Mopokuumetta

Eihän sateella ja soralla muuta ihmeellistä ole kuin, että varovasti etujarrun kanssa, pitää välttää niitä äkillisiä liikkeitä ja jarrua painaa pehmeästi pikkuhiljaa koventaen, kyllä sen tuntee kun aletaan tulemaan pidon rajalle.
Sateella voi tulla joittenkin pyörämallien kanssa yllätyksenä, että etupäässä ei tapahdu juurikaan mitään vaikka kuinka painaisi kahvaa. Kun vesi ei vaikuta vain renkaan ja tien väliseen pitoon vaan myös jarrulevyn ja palan väliseen pitoon. Tämäkin on yksi niistä asioista, mikä pitää kokeilla miten omassa pyörässä on.

Vaihdoin kaksivuotiaaseen ja 6000km ajetuun Vespaan eilen jäähdytysveden, ja tänään jarrunesteen. Kumpikin täydellisen turhia toimenpiteitä, mutta kun kerran manuaali sanoo! ,-)
-Koska pullossa oli homman jälkeen sitä kaatiksellemenevää lientä sitten aika tavalla, vaihdoin Citroenimme jarrunestesäiliöön nin paljon kuin pystyin, ja siinä on aika tavalla vanhemmat nesteet. Autokin on menossa maanantaina huoltoon muista syistä, ehkä kysyn mitä tulisi lisähintaa jos läpivaluttaisi hieman. Siinä ei taatusti ole päiväkään yli 7-vuotiaat nesteet ;-D

Kukaan testannu vaimolle pitäs hankkia uus pyörä lähiaikoia

Sateella voi tulla joittenkin pyörämallien kanssa yllätyksenä, että etupäässä ei tapahdu juurikaan mitään vaikka kuinka painaisi kahvaa. Kun vesi ei vaikuta vain renkaan ja tien väliseen pitoon vaan myös jarrulevyn ja palan väliseen pitoon. Tämäkin on yksi niistä asioista, mikä pitää kokeilla miten omassa pyörässä on.
Kerrotko muutaman esimerkki mallin, kun ei ole koskaan tullut tällaista vastaan?

Kerrotko muutaman esimerkki mallin, kun ei ole koskaan tullut tällaista vastaan?
Jokasessa missä on levyjarru ja olen sateella ajanut on ollut jotenkin tämä ilmiö läsnä, vanhemmissa enemmän mitä uudemmissa kun joku piparilevy tuntuisi poistavan vettä paremmin mitä reijitetty/umpinainen. Mutta sanotaan nyt wanhat bemarit ja suzukit, 2000- luvun alun bulldog liekkö yamaha vai mikälie sellanen, 2010- luvun guzzi. Wanhoissa jarrut voi häipyä likimain kokonaan, uudemmissa huomaa että jotain feelua on. Kun levy on lämmennyt on taas kuivan kelin jarrutuntuma läsnä. Saman jo tuntee siinäkin kun tietää että pysähdys tulee niin vanhemmissa alkaa ajossa painamaan jarrua ja jossain vaiheessa alkaa ottamaan kiinni kun vesi höyrystyy pois.

Varmaan myös palamateriaalilla on tekemistä kuinka vahva tuo ilmiö on ja sillä miten jarrulevy on suojattu.

Enpä ole itse moista huomannut yli 30 vuoden aikana. Muuta ole tarvinnut sateella varoa kuin etupyörän lukkiintumista.

Tunnet pyöräsi ja sinun pyörässäsi ei tuota ilmiötä ole ainakaan häiritsevästi. Kerroin nyt vain, että sellaisiakin on ja hätätilanteessa on liian myöhäistä asian selviämiselle.

Tässä nyt pari vuotta ajeltuna tuolla VFR 750:llä. Ostin tuon ihan vain moottorinsa takia. Tykkään tuosta v-moottorin maailmasta, niin väännön kuin äänien takia.

Nyt tuli sitten haettua pyörä mitä pidempään ajatellut. Yamaha BT, Iso v-moottori kardaanilla. Voi että kun on kiva ajella. On itselle kyllä aivan mahtava pyörä, mulla kun ei oo tarvetta ajella lujaa vaan nopeusrajoitukset riittää. Nyt on hyvä ajaa myös kaksi päällä, kun ajoasento on pysty sekä takana on mukava istua.

20260617_160857.jpg

Tässä nyt pari vuotta ajeltuna tuolla VFR 750:llä. Ostin tuon ihan vain moottorinsa takia. Tykkään tuosta v-moottorin maailmasta, niin väännön kuin äänien takia.

Nyt tuli sitten haettua pyörä mitä pidempään ajatellut. Yamaha BT, Iso v-moottori kardaanilla. Voi että kun on kiva ajella. On itselle kyllä aivan mahtava pyörä, mulla kun ei oo tarvetta ajella lujaa vaan nopeusrajoitukset riittää. Nyt on hyvä ajaa myös kaksi päällä, kun ajoasento on pysty sekä takana on mukava istua.

20260617_160857.jpg
Onhan korkealla nuo sivulaukut😮 Kyytiläiselle on kuitenkin hyvät tilat?

Siisti laitos. Sillontällön tullu muita selattua itelläki MT-01:sten ohessa :3

Viimeksi muokattu:
Ei oo korttia mutta jos sen ajan niin pyörä olisi Suzuki Bandit 1200 (ilmajäähy ja iso mutta "tehoton" vääntökone). Miksi se ei olisi hyvä idea ja mikä sitten pitäisi olla?

Ei oo korttia mutta jos sen ajan niin pyörä olisi Suzuki Bandit 1200 (ilmajäähy ja iso mutta "tehoton" vääntökone). Miksi se ei olisi hyvä idea ja mikä sitten pitäisi olla?
Muuta en tiedä kuin, että kannattaa koeistua useampaa pyörää mistä on kiinnostusta. Mulla kaatu heti ”varma” valinta, kun kävin istumassa.

Toinen neuvo tohon liittyen on, että vasta ekan pyörän jälkeen tietää mikä siinä häiritsee/ärsyttää ja mitä todellisuudessa haluaa. Voi olla, että ensimmäinen on nappilaukaus tai sitten ei.

Onkos tuossa pyöreä etulamppu? Voisi olla tyylikäs peli.

Mulla ehkä mahdolliset kriteerit voisi olla:
*Mopon keveys
*V2 tai joku "samalta kuulostava"

Sitten vielä nykyiset valikoituneet vähän senkin takia, että vakionopeudensäädin löytyy.

Livewire 1 ja
Aprilia 660 Tuono on siis nyt. Rivi 2, mutta silti äänet menettelee. Tosin Livewire painaa 255kg, eli ei ole kevyt.

Nyt vähän muiden kiireiden takia ajot jääneet lähiaikoina vähemmälle. "Vaan" 3500km on tainnut tulla tänä kesänä.

Mun eka mopo oli Kawasaki ZX6R. 600cc ja 112hv. Tuo pyörä oli mulla kauan. Korkeaviritteinen moottori. Tuostahan on muistaakseni myös ZX9R, eli sama mopo, mutta 900cc moottori.

Eka pyörä voisi olla maltilliselle kuskille minusta 1000cc V2. Vääntöä pitäisi olla riittävästi ja ei yleensä ole niin korkealle kiertävä ehkä? Sitten vaan vaikka rennolla ajoasennolla oleva pyörä? V2 äänet on minusta paremmat kuin rivi 4 moottorin äänet.

Yksi mistä myös pidin oli Aprilia RSV 1000. V2 ja vuosimalli oli luultavasti 2006.

Mulla oli tuollainen ekana isona pyöränä. Ei ole varmaan missään paras mutta sillä voi mukavasti tehdä mitä vaan, poislukien ehkä soratiet ym. on vähän tuskaisia. Tein touringia kotimaassa yksin ja kaksin, kävin radalla, arki-ajoa, pikkuteitä jne.

Sillä kun ajelee muutaman vuoden niin osaa hahmottaa millainen seuraava pyörä olisi tai jatkaako samalla / saman tyylisellä.

Onkos tuossa pyöreä etulamppu? Voisi olla tyylikäs peli.

Mulla ehkä mahdolliset kriteerit voisi olla:
*Mopon keveys
*V2 tai joku "samalta kuulostava"

Sitten vielä nykyiset valikoituneet vähän senkin takia, että vakionopeudensäädin löytyy.

Livewire 1 ja
Aprilia 660 Tuono on siis nyt. Rivi 2, mutta silti äänet menettelee. Tosin Livewire painaa 255kg, eli ei ole kevyt.

Nyt vähän muiden kiireiden takia ajot jääneet lähiaikoina vähemmälle. "Vaan" 3500km on tainnut tulla tänä kesänä.

Mun eka mopo oli Kawasaki ZX6R. 600cc ja 112hv. Tuo pyörä oli mulla kauan. Korkeaviritteinen moottori. Tuostahan on muistaakseni myös ZX9R, eli sama mopo, mutta 900cc moottori.

Eka pyörä voisi olla maltilliselle kuskille minusta 1000cc V2. Vääntöä pitäisi olla riittävästi ja ei yleensä ole niin korkealle kiertävä ehkä? Sitten vaan vaikka rennolla ajoasennolla oleva pyörä? V2 äänet on minusta paremmat kuin rivi 4 moottorin äänet.

Yksi mistä myös pidin oli Aprilia RSV 1000. V2 ja vuosimalli oli luultavasti 2006.
Ottaisin varttikatteen pois ja laittaisin pyöreän lampun.
Mulla oli tuollainen ekana isona pyöränä. Ei ole varmaan missään paras mutta sillä voi mukavasti tehdä mitä vaan, poislukien ehkä soratiet ym. on vähän tuskaisia. Tein touringia kotimaassa yksin ja kaksin, kävin radalla, arki-ajoa, pikkuteitä jne.

Sillä kun ajelee muutaman vuoden niin osaa hahmottaa millainen seuraava pyörä olisi tai jatkaako samalla / saman tyylisellä.
Näin olen käsittänyt että olisi monipuolinen vehje.

Siisti laitos. Sillontällön tullu muita selattua itelläki MT-01:sten ohessa :3

Työkaveri haki tänä keväänä tuollaisen MT-01. On se kyllä rajun kokoinen laitos. Harmi vain että tuossa on niin pieni tankki että kauheasti pitempää pätkää ei pääse taittamaan. 😅

Itselläni on jonkunlainen kiinnostus heräämässä tuollaiseen. Ainakin paperilla se RSV-R (?) näyttäisi aika hyvistä osista tehdyltä pyörältä. Oletko enemmänkin ajanut tälläsellä, tai tunnetko jonkun kuka olisi? Kokemukset kiinnostaisi onko jotain tyyppivikaa tms.

Työkaveri haki tänä keväänä tuollaisen MT-01. On se kyllä rajun kokoinen laitos. Harmi vain että tuossa on niin pieni tankki että kauheasti pitempää pätkää ei pääse taittamaan. 😅

MT-10:ssä sama ominaisuus, eli tankilla sai käydä 200km:n välein. Saksan läpi ajellessa ajoittain huomattavasti useamminkin... :geek: Mutta eipä päässyt takamus puutumaan liiaksi!

Itselläni on jonkunlainen kiinnostus heräämässä tuollaiseen. Ainakin paperilla se RSV-R (?) näyttäisi aika hyvistä osista tehdyltä pyörältä. Oletko enemmänkin ajanut tälläsellä, tai tunnetko jonkun kuka olisi? Kokemukset kiinnostaisi onko jotain tyyppivikaa tms.
Kolme samanlaista Aprilia RSV 1000 R mopoa on ollut. Vuosimallit jotain 2004-2006. Yksi noista oli Factory.

Yhdessä oli tankin sisältä bensaletkut menneet rikki ja en tuota ihan alkuun huomannut, kun tankki oli täynnä. Vajalla tankilla alkoi ongelmat.

Jotkut sähköosat voi kai "ylikuumentua" ja mennä rikki? Ei kumminkaan mulla ollut ongelmia. Eli tankin sisäiset bensaletkut vain.

Vanhemman mallin Tuono 1000 on myös ollut. Mutta uudempi RSV ehkä hienomman/uudemman näköinen. En muista paljonko noilla ajoin, mutta melko vähällä käytöllä ne taisi olla, eikä kovin pitkää aikaa. Noista halvin oli RSV 1000 R vm2006. Se maksoi vain 2500€, mutta ei siinä kumminkaan mitään vikaa ollut.

Matkamittari noista nollaantuu helposti, jos akku menee tyhjäksi talven aikana? Eli pyörän matkamittari alkaa uudelleen 0km kohdasta.

Michelin Road 6 tosiaan valikoitui itselle. Hyvin yleinen rengas ja kestää kulutusta. Ei tarvitsisi vaihtaa niin usein. Yleensähän minkä renkaan vaan saa liikkeeseen tilattua. Hieman kalliimmalla toki. 270€ vs 180€ oli muistaakseni 180/55R17 koon hintaero.
Parhaita moottoripyörä renkaita jos ajaa maanteillä. Ei ole edes kallis kun kestää niin hyvin.

MT-10:ssä sama ominaisuus, eli tankilla sai käydä 200km:n välein. Saksan läpi ajellessa ajoittain huomattavasti useamminkin... :geek: Mutta eipä päässyt takamus puutumaan liiaksi!

Mä käyn tankilla noin 150km välein kun siinä kohdin pitää vaihtaa varatankille, nurkissa tuolla juuri ja juuri ajaa sen 200km 16l tankilla, maantieajossa ilman mitään revittelyitä on ennätys ollut näillä isoilla 39mm kaasareilla 250km.

Todella hieno laitos. Oli vaan aivan uskomattoman paljon tärinää käsillä tuossa yksilössä jota pari vuotta sitten kojotin, puolen tunnin ajon jälkeen tuntui että kädet ei jaksa enempää. Jälkiasenteinen tanko siinä ainakin oli, kuten myös hyvin heiveröisesti asennettu pikkupleksi, niin veikkaan että sillä oli tekemistä asian kanssa. Yllättävää oli myös 5-vaihteinen laatikko, kun ei ollutkaan enää yhtä vaihdetta kun motarille lähti.
Toki ois aika koomisen näköstä kun tämmönen vinkuheinä ajais tollasella möröllä :whistling:

Todella hieno laitos. Oli vaan aivan uskomattoman paljon tärinää käsillä tuossa yksilössä jota pari vuotta sitten kojotin, puolen tunnin ajon jälkeen tuntui että kädet ei jaksa enempää. Jälkiasenteinen tanko siinä ainakin oli, kuten myös hyvin heiveröisesti asennettu pikkupleksi, niin veikkaan että sillä oli tekemistä asian kanssa. Yllättävää oli myös 5-vaihteinen laatikko, kun ei ollutkaan enää yhtä vaihdetta kun motarille lähti.
Toki ois aika koomisen näköstä kun tämmönen vinkuheinä ajais tollasella möröllä :whistling:

Joo kyllähän tuossa koneessa melko paljo värinää on. Koko pyörä hytkyy kun käy tyhjäkäyntiä paikallaan. En ole vielä tuota kaverin pyörää käynyt testaamassa.

Olen yhtä kaverin harley-davidson dyna 1600cc käynyt ajamassa ja voi jeesus sitä tärinän määrää. En kyllä pystyisi tuollaisella ajamaan. Vatkaa paikallaankin ollessa jo todella paljon.

Pääsen itsekin maanantaina koluamaan hiekkateitä, tosin tuota prätkääsi "hieman" pienemmällä kalustolla. Ostin nimittäin 125cc monkeyn - ihan varmasti suurilta osin nostalgian takia, koska junnuna omistin sellaisen puoliautomaattisen söpön, oranssin monkeyn ja pitäähän se taas kokea aikuisena jossain muotoa taas 😅 Tarkoitus ei ole enskahommia tehdä 12" renkailla ja tuolla alustalla, mutta onhan se lystiä taittaa hiekkateitä tuppi kaakossa, silti vielä inhimillisiä nopeuksia ajaen 😅

Reilu sata heppaa on juuri hyvä määrä katupyörään. En jaksa 200 heppaista ottaa tallista ulos muuten kuin radalle.

Mun ensipyörässä oli 36hv, ja seuraavassa 49 hp, enkä siinä koskaan tullut koittaneeksi miten lähtee tai kulkee....riitti komeasti kaksi päällä rojut mukana Pariisiin...

Taskusta löytyisi A kortti ja nyt vuosikymmenten kevari aikojen jälkeen alkanu mopot herättää mielenkiintoa.
Mites on nää Hussen nakut onko luotto vehkeitä? Tollane Svartpilen 693cm3 kiinnostelis mutta mietityttää mahtuuko tuohon simpsakka rouva kyytille?

...
Taskusta löytyisi A kortti ja nyt vuosikymmenten kevari aikojen jälkeen alkanu mopot herättää mielenkiintoa.
Mites on nää Hussen nakut onko luotto vehkeitä? Tollane Svartpilen 693cm3 kiinnostelis mutta mietityttää mahtuuko tuohon simpsakka rouva kyytille?
Kannattaa käydä mielummin ajelemassa eri pyöriä, kun kysellä täällä jokaisen omaa eri mielipidettä.

Koeajolla voi paljastua, että mukaa lähtee täysin erilainen pyörä kun olet aluksi ajatellut.

Oikeestaan tämä oli se juttu. Kilon kyykkäri on ehdottomasti liikaa ensipyöräksi ja siksi mietinkin että onko 1.2 kesyksi viritetty jo sellainen että voisi ensipyöräksi harkita.
Ei niitä heppoja kannata katsoa kun likimain jokasessa nykypyörässä pl. satapiikit, on niitä tarpeeksi. Oikeesti liikenteessä pärjää jollain tyyliin 30 hevosvoimalla ja 140kmh huipuilla kevyesti. Suomessa on sellanen trendi että halutaan isoja pyöriä ja niitä sitte on käytettynäkin tarjolla. Joku 250 tai 350 luokka on ollut aika kuollut mun mielestäni jo pitkään ja halvat isot pyörät on jotain 750 tms. kuutioisia.

Muutenkaan niitä tehoja ei ole pakko käyttää vaikka niitä siellä olisi, mutta vakuutusmaksuihin ne voi vaikuttaa. Kannattaa siis selvitellä niitä ennen kun ostaa vaan jotain jos harrastuskuluilla on jotain merkitystä.

Kypärää on aikoinaan käytetty yhden kesän verran, joten kyllä minä siihen uudet pehmusteet vaihdan jos ne jostain löydän. Vakionahan tuossa on tosiaan ollut tuo pinlock. Olin siinä uskossa, että noissa olisi vähintään jokin Shoein standardi mutta ilmeisesti näin ei ole. Muiden, saman valmistajan mallien visiirit eivät ilmeisesti sovi.

Kypärässä materiaalit vanhenevat joten ei toimi enää suunnitellulla tavalla...välttämättä. Se on eri asia onko valmis ottamaan sen riskin. Itse en ottaisi (no ehkä mopolla, siis tosiaan mopolla) kun uusi maksaa 300-500€.

Tämä nyt on täysin tilannekohtaista joten hölmö yleistys. ABS-pyörälläkin (onko tosiaan niin paljon abs-jarruttomia pyöriä ja niiden intohimoisia puolustajia vielä alle eläkeiän kuin tästä ketjusta voisi kuvitella?) jarrutus on tehokkain kun paino siirtyy kunnolla etupyörälle, eli kahvaa tulee puristaa hieman hitaasti pidon menetykseen tai takapyörän nousuun asti.

Omissa sporttipyörissä ABS saa säädettyä niin että perä tosiaan saa nousta ja taka-abs pois joten kaikki oman elämänsä Rossit turhaan kuvittelevat jarrutavansa päällysteellä äkkitilanteessa niitä paremmin.

Kyllä niitä jääriä aika paljon on joiden mielestä kaikki avustimet "vievät vapauden fiiliksen". Kahvalämppärit, navi ja mellakkapleksi eivät kuitenkaan vie fiilistä.

Itsellä eka ABS pyörä ja vaikea siitä mitään huonoa on keksiä. No ei ole kaarre-ABS, mutta kun joka kevät on absittomilla tehnyt jarrutusharjoitukset niin onhan tuo mukava kun vie sen inhimillisen virheen pois. Tasan kerran olen kaatanut pyörän liiallisella etujarrulla kun sattui vielä hiekkaa asfaltille. Silloin oli 2v kokemusta ja kevari alla. Uskoisin (niin varmaan kaikki ajattelee itsestään) että aika hyvin on jarruttaminen ilmankin hallussa, mutta en näe mitään syytä miksi jättää pois.
Luistonesto/sutimisenesto/tc mikä onkaan onkin sitten eri juttu. Sateella kiva, mutta hiekkatiellä meinasi tehdä tepposet kun perää ei saanutkaan vapautettua kaasulla vaan pyörä hyytyi, siis kirjaimellisesti. Pitää huomioida, että näissäkin on eroja eri valmistajien välillä ja mihin käyttöön pyörä on, mutta opin kerrasta että aina päällystämättömälle siirtyessä TC pois.

Monilla tuntuu myös menevän vähän liian kisa-ajatteluksi näissä. Kuitenkin varmaan 80% enduroistakin on "makkarakäytössä" niin eri asia vedellä pieniä hiekkateitä kuin kisata sekunneista.

Valitettavasti en osaa Svartpileniin paljon sanoa, mutta olet oikealla linjalla kun katsot itselle sopivaa/miellyttävää eikä sitä "aloittelijalle suositeltua". Tosin Svartti taitaa olla aika passeli ensipyörä. Kannattaa miettiä millaista ajoa meinaat suorittaa ja sen jälkeen valita siihen soveltuva mopo jonka speksit ja ulkonäkö miellyttävät. Jos Svartpilen on sellainen niin kokeilemaan vaan vaikka kylmätyypit.

Kaksi päällä ajaminen kuulostaa aina romanttiselta ja mukavalta ajanvietteeltä, mutta sanon suoraan että on se pskaa vs yksin ajaminen :D Itse ajan about 50-50 yksin/kaksin ja mitä kevyempi pyörä, sitä paremmin sen 50-60kg tuntee. Lisäksi se on ns. "hallitsematonta massaa" niin etujarrun käyttöä joutuu opettelemaan ja harkitsemaan ihan uusiksi. Kaksi päällä on hyvä hallita kytkimen ja takajarrun yhdistelmä hitaassa ajossa. No se on siis ihan oma maailmansa vs yksi päällä.
Ei siis mahdotonta, mutta rauhallisesti kannattaa mennä ja lomareissut saattaa kuskilla olla enemmän suorittamista. Varsinkin kaupungeissa (joita nyt muutenkin kannattaa välttää).

Aloittelijakin pärjää kyllä millä tahansa pyörällä jos on järki päässä. Toki helpommin haavereita sattuu vehkeillä joilla milli liikaa kaasua ampuu laitteen kiertoradalle. Ehkä nyrkkisääntönä voisi olla, että jos ajatuksissa on mahdollisimman tehokas pyörä niin kannattaa silloin aloittaa niillä aloittajille suositelluilla.

Ei ole tuttu pyörä. Mutta KTM 690 Duke on ollut. Ihan huippu mopo 🙂 Tosin yksin sillä vain ajelin.

700cc ja 1 sylinteri vain. Hieno keksintö. On myös kevyt. Tehoa ei kaipaa yhtään enempää.

Screenshot_2026-06-22-05-17-19-898_com.opera.browser.jpg

Ekaksi pyöräksi ei liian tehokasta ja tuo on oikein mukava peli mielestäni. Eikä liian korkealle kiertävää. Naku myös hyvä, että vauhdin tuntee hyvin.

Joku 600cc kyykky, niin tehot tulee 1 vaihteella jo niin valtaviksi, että ei paljon 2 vaihdetta pysty laillisesti hyödyntämään. Ainakin normi 100km/h rajoituksilla.

Eka pyörä oli Kawasaki zx6r (600cc kyykky), jossa oli 112hv. Jopa kohtuu vääntävä, mutta moottori heräsi eloon vasta laittomissa nopeuksissa. Tulikin ajettua sillä aivan miten sattuu.

AI:n arvailut mun eka moposta (kuva alla). Huiput jopa noin 255/h. Eli jotain aivan älytöntä 😅 Pyörä oli mulla kauan ja toimi erittäin luotettavasti. Mutta mielestäni naku on palon parempi eka pyöräksi. Ei kipua nopeudet aivan liikaa? Ja mitä vähemmällä teholla pärjää, niin sen parempi?

Yhden ylinopeussakon sain Kawasakilla, mutta korttia ei otettu pois. Tosin jos poliisi olisi ollut paikalla, niin kortti olisi viety pitkäksi ajaksi ja useasti. Sakot siis tuli 60km/h alueella ja todellinen nopeus taisi olla jotain muuta. Ihan siellä kortin lähdön lähettyvillä. Nyt tosin olen ajanut vähän fiksummin, ei sakkoja ja korttikin onneksi löytyy. Ei siis sakkoja vielä muilla mopoilla ole (pääosin siis rajoitus +10km/h). Ja ohituksia joko ei ollenkaan tai vain erittäin harkitusti. Lisäksi hiljennän aina, jos nään auton (MP:n), kävelijän tai pyöräilijän. Lisäksi taidettiin opettaa, että katse pitäisi olla kauas, että näkee minne tie menee?

Pieni riskin paikka taisi olla 80km/h rajoituksella. Mutka alkoi loivasti, mutta jyrkkenikin "aivan mahdottomasti" lopuksi. Oli liikaa vauhtia. Tosin oli siinä joku varoituskyltti, mutta vieras tie, niin pääsi silti yllättämään. Ehdin jarruttaa etujarrulla hieman vauhtia pois siinä ennen jyrkintä kohtaa ja sillä kerralla ei käynyt kuinkaan.

Screenshot_2026-06-22-05-28-01-686_com.opera.browser.jpg

Ostin itse viime kesänä ekaksi pyöräksi 1000 kuutioisen vehkeen. Kyseessä oli siis Kawasakin Z1000. Tavallaan en ymmärrä, miksi ei ensimmäiseksi pyöräksi voisi isompaakin ostaa. Toki ikääkin pian 40v, joten ajattelisin jonkinlaisen järjen pysyvän ajamisessa mukana. Itsellä myös pituutta 188cm ja painoakin jonkin verran, niin oli todella helppo pyörä ajaa. Ajajan fyysiset ominaisuudetkin siis vaikuttavat jonkin verran. Ehkä 160cm naisoletetulle pohtisin hieman pienempää pyörää ensimmäiseksi, jossa painoa vaikka sen 40kg vähemmän.

Eli:
-Kahvaa ei tarvitse isolla antaa järjettömästi, voi ajaa rauhallisestikin, ei se itsestään väänny pohjaan. Reserviä on vaan hieman enemmän koneessa.
-Ajajan fyysinen koko ja ominaisuudet vaikuttavat.
-Vakuutusmaksu toki nousee teho/painosuhteen kasvaessa, korostuu etenkin ilman bonuksia.

Tommoinen Z1000 kerää niin nopeasti vauhtia että sii korostuu "tieltä suistumisen" riski kun mutka tuleekin nopeasti silmille eikä aloittelijalla kaarre-ajotaitoa ole. Suosittelen motorg ry:n ajotaito 2-kurssia.

Se kerää sitä vauhtia tasan sen verran, mitä kahvaa vääntää.. ei se kahva itsestään väänny.
Näinhän se on. Mutta parempi oppia kokemuksesta turvallisessa ympäristössä. Ei ne jokakesäiset uutiset motoristien kuolemista tyhjästä synny. Mikään ei ole niin vaarallista kuin vasta-alkajan itseluottamus.

Ei se sinänsä väärästä vauhdista tule se nopea kuolema, vaan siitä etei osata kääntää tankoa päinvastaiseen suuntaan. Tangon kun kääntää kurvin mukaan, ollaan lepikossa hapiaan. Se on se perinteinen "anna mä koitan 1. kurvin dela vuu".

Näinhän se on. Mutta parempi oppia kokemuksesta turvallisessa ympäristössä. Ei ne jokakesäiset uutiset motoristien kuolemista tyhjästä synny. Mikään ei ole niin vaarallista kuin vasta-alkajan itseluottamus.
Esim. 650 vs 1000 ei asiaa miksikään muuta. Kyllä kuutioissa saa mennä sinne mopon lukemiin, mikäli mielii tehoreservin kautta rajoittaa vauhtia ja kiihtyvyyttä reippaammin. Rataharjoittelu / lisäkurssit ovat varmasti asia erikseen ja ajattelin itsekin osallistua vielä. Etenkin tuohon kaarreajoon kaipaa lisää varmuutta, nyt mennään yleensä reippaasti vauhtia vähentäen alle rajoitusten.

Itse sanoisin, että omat ajotaidot, pyörän tehon kunnoittaminen ja vaarakohtien tiedostaminen ovat avainasemassa. Muut tienkäyttäjät taas huomattava riskitekijä ts. tullaan esim kolmion takaa eteen, kun ei nähty.

Puolisolla tänään ensimmäinen ajotunti, mitäs pyörää hänelle kannattaisi katsella. Ajattelin jotain 650 kuutioista, ehkä nakua, puolisoa kiinnostaisi toisaalta enemmän kyykky... onko ehdotuksia hintaluokassa maks 8000e?

Juu järkevältähän tuo ajamisesi kuulostaa.

2-pyttyisistä keskiluokan nakuistahan on runsaudenpula. Kaikilta merkeiltä löytyy pätevää vehjettä joten ihan vaan fiilispohjalta kokeilemaan mikä istuu omaan ergonomiaan. MT-07 on se kanoninen laite mutta samankaltaisia ovat kaikki. Vähän käytettynä varmaan kaikki menevät tuohon hintaan kailleimpia Ducateja yms lukuunottamatta.

Kawasakilta löytyy sitten vastaavaa Ninjaa katteilla, nämä ovat aika mataliakin, niin että ylettyy yleensä naisillakin jalat maahan.

Viimeksi muokattu:
Aika paljon on henkilöstä kiinni. Tätä on vaikeaa netin yli arvioida. Muistan hyvin mopoikäsenä että ne samat tyypit kolaroi ja kohelsi sillä vakiomopolla niinkun viritetylläkin koko ajan ja koko ajan vehkeet ja kuskit rikki, sama jatku sitten aikuisiällä isommilla pyörillä, autoilla ym.. Sitte taas toiset on niitä tapani kansoja jotka antaa lämää koko elämänsä eikä ikinä ole missään kolarissa.

Ei se sinänsä väärästä vauhdista tule se nopea kuolema, vaan siitä etei osata kääntää tankoa päinvastaiseen suuntaan. Tangon kun kääntää kurvin mukaan, ollaan lepikossa hapiaan. Se on se perinteinen "anna mä koitan 1. kurvin dela vuu".
Deja.

Tulipä tästä elävästi mieleen oma testilenkki. Reilu 20 vuoden takaa. Pikkupoikana lähdin ensimmäistä kertaa isoa pyörää Honda CBR1000F koeajamaan.... Juuri ja juuri kortti jo riitti isompaan pyörään ja jalatkin ylsivät maahan jotenkuten.

Pientä mutkaista maalaistietä ajelin menemään kevarikokemuksilla, vauhti nousi huomaamatta vain aivan aavistuksen liikaa painavalla pyörällä ja meinasi viimeinen kurvi jäädä viimeiseksi kun pyörä ei meinannut kääntyäkkään mutkan vaatimaan kulmaan. Oli niin pientä kiharaa viivattomassa tiessä ettei siinä vauhdit olleet kuin arviolta korkeintaan 60-80kmh. Aavistuksen kävi jätkänpolun puolella ja oli varmasti siitä 1kmh vauhdista kiinni etteikö olisi ajauduttu syvän ojan kautta pellolle. Kyllä säikäytti. Enpä ole vielä tänäkään päivänä läheltäpiti tilanteesta kellekkään maininnut, hävetti ja katselin taakseppäin ettei kukaan vain ollut näkemässä.

Takaisinpäin ajellessa sitten isompaa maantietä eikä siinä vaiheessa enää syke sykkinyt kaulalla niin pitihän se tietenkin hölmöyksissään kokeilla miltä se 200kmh tuntuu. Siihen varasin kylläkin suoraa pätkää ja loput sitten köröttelin rajoitusten mukaan perille.

Silloin minäkin kuvittelin olevani tilanteen herra, oikeen kunnon motoristi ilman hallitsematonta riskinottoa. On sen jälkeen tullut tuntemattomilla mutkapätkillä soralla sekä asfaltilla samoja tunteita "hetkinen, oliko tämä näinkin tiukka", tilanteista selvitty vahingoitta ja joka kerta mielessä että ens kerralla tarkempi, ja silti meinaa yllättyä vaikkei kaahailekkaan.

Tulipa ajettua rengas loppuun, ihmekkös alkoi olemaan liukas kiihdytyksissä.

1000022503.jpg

Katsotaanpa kestääkö misukka paremmin maantietä, ainakin muutaman kilometrin perusteella mukava rengas.

1000022538.jpg

Edit: eteen vaihtui myös sama rengas

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
310 710
Jäsenet
83 899
Uusin jäsen
Veikko.T

Hinta.fi

Back