikealle (eli käänty vasemmalle).

Mutta heti kun pakettiauto oli siitä ajanut, niin oikealta kolmion takaa tuli valkoinen Nissan Leaf. En tiedä minne se oli ajamassa, mutta kääntyi ehkä vasemmalle (jos enää muistan oikein ja näinköhän vilkkua).

Jarruttaa en edes ehtinyt, mutta sain aika helposti väistettyä vastaantulijoiden kaistalle. Tilanne tuli siis itsellekin aika yllättäen, koska se pakettiauto peitti Nissan Leafin niin hyvin, enkä nähnyt oikein mitään. Hyvää tuuriakin siis matkassa, kun selvisi pienellä väistämisellä. Jos olisin ajanut lähes 80km/h Nissanin keulaan, niin erittäin pahaa jälkeä olisi tullut.

Omaakin vikaa oli, koska en osannut lukea liikennettä kunnolla. Eli hiljensin kyllä vauhtia reilusti, että pakettiauto pääsee hiljaa kääntymään pois edestä. Mutta ehkä sitten jo olin kiihdyttämässä vaihtia sinne 80km/h lukemiin takaisin jo. Olisi siis kannattanut ajaa vielä paljon hiljempaa tai siis pitemmän aikaa. Koska ei siinä ollut kuin minä ja nuo kaksi autoa.

Muutaman päivän vanha kuva eri paikasta. Tarkkana saa olla 🙂 Ja ajella vain hiljaa.
Screenshot_2026-07-07-11-38-29-902_com.google.android.apps.photos~2.jpg

Itse MP kuskina yritän ajaa nuo kolmio kohdat erittäin tarkasti ja hiljaa. Samoin autolla. Jos siis täytyy itse väistää. Kun aina ei kunnolla näe, jos ajaa väistämis velvolliset kohdat liian nopeasti. Samoin MP kuskina hiljennän, jos nään muuta liikennettä (vähemmän tilaa?). No sama toki autolla. Nyt on tainnut 25 vuotta olla kortti ja vielä saa odotella sitä eka kolaria (toivottavasti ei tulisi).

Yksi autoilia on kyllä ajanut perään, mutta onneksi oli auto silloin alla, eikä ollut minun vika. Edellä oleva auto pysähtyi, niin en päässyt minnekään itse ajamaan. Kuulemma kuski oli käyttänyt puhelinta ajaessa ja huomio oli siksi nollissa. Mutta tuo oli hyvin kevyt osuma ja selvisi takapuskurin vaihdolla.
Joo tuollaisissa tilanteissa kannattaa aina olettaa, että sieltä on pakettiauton takaa tulossa eteen joku joka ei näe sinua. Tuossa on kyllä sekä pakettiauto että toisen auton kuljettaja ajanut päin persettä. Ei se toki ruumisarkusta auta huudella, että opetelkaa ajamaan.

Itsellä ei vielä noin yhden kesän ajokokemuksen jälkeen ole tullut isompia tilanteita isolla pyörällä, eikä tainnut kevariaikoinakaan tulla. Mutta se taitaa olla vain ajan kysymys.

Lähes joka ajokerralla tulee tilanteita missä joudun väistämään autoilijan tms. töppäilyä ja kerran pari kesässä tulee näitä oikeasti läheltä piti tilanteita.

Aprilia Tuonolla jäi nyt ajot tältä päivää lyhyeksi, kun sade yllätti.

IMG_20260707_132409~2.jpg

UpMap palikka ilmeisesti kuluttaa hieman virtaa? 2.3W? Pyörässä uusi akku, mutta lähti vähän huonosti käyntiin ja laitoin pyörän akun siksi latautumaan.

Samalla otin tuon palikan irti, että pysyy akku täynnä. Nyt on ollut siis ajotaukoa vähän, niin huomasin tuon, että UpMap varmaan syö virtaa.

Aprilia Tuonolla jäi nyt ajot tältä päivää lyhyeksi, kun sade yllätti.

IMG_20260707_132409~2.jpg

UpMap palikka ilmeisesti kuluttaa hieman virtaa? 2.3W? Pyörässä uusi akku, mutta lähti vähän huonosti käyntiin ja laitoin pyörän akun siksi latautumaan.

Samalla otin tuon palikan irti, että pysyy akku täynnä. Nyt on ollut siis ajotaukoa vähän, niin huomasin tuon, että UpMap varmaan syö virtaa.

Senhän ei tarvitse olla pyörässä kiinni kuin ohjelman lataamisen ajan. Ellei sitten halua hifistellä datalla.

Eilen oli pieni vaaratilanne.
Tuohon ei auta edes se nyrkkisääntö että: "oleta aina ettei kukaan näe sinua" jos eteentuleva auto on niin piilossa ettei sitäkään näe.

Joskus kyllä ärsyttää kun pitää haitata muuta liikennettä kun ei ole yhtään luottoa mitä ne taas meinaa tehdä seuraavaksi...

Tuli toissa päivänä haettua ensimmäinen pyörä, Yamaha XSR700. Kytännyt keväästä lähtien erilaisia pyöriä luotettavalla, mutta ei liian tehokkaalla, moottorilla kuten Yamahan CP2 tai Suzukin 650 V-Twin ja nyt löytyi sitten tälläinen sopivaan hintaan. Ei tällä nyt mitään TET ajele, mutta jos "scrambleroisi" tämän nappula renkailla niin perus hiekkatiet varmaan taittuvat mukavasti.

En vielä edes varusteita kerennyt hankkimaan kun ajattelin ei ennen syksyä mitään löydy.

Onko vinkkejä kypäristä jotka toimivat hyvin silmälasien kanssa? Sharkilla on ainankin heidän easy fit systeemi. Olisi kiva jos väreistä löytyisi jotain kirkasta niin ei tarvitse valkoiseen tyytyä.

Onko vinkkejä kypäristä jotka toimivat hyvin silmälasien kanssa? Sharkilla on ainankin heidän easy fit systeemi. Olisi kiva jos väreistä löytyisi jotain kirkasta niin ei tarvitse valkoiseen tyytyä.
Scorpion Exo ja HJC ainakin tekevät lasien kanssa pelaavia ruukkuja, löytyy montaa eri mallia ja sävyä. Valitessa kannattaa myös miettiä, tarvitseeko kypäräpuhelin-optiota ja/tai integroitua aurinkovisiiriä.

Mulla joku Nolanin avattava kypärä, ei tarvitse laseja ottaa missään vaiheessa pois.

Nolan ja HJC taitavatkin olla ainoat merkit joita omalta paikkakunnalta löytyy. Pitää käydä kokeilemassa miten ne istuvat omaan päähän. Jos ei sovi niin sitten pitää matkata vähän kauemmaksi muita merkkejä kokeilemaan.

Pitää myös miettiä tuota kypärä puhelimen sopivuutta. Vaimo nimittäin ilmoitti että aikoo ajaa kortin myös

Nolan ja HJC taitavatkin olla ainoat merkit joita omalta paikkakunnalta löytyy. Pitää käydä kokeilemassa miten ne istuvat omaan päähän. Jos ei sovi niin sitten pitää matkata vähän kauemmaksi muita merkkejä kokeilemaan.

Pitää myös miettiä tuota kypärä puhelimen sopivuutta. Vaimo nimittäin ilmoitti että aikoo ajaa kortin myös

Monet liikkeet antavat vaihtaa kypärän koon jos sillä ei vielä ole ajettu, itse istuin pari tuntia kotona kypärä päässä. Liikkeessä tuntu hyvältä mut parin tunnin jälkeen alko jomottaa otsaa ikävästi. Koon vaihto ja heti oli parempi.

• Tykkää
Reactions: ssg

Statistiikka

Viestiketjuista
310 710
Jäsenet
83 899
Uusin jäsen
Veikko.T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom